Giro d’Italia breidt uit met koers op batterijen
zaterdag 14 april 2018 om 20:18

Giro d’Italia breidt uit met koers op batterijen

Gianni Moscon en voormalig Formule 1-coureur Giancarlo Fisichella hebben vandaag in Rome de aftrap gegeven voor de Giro E. Deze nieuwe competitie op e-bikes wordt tijdens de Giro d’Italia verreden voorafgaand aan de etappes.

Nee, de fietsen van de 22 ploegen die dit jaar meedoen aan de 101e Giro d’Italia zullen niet worden uitgerust met een motortje. En ook start deze nieuwe competitie niet in Israël, zoals de WorldTour-koers dat wel doet.

Specifiek voor e-bikes
De Giro E is de eerste Giro d’Italia die specifiek is bedoeld voor e-bikes. Er zal worden gereden op elektrische fietsen van Pinarello, voor het eerst op 8 mei als het niet-gemotoriseerde peloton de eerste drie etappes in Israël heeft afgewerkt. De Giro E volgt vanaf dat moment hetzelfde routeschema als de Giro d’Italia tot aan de slotrit in Rome.

Elke dag rijden vijf teams met elk twee renners op vrijwel dezelfde wegen als de WorldTour-renners, die enkele uren later passeren. De Giro E kan dus worden gezien als onderdeel van het voorprogramma van de Giro d’Italia. Energieleverancier Enel, fietsmerk Pinarello en horlogeproducent TAG Heuer zijn de officiële partners van dit initiatief.

RIDE Magazine
27 Reacties
Sorteer op:
15 april 2018 09:44
Ga geregeld op mijn racefiets en mam op haar ebike mee: super. Fiets liever achter een ebike dan een 2-takt brommer. Laat mijn racfiets vaak staan omdat ik geen zin heb in die stinklucht op de weg en ga dan hardlopen in het bis. Kortom: e bike ja en die race wil ik ook zien. In principe moet je gewoon bijtrappen dus wel benieuwd.
15 april 2018 10:22
dit bericht lijkt me meer iets voor motorflits.nl en liefhebbers van motorsport in het algemeen. Misschien dat die interesse hebben maar ik in ieder geval niet.

Reacties zijn gesloten.