Goed en slecht nieuws voor Bennett: geen breuken, wel een boete

dinsdag 10 maart 2020 om 20:14
Goed en slecht nieuws voor Bennett: geen breuken, wel een boete

foto: Cor Vos

Goed nieuws voor Sam Bennett en zijn ploeg Deceuninck-Quick-Step: de Ierse kampioen heeft namelijk geen breuken overgehouden aan zijn valpartij in de slotfase van de derde etappe van Parijs-Nice. Bennett kreeg na afloop echter wel een boete en veertig strafpunten wegens enkele ongeoorloofde manoeuvres in aanloop naar de eindsprint.

Op televisiebeelden was duidelijk te zien hoe Bennett meerdere keren een kwak uitdeelde aan Nairo Quintana, in zijn zoektocht naar de ideale positie richting de sprint. De Colombiaan van Arkéa-Samsic wist zijn fiets onder controle te houden, maar de jury kwam na afloop tot de conclusie dat de acties van Bennett ‘ongepast’ waren.

Bennett krijgt dan ook een boete van 800 Zwitserse Frank (omgerekend 753 euro), terwijl hij ook veertig punten verliest in het UCI-klassement. In de sprint was Bennett ook betrokken bij een akkefietje: de renner kwam samen met Hugo Hofstetter ten val. De sprintkopman van Deceuninck-Quick-Step bleef enige tijd op de grond liggen.

De 29-jarige coureur kwam uiteindelijk met een grimas over de streep, vrezend voor een breuk. Gelukkig voor Bennett blijkt de schade na een medische controle mee te vallen: hij heeft alleen last van een snee in een van zijn vingers. “Ik had enkele hechtingen nodig, maar verder lijkt alles ‘OK’. Ik was eerst in shock, aangezien ik de ernst van de situatie niet kon inschatten.”

“Het goede nieuws is dat ik geen breuken heb opgelopen. Ik zal morgen weer verder koersen en aan de start staan van de individuele tijdrit. Ik ben blij dat we woensdag een korte etappe krijgen voorgeschoteld.”

Dit artikel delen:

51 Reacties

lander luypaert 10 maart 2020 om 20:18

Verdiende Karma.

Hollow Knight 10 maart 2020 om 21:19

Blij zijn dat iemand crashed, wat een zielige reactie.

Elke spurter heeft wel iets op zijn kerfstok staan, ook Gaviria van dat amateurploegje waar je zo van houdt.

lander luypaert 10 maart 2020 om 21:36

Man, wat ben je een irritant ventje. Wanneer er iets over DQS wordt gezegd ga je steeds meteen counteren ugh.

Hollow Knight 10 maart 2020 om 21:42

Kerel, je wenst andere renners verwondingen toe. Jij bent het enige irritante ventje hier.

Het is vrij duidelijk voor iedereen hier dat je gewoon jaloers bent op het succes van DQS.

Chasse_patate 10 maart 2020 om 21:48

Helemaal gelijk. Verdiende karma. Laat die dqs fan maar zitten joh.

Wielerfan21 10 maart 2020 om 22:12

Zielige reactie inderdaad. Iedereen deeld wel eens een beuk uit. En als de jury daar een straf voor uitdeeld so be it. Maar iemand breuken en berwondingen toewensen is wel zwak.

Man met de hamer 11 maart 2020 om 08:44

Ik heb objectief vastgesteld dat er meerdere irritante ventjes aanwezig zijn op de site. Voor een deel van hen dreigt verbanning naar cycloflash.be.

koos verrek 10 maart 2020 om 20:57

Zo, die ging flink tekeer

Kelder is de Man 10 maart 2020 om 21:13

..in zijn zoektocht naar de ideale positie richting de sprint.

Leek me meer omdat Quintana een ietsje naar rechts ging en hem daarbij aantikte.
Maar niet goed te praten.

Etika 10 maart 2020 om 21:28

Over Quintana gesproken, die jongen lijkt me echt bevrijd rond te rijden. Ziet er zeer sterk uit.

