Giro-baas Vegni: “Bij schorsing behoudt Froome eventuele eindzege”

Door , donderdag 3 mei 2018 om 18:30
Giro-baas Vegni: “Bij schorsing behoudt Froome eventuele eindzege”

foto: Sirotti

Chris Froome heeft naar eigen zeggen alle recht om te starten in de Giro d’Italia. Mocht hij de Italiaanse grote ronde winnen, dan zal hij ook als eindwinnaar in de geschiedenisboeken blijven staan. Giro-directeur Mauro Vegni vertelt aan Velonews dat hij UCI-baas David Lappartient een voorstel heeft gedaan, waarmee de Fransman heeft ingestemd.

“Ik heb president Lappartient voorgesteld – omdat de zaak nu al zo lang aansleept – dat bij een eventuele schorsing van Froome, zijn straf pas ingaat wanneer de schorsing is uitgesproken”, laat de Italiaan weten. “Dus als de uitspraak volgt na de Giro, begint zijn schorsing pas na de Giro. Datzelfde geldt voor de Tour de France. Het zou oneerlijk zijn ten opzichte van de fans, organisatoren en Froome zelf, om te mogen starten terwijl men je na verloop van tijd kan schrappen uit de resultaten.”

Vegni hoopt daarmee een situatie zoals in 2011 te vermijden. Toen moest Alberto Contador in de nasleep van zijn clenbuterol-zaak zijn Giro-zege na afloop inleveren. “Dus ik herhaal: ik heb met Lappartient gesproken om de eventuele schorsing van Froome pas te laten in gaan om het moment dat de UCI dit naar de buiten wereld communiceert. Ook raakt hij zijn zege in de Vuelta a España kwijt, omdat hij dan tijdens die koers positief heeft getest. Lappartient stond daar niet onwelwillend tegenover. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de winnaar van de Giro d’Italia 2018 dat ook in de toekomst blijft.”

UPDATE 18.30 – UCI: “Onze voorzitter kan dat niet bepalen”
De UCI heeft in een kort statement gereageerd op de uitlatingen van Vegni. “De UCI wenst te verduidelijken dat onze voorzitter niet in de positie is om te bepalen wanneer een dopingschorsing ingaat en om te bepalen of de behaalde resultaten vóór het ingaan van de schorsing geldig blijven of niet.”

Dit artikel delen:

80 Reacties

JaBo 3 mei 2018 om 15:22

De soap gaat maar verder. UCI kan geen vuist maken, hebben vermoedelijk spijt dat ze hier aan zijn begonnen.

Romāns Vainšteins 3 mei 2018 om 15:23

Logische zet van Vegni. Nu dus ook meteen bevestigd dat Froome eventueel gaat brommen vanaf moment uitspraak en niet met dat lelijke terugwerkende kracht wat nergens over gaat ook.

Geraint 3 mei 2018 om 15:25

Het moet echt niet gekker worden. Het zou inderdaad oneerlijk zijn ten opzichte van fans, organisatoren en Froome om te mogen starten…. PUNT

Scotty 3 mei 2018 om 15:26

Prima, duidelijkheid vooraf. Die geen-winnaars van de Armstrong-Tours en het met terugwerkende kracht veranderen van uitslagen zijn een gedrocht.

Baukema Tomoulin 3 mei 2018 om 15:27

Slappe hap, lekker dealtjes sluiten en je eigen hachje redden. Ik neem aan dat Vegni inmiddels ook hoopt dat Froome niet wint. Enkel al om een heleboel gezeik te voorkomen.

tvm 3 mei 2018 om 15:30

Dit had Armstrong ook wel willen weten, dan was hij zevenvoudig Giro winnaar.

Jean Dumas 3 mei 2018 om 15:31

Nu stoppen Tom, nu terug naar de Sierra Nevada.

Gebruikersnaam 3 mei 2018 om 15:32

Dus Froome is geschorst, behalve tijdens de wedstrijden die hij rijdt. Wat een klucht.

Bertvd 3 mei 2018 om 15:32

Echt, krijg de vinke^&*()*&^

Dit is echt niet te geloven. Echt, wat zeg je nu tegen Contador??? Dit kan echt niet.

Wat een schandvlek dit

Bertvd 3 mei 2018 om 15:34

Ik vraag mij verder af of een dergelijke uitspraak stand houdt bij het CAS.

Ik neem aan dat deze het zo de prullenbak inschuift

Greg4ever 3 mei 2018 om 15:37

Alles goed en wel… Froome moet natuurlijk nog wel positief ehhh goed door alle Giro dopingcontroles komen… haha… t zou wat zijn.

josi 3 mei 2018 om 15:39

Vanuit Vegni gezien snap ik het wle, maar met zo’n afspraak stimuleer je dus dat Sky de zaak zal rekken tot na de Tour. Daarna kan dan een schorsing van een maandje of zes worden ingepland.

Scott Sunderland 3 mei 2018 om 15:44

Als Froome het weer benauwd krijgt deze Giro mag hij dan wel weer gewoon puffen zolang het deze keer wél binnen de norm blijft ??

Djoop 3 mei 2018 om 15:46

Dit vind ik toch echt bizar dubbelspel van Lappartient. Die roept Sky in de pers op Froome te schorsen, maakt vervolgens een dealtje met de organisatie om Froome’s Giro deelname veilig te stellen.
Maja, wielerfans trappen overal in, nietwaar.

kielabokki 3 mei 2018 om 15:46

Heeft Vegni daar uiteindelijk wat over te zeggen? Kwalijke handjeklap dit.

west 3 mei 2018 om 15:48

Ik heb goede hoop dat er in Italie wel een officiertje van justitie is die naam wil maken voor zichzelf. Heel dat Sky midden in de nacht van hun bed gelicht, zonder slaap aan de zoncolan moeten beginnen. Old-school Giro praktijken…
Waar ik voor vrees is een “supporter” die het zelf gaat beslissen.
Ik zie het nog niet helemaal voor me hoe je deze situatie, die hiermee nog even op de spits gedreven wordt, drie weken lang goed gaat. Het lijkt mij in ieder gevan sterk, gezien het verleden, dat dit verhaal een hele Giro lang op een laag pitje wordt gezet…

Scott Sunderland 3 mei 2018 om 15:48

Froome gaat zijn Vuelta zege moeten inleveren, rijdt wel de Giro en wordt daarna een paar maanden op non actief gezet. Dan kan hij in 2019 weer fris van start gaan en zich weer richten op die volgende Tour zege. Als hij dan dit jaar de Giro wint heeft hij toch nog een hoofdprijs.

Dit is waarschijnlijk al gewoon in kannen en kruiken en ondertekend. Schorsing ok, maar wel de Giro mogen winnen.

52voor11achter 3 mei 2018 om 15:49

Heeft iemand een betere reden nodig om voor Tom Dumoulin te supporteren?

Sonsbach Allstars 3 mei 2018 om 15:49

Haha je kon er op wachten. Zou me niet verbazen als er vooraf aan de Giro druk is uitgeoefend door Vegni om de uitspraak mbt Froome over de Giro heen te tillen…Vegni en Froome blijken onwaarschijnlijke bondgenoten. Een mooi statement zou zijn om bij bekendmaking tijdens de Giro een ultimatum te stellen: of Froome eruit of alle andere ploegen stappen er zelf uit.

Straks wil de Vuelta ook nog dat bij een schorsing van Froome de Vuelta titel niet mag worden afgenomen.

reusjen 3 mei 2018 om 15:50

Misschien even een onderzoeksjournalist alle geldstromen rondom de betrokkenen laten blootleggen..

john 3 mei 2018 om 15:53

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Spinergy 3 mei 2018 om 15:53

Wat zijn dit voor onderhandse dealtjes?!
Hebben ze ook al afgesproken dat Froome per 1 november voor 3 maanden geschorst wordt?

LaurentJalabert 3 mei 2018 om 15:53

Altijd lachen met de UCI!

Spinergy 3 mei 2018 om 15:55

@Scott Sunderland: ja dat mag hij want er is niks aan de regels veranderd

mattiebentum 3 mei 2018 om 15:55

Die Canadese miljardair heeft er blijkbaar genoeg voor neergelegd om dit allemaal te kunnen regelen. Meine Gutte.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair