Groenewegen: “Ik tel vier tot vijf echte kansen voor de sprinters”

dinsdag 15 oktober 2019 om 17:27
Groenewegen: “Ik tel vier tot vijf echte kansen voor de sprinters”

foto: Cor Vos

De 107e editie van de Tour de France is een kolfje naar de hand van de klimmers, maar biedt dan weer weinig kansen aan sprinters zoals Dylan Groenewegen. “Het is een Tour met veel aankomsten bergop. Ik tel vier tot vijf echte kansen voor de sprinters”, zo laat Groenewegen weten in een perscommuniqué.


De Tour van 2020 gaat al vroeg de bergen in. Zo koersen de renners op dag twee al over de Col de la Colmiane (16,3 km aan 6,2%) en de Col de Turini (14,9 km aan 7,3%), twee dagen later finisht het peloton al op Orcières-Merlette. “We gaan goed bekijken welke mogelijkheden er voor mij zijn”, zo vertelt Groenewegen.

De 26-jarige sprinter won dit jaar nog een Touretappe met aankomst in Chalon-sûr-Saone. “Ik wil elk jaar opnieuw de beste sprinter ter wereld zijn. Daar draagt het winnen van Touretappes aan bij.” Het is echter de vraag of Groenewegen de selectie haalt, met ook nog Primož Roglič, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk in de ploeg.

“Het is eerder bewezen dat een klassementsman en een sprinter in een ploeg kan werken. Ik vind het wel fijn om de jongens van de sprinttrein rondom me te hebben. We gaan kijken wat er mogelijk is”, aldus Groenewegen.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Thoin 15 oktober 2019 om 17:36

Uiteindelijk als ze echt willen:

Groenwegen
Teunissen
WVA
Martin

Kruijswijk
Roglic
Bennett
De Plus

Martin en WVA kunnen best lang mee in lastigere etappes

Hollow Knight 15 oktober 2019 om 17:41

Eerst nog maar zien of WVA weer op niveau kan komen. Ik hoop alleszins van wel.

Henk 15 oktober 2019 om 17:44

Tom??

Franco Ballerini 15 oktober 2019 om 17:54

Dumoulin moet natuurlijk altijd mee. Groenewegen Giro en Vuelta.

Thoin 15 oktober 2019 om 17:58

Ik zei dat het mogelijk was, maar dan moeten er keuzes gemaakt worden.
Je kan niet ze alle drie meenemen en Groenewegen.

platteprijs 15 oktober 2019 om 18:18

Ze hebben echt niet al dat geld voor Dumoulin neergeteld om hem dan niet in de Tour op te stellen.

KnightBiker 15 oktober 2019 om 18:24

Platteprijs: op zich heb je gelijk, maar de olympische spelen kunnen andere prioriteiten logisch maken.

poeskescherens 15 oktober 2019 om 18:16

wva voor de tussenetappes en groenewegen in de giro en vuelta

KnightBiker 15 oktober 2019 om 18:23

Met Tom’s ambities voor de Olympische spelen zou ik hem naar de Giro sturen… (keuzes maken) Roglic liet na de Vuelta toch ook z’n menselijke kant zien in de tijdrit en wegrit WK dus voor hem is het ook Tour of Olympische, allebei is te ambitieus.

Groenewegen, mits parcoursen Giro/Vuelta geschikt zijn zou ik hem daar naartoe sturen, het wordt tijd dat hij 2 grote rondes rijdt. in de tour is er te weinig plaats voor ondersteuning ook al is hij een van de beste sprinters van het moment.

ghostwriter 15 oktober 2019 om 18:33

Ik vraag me af of Dumoulin de Giro al in een goede vorm kan rijden na zijn blessure.

Panache 15 oktober 2019 om 19:47

Het is nog geen 1 november.

Bummetje 15 oktober 2019 om 22:08

@ghostwriter, hij gaf zelf aan te verwachten een normale winter te kunnen draaien qua voorbereiding op het seizoen (in de podcast van Ltd)

Viktrodriguez 15 oktober 2019 om 18:40

Al zijn er 10 kansen. Als zijn ploeg serieus de Tour willen winnen, is Groenewegen meenemen pure ballast. Dylan is geen sprinter die je als halve knecht kan inzetten en heeft buiten zijn eigen vlakke ritten sowieso niks te zoeken als antiklimmer.

west 15 oktober 2019 om 19:01

Een echte sprinter heeft ook etappes in alle grote rondes op zijn palmares. Volgend jaar is de kans om dat te doen en tegelijkertijd niet echt iets te missen en jezelf populair te maken bij de ploegleiding.

Brabander 15 oktober 2019 om 19:06

Eensch. Volgend jaar is de uitgelezen kans om eens de combi Giro/Vuelta te pakken

Vinyakke 15 oktober 2019 om 19:20

Groenewegen moet maken dat hij weg is bij jumbo. Dit wordt al het jaar veel. Zelfs sky is er nooit in geslaagd de 2 te combineren. De beste sprinters moeten naar de tour en ik vrees voor groenewegen wat hij dat niet gaat mogen…

Brabander 15 oktober 2019 om 19:33

Niet mee eensch. Toch genoeg koersen waar Groenewegen prima uit te spelen is? Dit jaar ook weer zijn duit flink in het zakje gedaan qua zeges. Een echte topploeg ben je pas als je op (vrijwel) alle terreinen mee kan spelen. En daar horen sprinters ook bij

Panache 15 oktober 2019 om 19:49

Sky 2012 slaagde wel.

Vinyakke 15 oktober 2019 om 19:50

Als jumbo zijnde prima natuurlijk. Lees mijn post eens opnieuw. Ik zou als ik bij de 3 beste sprinters van de wereld ben altijd naar de tour willen. Liefst nog met 7 man in steun. Kwantiteit telt echt niet hoor. Kittel en Cavendish hebben hun carrière in juli gemaakt, niet in mei of september!

NDI22 15 oktober 2019 om 22:07

Tja, ik vind dat Groenewegen het juist ook in andere wedstrijden moet laten zien. 1 van de snelste sprinters van het hele veld maar afgelopen jaar winnen jongens als Ewan en Viviani de betere wedstrijden. Zelfs Bennett/Ackermann komen in de buurt ondanks dat ze niet de prioriteit hebben op de meeste wedstrijden. Hij kan best wat meer WT wedstrijden rijden en een dubbele ronde inpassen.

Marik 15 oktober 2019 om 19:44

De concurrentiestrijd binnen de ploeg is begonnen. Veel renners laten al van zich horen na de presentatie van het parcours. De ploegleiding zal keuzes moeten maken en ook oppassen dat er geen heibel uitbreekt. Succes daarmee

Vibeman 16 oktober 2019 om 08:12

Als men de Tour wil winnen, dan moet je inderdaad gewoon een klimploeg meenemen en Groenewegen en Teunissen thuislaten. 2 man voor de valkke ritten om de mannen uit de wind te houden. Martin en van Aert.

TDumoulin
PRoglic (pakt geel)
SKruijswijk
LdePlus
RGesink
SKuss
WvA (kan gewoon groen pakken)
TMartin

Barry Batsbak 16 oktober 2019 om 08:33

Ik liet Van Aert dan nog thuis en nam Koen Bouwman mee.

JasperMollema 16 oktober 2019 om 10:34

Wout van Aert fit en in vorm altijd meenemen, kan zelf sprintjes winnen. Ook nuttig bij eventuele waaiers en kan prima knechten in het hooggebergte.

Jacob Lohof 16 oktober 2019 om 10:05

Dylan moet gewoon Jumbo verlaten. Is straks helemaal geen ruimte voor sprinters. Kunnen ze van Sunweb geen soort Quickstep maken. Kan Dylan daar mooi heen

john 16 oktober 2019 om 10:44

Vijf ritten voor sprinters volgens de heer Groenewegen , Dus drie voor Ewan en twee voor Sagan .
Dus geen overwinning voor Groenewegen dus is beter af met Giro/Vuelta

Ultimo 16 oktober 2019 om 11:20

Ik zie Dylan toch ook wel als een klassiek renner in eendaagswedstrijden. Vlaamse klassiekers, Parijs R. Het zou mooi zijn als hij zich daarvoor goed zou ontwikkelen. Dat vindt ik mooier dan nog weer etappes winnen in grote rondes.

Oblomov 16 oktober 2019 om 14:19

Die keuze had hij moeten maken toen hij Vlaanderen O23 won. Nu heeft hij zich in plaats daarvan in de jaren die volgden als pure sprinter ontwikkeld. We kunnen niet zeggen dat dat een verkeerde keuze is geweest aangezien hij als sprinter de wereldtop gehaald heeft.

Misschien dat hij wat spiermassa kan verliezen als de pure snelheid er zo tegen zijn dertigste toch wel af is.

Jungle Man 16 oktober 2019 om 16:37

4 tot 5 sprintkansen,….. dus 4 tot 5 keer zal ik niet kijken.
Het wordt dus wel een tour voor ‘completere’ renners.