Giro 2024: Jonathan Milan verslaat bestrafte Tim Merlier in elfde etappe, val Fabio Jakobsen
foto: Cor Vos
woensdag 15 mei 2024 om 16:45

Giro 2024: Jonathan Milan verslaat bestrafte Tim Merlier in elfde etappe, val Fabio Jakobsen

Jonathan Milan heeft de elfde etappe van de Giro d’Italia 2024 gewonnen, na een sprintduel met Tim Merlier. De grote Italiaan van Lidl-Trek wachtte in de massasprint op het juiste moment en wist met een stevige sprint Merlier nog te passeren. Uiteindelijk werd Kaden Groves en niet Merlier, omdat de Belg een gevaarlijke manoeuvre maakte in de sprint. Fabio Jakobsen sprintte voor het eerst mee, maar kwam in de nervositeit ten val. Tadej Pogačar behoudt zijn roze trui.

De dag van de elfde etappe begon met – alweer – slecht nieuws voor Visma | Lease a Bike. Na de opgave van Olav Kooij van dinsdag moest ook klassementskopman Cian Uijtdebroeks afstappen vanwege ziekte. Een flinke tegenslag voor de geel-zwarte formatie, dat daardoor onbevangen kon starten in de grotendeels vlakke rit van 207 kilometer van Foiana di Val Fortore naar Francavilla Al Mare.

In de eerste 70 kilometer lagen nog meerdere hoogtemeters, onder meer met de beklimming van Pietracatella (7,8 km aan 5,7%). In die fase gebeurde echter niets bijzonders in het peloton, want al vroeg na het beginsignaal reden drie vluchters weg. Visma | Lease a Bike had niets meer te verliezen en schoof Edoardo Affini en Tim van Dijke mee in de ontsnapping. Zij reden met Thomas Champion van Cofidis weg en kregen nooit meer dan drie minuten voorsprong van het peloton.

Van Dijke (links) en Affini (rechts) in de kopgroep van de dag – foto: Cor Vos

Nooit meer dan drie minuten
Het waren de sprintersploegen van vooral Lidl-Trek en Soudal Quick-Step die meteen het heft in handen namen en de kopgroep niet te ver lieten wegrijden. Later staken ook de teams van Alpecin-Deceuninck en Jayco AlUla een helpende hand toe in de achtervolging. Toen Affini, Van Dijke en Champion voor het eerst de kustlijn bereikten, op ongeveer 100 kilometer van de finish, was het verschil zelfs gezakt tot onder de minuut.

Een massasprint stond in de sterren geschreven. Ook voor Fabio Jakobsen, die de openingsfase goed doorstond en zich mocht voorbereiden op zijn eerste echte sprintkans van deze ronde. dsm-firmenich PostNL draaide weliswaar niet mee aan kop van het peloton. Daar ging het hard, want op 35 kilometer van de finish werden Affini, Van Dijke en Champion al in de kraag gevat. Dat was vlak voor de bonificatiesprint, waar Geraint Thomas verrassend twee seconden pakte. De andere favorieten waagden zich niet aan de sprint.

foto: Cor Vos

Razendsnelle finale en veel nervositeit
Het tempo lag hoog, mede door de wind die langs de kust in het voordeel stond van het peloton, en de renners reden voor het snelste tijdschema. Wat de slotfase interessant maakte, was dat de renners ruim drie kilometer voor de streep een U-bocht maakten en dus met stevige tegenwind gingen sprinten.

Maar dan moest het wel een sprint worden. Andrea Piccolo werd na een aanvalspoging snel gegrepen en in de hectiek gingen Felix Großschartner en Kevin Vermaerke onderuit in de voorfinale. Daarna werden meerdere treintjes gevormd in de finale, enerzijds voor de sprinters en anderzijds om de klassementsman uit de problemen te houden. Dat verliep allemaal zonder grote problemen, ook in die U-bocht.

Milan heeft de juiste timing, Jakobsen hard onderuit
Timing was het sleutelwoord in de slotkilometers langs de kustlijn van Francavilla Al Mare. Alpecin-Deceuninck begon op kop aan de laatste kilometer, maar Kaden Groves was zijn trein kwijt. Daardoor was de organisatie wat weg en uiteindelijk nam Soudal Quick-Step het over in dienst van Merlier. De Belg wachtte lang, maar begon alsnog als eerste aan zijn sprint op 200 meter. Dat bleek te vroeg, want Jonathan Milan sprintte met overmacht naar de winst.

Merlier en Groves kwamen als tweede en derde over de streep, maar ruim een half uur na de finish werd Merlier uit de top van de uitslag gehaald. Doordat hij van zijn lijn afweek en daarbij Juan Sebastián Molano hinderde, werd hij gedeklasseerd en teruggezet in de uitslag.

