Giro 2025: Renners finishen vandaag na scherpe bocht op 350 meter van de finish
De twaalfde etappe in de Giro d’Italia zal eindigen met een nieuwe clash tussen de rappe mannen, zo is toch de verwachting. De sprinters kunnen zich opmaken voor een snelle finale en een toch wel verraderlijke laatste kilometer. Vlak voor de streep volgt er namelijk nog een scherpe bocht.
Voor de ploegen met een potentiële afmaker in de gelederen is het dus zaak om al een sprint te rijden voor deze bocht, want hierna is er voor de sprinters weinig tot geen tijd om nog op te schuiven. De scherpe bocht – via een rotonde – ligt op zo’n 350 meter van de finish. De renners komen aan op de Viale Lombardia in Viadana.
Op 28 kilometer van het einde komt het peloton al eens aan de aankomst voorbij in finishplaats Viadana, die voor het eerst in de Giro-geschiedenis wordt betrokken, maar laten ze de ‘beruchte’ bocht nog links liggen.

foto: Google Maps
Na deze eerste passage door Viadana volgt er nog een lokaal circuit – met blitzbezoekjes aan Sabbioneta en Casalbellotto – om na 172 kilometer te sprinten(?) voor de overwinning in het Lombardijse stadje naast de Po-rivier.
Het is opvallend dat de renners in de laatste kilometer nog rekening moeten houden met een scherpe bocht, aangezien de wielersport de laatste jaren steeds meer maatregelen neemt om het wielrennen veiliger te maken. Richard Plugge – de teammanager van Visma | Lease a Bike – uitte onlangs nog zijn ongeloof over een bocht op 150 meter van de finish in een etappe van La Vuelta Femenina.
Maar eigenlijk is het altijd gevaarlijk als de laatste paar kilometer in een rechte lijn loopt. Dit parcours is dus sowieso gevaarlijk, ongeacht of die bocht er ligt of niet. Dat terwijl het parcours met bocht erbij prima veilig had kunnen zijn. Lijkt me dus ook dat de focus niet op de bocht, maar juist op het rechte stuk moet liggen.
Trouwens ook weer een kwestie van: 'iedereen doet maar wat'. Geen protest op voorhand van ploegen of renners, geen kundige jury die het parcours op veiligheid checked, geen bekwame parcoursbouwer die nadenkt over de gevolgen van deze keuze. Enkel achteraf of op zijn vroegst tijdens de etappe enige verontwaardiging vanuit wielervolgers en individuen bij de ploegen.
Ik hoop vurig op waaiers (dat doe ik sowieso al bij alle sprintetappes maar vandaag een beetje extra).