‘Giro d’Italia 2020 begint met tijdrit van 12,9 kilometer in Palermo’

maandag 29 juni 2020 om 10:46
‘Giro d’Italia 2020 begint met tijdrit van 12,9 kilometer in Palermo’

foto: Cor Vos (archief)

Eerder lekte al uit dat de Giro d’Italia dit jaar zou beginnen met een tijdrit in en rond Palermo, de hoofdstad van Sicilië. Volgens het Italiaanse Cicloweb kiest de organisatie voor een tijdrit van 12,9 kilometer.

Als gevolg van het coronavirus is de Ronde van Italië verplaatst naar oktober en zijn de drie openingsetappes in Hongarije geschrapt. Organisator RCS en de Italiaanse wielerbond hadden midden juni een gesprek met de minister van Sport. De belangrijkste uitkomst was dat de Giro d’Italia dit najaar kan doorgaan mét publiek.

Daarnaast is bevestigd dat de Giro (3-25 oktober) kan starten op het eiland Sicilië. Dit betekent dat de organisatie een openingstijdrit kan organiseren in en rond Palermo. De tweede etappe zou daarna gaan van Monreale naar Agrigento, gevolgd door een bergrit met finish op de Etna-vulkaan.

De organisatie van de Giro d’Italia zou eind juni het definitieve parcours presenteren. Koersdirecteur Mauro Vegni kan in oktober rekenen op de aanwezigheid van onder meer Remco Evenepoel, titelverdediger Richard Carapaz, tweevoudig Giro-winnaar Vincenzo Nibali en sprinters als Peter Sagan en Dylan Groenewegen.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Natte spons 29 juni 2020 om 10:57

Nog wat extra kilometers tijdrit. Ruim 4 km erbij.

bomb ba 29 juni 2020 om 11:10

Ik hoop dat er in het algemeen wat meer ruimte komt voor tijdritten, dan hoop ik vooral langere. Ik vind het veel toevoegen.

HoofdIsVrij 29 juni 2020 om 11:11

Kan Evenepoel mooi de gehele Giro het roze aanhouden.

harryjohan71 29 juni 2020 om 11:38

Dat zou zeer onverstandig zijn. Zijn team is niet in staat om hem 3 weken goed bij te staan. Goed om roze te pakken en daarna aan een Italiaanse ploeg te ‘geven’, tenminste als hij volledig voor winst in de giro durft te gaan. Roze in de eerste 2 weken dragen is dan namelijk onbelangrijk.

EducationSecond 29 juni 2020 om 13:21

Als de derde rit al op de Etna eindigt, wordt bewust weggeven best lastig. Alhoewel ik de kans groot acht dat hij hem daar gewoon verliest omdat iemand anders harder die berg op rijdt

Dumoulinke 29 juni 2020 om 14:07

EducationSecond, weddenschapje doen dat Evenepoel als eerste van de favorieten op de Etna aankomt?

harryjohan71 29 juni 2020 om 22:15

De vraag is dan wel “Wie zie je als favorieten?” Als Yates de Giro rijdt geef ik Yates ook een goede kans.

Limal 29 juni 2020 om 14:09

Zoals ik bij dat eerste artikel zei zou het zowel op sportief vlak als om Palermo te promoten fantastisch zijn moest die openingstijdrit aankomen op het Belvedere di Monte Pellegrino: 400+ meter hoogteverschil over 9km.

Niet enkel Evenepoel maar ook één oude en één jonge Italiaan van Trek zouden dat kunnen smaken… De kans dat ze het vlak houden voor Ganna is natuurlijk groot, hoewel die op een niet al te stijle klim ook uit de voeten kan. Wordt iig een interessante opener!

boenk 29 juni 2020 om 15:20

Waar staat dat ze het vlak houden? Of speculeer je nu gewoon? Dennis staat ook aan de start, dus ik weet niet of hij echt meer kans maakt als het vlak is. De originele proloog was ook niet vlak.

Limal 29 juni 2020 om 18:35

Ik was aan het speculeren, ja – zie de woorden ‘zou’ en ‘kans’ ;-) (ik noemde Ganna omdat dat de beste Italiaanse tijdrijder is en die op een vlak parcours meer kans maakt op een podium dan met een langere redelijke klim erin)

De afstand laat in elk geval toe om vanuit het centrum van Palermo naar dat uitzichtpunt te fietsen, wat een heel mooie openingsrit zou geven.

boenk 29 juni 2020 om 21:02

Je schreef “De kans dat ze het vlak houden voor Ganna is natuurlijk groot”. Je schreef niet “zouden/gaan/zullen houden”. Kan hier op 2 manieren geïnterpreteerd worden. Ze houden het vlak (feit), en je speculeert dat ze dat doen voor Ganna, dat hij de reden is achter hun beslissing. Of je speculeert dat ze het vlak ZULLEN houden voor Ganna, maar bent noch van het ene (vlak) of het andere (voor Ganna) zeker.

;-)

Limal 29 juni 2020 om 21:31

Ik dacht dat 'zou' en 'zouden' in de eerste twee zinnen reeds voldoende voorwaardelijke wijs was om duidelijk te maken dat ik aan het speculeren was, maar in het vervolg zou ik er nog extra 'zoudens' in kunnen steken om misschien duidelijker te zullen zijn :p

boenk 29 juni 2020 om 22:15

Dat was een andere alinea en ging over het promoten van Palermo. Waarom zou ik ervan uitgaan dat het één automatisch gelinkt is aan het andere? :-)

Maakt verder niet uit. Ik hoopte persoonlijk dat het zou gaan om een klimtijdrit of toch een tijdrit met een stuk klim. Overigens, daar zouden Carapaz, Nibali en enkele andere AK mannen ook kunnen verrassen.

fietsvriend 29 juni 2020 om 15:08

Rijdt Kelderman de Giro?

boenk 29 juni 2020 om 15:17

Laatste informatie was dat er nog niks beslist was. Hij zou liefst de Giro rijden (omdat hij dat een mooiere koers vindt) maar ziet ook wel brood in de Tour te rijden, omdat die 5 weken eerder begint, en de Giro dus (gezien corona) nóg langer wachten is.

Gilberto 29 juni 2020 om 19:59

Die leg toch weer na 3 dagen tegen het asfalt

boenk 29 juni 2020 om 22:20

Ik ben niet bepaald een Kelderman fan ofzo, maar vind het best een sympathieke vent. Heeft duidelijk bakken talent en de pech om zich snel te blesseren. Ik denk bvb niet dat die vaker valt dan pakweg een Evenepoel. Maar de ene stapt terug op zijn fiets, en de andere moet maanden revalideren. Ik weet niet of je reactie komt uit ontgoocheling, Gilberto, maar ik vind dat eigenlijk jammer. Die gast verdient beter.

LB108 29 juni 2020 om 22:46

Ik denk dat het eerder is aangezien hij echt bijna iedere koers eens op de grond ligt.. hij en tejay hebben daardoor niet zo een beste naam op dit vlak

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair