Gorillas zorgt voor gat in begroting van Jumbo-Visma
Flitsbezorger Gorillas komt de sponsorafspraken met Jumbo-Visma niet meer na. Dat hebben diverse bronnen aan WielerFlits aangegeven. Sinds het bedrijf eind vorig jaar is overgenomen door concurrent Getir (naar verluidt voor 1,2 miljard euro) zou het de sponsorbijdrage niet meer betalen. Het contract loopt nog door tot eind 2024. Volgens ingewijden gaat het in totaal om een bedrag van meer dan vijf miljoen euro.
Jumbo-Visma gaf een korte reactie aan WielerFlits: “Er is een overeenkomst die wij uiteraard conform de afspraken nakomen.” Ook heeft WielerFlits Getir benaderd voor een reactie, maar zij hebben nog niet geantwoord. Inmiddels kijken advocaten van beide partijen naar de overeenkomst.
Als Gorillas, dat per 1 juli 2022 partner van de ploeg werd, de afspraken niet nakomt, zou dit voor een flink gat in de begroting van de Jumbo-Visma zorgen. De wielerploeg is sowieso op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Jumbo Supermarkten heeft onlangs aangegeven dat ze haar verplichtingen tot en met 2024 zal nakomen, maar als er zich een nieuwe sponsor meldt kan die komend jaar al de plek van Jumbo overnemen.
Ondertussen hebben Visma en PON (onder andere sponsor van Cervélo-fietsen en Skoda-wagenpark) al aangegeven dat ze groter in de schaats- en wielerploegen willen stappen. Ook is er een andere partij die zich garant stelt wanneer er tekorten zouden zijn in de komende jaren. Daarom heeft het management van de wielerploeg al de contracten met toppers als Jonas Vingegaard (tot en met 2027), Wout van Aert (2026) en onder anderen Christophe Laporte (2026) kunnen verlengen.
De ploeg is inmiddels met diverse multinationals in gesprek om het hoofdsponsorschap over te nemen. Terwijl er ook gesprekken zijn geweest met diverse grotere Nederlandse partijen.
Anyway, opzouten met die scootertroep.
In die zin is het team geen onbetrouwbaar contract aangegaan, maar zien de nieuwe eigenaren contracten anders dan de vorige eigenaar van Golillas, wat nu opgaat in Getir.
(In die zin, wordt er wel weer erg weinig achtergrond informatie gegeven bij dit artikel, erg jammer)
Ik haat dan ook, nagenoeg, álle bedrijven maar mijmer nog wel eens over de tijd dat de renners de 'engerds' waren en sponsoren garagedeurleveranciers, water & zeep en pennenfabrikanten.
Tegenwoordig is het andersom en staat nagenoeg elk wielertricot vol smerige geldjatters.
“Daarnaast is fietsen groen, gezond en de oplossing voor de vastzittende binnensteden”.
Over het “gezonde” aspect van de Gorillas-fietsen:
https://www.youtube.com/watch?v=e-8PQc7qeoc&t=174s
Gorillas en idem haar management zijn opportunistische klootzakken kan ik uit eigen ervaring vertellen. Anderzijds kan Plugge zichzelf aanrekenen met zo'n partij in zee te gaan.
Kan de ploeg de huidige kleding gewoon houden.
Visma is meer B-to-B, en Skoda is als Grenadiers niet een product dat je even om de hoek koopt.
Moet wel zeggen dat de stijl van journalistiek bedrijven er de laatste tijd niet beter op wordt bij WF. Want er is dus nog geen gat in de begroting, daarover bestaat nog discussie. De kop dekt dus niet de lading, is natuurlijk wel lekkere clickbait. Maar ik hoop dat WF een kwalitatief goede wielernieuwssite wil zijn en niet enkel voor de kwantitatieve clicks wil gaan. Op korte termijn werkt dat goed en lopen de advertentie-inkomsten op. Op de lange termijn verlies je bezoekers en zullen de advertentie-inkomsten structureel dalen.
"Laten we hopen dat ze hun betaalverplichtingen 2 jaar kunnen gaan waarmaken."
Sinds het bedrijf eind vorig jaar is overgenomen door concurrent Getir zou het de sponsorbijdrage niet meer betalen.
Dan is dit "nieuws" al een poosje aan de gang als ze al zes of zeven maanden niet meer betalen...
Visma
PON
louche bedrijfjes
Shady bedrijfstakken