Giro d’Italia breidt uit met koers op batterijen

zaterdag 14 april 2018 om 20:18

Gianni Moscon en voormalig Formule 1-coureur Giancarlo Fisichella hebben vandaag in Rome de aftrap gegeven voor de Giro E. Deze nieuwe competitie op e-bikes wordt tijdens de Giro d’Italia verreden voorafgaand aan de etappes.


Nee, de fietsen van de 22 ploegen die dit jaar meedoen aan de 101e Giro d’Italia zullen niet worden uitgerust met een motortje. En ook start deze nieuwe competitie niet in Israël, zoals de WorldTour-koers dat wel doet.

Specifiek voor e-bikes
De Giro E is de eerste Giro d’Italia die specifiek is bedoeld voor e-bikes. Er zal worden gereden op elektrische fietsen van Pinarello, voor het eerst op 8 mei als het niet-gemotoriseerde peloton de eerste drie etappes in Israël heeft afgewerkt. De Giro E volgt vanaf dat moment hetzelfde routeschema als de Giro d’Italia tot aan de slotrit in Rome.

Elke dag rijden vijf teams met elk twee renners op vrijwel dezelfde wegen als de WorldTour-renners, die enkele uren later passeren. De Giro E kan dus worden gezien als onderdeel van het voorprogramma van de Giro d’Italia. Energieleverancier Enel, fietsmerk Pinarello en horlogeproducent TAG Heuer zijn de officiële partners van dit initiatief.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Timocycling 14 april 2018 om 20:19

Dacht dat 1 april al geweest was.

Diego99 14 april 2018 om 20:25

Dit is wel echt bizar. Dit had niemand kunnen verzinnen. Ook een Giro D?

Wheely 14 april 2018 om 20:30

WTF… benieuwd naar de bergritten.

Romāns Vainšteins 14 april 2018 om 20:31

Slechte ontwikkeling mijns inziens al die E-bike shit en dan wel omdat snel willekeurig welke idioot overal kan rijden waar hij/zij maar wil. Gelukkig zijn de lui die op zoiets stappen vaak te lui om uberhaupt ergens heen te gaan.

En bizar … Mwoah. Wij zijn wielerfans en geen fabrikanten die die zooi moeten gaan shiften, daar zit een verschil in perceptie denk ik. Het lijkt mij vooral gevaarlijk die dingen.

Samlambeej 14 april 2018 om 20:42

instinctief tegen

SolitaryShell 14 april 2018 om 20:47

En wat voegt dit überhaupt toe?

harm91 14 april 2018 om 20:54

* Cancellara
** Hesjedal
*** van den Driessche

jooprioolpijp 14 april 2018 om 20:59

misschien is een Giro met 500 cc verbrandingsmotor ondersteuning ook wel leuk

mackie 14 april 2018 om 21:13

Is gewoon een reclame steunt/actie van het merk. Verder niet te veel aandacht aangeven

Guushovd 14 april 2018 om 21:22

Domste ding ooit.

rvb 14 april 2018 om 21:29

kan niet waar zijn.

Polleke 14 april 2018 om 21:55

Tja… als Froome mag meedoen waarom dan ook geen reclame voor elektrische fietsen of je evenement in een oorlogsgebied laten starten….

Frits des Jeux 14 april 2018 om 22:04

Femke van den Driesche al aangemeld?

Col du Bramont 14 april 2018 om 23:00

Rampzalig, verschrikkelijk, heiligschennis!

Marketing technisch begrijp ik het een heel kleine beetje, het imago van en ebike is of beter was wat duf, inmiddels kun je dus ook al een “racefiets” zelfs een Pina als ebike kopen en tsja dan link je dat dus maar met wielrennen.
Zie:
http://www.pinarello.com/en/bike-2018/e-bike/nytro

Bekijk de specs en huiver!

Ik ben altijd pina fan geweest, 3 stalen frames gehad, mijn asolo ingeruild, mijn stelvio heb ik nog steeds mooi afgemonteerd, mijn carbon fiets staat in de schuur mijn pina binnenshuis als pronkstuk. Ik schaam me nu kapot!

Il Squalo 14 april 2018 om 23:03

Ideaal voor Team Sky en Froome.

Lopopodium 14 april 2018 om 23:11

Ik kan elektrische fietsen en fietsers op geen enkele manier serieus nemen. Begrijp het gebruik ervan voor ouderen en mensen met een duidelijke fysieke beperking die toch de vrijheid van de fiets willen behouden. Het merendeel van de gebruikers zal in de praktijk meer gebaat zijn bij een conventionele fiets. Bijvoorbeeld om al aftakelend verdere fysieke problemen bij het ouder worden nog een beetje voor te kunnen zijn en het lichaam aan wat arbeid te blijven onderwerpen, en minder te verstarren. De buikjes mogen ook gerust wat minder bij sommige fietsers. En wat te denken van een scholier op zo'n ding (uitgezonderd de scholieren die dagelijks zonder alternatieven van bus of trein naar een school moeten 30 km verder in rustigere oorden van het land)? Welk signaal geef je hier als ouder nu af?

Voor mij als tegenligger in het donker zijn de felle (en slecht afgestelde) lampen van de elektrische fietsen vooral ook een doorn in het oog.

Ik voel mij totaal niet aangetrokken dit soort dingen ook nog eens in een wedstrijdvorm te moeten beleven. Van mij mag Wielerflits wel ver weg blijven van een toekomstige verslaggeving van deze 'sport'.

Nibs 15 april 2018 om 00:06

Eh ik heb de titel 3 keer gelezen en ik las nog steeds een giro op batterijen. Wtf?!?!?
Vegni man u bent de pedalen gewoon kwijt. Uw parcoursen trekken op niets mss daar eens op concentreren. 2 de jaar op rij een schijtparcours ge moet het maar doen.

girardengo 15 april 2018 om 00:11

Gelet op de reclamecampagnes worden kosten noch moeite gespaard om iedereen op een e-bike te krijgen. Dat lijkt me vanuit oogpunt van gezondheid en veiligheid geen aangenaam vooruitzicht.

Mwielerfan 15 april 2018 om 00:23

Dit kan wel maar een vrouwen koers is.logistiek niet haalbaar???

GroteSmurf 15 april 2018 om 00:36

Er zijn al meer merken die een e-racebike hebben, dus iedereen met een “echte” Pinarello, gewoon lekker blijven touren ;)

MDKIDW 15 april 2018 om 00:36

@Giradengo (en voor vele andere hierboven ook) Wat lul je nou. Als mensen de auto laten staan en op de e-bike stappen lijkt me dat toch echt wel bevordelijk voor de gezondheid, fijnstof uitstoot en het mileu… als ongeoefend fietser is het wel een goed transportmiddel als atlernatief voor de auto voor de korte afstanden en zeker als je in heuvelachtig terrein woont zoals de rest van europa. Het is gewoon een marketing stunt niets meer en niks minder maar als er daardoor wat meer mensen zo’n ding aanschaffen en de auto wat vaker laten staan, dan is dat toch dikke prima. En zeker in zuid europa waar iedereen op een scooter zit of met een auto rijdt en waar bijna niemand de fiets als vervoers middel gebruikt. Dat jij je loopt te irriteren in nederland aan die dingen hoeft er toch niet aan onder te doen dat het in andere landen een welkom alternatief kan zijn.. de wereld houdt niet op aan de grens met duitsland en belgie

kielabokki 15 april 2018 om 00:44

We zijn echt compleet van het pad af met zijn allen in 2018.

rvb 15 april 2018 om 00:59

Hoe reageert men inmiddels op social media?? Zijn de eerste doormidden gezaagde Pinas al gespot lol. Gelukkig heb ik geen Pina, scheelt me een avond zagen jajaja.

Col du Bramont 15 april 2018 om 02:37

Dat bejaarden, minder validen, hipsters, middelbare scholieren, ouderen dan wel jongeren, autochtonen of allochtonen, vrouw of man, zelfs Joop Zoetemelk van een Ebike gebruik willen maken, prima ik zeg doen!

Maar ga nooit, nooit, nooit, een een UCI evenement linken aan een Ebike. Het einde der tijden is nog niet aangebroken, veel scheelt het echter niet :)!

Mijn Pina leeft nog, maar de haakse slijp loopt op toeren.

Sunrider 15 april 2018 om 04:28

Eens met @MDKIDW, het is een prima marketingstunt om meer mensen uit de auto te krijgen (en op een Pinarello e-bike). Daarnaast, ook in NL rijden e-bikers lachend 2 tot wel 5 maal de afstand als ze toerend met een gewone fiets gewend waren.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.