‘Giro d’Italia deelt volgende week wildcards uit, zes teams komen in aanmerking’

donderdag 14 januari 2021 om 19:22
‘Giro d’Italia deelt volgende week wildcards uit, zes teams komen in aanmerking’

Androni Giocattoli-Sidermec is in de race voor een Giro-wildcard - foto: Cor Vos

De organisatie van de Giro d’Italia zal volgende week bekendmaken welke ploegen een wildcard krijgen voor de eerstvolgende editie van La Corsa Rosa. Als we Tuttobiciweb mogen geloven, komen er maar liefst zes ploegen in aanmerking voor slechts twee wildcards.

Twintig ploegen zijn al zeker van deelname aan de Giro d’Italia: alle negentien WorldTour-teams en Alpecin-Fenix. Die laatste formatie won vorig jaar de Europe Tour en is daardoor zeker van alle WorldTour-wedstrijden. Dit betekent ook dat de Giro-organisatie dit jaar slechts twee wildcards mag uitdelen.

Volgens Tuttobiciweb maken de volgende ploegen kans op een wildcard: de Italiaanse ProTeams Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF Faizanè, Vini Zabù-Brado-KTM en EOLO-Kometa, het Franse Arkéa-Samsic (de ploeg van Nairo Quintana, die een Girodeelname wel ziet zitten) en Gazprom-RusVelo.

Vegni zou volgende week ook bekendmaken dat de 104e Giro d’Italia start in Turijn. Het is nog even wachten op het complete parcours van de Giro d’Italia 2021. Volgens Il Messaggero Veneto weten we begin februari hoe het nieuwe parcours van de Ronde van Italië eruit gaat zien.

Dit artikel delen:

24 Reacties

lander luypaert 14 januari 2021 om 19:26

Dit wordt toch toch een wildcard voor Androni en Bardiani?

HoofdIsVrij 14 januari 2021 om 19:48

Als echte patriot zie ik Vegni ook nog wel een wildcard aan Gazprom geven.

Shinzawai 14 januari 2021 om 20:15

Jammer dat Alpecin zijn wildcard opeist, kan me niet voorstellen dat die ploeg echt iets gaat klaarspelen in de Giro. Moeilijke keuze nu tussen Androni, Bardiani en Gazprom.

Titaantje 14 januari 2021 om 20:44

Op zich eens, maar ik denk dat ze in de Giro best nog wel eens met Modolo, Sbaragli en Vakoc kunnen starten. Toch redelijke namen. Vooral in de Vuelta ben ik bang voor een flutploeg.

Jose Maria 14 januari 2021 om 20:54

Ik denk dat vooral de sponsor hier regeert, meer geld, dus ‘verplicht’ in de grote rondes starten. Aan de andere kant, veel brengen die kleine Italiaanse ploegjes ook niet. Ja, lui in de kopgroep. Dan hadden die maar eerste moeten worden in het Pro klassement.

ChefSpijker 14 januari 2021 om 22:27

In de Vuelta kunnen ze zomaar een rit pakken met Merlier.

Titaantje 14 januari 2021 om 23:10

Is Merlier van plan de Vuelta te rijden ja? Ik ging er vanuit dat hij de Tour, Eneco en wat Belgische najaarsklassiekertjes + Parijs – Tours doet.

Titaantje 14 januari 2021 om 20:29

Zonde dat ze niet 4 wildcards kunnen uitdelen. Sowieso had ik Alpecin liever niet in de Giro of Vuelta gezien (hebben niet de breedte voor 3 grote rondes). De meeste WT ploegen zullen wel iets aardigs op de been kunnen brengen, zelfs de mindere ploegen:
– Cofidis: mogelijk Viviani + Consonni (anders wordt het niks)
– Wanty: Pasqualon, Minali, Hirt
– Israel: Cimolai, Zabel
– Lotto: Oldani, Vanhoucke
– FDJ: Misschien Pinot? Anders zal het weinig zijn
– Qhubeka: Pozzovivo of Aru

Het is niet zo dat Androni, Bardiani, Kometa of Vini nou direct sterkere kopmannen heeft. In alle eerlijkheid, de niet-Italiaanse conti ploegen zouden betere kopmannen kunnen opstellen.

Kannibaal van Schepdaal 14 januari 2021 om 20:49

Gewoon Merlier naar de Giro sturen en klaar is Kees.

KimJungPoels 14 januari 2021 om 21:03

Bij FDJ gaat Gaudu waarschijnlijk, en die kan best wel eens een leuk ploegje mee krijgen. :)

Wheely 14 januari 2021 om 21:11

Alpecin mag zichzelf bewijzen, het is op het eerste gezicht inderdaad niet echt een ploeg voor dit werk maar voor de renners zelf is een grote ronde meepakken wel een mooie stap in de carrière. Die ontwikkeling gun ik ze van harte.

Marik 15 januari 2021 om 08:57

Wheely +1

IlPirata 15 januari 2021 om 11:33

@Titaantje Gaudu kan gewoon in de giro top 5 rijden, als alles meezit.

Verweggistan 14 januari 2021 om 20:39

Eolo is een belangrijke sponsor van Giro begreep ik en Bardiani lijkt mij sterker dan het verzwakte Androni en ViniZabu.

Derierre de la course 14 januari 2021 om 21:25

Fenix is een Italiaanse sponsor dus ik snap wel dat Alpecin-Fenix start in de Giro.

Lendilonus 14 januari 2021 om 21:51

Het schijnt dat Arkea groot geld over heeft voor die wildcard omdat Quintana onder geen beding de Tour wil rijden dus ga er maar vanuit dat een van die wildcards voor hun is.

Fast Freddy 14 januari 2021 om 22:40

Androni gaat als sponsor ook alweer heel wat jaartjes mee

Koersmaniak 14 januari 2021 om 23:08

Zijn er geen 4 wildcards?
JV en EF zijn toch gestraft door Vegni?

Derierre de la course 15 januari 2021 om 00:19

Die krijgen geen screentime dit jaar. Net als dat Adam Hansen geen camera mee kreeg in zijn laatste racedag.

Titaantje 14 januari 2021 om 23:38

Nog even gekeken voor dit jaar. Per totale ploeg:

– Referentiepunt: Andrea Vendrame reed 5x top 10 en 2x top 20
– Androni (als totale ploeg): 3x top 10 en 2x top 20, geen top 3
– Bardiani: 4x top 10 en 5x top 20, geen top 3
– Vini: 2x top 10 en 3x top 20, incl 1x top 3
– Lotto: 9x op 10 incl 3x top 3
– Movistar 4x top 10 en 8x top 20, geen top 3
– Cofidis: 5x top 10 en 5x top 20

Ploegen als Israel en CCC pakten wel gewoon ritzeges en ook meer top 10 plekken waarbij Movistar en Cofidis, ondanks de aanwezigheid van Viviani, nog wel de zwakste broertjes zijn.
Uiteindelijk zijn de pro conti ploegen, ondanks dat we vaak horen dat het beter zou zijn om meer wildcards en minder WT ploegen te hebben, vaak toch weinig impactful voor de race en ze boeken slechts matige resultaten. De tegenvoorbeelden zijn wsl als ze 1 duidelijk boegbeeld hebben die sprint of klassementskopman is.

Massimo Bataille 15 januari 2021 om 09:17

Er is ook een reden dat ze proconti zijn natuurlijk
Deze ploegen zorgen wel vaker voor het betere aanvalswerk, en dat zorgt natuurlijk ook voor publiciteit ( in beeld komen).
De proconti-ploegen hebben vaker impact op de koers dan sommige WT-ploegen die niet in beeld komen en dan eens ergens op de 10de plaats eindigen.
Misschien belgisch getint, maar ik herinner me de eenzame ontsnapping van een Van Keirsbulck en het afzien van Backaert van Wanty group in de 2017 Tour wel nog levendig.
Vraag me niet wie er 10de was in het eindklassement

platteprijs 15 januari 2021 om 09:47

Het lukt Italië nu al niet om voldoende sponsors voor een WT-ploeg te krijgen. Met het oog op de toekomst van het Italiaanse wielrennen moet Vegni daarom de 2 wildcards wel aan Italiaanse ploegen geven. Als er volgend jaar een aantal sponsors van Italiaanse procontiploegen afhaken omdat ze toch geen girodeelname voor mekaar krijgen, is het helemaal kommer en kwel.

Shinzawai 15 januari 2021 om 12:53

Het systeem moet m.i. worden aangepast. Omdat de UCI krampachtig vasthoudt aan 19 World Tour ploegen, zitten organisatoren nu verplicht vast aan drie zwakke WT-ploegen (Wanty, Qhubeka, Cofidis) plus Alpecin-Fenix. Dat maakt de ruimte voor wildcards te beperkt, waardoor pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt. Het zou beter zijn om verder te gaan met 16 World Tour ploegen, dan kun je als organisator nog wat keuzes maken en is er meer ademruimte voor sponsors van Pro Teams.

IlPirata 15 januari 2021 om 15:34

Eens. Nu gaat Quintana , en andere kopmannen pro-continental ploegen, buiten de boot vallen, omdat de giro waarschijnlijk gaat kiezen voor Italiaanse teams, zoals Androni en Bardiani.
Drie zwakke WT-ploegen (Wanty, Qhubeka, Cofidis):
Cofidis hoeft van mij niet in de giro te starten. Wanty heeft voor de top vh klassement ook geen renners beschikbaar en Qhubeka heeft met Pozzovivo en Aru toch twee mannen die top 10 giro kunnen rijden opstellen.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair