Jumbo-Visma bindt met bezorgservice Gorillas nieuwe co-sponsor

maandag 28 maart 2022 om 10:12
Jumbo-Visma bindt met bezorgservice Gorillas nieuwe co-sponsor

foto: Gorillas

Jumbo-Visma gaat vanaf 1 juli 2022 samenwerken met Gorillas. De van oorsprong Duitse bezorgservice verbindt zich als partner aan de Nederlandse WorldTour-ploeg. Vanaf de start van de Tour de France zal het rood-witte logo van Gorillas prijken op het tenue van de geel-zwarten. Het partnership is in eerste instantie getekend voor tweeënhalf jaar, tot het einde van 2024 dus.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Gorillas is opgericht in mei 2020 in de Duitse hoofdstad Berlijn met als doel om dagelijkse boodschappen vanuit zogenoemde darkstores binnen tien minuten bij de klant thuis te bezorgen middels een flitsbezorging via een fietskoerier. Het bedrijf werd groot tijdens de coronapandemie en ging al snel internationaal. De hoofdsponsor van de Nederlandse ploeg Jumbo Supermarkten werkt al intensief samen met het Duitse bedrijf, waar mensen via een eigen app hun boodschappen kunnen bestellen tegen nagenoeg dezelfde prijs als in de fysieke supermarkt. Onder meer in Rotterdam en Groningen is Gorillas actief.

“Met Gorillas heeft de wielerploeg een vanzelfsprekende link”, vertelt algemeen directeur Richard Plugge. “Ook bij ons draait alles om tijdwinst op de fiets. En net als Gorillas zijn wij innovatief en ambitieus. Gorillas bezorgt in steden binnen enkele minuten je boodschappen, tijdwinst voor de consument. Daarnaast is fietsen groen, gezond en de oplossing voor de vastzittende binnensteden; een boodschap die het wielrennen in zich draagt en Gorillas tot uiting brengt. Met dit partnership kunnen wij bijdragen aan de wereldwijde bekendheid voor de online boodschappendienst. Het is een prachtige combinatie.”

Jumbo Supermarkten en Gorillas maakten vorige week bekend dat zij hun begin dit jaar gesloten partnership verder versterken. De supermarktketen heeft een belang in de flitsbezorger genomen. Hoe groot het belang is dat de familie Van Eerd in het bedrijf genomen heeft, is niet bekendgemaakt. Evenmin zijn er financiële details naar buitengebracht. Wel is het co-sponsorschap van Jumbo-Visma onderdeel van de samenwerking tussen beide partijen.

Hier komt straks het logo van Gorillas bij – foto: Jumbo Visma

Dit artikel delen:

44 Reacties

Michelangelo 28 maart 2022 om 10:22

Heb persoonlijk helemaal niks met dit soort diensten. Dat het in het wielrennen snel moet gaan, dat snap ik. Maar om dat racen ook door te trekken in het dagelijks leven, dat gaat mij te ver. Gewoon lekker naar de supermarkt om je boodschappen te doen, even aansluiten in de rij, mensen zien, een babbeltje bij de kassa.

Laat anderen maar lekker flitsbezorgen, ik blijf hier wel flitsen.

Verweggistan 28 maart 2022 om 10:42

Vooral dat die flitsbezorgers alleen maar op korte afstand in de steden bezorgen is het onzinnige eraan. Want de mensen die bestellen wonen al dicht bij de winkels…

Deo 28 maart 2022 om 11:22

Mwah, ik heb zelf 1 keer voor zo’n flitsbezorger gewerkt. Max 10 minuten fietsen is toch wel een eindje aan 25km per uur. Zeker in een stad is het niet ff zo gedaan, daarnaast maakt het qua kosten niet veel uit en gaat het vaak vooral om dingetjes die waren vergeten of wat snacks voor de avond zelf.

ssj 28 maart 2022 om 11:44

Ik begrijp je punt Michelangelo. Maar ik moet zeggen dat ik het el praktisch vind voor lunch thuis/kantoor en als ik thuis moet blijven vanwege slapend kind. Daarnaast zijn er achterlijke kortingscodes waardoor het ook nog goedkoop is (nu…).

Pietspeed 28 maart 2022 om 13:39

Eens met Michelangelo.
In het peloton zal het iig snel ‘de gorilla’s’ heten. De wolfpack en de gorilla’s, what’s next.

FDJ 28 maart 2022 om 10:22

Jammer dat Greipel niet meer in het peloton zit.

thomasjaarsma 28 maart 2022 om 10:25

Want dan??

YogiBear 28 maart 2022 om 10:38

@thomasjaarsma Bijnaam van Greipel was ‘De Gorilla’.

thomasjaarsma 28 maart 2022 om 10:45

I know, maar dan. Iemand met bijnaam gorilla en sponsor van team met naam gorilla. Dus??

FDJ 28 maart 2022 om 12:20

Een ideaal uithangbord voor een pr campagne natuurlijk inclusief contract.

Pietspeed 28 maart 2022 om 13:42

Greipel mooi uithangbord voor JV. Sprintcoach oid.

Monsieur vdS 28 maart 2022 om 10:40

Dat het beide vormen van fietsen om snelheid en tijdwinst gaat vind ik prima, maar laat dat lekker buiten de stad. Zowel wielrenners als fietskoeriers zorgen in de stad door hun gehaaste rijden alleen maar voor gevaar, irritaties en aso gedrag.

tak 28 maart 2022 om 10:41

Ben als fan niet blij met deze sponsor. Wat mij betreft slecht voor het imago van de ploeg.

Ronellenfitsch 28 maart 2022 om 10:46

Gevaarlijke gasten op de fiets, die flitsbezorgers. Passen perfect bij het wielrennen waar een koers zonder botbreuk zeldzaam is …

Ronellenfitsch 28 maart 2022 om 10:50

Daarnaast vind ik nog een rood logo op het tenue lelijk. Het zeer basic Hema logo maakt het al niet mooier, nog meer rood al helemaal niet. Maar goed, ik snap dat sponsoren liever op dit shirt dan bij dsm of Lotto willen …

Secondant 28 maart 2022 om 10:57

Wel mooi dat zulke bedrijven zich aan Jumbo willen verbinden natuurlijk, maar eens dat het shirt met NOG een logo er niet mooier op wordt. Op de foto van Roglic staan alleen op de voorkant al een stuk of 9 logo’s/namen vermeld.

Koers 28 maart 2022 om 11:14

Ach tijdens het fietsen zie je er niet zoveel van. Ik kan in elk geval weinig sponsoren opnoemen. Van mij mag dat UCI wel weg, neemt onnodig ruimte in.

Klein Verzet 28 maart 2022 om 11:08

Een bezorgbedrijf dat zijn “personeel” tot het bot uitkleedt: banden plakken doe je maar in je “eigen” tijd. Nee, een dommere keuze heeft Plugge niet kunnen maken. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen staat nog niet in zijn woordenboek. Jammer.

mocca 28 maart 2022 om 11:48

Jumbo neemt een belang in Gorilla, daardoor komen ze oom als sponsor op het shirt. Heeft weinig met Plugge te maken.

Theo H 28 maart 2022 om 11:54

@mocca: Er is een essentieel verschil tussen Jumbo en de familie. Jumbo heeft geen belang in Gorillas. Net als met sponsoring van Hema is dit natuurlijk ook weer geen echt autonome keuze van Gorillas om de ploeg te gaan sponsoren. Deze verregaande consolidatie van supermarkten en aanverwante bedrijven is op lange termijn zeer nadelig voor de consument, maar dat zal de gemiddelde wielerfan worst zijn.

mocca 28 maart 2022 om 12:35

Ok, de familie (de holding) neemt gorillas over. Dan zitten beide (Jumbo en Gorillas) in de zelfde Holding groep. En gaat Jumbo sterk samenwerken met Gorillas, door de consument de keuze bieden om boodschappen door Gorillas te laten bezorgen.
Kans is dus zelfs aanwezig, dat de Naam gorillas gaat verdwijnen ter zijne tijd en dat daar Jumbo flits bezorging of zo voor in de plaats komt.

Maar, nog steeds weinig te doen met plugge.

dikkechaap 28 maart 2022 om 13:04

Als je gaat werken bij een flitsbezorger, een industrie die pas ~1 jaar bestaat, weet je precies wat de baan inhoudt. Je kunt (zeker in de huidige markt) ook voor tal van andere banen kiezen. Echt nul sympathie voor mensen die bij flitsbezorgers gaan werken en dan gaan klagen over zware rugzakken of het feit dat je moet doorfietsen.

Klein Verzet 28 maart 2022 om 13:26

@dikkech aap, Wetten en Regels? Lastig hoor. Nee, doe mij maar schijnconstructies, brievenbusfirma’s, uitbesteding naar Derdewereldlanden, etc. Er is keus genoeg, voor iedereen.

Koers 28 maart 2022 om 11:12

Ik weet niet precies wat de samenwerking inhoudt tussen Jumbo en Gorillas, maar ik heb toch ergens het idee dat de grote supermarkten deze bedrijfjes het volk warm laten maken voor deze diensten, om vervolgens dit ook te gaan doen en op prijs te gaan concurreren. En ga dan maar eens de concurrentie aan met de Aholds van deze wereld.
Een tijdje korting aanbieden zodat men de app installeert en je doet meteen mee.

Maar in elk geval mooi dat zich weer een sponsor aandient. Al hebben die bezorgers dezelfde slechte naam als wielrenners: een gevaar op de weg.

Jacco van Stierop 28 maart 2022 om 11:13

Gorillas staat niet bepaald bekend om de geweldige arbeidsvoorwaarden, de term ‘uitbuiting’ wil nog wel eens vallen m.b.t. de bezorgers.

“Daarnaast is fietsen groen, gezond”, zegt Plugge. Zeker, maar hij is blijkbaar niet op de hoogte dat het bezorgen bij Gorillas gebeurt met e-bikes, dus zo groen is dat niet. Door de matige kwaliteit van de rugtassen in combinatie met zware producten zijn er ook nog al wat klachten over langdurige rugpijn.
Niet de beste partner om mee in zee te gaan.

the student 28 maart 2022 om 11:25

Ja die rugtassen kunnen nooit best zijn voor je rug. Een grote grap die diensten.
Zelfs koeriersdiensten in de vroege 20e eeuw hadden het beter voor elkaar hadden met degelijke bakfietsen en bagagerekken op extreem degelijke transportfietsen.

Nu kopen ze goedkope chinese elektrische fietsen met soms onmogelijke ergonomie ( meer zitscooters ) en rugtas. In plaats van dat ze een echt degelijke bezorgfiets nemen met sterk bagagerek en fietstassen. Binnen 2 jaar kan je die fietsen vervangen en je werkkrachten ook.

Alles voor het snelle geld. Die bezorgers zijn eigenlijk bijna slaven hoor.

dikkechaap 28 maart 2022 om 13:10

Het is heel makkelijk om een bedrijf van uitbuiting te beschuldigen, maar als je er nog even twee keer over na denkt is het echt quatsch. Dit is een volledig nieuwe baan, die tot voor kort niet bestond. Je weet precies wat die baan inhoudt van tevoren (boodschappen inpakken, snel fietsen, zware rugzak), en je kunt uit meerdere werkgevers kiezen. Niemand zit “gevangen” in de baan van flitsbezorger, je moet wel heel veel mentale gymnastiek doen om hier van uitbuiting te spreken.

Abdoe 28 maart 2022 om 11:16

Gorillas associeer ik voornamelijk met luiheid en impulsief consumptiegedrag, niet echt iets wat je als sportploeg wilt uitstralen. Roglic die niet zo'n fijne dag heeft gehad en daarom om 21:30 besluit dat er nú een bak roomijs moet komen, dat werk.

En inderdaad, uitbuiting.

Kopinkas 28 maart 2022 om 13:29

Roglic, de schransspringer ;-)

Gangmaker 28 maart 2022 om 11:26

Waar gaan ze dat nog ergens op die trui bijplaatsen ??

Koers 28 maart 2022 om 11:33

Ze gaan rondrijden met een grote rugtas

VerstandOpNul 28 maart 2022 om 11:46

Geen populaire branche idd.. hier in Amsterdam wordt zelfs geprotesteerd tegen darkstores etc.

Andere overweging: heeft TJV niet onderhand wat veel logootjes op de shirtjes staan? Het lijkt onderhand wel een Italiaanse pro-conti ploeg zo..

Romāns Vainšteins 28 maart 2022 om 11:56

Op zich is dit natuurlijk een slimme samenwerking en ik begreep dat ook Jumbo zelf in dat bedrijf instapt. De essentie er van vind ik op de enorme hoop andere, door steden heen-e-bikende vierkanttasdragers te gooien, vrij massaal en irritant als niet-belanghebbende, weinig sympathieks aan.

Gelei 28 maart 2022 om 12:07

Gaat meteen de geruchten van motortjes in de TJV fietsen aanwakkeren.

BaseRace 28 maart 2022 om 12:26

Meteen 30 bezorgapen erbij maar dan in gele shirts

iLLan 28 maart 2022 om 12:26

Wielerflitsbezorgers?
Dit is natuurlijk ook de ultieme mogelijkheid om als website reclame te maken. Gewoon shirtjes voor alle flitsbezorgers drukken, ofzo.

Magician 28 maart 2022 om 12:52

Sta je dan te roepen over veiligheid voor wielrenners straks met een bedrijf op je shirt dat medewerkers indirect pusht om de verkeersregels aan hun laars te lappen

Kopinkas 28 maart 2022 om 13:30

Gorillaz was natuurlijk leuker geweest.
Kunnen ze avatars laten koersen en zelf achter de schermen blijven.
Scheelt al gauw heel wat medische zorgen en kinesessies…

Romāns Vainšteins 28 maart 2022 om 13:55

Maar wel een monsterlijke, terechte claim van Alburn & co aan je broek.

Pietspeed 28 maart 2022 om 13:46

Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Past perfect in het gemak dient de mens. Tijd is pecunia. Of het verstandig is, is een andere vraag.

$kedel 28 maart 2022 om 14:10

Laten we hopen dat ze hun betaalverplichtingen 2 jaar kunnen gaan waarmaken.

Marszzz 28 maart 2022 om 14:27

Niet bepaald een positieve toevoeging aan hun sponsorarsenaal. Ze verpesten hier in de stad met darkstores de sfeer in de straten waar ze zitten, geven overlast (herrie tot laat in de avond en dan heb ik het nog niet over al die fietsen die ze voor de deur op de stoep hebben staan) en ze bevorderen de veiligheid op straat en op het fietspad ook niet (zoals al die andere bezorgservices). Ik kan deze bezorggorilla's missen als kiespijn (ik loop wel naar de super op de hoek die tot 10 uur(!) open is).

Marszzz 28 maart 2022 om 14:31

O ja en dat is niet de Jumbo ;)