In de achtergrond leek Fabio Jakobsen voor het eerst weer mee te kunnen sprinten, maar hij belandde in de drukte en ging onderuit omdat een renner van Intermarché-Wanty voor hem onderuit ging. Jakobsen kon hem niet meer ontwijken en viel hard op zijn rug.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
33 Reacties
15-05-2024 16:46
Merlier begint de sprint midden op de weg en binnen een paar meter zit hij tegen de boarding. Als de jury consequent is, zetten ze hem terug.
    15-05-2024 16:49
    Lijkt me inderdaad DSQ voor Merlier. Was geen feest voor Molano achter hem.
    15-05-2024 16:54
    Men heeft renners voor minder gediskwalificeerd dit seizoen.
    15-05-2024 16:57
    Merlier en Pithie riskeren allebei declassering.
15-05-2024 17:02
Merlier dsq hoop ik! Dan leert hij er misschien eens van. Is de zoveelste keer
    15-05-2024 17:29
    Raar die stelling + de duimpjes, want ik hoor en lees net erg vaak dat Merlier een faire sprinter is. Deze keer was het op het randje, dat dan weer wel.
    15-05-2024 17:51
    Ik vind het persoonlijk geen reden tot dsq. Komt op de kop en kiest zijn lijn aan de koord, het is een natuurlijk manoeuvre die je zo vaak ziet. Dat Molano nu al zijn sprint aangezet had en gehinderd wordt is gewoon pech voor hem. Als ze consequent zijn in de toekomst is het voor mij wel ok. Maar ik ben toch benieuwd wat ze zullen doen als Milan zoiets doet
    15-05-2024 18:21
    Merlier is doorgaans veel te braaf in de spurt, “de zoveelste keer” slaat echt nergens op
    15-05-2024 18:42
    @frimotje

    Juist op kop moet je je lijn houden zodat je anderen niet hindert, dat spreekt voor zich toch.
    15-05-2024 18:55
    Op kop mag je in principe zelf je lijn kiezen, de meesten zullen daarom tegen de dranghekken gaan sprinten zodat wie van achteruit komt in de wind moet. Alleen: dan mag de renner die aan de kant van de dranghekken zit, nog niet naast je achterwiel zitten.

    Dat was ook net de hele kwestie bij Jakobsen en Groenewegen. Deed Groenewegen gewoon de deur dicht of zat Jakobsen er al naast. Hij zat er dus al naast en Dylan duwde hem toen zelfs met de elleboog in de dranghekken.