Romāns Vainšteins 10 maart 2020 om 21:29

Sprinters uit vorm met druk op de schouders doen wel eens stompzinnige dingen in een spurt. Ken er geen zonder enkele zonde.

Ligthning 10 maart 2020 om 21:31

Een akkefietje ? Helemaal niet. En wat een misleidende omschrijving. Alsof Bennet en Boivin met elkaar in de clinch gaan. Het is Boivin die zwaar in de fout gaat, ongewild weliswaar, door na uit zijn voetsteun geschoven te zijn, een enorme zwieper te maken. En daardoor Bennet in de vanghekkens duwt. Met alle gevolgen vandien voor Bennet en Ewan.

harryjohan71 10 maart 2020 om 21:54

Het akkefietje met Quintana stelt volgens jou ook niks voor? Oftewel jij kunt je niet vinden in zijn straf?

Wheely 10 maart 2020 om 21:56

Kijk nog maar eens terug je ziet Bennett wel degelijk een kwak uitdelen een paar seconden voor die val.

Michelangelo 10 maart 2020 om 22:06

Dus jij vindt het gedrag van “Bennett de beuker” passend binnen het peloton?

Van mij hadden ze het anders mogen doen: Barguil in koers houden met een boete en een tijdstraf, en Bennett eruit mogen halen vanwege onverantwoord fietsen en het in gevaar brengen van collega’s.

En dat heeft niets met nationaliteit of ploeg te maken (hoewel; het is wel een dingetje wat je toch wel vaker terug ziet bij DQS. Alsof je iedereen een beuk mag geven die je treintje komt rijden)

Kosmonaut 10 maart 2020 om 21:35

Terecht, maar ook weer meten met twee maten, in de Tour werden Martin en Rowe uit koers gezet voor het uitdelen van een kwak en deze kwak van Bennett was minstens zo gevaarlijk en onnodig.
Blijft een irritatie punt wat mij betreft hoe de jury omgaat met gedragingen en de willekeur en verschillen in straffen. Uiteraard zal je altijd wel wat discussie houden en blijven sommige situaties interpretatie jury maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om duidelijke regels en straffen aan te houden?

Newschooler 11 maart 2020 om 00:12

Die in de Tour was nauwelijks gevaarlijk

Fanny 10 maart 2020 om 21:37

Zojuist de beelden gezien van Daan van den Berg.
Wat een idioot die Bennett en dat in een volle sprint.
Direct uit de koers halen en heel zwaar straffen zodat hij dit niet weer doet.
Hij had een hele grote valpartij, met meerdere renners kunnen veroorzaken, die er part nog deel aan hadden.
Jammer dat hij zelf geen breuken heeft opgelopen.
Was gerechtigheid geweest.
Hopelijk gaan andere renners (w.o. Quintana) hem morgen ter verantwoording roepen over zijn gevaarlijke optreden.
Benieuwd wat ploegbaas Lefevre nu hierover heeft te vermelden.
Hij zou dit ten zeerste moeten afkeuren want ook zijn eigen ploegmaten hadden kunnen vallen.

Hollow Knight 10 maart 2020 om 21:45

“Jammer dat hij zelf geen breuken opliep”

Hoe ziek kun je zijn?

Noem me 1 spurter die nog nooit een kwak uitgedeeld heeft. Ik wacht.

Chasse_patate 10 maart 2020 om 21:50

Hollow knight. Ga aub naar wielerflits.be. Ipv op ieder bericht wat tegen QS is te reageren.

Niels22 10 maart 2020 om 21:59

Dan moet Quintana al vroeg aan de start gaan staan van de tijdrit

Etika 10 maart 2020 om 22:03

Ben ik de enige die de indruk krijg dat er meer en meer gesandwicht wordt ? Daarmee bedoel ik dat renner X en renner Y schouder aan schouder rijden. Twee ploeggenoten meestal. Renner Z zit in de wielen. Renner Y zwenkt dan even naar renner X zodat Y met zijn achterwiel het voorwiel van Z aantikt zodat Z het evenwicht verliest en alles uit de kast moet halen om een valpartij te vermijden. Ik kan direct geen voorbeeld geven maar via de helikopterbeelden krijg ik soms die indruk. Ik laat hier nog in het midden of dit al dan niet opzettelijk gebeurt. Maar ik vind dit fenomeen gevaarlijker dan iemand kwakken.

Limal 10 maart 2020 om 22:10

Etika, in een peloton zijn zijwaartse bewegingen onvermijdelijk, een beetje zoals de bewegingen in een school vissen. Ik geef de meeste renners toch nog altijd het voordeel van de twijfel dat ze anderen niet met voorbedachte rade willen doen vallen.

Etika 10 maart 2020 om 22:37

Je moet eens de sprint van Ewan bekijken vanuit de helikopter. Iedereen kijkt naar de kwak van Bennett maar diezelfde Bennett wordt 2 sec later bijna ten val gebracht door Ewan die zwiept met zijn achterwiel. Daarop doet Ewan net hetzelfde met Hofstetter met de gekende afloop. Ik vind het geniepig en gevaarlijk.

Romāns Vainšteins 10 maart 2020 om 22:38

Ik vond de spurts in de 90ies nog vele, vele malen gestoorder dan de meest gestoorden vandaag de dag.

thorsen 10 maart 2020 om 23:41

@Romans: En soms nog zonder helm ook…tijden veranderen.

TeamNL 10 maart 2020 om 21:43

He.. Een DQS renner die een kwak uitdeelt, je verwacht het niet! Deel 340.

Wordt tijd voor gele en rode kaarten in het peloton.

MJBx 11 maart 2020 om 12:00

Dit soort dingen doet iedere renner en komt ook letterlijk in iedere wedstrijd meerdere malen voor. Dat jij het nu voor het eerst ziet en het toevallig een renner is van een ploeg die jij blijkbaar niet leuk vindt maakt het niet erger dan dat het is.

Dit is wielrennen, dit leer je als je als 12 jarige bij de jeugd gaat fietsen. Vechten om je plek en duwen met je schouder. Als je dat niet mee hebt gemaakt ziet het er erger uit dan dat het is.

Limal 10 maart 2020 om 22:05

Terechte bestraffing. Ondanks wat anderen hier beweren heb ik dat van een DQS renner nog niet vaak gezien.

Stoempen 10 maart 2020 om 22:15

Tour vorig jaar met lampaert en asgreen onder anderen.

Michelangelo 10 maart 2020 om 22:19

Eindsprint laatste etappe Vuelta… lead-out van ik geloof Richeze voor Jakobsen.

Chasse_patate 10 maart 2020 om 23:01

Dan moet jij vaker wielrennen kijken

Michelangelo 10 maart 2020 om 22:11

Tja, een valpartij gun je niemand.
Maar als je het beukwerk ziet van Bennet (ca 85 kg) tegen Quintana (ca 55 kg) dan mag je blij zijn dat Quintana daar overeind blijft, en daarmee dus ook 30 andere renners.

Voor mij mogen ze dit soort beukwerk hard aanpakken. Gewoon renner uit koers halen. Want blijkbaar vindt de wedstrijdleiding het wel erg als iemand lang achter een volgwagen blijft stayeren (Barguil), maar niet als je op deze manier het halve peloton in gevaar brengt.

Ik zie dan liever een boete en tijdstraf voor het stayeren (zeker na pech of valpartij), en uitsluiting bij gevaarlijk rijgedrag.

Wielerfan21 10 maart 2020 om 22:15

Lijkt mij een prima oplossing.

MJBx 11 maart 2020 om 12:01

Titel filmpje: 73kg vs 59kg
Jij: 85kg vs 55kg

Lekker bezig pik

Wheely 10 maart 2020 om 22:17

Misschien dat hij Quintana aanzag voor Bouhanii, denk dat als hij Nacer een beuk had gegeven dat het algehele effect wat minder dramatisch was geweest, in meerdere opzichten.

Romāns Vainšteins 10 maart 2020 om 22:38

Spot on.

Ypuh 10 maart 2020 om 22:36

Ik ben wel voor een beetje aggressief koersen en de ego’s die sprinters achterop mee moeten slepen, maar wat Bennet hier vandaag doet heeft meer weg van een bokswedstrijd.

MJBx 11 maart 2020 om 12:20

Heerlijke reactie dit!

Massimo Bataille 10 maart 2020 om 22:48

Iedereen die hier Bennett de valpartij toewenst zou gewoon moet stoppen met wielrennen te bekijken…
Moet hij die duw geven aan Quintana, natuurlijk niet. Moet hij bestraft worden (wat nu gebeurt), ja tuurlijk.
Moet hij daarvoor vallen en mogelijks breuken oplopen? Gestoorde mensen.
En heeft niets met ploegen te maken, alle sprinters zitten te duwen en kwakken. Soms is het op het randje, soms erover (zoals nu). Men moet er niet meer van maken dan wat het is.

Michelangelo 10 maart 2020 om 23:00

Goed dat we het eens zijn (tenminste de meesten) dat deze kwak erover was.

Maar wat vind jij een passende straf voor zo’n beuk? Uit koers nemen (en dan ook consequent toepassen)? Een boete? Puntenaftrek?

Als je de wielersport veiliger wilt maken, dan denk ik dat je dit soort gedrag harder moet straffen. En dat is simpelweg “eruit”. En dan is het volgens mij zo afgelopen. Niets doen = zeggen dat “het erbij hoort”.

reusjen 10 maart 2020 om 23:02

Misschien helpt het om los te laten dat mensen lekker zelf beslissen of ze een renner iets toewensen.
Het maakt jou geen beter mens door selectief verontwaardigd te doen en de ander niet slechter.

Hollow Knight 10 maart 2020 om 23:48

Mooie reactie.

Man met de hamer 11 maart 2020 om 08:47

Een klein sleutelbeenbreukje mag toch wel? Schouder uit de kom dan?

Pietspeed 10 maart 2020 om 23:34

De beelden van d van de berg laten niets aan onduidelijkheid over. Bennett komt goed weg met zo’n strafje. Die (bora renner?) achter Quintana komt bijna ten val, en dan de rest eventueel. Volstrekt onverantwoord en onnodig. Je ziet 3x kwakken…

Michelangelo 10 maart 2020 om 23:50

Begreep van de Sporza site dat hij hetzelfde nog heeft geflikt bij een andere renner, en dat de boete en de puntenaftrek voor beide vergrijpen was.

Dan is het wat mij betreft helemaal klaar; uitsluiten die handel!

Maar ik denk dat ze bij de organisatie bang zijn dat misschien DQS wel zegt dan collectief niet te starten en dat ze daarom niet tot diskwalificatie over zijn gegaan… of denk ik nou te ver.

Romāns Vainšteins 10 maart 2020 om 23:55

Zoals regelmatig > ja, je denkt te veel.

Komt vast door goeie boeken die je gelezen hebt.

vanSpringel 10 maart 2020 om 23:47

Lijkt op dat filmpje dat ie epileptische neigingen heeft. Ook wel Cavendishie move.

Cochise 11 maart 2020 om 07:19

Op staande voet ontslaan! Ahnee, het is niet Moscon, laat maar.

harryjohan71 11 maart 2020 om 08:38

De titel klopt mijns inziens ook niet, omdat ik van mening ben dat Bennett 2x goed nieuws heeft gehad. De straf is minimaal voor datgene hij gedaan heeft. Enkele DQS fans zullen hier wel niet mee eens zijn, omdat zij de acties van Bennett normaal vinden en de straf zo te horen onterecht vinden.

Michelangelo 11 maart 2020 om 10:03

Helemaal mee eens. Hij komt twee keer goed weg.

Maar de reacties van sommigen hier hebben te maken met het kleur shirtje. Was de dader van het beukwerk iemand in een geel shirt, en reed de ontvanger in een blauw met wit shirtje, dan was de wereld ineens wel te klein. Bij sommigen hangt het helemaal af van hun fanbrilletje, en is objectiviteit helaas ver te zoeken.

Dat heb je zelf gelukkig ook geconstateerd ;-)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair