Greipel verslaat Kristoff in Vattenfall Cyclassics, Sinkeldam achtste

zondag 23 augustus 2015 om 16:07
Greipel verslaat Kristoff in Vattenfall Cyclassics, Sinkeldam achtste

Foto: Sirotti (archief)

André Greipel heeft in Hamburg de Vattenfall Cyclassics gewonnen. De renner van Lotto Soudal klopte op de Mönckebergstraße Alexander Kristoff en Giacomo Nizzolo in de sprint. Ramon Sinkeldam was op een achtste plaats de beste Nederlander.

Vier vluchters
Nadat de renners ’s morgens van start gingen op een veerboot, waren het in Noord-Duitsland vier renners die een ontsnapping op poten zetten. Jan Barta (Bora-Argon 18), Matteo Bono (Lampre-Merida), Alex Dowsett (Movistar) en Martin Mortensen (Cult Energy) reden een maximale voorsprong van vijf minuten bij elkaar. De vlucht zou niet tot het einde stand houden. Op dertig kilometer van het einde werden de overgebleven vluchters ingerekend.

Vanmarcke valt aan
Voor de laatste beklimming van de Waseberg sprong Linus Gerdemann weg. Bij de beklimming van deze scherprechter kreeg hij gezelschap van Sep Vanmarcke (LottoNL-Jumbo) en Dylan Teuns (BMC). Even later kwam ook Julian Alaphillipe (Etixx-Quick Step) erbij. Alaphilippe en Gerdemann lieten de twee Belgen achter en gingen met twee verder. De twee werden ingelopen, waarna Diego Ulissi (Lampre-Merida) het probeerde. Ook de Italiaan kon een massasprint niet voorkomen.

Greipel snelste sprinter
In de slotfase werd Mark Cavendish uitgeschakeld door een valpartij. De koers werd beslist in een sprint van een compact peloton. Katusha hield het tempo hoog voor Kristoff, die vroeg op kop kwam. Greipel slaagde er alsnog in om langszij te komen, waardoor hij voor het eerst de belangrijkste wielerkoers van Duitsland op zijn naam kon zetten.

flag-de Vattenfall Cyclassics 2015 (1.UWT)
Kiel – Hamburg (221,3 km)

1. flag-de André Greipel (Lotto Soudal) in 4u57m04s
2. flag-no Alexander Kristoff (Katusha)
3. flag-it Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing)
4. flag-be Tom Boonen (Etixx-Quick-Step)
5. flag-be Greg Van Avermaet (BMC)
6. flag-fr Arnaud Démare (FDJ)
7. flag-dk Matti Breschel (Tinkoff-Saxo)
8. flag-nl Ramon Sinkeldam (Giant-Alpecin)
9. flag-it Niccolo Bonifazio (Lampre-Merida)
10. flag-dk Rasmus Guldhammer (Cult Energy)
Volledige uitslag

Dit artikel delen:

24 Reacties

el cyclisto 23 augustus 2015 om 16:08

Goed van hem! Erg slechte sprint van giant.

Skedel 23 augustus 2015 om 16:08

Iemand die weet wat er met de getergde Hofland is gebeurd?

TeamNL 23 augustus 2015 om 16:09

Sinkeldam sprintte voor Giant.

Wat een jaar voor Greipel!

Cavendish gevallen.

@skedel
Wie?

Volgens mij geen renner van TLJ bij de eerste 40.

Thoin 23 augustus 2015 om 16:09

Sterke sprint van de gorilla!
Benoot weer eens verschrikkelijk sterk , wat een talent!
Vreemd dat Cavendish alleen valt…

DeGroteMolen 23 augustus 2015 om 16:11

Hofland???? Dubbel getergd?

hadock 23 augustus 2015 om 16:11

Van Avermaet is nu 5de in wipt over Rodriguez in de UCI ranking.

Purito 23 augustus 2015 om 16:11

Zo, dat was echt een simpele overwinning. Guardini moest van veel te ver aantrekken. Leek ook wel alsof Kristoff wist dat hij geklopt was, toen hij de sprint begon. Zat weinig pit achter.

Arie86 23 augustus 2015 om 16:12

De mannen van Lotto Jumbo (2 stuks) lagen bij de valpartij. Of veroorzakers of als eerste eroverheen.

Hermannmg 23 augustus 2015 om 16:12

Hofland opgehouden/gevallen bij valpartij, aldus twitter van Lotto-Jumbo. Ik dit veld had hij denk ik ook niet kunnen sprinten voor de winst, had laatste kilometer nog maar 1 iemand bij zich.

Gesink4President 23 augustus 2015 om 16:13

Van Emden eerste TLJ renner op de 49e plaats. Hofland gehinderd door die val

xistnc 23 augustus 2015 om 16:14

Oef, dat zag er armoedig uit, zoals Vanmarcke ontplofte na de laatste Waseberg. Daarna leken me Hofland en Van Emden nog in de eerste groep te zitten, maar na de val van Cav waren ze foetsie.

stijnlah 23 augustus 2015 om 16:14

Vanmarcke en van Emden zijn gevallen samen met cavendish.

Chrys 23 augustus 2015 om 16:15

Hofland was al op 40 km van de finish uitgeschakeld door een valpartij. Vanmarcke en Van Emden waren volgens mij de enige twee TLJ die nog over waren in het peloton.

HF2013 23 augustus 2015 om 16:16

Zo’n Greipel gun ik het altijd. Sympathieke gast, wereldseizoen zo voor hem.

Wheely 23 augustus 2015 om 16:18

Greipel wordt wereldkampioen hoor op deze manier, apesterk!

stevenvdhaas 23 augustus 2015 om 16:20

Sinkeldam niet 7e maar 8e.

vlek 23 augustus 2015 om 16:22

Mooie en gegunde overwinning. Greipel beleefd een prachtig seizoen. Minpuntje dat Cavendish viel in de laatste kilometers, buiten de pech voor hem, had dat de overwinning van Greipel ook nog net iets mooier kunnen maken.

Arie86 23 augustus 2015 om 16:22

Hoe dan ook, het was weer armzalig. In de breedte niet sterk genoeg.

DeGroteMolen 23 augustus 2015 om 16:29

Super van Greipel, wat een seizoen voor hem! Sympathieke rustige man zo lijkt het, geen praatjes die hij vervolgens niet waarmaakt, hij laat zijn ernorme (!) dijen spreken.

Pizzi 23 augustus 2015 om 16:30

Die Greipel. Fantastisch seizoen!

In 2015-vorm wat mij betreft één van de favorieten voor Milaan – San Remo 2016.

Natrix maura 23 augustus 2015 om 18:31

WT-punten voor Sinkeldam

pippodeclown 23 augustus 2015 om 21:28

Kristoff ging niet van ver.. 200m maximaal. Was een korte sprint, knap van Greipel weer hoor! Gerdemann opschrijven voor Lombardije als ie daar start?

Jans Koerts 23 augustus 2015 om 21:59

Ondanks het enthousiasme van de Duitsers, blijft dit toch een nietszeggend ritje!

Wim Kruithof 23 augustus 2015 om 23:12

Jan Koerts, oh ok, wist niet dat jij de norm hanteert.