    Wat Merlier hier doet, is hoe een sprint vroeger uit het boekje was. Molano zat er nog net achter, denk ik. Maar nu willen ze het dus blijkbaar anders aanpakken en bestraffen.
    15-05-2024 19:39
    Nee, op kop mag je niet (helemaal) zelf je lijn kiezen wat mij betreft. Het idee van de sprintvakken wat ooit eens geopperd was, was ook voor als er niemand meer voor je zat; dan hoef je namelijk niet meer van je lijn af te wijken omdat er niemand voor je rijdt. Als je op kop rijdt en je gaat van de ene naar de andere kant ben je mijns inziens per definitie in overtreding; het is simpelweg niet nodig en heeft als enige doel je concurrentie af te snijden.
15-05-2024 16:57
Het is toch wel wonderlijk om te zien dat Jacobsen ook echt alleen maar pech heeft dit seizoen...zit hij er een keer bij wordt hij weer van de sokken gereden ..
    15-05-2024 17:01
    Balen inderdaad, maar hij zat wel erg ver naar achteren.
    Hopelijk staat hij er dadelijk in de Tour weer, want met zijn beste benen kan hij als het echt vlak is iedereen verslaan.
    15-05-2024 17:02
    Jakobsen. Hij zat wel in het peloton, maar te ver om mee te kunnen doen voor de overwinning.
    15-05-2024 17:05
    Tegenwoordig pieken veel sprinters 2 of 3 jaar. De tijden van een decennium goed zijn zoals Greipel of Cav lijken voorbij. Ik vrees dat Fabio zijn topjaren zijn geweest.
    15-05-2024 18:04
    @Sander je kan er ook 4 jaar van maken, dan heeft hij die alsnog gehad. Vergeet niet dat hij een extreem lange revalidatie door zijn 'topjaren' heen heeft gehad. Vrees hier tegenwoordig eigenlijk bij alle sprinters voor. Hopelijk is Philipsen niet de volgende, of Kooij die op zijn 27ste niet meer wint..
15-05-2024 17:31
Merlier is teruggezet in de uitslag, en terecht.
15-05-2024 18:56
Jakobsen naar de Tour? Ze kunnen hem beter thuis laten wat een drama die gast.
15-05-2024 16:53
Wat bezielt alle teams behalve Lidl en Quickstep om vandaag niet in de vlucht te gaan? Als de overige teams er vol voor gaan dan wordt het geen massasprint, zo simpel is het. Denkt Alpecin-Deceuninck nou werkelijk dat Groves Merlier of Milan kan verslaan? Iemand moet die teams even wakkerschudden.
    15-05-2024 16:58
    Je kan toch niet een sprinter meenemen als Groves en dan niet voor hem gaan rijden? Met deze logica zouden alle teams al hun sprinters thuis moeten laten en 8 vluchters meenemen. Er is altijd een kans om te winnen, hetzij door goeie positie, valpartij, goeie dag etc...
    15-05-2024 16:59
    Wat ze bezielt? Het profiel van morgen. Morgen is veel logischer voor de vluchters, vandaag was de slagingskans max 10%.
    15-05-2024 17:02
    Gaan ze met een vluchter beter doen dan Groves zijn derde plek?
    15-05-2024 17:02
    Tuurlijk kan Groves Merlier of Milan verslaan. Ook de beste sprinters ter wereld raken wel eens ingesloten of worden de boarding in gedrukt. En tijdens een grote ronde gelden helemaal andere wetten. Zie Meeus die in Parijs wint.
    15-05-2024 17:04
    Groves is naar deze Giro voor zijn kans in de meer geaccidenteerde sprints, daar ga ik tenminste vanuit. Alpecin zal zelf ook heel goed beseffen dat Groves vandaag weinig kans maakt. Alle teams behalve lidl-trek en quickstep hebben vandaag hun winstkansen niet gemaximaliseerd naar mijn mening en dat vind ik gek. Groves zal ook moeten beseffen dat het team meer kans heeft met bijvoorbeeld een Kielich vanuit de ontsnapping dan met Groves vanuit de sprint.
    15-05-2024 17:11
    Vergeet niet dat men ook gewoon op meerdere paarden kan winnen. In het geval van Alpecin kun je het vanuit de vlucht proberen met bijvoorbeeld Hermans of Conci. Mocht de vlucht het niet redden, tijd voor Groves. Helaas voor ons kijkers is dit een manier van denken die niet erg populair is onder de ploegleiders en zal Jayco vrijdag weer keurig voor een 12e plaats van Ewan gaan rijden.
    15-05-2024 17:18
    Ik denk dat Groves als kopman van de ploeg ook gewoon wil dat het vandaag alle ballen op hem is. Hij wil elke kans proberen te benutten. Voor de vluchters zijn er andere ritten.
    15-05-2024 17:20
    @Monsieur Bendy: onder het mom van we moeten vertrouwen uitstralen naar onze sprinter toe. Van die kolder. Bij QS gaat Merlier waarschijnlijk geen sprint meer winnen en die heeft z’n rit al. Zou je als ploeggenoot ook niet per se meer voor hoeven te rijden. Doe je dat wel krijg je dat wat vandaag gebeurt en dat gebeurt je nog minstens 10x in het seizoen
    15-05-2024 18:04
    Merlier is zowat de enige van de ploeg hier aanwezig die koersen wint. Die staat 2de in de zegestand van 2024 na Pogacar. Perfect logisch dat ze dan voor hem rijden in vlakke ritten. Het tegendeel zou pas kolder zijn.
15-05-2024 21:00
Ben ik de enige die vind dat de Quick Stepper die midden in het peloton uitzakt uit koers moet worden gezet? Wat mij betreft mogen die Movistar en Alpecin renner er ook uit. Die veroorzaakten geen valpartij, maar dat lag meer aan de renners om hen heen. Ontzettend gevaarlijk en ik vind dat dat gewoon eens afgestraft moet worden. Waar zijn de tijden gebleven dat een renner zich aan de zijkant van de weg zit voordat hij zich uit laat zakken?
    15-05-2024 22:22
    Dat waren de tijden waarin er minder gegadigden meededen met een sprint en er dus iets meer plaats was dan nu? Hoe moet iedereen van een trein aan de zijkant geraken, even de rest omduwen en er over wippen of zo???
15-05-2024 17:24
Waarom geen DSQ voor Merlier?
15-05-2024 18:16
Dsq te begrijpen. Eigenlijk had Bert VL gewoon niet centraal de spurt moeten aantrekken maar indien mogelijk een kant moeten kiezen. Nu heeft Merlier zelf 1 flank willen afdekken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine