Groenewegen gaat voor geel: “Zou een hele eer zijn om die trui te dragen”

Door , woensdag 4 juli 2018 om 12:30
Groenewegen gaat voor geel: “Zou een hele eer zijn om die trui te dragen”

foto: Alex Whitehead/SWpix.com

Nog drie dagen wachten en dan start eindelijk de Tour de France. In Fontenay-le-Compte begint de Ronde van Frankrijk met een rit voor de pure sprinters, net als in 2014 en 2016. Toen waren het respectievelijk Marcel Kittel en Mark Cavendish die door een zege de allereerste gele trui om hun schouders gehangen kregen. In dat rijtje kan Dylan Groenewegen zich komende zaterdag scharen. “Dat is ook het doel”, vertelt een zelfverzekerde kopman van LottoNL-Jumbo aan WielerFlits.


Als 18-jarige broekie maakt Groenewegen indruk in het shirt van De Rijke, de ploeg die we nu kennen als Delta Cycling Rotterdam. Hij werkt er als belofte drie seizoenen af. Na de door de Amsterdammer gewonnen Ronde van Vlaanderen U23 in 2014 melden de WorldTour-ploegen zich. Lang duurt het niet voordat Groenewegen eruit is. Hij gaat akkoord met een voorstel van het Italiaanse Cannondale en weet dan al dat hij een jaar later ploeggenoot kan zijn van Peter Sagan, op dat moment de kroonprins binnen het peloton.

Het loopt anders. Cannondale fuseert met Garmin-Sharp en weg was de overeenkomst met Groenewegen. De jongeling kiest daarop voor een profdebuut bij het nieuwe Roompot-Oranje Peloton. In het najaar wint hij meteen profkoersen, waarna LottoNL-Jumbo in de daaropvolgende winter toeslaat. Dylan Groenewegen maakt na een goed overleg met de oranjebrigade de overstap naar de WorldTour. De Nederlandse ploeg maakt hem sprinter nummer één en zet een traject in gang dat Groenewegen naar de wereldtop moet brengen.

Project sprinttrein

foto: Sirotti

“In de Tour de France van 2018 moet onze sprinttrein kunnen wedijveren met de wereldtop”, was de strekking van het team na het aantrekken van Groenewegen. Het blijkt een schot in de roos voor LottoNL-Jumbo. Geduldig boekt de trein rondom de jongeling progressie en al snel vallen de eerste puzzelstukjes op hun plaats. Sterker nog: nota bene op de Champs-Elysées schiet Groenewegen een klein jaar geleden al raak in Frankrijk. Op de valreep, maar toch: de sprinttrein werpt al een seizoen eerder dan gepland haar vruchten af.

Twaalf maanden later concludeert Groenewegen dat zijn trein inderdaad tot de besten van de wereld behoort. “We staan er heel goed voor. Ik denk dat het dit jaar allemaal op z’n plek valt. De jongens om me heen zijn goed, ikzelf ben gewoon op topniveau. Dan win je veel.” Toch blijft de Amsterdammer kritisch: “We moeten soms nog beter samenblijven. We werken alleen met nieuwe jongens. Het was mooi dat het er in Dubai meteen uitkwam. Je wint gelijk, waardoor je vertrouwen tankt. Nu zijn we helemaal op elkaar ingespeeld.”

Ik denk dat dit jaar alles op z’n plek valt. Dan win je veel.

De sprinter pakt de voorbereiding op de Tour anders aan dan vorig jaar. Hij gaat samen met zijn trein op hoogtestage. “We hebben een nog hechtere band gekregen. Sinds april ben ik bijna niet meer thuis geweest. Ik heb de jongens in de sprinttrein vaker gezien dan mijn eigen vriendin. Dan bouw je nu eenmaal een bepaalde band op en ontstaat er een echte vriendschap. Dat brengt je misschien nog wel dichter bij elkaar. Daardoor durf je nog meer zaken tegen elkaar te zeggen, om onszelf nog meer te verbeteren. En dat merk je in alles.”

“We hebben drie jonge gasten in de trein”, legt Groenewegen de rolverdeling uit. “Amund Grøndahl Jansen, Timo Roosen en ik. Paul Martens is de ervaren man. Hij neemt van nature veel het woord. Maar ook Timo laat zich horen en Amund durft zich eveneens uit te spreken. We corrigeren elkaar op vlakken waar het beter kan. Of dat niet te weinig ondersteuning is? Dat gaan we achteraf zien. Ik rijd zelf al heel het jaar met dezelfde jongens om me heen. Dat is in de Tour niet anders, dus ik zou niet weten waarom het daar niet goed zou gaan.”

Operation Maillot Jaune

foto: Marcel Koch

Ondanks het hoofddoel van het jaar, oogt Groenewegen precies een week voor het moment suprème uiterst ontspannen. “Daar zitten we dan, gezellig”, opent hij bijvoorbeeld het gesprek. In de Tour ligt hij op de kamer met Timo Roosen. De vorige twee edities was Robert Wagner zijn kamergenoot. “Timo moet alleen leren dat hij zijn laptopje ’s avonds netjes dichtdoet en weglegt. Hij valt vaak in slaap met de laptop aan. Waggie zet hem altijd weg, Timo moet dat nog een beetje leren. Wordt-ie wakker met dat ding op zijn schoot, of ligt hij ergens op de grond. Maar dat komt wel goed. Dat is het enige”, lacht de sprinter.

Groenewegen wil in Frankrijk verder bouwen op zijn vorige twee deelnames. “Die ervaring is belangrijk en dat had ik nooit gedacht. Ik dacht altijd dat ervaring bullshit was. Maar nu ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk een verschil maakt. Cavendish weet bijvoorbeeld precies hoe hij zijn sprint moet aanpakken, welke richting hij moet kiezen. Ik blijf nu ook rustiger. Neem nu die rit in Slovenië. Daar zat ik natuurlijk veel te ver, maar daar kun je dan niets meer aan doen. Je erom druk maken heeft geen zin. Maar vooral de manier waarop ik daar won, is tekenend. Ik had echt overschot. Dat geeft heel veel vertrouwen.”

De concurrentie in de Tour is echter moordend. Behoudens zegekoning Elia Viviani en Caleb Ewan zijn vrijwel alle spurtbommen aanwezig. “Ik heb het er veel over met Merijn Zeeman. Hij blijft erop hameren dat ik mannen als Cavendish, Kittel en ook André Greipel niet mag uitvlakken. Fernando Gaviria staat er natuurlijk heel goed voor. Mijn vorm is van wereldniveau. En zo zijn er vast nog een aantal die ik nu vergeet, maar die zullen er ook staan. Ik heb tot op heden alleen nog maar naar de eerste week gekeken. Daar liggen zeker drie, misschien wel vier kansen. Maar eerst richten we ons op de eerste etappe.”

Ik ga vooraf niet zeggen met hoeveel ritzeges ik tevreden ben. Ik wil altijd winnen.

“Daar zijn we met z’n allen snoeihard voor aan het trainen geweest”, gaat hij verder. “We willen er meteen in de eerste rit staan. Die ga ik proberen te winnen en dan zien we wel verder. Ik ga er vooraf ook geen nummer op plakken, met hoeveel ritzeges mijn Tour geslaagd is. Ik wil altijd winnen. Ik doe altijd mijn best en probeer het uiterste uit iedere situatie te halen. Dat is in wedstrijden zo, maar ook tijdens trainingen. En in de Tour is dat niet anders. Het doel is geel pakken. En om die trui te dragen, zou ik een hele eer vinden.”

Nederland mag na 29 jaar (!) weer eens hopen op een landgenoot in de leiderstrui van de belangrijkste wielerkoers ter wereld. Erik Breukink was na de proloog in 1989 de laatste. Hoewel de coureur van LottoNL-Jumbo op dit moment tot de snelste mannen ter wereld behoort, staan alleen de allergrootsten op tijdens hun moment de gloire. De trein staat goed op de rails. De weg naar het groen ligt open. Het geel lonkt. Dylan Groenewegen staat op het punt om zijn naam definitief te vestigen bij de absolute wereldtop. Nu de bevestiging nog.

Dit artikel delen:

36 Reacties

denistel 4 juli 2018 om 22:00

zijn er wel 10 die de sprint kunen winnen in deze tour zelf denk ik dat gaviria
de gele trui gaat pakken.

Jelmer-038 4 juli 2018 om 23:07

Geef hem redelijke kans om het dan ook tot Parijs te houden…

In de koffer ;)

sooike 5 juli 2018 om 08:35

De sprinttrein zou volgens Groenewegen tot de wereldtop behoren. Mag ik daar een vraagteken bij plaatsen of ga ik weer te kritisch in op deze uitspraak? De meeste overwinningen van Groenewegen dankte hij aan zijn eigen lef en moed en niet na een mooie voorbereiding door zijn “trein”. Sterker nog, in de meeste gevallen was zijn trein al lang ontspoord of helemaal niet geformeerd om allerlei redenen. Ik vind het prima als Groenewegen met ambitie aan de Tourstart verschijnt, maar ik denk dat er een paar treintjes zijn die iets meer gewicht in de schaal gaan leggen dan zijn formatie. Dat hij op eigen kracht kan winnen heeft hij al bewezen, maar de indruk die hij op het NK maakte afgelopen zondag was niet best. Daar houdt hij wijselijk maar zijn mond over. Al bij al vind ik dat hij wel erg gemakkelijk uitgaat van een ritzege in de eerste etappe. Op het NK , niet eens vergelijkbaar met de zwaarte van een Touretappe, werd hij omringd door elf ploegmaten, maar in de beslissende fase liet hij het afweten. Iets meer bescheidenheid zou hem dus sieren, vind ik.

Pol 5 juli 2018 om 09:10

Aan de meet worden de prijzen verdeeld, maar als je op het NK er afgereden wordt door de Nederlandse top wat moet je dan doen tegen de wereldtop ????

Merlinappa 5 juli 2018 om 09:38

@sooike

Tenzij er waaiers komen in de eerste etappe is het NK veel zwaarder dan de eerste Touretappe. Langer, werd veel meer koers gemaakt en ook flink technisch. Ik zie Groenewegen hier wel winnen trouwens, als het meevalt met de waaiers.

LucasR 5 juli 2018 om 09:45

Bij het NK was MvdP erbij… Natúúrlijk was het een zwaardere koers dan een vlakke touretappe! ;-)

En Sooike: hij gaat niet per se uit van een ritzege, maar heeft gewoon een gezonde dosis ambitie (bijna net zoveel als Cofidis met hun snode plannen om Debusschere in te lijven)!

barman 5 juli 2018 om 09:52

@sooike
Wat meer respect voor de mannen in geel zwart zou jou sieren. Het is ook niet “mijn ploeg” maar de eindeloze obsessieve negativiteit van jou kant begint nu wel echt vervelend te worden. Ik hoop in ieder geval op een mooie Tour voor ze en heb er wel vertrouwen in dat ze een ritje pakken.

MasterAJA29 5 juli 2018 om 10:32

Waarom denk iedereen dat Gaviria de beste sprinter vd wereld is momenteel? Hoeveel aansprekende overwinningen heeft hij in 2018 geboekt, juist ja om precies te zijn 0 (de tour van California vind ik nou niet echt een aansprekende wedstrijd). Vorig jaar natuurlijk wel 4 etappes in de ronde van Italië , maar ook daar staan amper top sprinters aan de start. Tegen de redelijk complete wereldtop heeft hij nog heel weinig gewonnen. Groenewegen heeft toch al meer bewezen de afgelopen 2 jaar, maar het zal spannend worden met Kittel, Greipel, Cavendish, Sagan, Demare, Kristoff enz.. aan de start. Is het sprintersveld ooit wel eens sterker geweest. Mocht Groenewegen 1 etappe winnen ben ik al heel blij, maar dan wel graag a.s. zaterdag gelijk de eerste etappe zodat we ook eindelijk geel in het bezit hebben.

sooike 5 juli 2018 om 14:33

@barman
Ik ben me niet bewust van een gebrek aan respect voor TLJ in mijn reactie op de uitlatingen van Groenewegen. Wel blijf ik graag reëel en de manier waarop Groenewegen en ook de ploegleiding van TLJ nu onterecht een beetje hoog van de toren blazen, stuit mij tegen de borst. En het argument dat ik daarvoor aanvoer is de laatste koers die ik van hem heb gezien en waarin de hele ploeg rondom hem was geformeerd uitgaande van een sprintoverwinning. De indruk die hij daar maakte is voor mij geen reden om hem nu van ritoverwinning(en) in de Tour te spreken. En ja, ik volg TLJ kritisch, zeker niet negatief of obsessief, maar op een Nederlandse wielersite mag je een Nederlandse ploeg toch wat vaker onder een vergrootglas leggen? En ik weet inmiddels uit betrouwbare bron dat er na afloop van het NK niet alleen “tevredenheid” was over de tweede stek van Van Poppel. “Er had meer in moeten zitten”, aldus een van de betrokkenen.
On-topic: Groenewegen mag me verrassen en in spring net zo hard omhoog als hij een sprint zou winnen. Maar veel hoop heb ik niet, dat zal duidelijk zijn. Dat is geen obsessieve negativiteit maar een mening op grond van het recente verleden, zowel wat Groenewegen betreft als de kwaliteit van zijn “trein”. Laten we zijn sprintoverwinningen wel in het juiste perspectief blijven zien en vooral zijn gemiste kansen dankzij een falende “trein”. Dan kijk je objectief, zonder geel-zwarte bril !

vlek 5 juli 2018 om 14:49

Wordt weer een stevig loopje genomen met de werkelijkheid. De tien ploeggenoten van Groenewegen op het NK zijn nooit rond hem geformeerd; vooraf is door meerdere zelf duidelijk aangegeven dat ze niet enkel zijn kaart zouden trekken. Tijdens de koers bleek dat ook overduidelijk! Roosen, Leezer en Tolhoek waren bijvoorbeeld de enige renners die tijdens het NK rond Groenewegen bleven zitten. De rest van de ploeg zat, buiten Lindeman, allemaal voor het peloton in die groep achter de vier koplopers en dus niet rond Groenewegen. Uiteindelijk bleven in de laatste ronde zelfs enkel Tolhoek (die eerder in de koers overigens nog een aanval had geplaatst) en Leezer nog bij Groenewegen.

sooike 6 juli 2018 om 09:27

@vlek
Ik adviseer je de voorbeschouwingen vanuit TLJ op het NK nog eens te lezen. Daarin wordt Groenewegen als HET speerpunt van de ploeg naar voren geschoven. Als dan tijdens de koers al snel blijkt dat Groenewegen de benen niet heeft is het TLJ-leger inclusief de ploegleiding niet in staat gebleken de taktiek te wijzigen en wordt Van Poppel maar meegestuurd in een kopgroep met een stalorder om toch vooral niet mee te koersen. Dat was de “taktiek” De “werkelijkheid” was dus wel degelijk een opdracht voor de hele ploeg om Groenewegen als winnaar naar de meet te brengen. Dat die opdracht volledig is mislukt en er blijkbaar geen plan B was (Van Poppel was geen vooraf bedacht scenario) is viir een rassupporter moeilijk te verteren, maar feit is wel dat de winnaar geen geel-zwarte trui aan had en dat TLJ het kampioenschap ondanks de 12 coureurs geen moment heeft bepaald. En daar kan een rassupporter toch niet tevreden mee zijn. Soms is de “werkelijkheid” hard !

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.