Veel tijdverlies Tom Dumoulin in eerste bergrit Giro: “Lichaam reageert niet zoals ik wil”
Tom Dumoulin lijkt een goed algemeen klassement te kunnen vergeten in de Giro d’Italia. De Nederlandse kopman van Jumbo-Visma begon als nummer drie aan de bergetappe naar de Etna, maar moest op acht kilometer van de top al lossen uit het peloton.
Dumoulin verloor uiteindelijk meer dan negen minuten op ritwinnaar Lennard Kämna, en bijgevolg ook bijna zeven minuten op de groep met de andere favorieten. De Limburger werd 53ste op 9.10 minuut van de winnaar.
“Ik heb er hard voor gewerkt, net zo hard als altijd”, reageert Dumoulin meteen na de finish bij Eurosport. “Maar het komt er niet meer uit. Het lichaam reageert niet meer zoals ik wil. Mijn benen lopen vol. Ik heb niet meer de power van een paar jaar terug. Dus ik kan ook niet zeggen waar het aan ligt. Dat waren geen leuke kilometers.”
Ook Oomen en Foss verliezen tijd
Terwijl INEOS Grenadiers op kop het tempo bepaalde in het peloton, moest Dumoulin lossen. Dat gebeurde ruim acht kilometer voor de finish. Dankzij een sterke tijdrit was het kopstuk van Jumbo-Visma, winnaar van de Giro d’Italia 2017, opgerukt naar de derde plek in het klassement, maar het was duidelijk dat hij na deze etappe met aankomst bergop op de vulkaan Etna zou gaan zakken.
Tobias Foss en Sam Oomen, de andere kopmannen van Jumbo-Visma, finishten op 4.52 minuut van Lennard Kämna. Dat was ruim twee minuten achter de andere kandidaten voor de eindzege.
Koersen in de wedstrijd tegen echte tegenstanders kan je niet altijd nabootsen. Ik zou zeggen iets meer koersen rijden zodat je ook weer weet wat wielrennen inhoudt.
Overigens won Tao Geoghegan Hart de Giro destijds en hij had in de eerste week ook minuten achterstand opgelopen. Dus eh het kan nog .....
Aan de andere kant: bergzitten heeft bewezen effect. Dus doe je het niet, dan ben je ook ergens niet bezig het maximale uit iemands mogelijkheden te halen.
Is dus balanceren op een slap koord.
Hoe je dan op een weliswaar lange maar relatief lopende klim met een volledig vlakke aanloop op dag vier van een grote ronde zo door het ijs kan zakken is mij echt een raadsel.
Was het dag 15: ok vermoeidheid en weinig koersritme in de benen.
Was het een rit over meerdere (hoge) steile cols: ok blijkbaar niet echt de vereiste hardheid en klimbenen opgedaan.
Maar hier zo veel tijd verliezen dan moet hij zichzelf toch ook een beetje voor de gek hebben gehouden.
Ik vrees ook voor het vervolg van Tom’s carrière. Hopelijk geeft hij zichzelf nog tot eind dit seizoen en vindt hij onderweg het plezier en de vorm terug.
Dit jaar zal het natuurlijk anders zijn omwille van hun goeie aankoop politiek met ook Laporte, Dennis en Benoot die goed gaan scoren en Kooij scoort ook wel veel punten.
..óf de trainers van Jumbo zijn volkomen incompetent en de hoogtestage deugde van geen kant.
Sorry, maar Marc Lamberts is trainer van UCI nummers 2 en 3.
BTW: deze volkomen incompetente trainer is ook coach van Tom Dumoulin.
Deze Lamberts zei in het interview, dat Dumoulin met het hem om 2 uur's ochtends wilde bellen. Hun relatie daarna was niet best omdat Lamerts het niet wilde.
MvdP heeft wederom bewezen dat je totaal geen koersritme nodig hebt om goed te presteren.
MVDP was hypergemotiveerd aan het trainen in Spanje. Af en toe met makkers, o.a. Campenaerts zag ik op beelden.
Laat Dumo met en een prestatiecontract koersen bij Lefevere en ik garandeer je dat het plezier en het spektakel terug komt.
Kijk die aflevering van Extra Time koers even terug, waar Dumoulin aan tafel zit met Zatrick "Hypo" Lefevere. Ik denk niet dat Dumoulin het type is om voor zo'n alcoholist te gaan fietsen...
mocht ik kunnen, ik zou zeker, want dat was echt geniaal
goh wat heb ik toen moeten lachen
lekker onbeschaamd
en Karl in de rede vallen
hahah, heb je compilatie op je HD staan?
De afgelopen drie weken heeft de inmiddels 31-jarige Dumoulin een hoogtestage op El Teide op Tenerife gedaan. Zeeman: “De laatste week tijdens het trainingskamp, toen de zwaarste trainingen op het programma stonden, kwam Tom sterk naar voren. Daar heeft hij zeker motivatie uitgeput. Wij zijn tevreden hoe hij er nu voor staat. Al vanaf de Volta Limburg Classic, Amstel Gold Race en nu de hoogtestage zie je een stijgende lijn. Ik denk dat Tom bij zijn opgave in de Ronde van Catalonië meteen zou hebben getekend voor hoe hij er nu conditioneel voor staat.”
We moeten een nieuwe prikkel bedenken voor Tom. Iets waar zijn lichaam wel op reageert.... hij nam behoorlijk succesvol deel aan een hardloopwedstrijd in Maastricht ... ik zeg veldrijden. En anders downhillen met de mountainbike ... dan lopen de benen vast minder snel vol en heb je minder power nodig.
De analyse mag dus best breder getrokken worden. Overigens was er geen enkele aanwijzing dat Tom hier met de besten mee omhoog zou gaan. Feitelijk doet zich exact hetzelfde scenario als in de UAE tour voor. Hopelijk komt hij er in de loop van de Giro er toch enigszins doorheen. Heeft tenslotte weinig koersdagen in de benen.
Ga lekker vrijbuiteren Tom! Lever wat salaris in en ga genieten in koersen naar keuze. Hier en daar wat winnen of in ontsnappingen zitten en de zon gaat weer schijnen.
Als we kijken wie toen de dienst uitmaakten, zijn er daar weinig van die momenteel nog tot de absolute rondetop behoren. Het is mentaal en fysiek zo zwaar om op het niveau te komen om een grote ronde te winnen dat je dat zoveel jaar verder niet zomaar nog eens overdoet. En het niveau blijft stijgen.
Tuurlijk was Dumoulin in zijn prime een supersterke ronderenner, maar ook niet van het niveau Pogacar. Mannen als Quintana, Nibali en Thomas (toch niet de minsten) is het ook al jaren niet meer gelukt een grote ronde te winnen. Generatiegenoten als Landa, Pinot, Aru (zelfs al op pensioen), Chaves, enz. hebben het ook moeilijk. Bardet lijkt na een paar jaar weer boven te drijven maar of hij hier kan meestrijden voor eindwinst moet toch nog blijken.
Kan Dumoulin dan nooit nog een goed klassement rijden in een grote ronde? Wat mij betreft wel, als al die puzzelstukjes in elkaar vallen. Dat lijkt in deze Giro niet te gaan gebeuren. Om er nog eentje daadwerkelijk te winnen, lijkt me héél erg moeilijk, maar met zijn talent kan hij zeker wel nog andere mooie koersen winnen.
volgens mij is de verzorger de ketvalies op Balaton airport vergeten
er schijnt nu een geel busje vanuit Maastricht onderweg te zijn naar Sicilië