Veel tijdverlies Tom Dumoulin in eerste bergrit Giro: “Lichaam reageert niet zoals ik wil”

dinsdag 10 mei 2022 om 17:24
Veel tijdverlies Tom Dumoulin in eerste bergrit Giro: “Lichaam reageert niet zoals ik wil”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin lijkt een goed algemeen klassement te kunnen vergeten in de Giro d’Italia. De Nederlandse kopman van Jumbo-Visma begon als nummer drie aan de bergetappe naar de Etna, maar moest op acht kilometer van de top al lossen uit het peloton.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Dumoulin verloor uiteindelijk meer dan negen minuten op ritwinnaar Lennard Kämna, en bijgevolg ook bijna zeven minuten op de groep met de andere favorieten. De Limburger werd 53ste op 9.10 minuut van de winnaar.

“Ik heb er hard voor gewerkt, net zo hard als altijd”, reageert Dumoulin meteen na de finish bij Eurosport. “Maar het komt er niet meer uit. Het lichaam reageert niet meer zoals ik wil. Mijn benen lopen vol. Ik heb niet meer de power van een paar jaar terug. Dus ik kan ook niet zeggen waar het aan ligt. Dat waren geen leuke kilometers.”

Ook Oomen en Foss verliezen tijd
Terwijl INEOS Grenadiers op kop het tempo bepaalde in het peloton, moest Dumoulin lossen. Dat gebeurde ruim acht kilometer voor de finish. Dankzij een sterke tijdrit was het kopstuk van Jumbo-Visma, winnaar van de Giro d’Italia 2017, opgerukt naar de derde plek in het klassement, maar het was duidelijk dat hij na deze etappe met aankomst bergop op de vulkaan Etna zou gaan zakken.

Tobias Foss en Sam Oomen, de andere kopmannen van Jumbo-Visma, finishten op 4.52 minuut van Lennard Kämna. Dat was ruim twee minuten achter de andere kandidaten voor de eindzege.

Dit artikel delen:

140 Reacties

Millennium1980 10 mei 2022 om 17:26

Jammer hopelijk kan hij nog een etappe winnen.

0
Landeirovic 10 mei 2022 om 17:33

Hoe dan? Hoe hij klimt zijn er veel betere en sterke renners…

0
Landeirovic 10 mei 2022 om 17:33

Hoe dan? Hoe hij klimt zijn er veel betere en sterke renners…

0
Gladiool 10 mei 2022 om 17:37

In de tijdrit?

0
uitdewaaier 10 mei 2022 om 18:29

Dan moet er toch geen scheet overdwars zitten.

0
Wheely 10 mei 2022 om 17:30

Jammer maar ik voelde dit wel aankomen.

Volgens mij is het gewoon klaar nu, tenzij hij zichzelf herontdekt als klassieke renner oid. Op deze manier is er geen fuck meer aan natuurlijk.

0
Spirit 10 mei 2022 om 17:39

Mee eens, ik denk dat dit einde carriere Dumoulin is
Er zijn nog andere leukere dingen in het leven

0
Quincy Adams 10 mei 2022 om 17:41

Terug naar het tijdrijden. Puur daarop focussen. Daar is hij nog wel wereldtop als hij zich daartoe beperkt verwacht ik. En dat vindt hij zelf “de meest pure manier van wielrennen” en het leukst.

0
Wheely 10 mei 2022 om 17:44

Ja maar het probleem met tijdrijden is dat er maar circa 10 dagen per jaar zijn om te vlammen, de rest van de tijd zal hij toch wel in het peloton zijn weg moeten vinden. Vraag me af of hij daar nog zin in heeft.

0
KJP 10 mei 2022 om 17:50

Tom moet gewoon gaan koersen als Campenaerts wil hij het nog leuk gaan vinden denk ik. Hij is een betere renner in vergelijking met Victor, en op die manier kan hij koersen best nog wel eens leuk blijven vinden. In tijdritten zit hij dicht tegen de wereldtop aan.

Het focussen op klassementen moet over zijn. Lukt niet meer.

0
Quincy Adams 10 mei 2022 om 18:12

Zo is die ook begonnen. Inderdaad de vraag of dat leuk genoeg is.

Maar (en nu lopen we nogal op de zaken vooruit) ik kan me voorstellen dat Tom het prima vindt om tijdrijden te combineren met (de andere) leuke dingen in het leven, zoals wandelen en reizen en wellicht een studie.
Als een ploeg daarin mee wil gaan en hem een status aparte wil geven. Misschien EF. Er is echt nog wel plaats en toekomst voor Tom de wegrenner. En anders gaattie lekker mee met ten Dam kiezelkarren…

0
limburgia 10 mei 2022 om 18:22

Zou het toch niet met de naweeën van zijn coroa besmetting te maken hebben ?

0
Tuubke 10 mei 2022 om 19:17

Was het vóór die corona-besmetting allemaal zo geweldig dan? Het gaat al heel lang niet lekker meer.

0
fietsvriend 10 mei 2022 om 23:41

Ik snap ineens dat BEX gerucht. Als hij weggaat bij JV moet ie naar een ploeg met een goede tijdritfiets en tijdrit-omkadering. Na Yates en Pinotti verhaal deze week valt het op zijn plek.

Tot 2024 bij BEX en dan goud op TT spelen.

0
Arema Pro Cycling Team 10 mei 2022 om 17:31

Gaat denk ik opgeven…

0
jkjustin 10 mei 2022 om 17:35

Ik vrees dat de etappe van vandaag het begin van het einde is voor Tom. De constante focus om van hem weer een kopman te maken gaat hem de das om doen.

0
Oblomov 10 mei 2022 om 19:36

Heb me hier laatst al afgevraagd waarom (zeker na dat zilver in Tokyo) het herontdekken van de Dumoulin van 2016 niet de insteek was voor de laatste paar jaar van zijn carrière, met de Olympische Spelen in Parijs als logisch einddoel. Lekker concentreren op tijdritten en af en toe een dagje uitkiezen om aan te vallen.

0
roeleur 10 mei 2022 om 19:54

Tom staat weer te mager en dat vreet aan hem. Lekker samen met Sammie uitbollen en taartjes eten bij Tarteletto-Isorex.

0
PietFriet 10 mei 2022 om 17:36

Het lijkt me verstandig als Tom doorrijdt en kijkt of hij er in de derde week doorheen komt. Zo niet dan kan hij zich de rest van zijn carrière beter richten op de tijdritten.

0
jkjustin 10 mei 2022 om 17:45

Ik denk dat rittenkaper een veiliger plan is. In het tijdperk van Ganna/van Aert/Evenepoel gaat hij ook weinig kans hebben in de tijdritten

0
Cap 10 mei 2022 om 17:50

Exact, ook in tijdritten zal ie geen topfavoriet meer zijn. Zich á la van Emden helemaal uit de naad rijden voor een top 12 tijd in een tijdrit, dat zie ik hem niet met plezier doen. Rittenkaper / wegkapitein dan maar.

0
Dikke Kleuter 10 mei 2022 om 20:36

Ervaring leert dat als een klassementsrenner al op de eerste berg van een ronde helemaal ten onder gaat hij ook niet meer slaagt als rittenkapper. Ook niet in de derde week. Ik heb hier al oneindig veel voorbeelden van gezien. Dumoulin is op dit moment totaal niet in staat een etappe te winnen. Had hij meegezeten in de kopgroep dan had hij het tegen een type als Kamna zeker weten moeten afleggen. Ik denk dat jullie dit wel met mij eens zijn. Echt, het zit gruwelijk fout tussen Dumoulins oren en trek die demon er maar eens uit. Hij pakte het wielrennen weer op omdat hij het zo miste, maar als je hem vandaag, na afloop van de rit, hoorde spreken dan was er een man aan het woord die een gruwelijke hekel heeft gekregen aan elke meter die hij fietsend moet afleggen.

Er bestaat nog maar 1 conclusie: hij moet stoppen want met alleen goede tijdritkwaliteiten en puddingbenen in de bergen red je het in geen enkele ronde. Hij maakt alleen kans in de Chrono des Nations, NK- EK- en WK-tijdrijden. Jumbo gaat sowieso zijn contract niet meer verlengen en het is nog maar zeer de vraag of een ander WT-team hem wil overnemen. De magie is weg. Het zal helaas blijven bij die ene Giro-overwinning.

0
De Cabybara van de Conradkade 10 mei 2022 om 17:36

Benieuwd of hij na dit jaar stopt of nog een andere ploeg vindt en welke dan.

0
Wheely 10 mei 2022 om 17:40

Volgens mij gaat ie definitief stoppen, wellicht deze week al.

0
uitdewaaier 10 mei 2022 om 18:31

Kon je wel eens gelijk in hebben. Als hij uitstapt is het over met zijn carriere.

0
Dikke Vrouw 10 mei 2022 om 17:36

Tom moet ziek zijn ?

0
the_tank 10 mei 2022 om 17:38

Einde giro –> einde contract jv –> einde carrière

0
de adelaar 10 mei 2022 om 17:38

Brandhout…. Die fietst volgend jaar niet meer, hij is eerlijk maar had dit wel kunnen aanzien komen

0
Mechanieker 10 mei 2022 om 22:22

Waarom nou dat ene woord erbij……????

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 10 mei 2022 om 17:41

Je hebt toch 3 weken op een berg gezeten en elke dag nauwkeurig met je ploeg en trainers alle waardes bijgehouden en geanalyseerd?

Dan kán het simpelweg niet zo zijn dat je lichaam nu opeens niet meer doet wat je wil.
Dus dan zijn er maar 2 opties:

Of Tom was tijdens de hoogtestage al verschrikkelijk slecht en wist diep van binnen dat dit zou gebeuren, óf de trainers van Jumbo zijn volkomen incompetent en de hoogtestage deugde van geen kant.

0
Quincy Adams 10 mei 2022 om 17:43

kan ook zich aandienende ziekte zijn of choken of gewoon een off-day zoals topsporters die wel vaker plotseling hebben. Als je alles van te voren kon uittekenen, konden we het op papier af doen.

0
Geit in mijn Kelderman 10 mei 2022 om 17:48

Wielrennen is wel wat meer dan wattage wiskunde. Je moet ook gewoon goed in je vel steken.

0
YogiBear 10 mei 2022 om 17:48

@Quincy Probeer het maar niet. Jachtluipaard leeft in een 0/1, zwart/wit, alles of niets wereld. Meer dan twee opties kan hij niet processen.

0
Cap 10 mei 2022 om 17:54

Van beide een beetje denk ik. Maar hoop doet leven, en dan probeer je het nog een keer.

0
debarreman 10 mei 2022 om 18:14

Derde optie, het luie zeikerdje zit er naast met zijn twee opties.
Tom is niet meer de renner van een paar jaar geleden. Dat weten ze bij JV ook al lang.
Lijkt mij carrière einde van Tom na afloop contract.

0
Ditwashet 10 mei 2022 om 19:15

Eens hoor. Tegelijk Oomen meenemen als derde kopman was al teken

0
biggy 10 mei 2022 om 19:41

Dit is wel bijzonder inderdaad. Slechte dag kan altijd maar als je specifiek hebt getrained naar deze drie weken toe en de waardes zien er goed/normaal uit heb je niet zomaar een complete afzwaaier. Mocht het een slechte dag zijn moet hij de overige bergritten prima mee kunnen maar dat zie ik niet gebeuren.

0
Sjaak P 10 mei 2022 om 22:41

De oorzaak is gissen. Dumoulin is een klasbak en hij kent het spel. Als’ie zegt dat het “er niet meer uit komt”, en hij “niet meer de power van een paar jaar terug” heeft, dan klinkt dat alsof hij dat al eerder wist. Misschien dat de hoogtestage nog hoop gaf (niet onterecht) op winst in ritten zoals zaterdag. Maar het klassement was bij voorbaat al losgelaten. En terugtrekken voor de Giro was natuurlijk geen optie.

0
FDJ 10 mei 2022 om 17:41

Tom heeft wel corona gehad. Na de Volta Limburg gaf hij bij Avondgasten Sport op L1 dat het behoorlijk slepend was qua herstel. Niet voldoende energie etc. Wie weet dat dit er mee te maken heeft. Merk zelf ook op de fiets (na besmetting 23-2) dat ik niet de conditie van anders heb en de benen enorm snel vollopen met zuur.

0
Silent Hill 10 mei 2022 om 17:54

Gelukkig zijn er altijd wel ergens uitvluchten te vinden.

0
girardengo 10 mei 2022 om 18:22

Het hoeft helemaal geen uitvlucht te zijn. De langdurige gevolgen van corona worden stelselmatig miskend of onderschat.

0
biggy 10 mei 2022 om 19:44

Dat zou goed kunnen maar dan was dit in de weken voor de giro wel duidelijk geweest. Je werkt dan geen hoogte stage af op goede/verwachte waardes als je er zoveel last van hebt. Ze laten Tom niet starten als de waardes tegenvallen lijkt mij. Maar zonder de gegevens in te zien blijft het gokwerk.

0
Erik de Vlaming 11 mei 2022 om 06:23

Ik heb daar zelf ook last van tijdens het fietsen. Vorige week was ik namelijk 2 minuten later op mijn werk ik wijt dat echt aan Corona en mijn baas dacht dat ook al!

Misschien moet er een klassement komen voor renners die wel of geen Corona hebben gehad!

Natuurlijk niet er is altijd wel een reden te bedenken waarom iemand trager is als een ander dat is nu eenmaal het leven soms wordt je ingehaald door anderen en dat moet je dan accepteren dat gezever over Corona en iedere amateur die dat ook heeft gehad ben er helemaal klaar mee

0
vevie 10 mei 2022 om 17:41

Denk ook dat hij stopt na dit jaar. Op deze manier valt er weinig eer nog te behalen. Hij kan het zeker nog wel, maar heeft geen geloof meer in eigen kunnen. Zo lijkt het, iig.

0
Cap 10 mei 2022 om 17:51

Hij geeft zelf dus aan dat het geen kwestie van geloof is maar dat het lichaam niet meer zo reageert als voorheen…

0
biggy 10 mei 2022 om 19:49

@Cap

Je lichaam reageert op je mentale gesteldheid. Zijn talent is niet opeens verdwenen na drie jaar en zo snel takelt je lichaam ook niet af mits je blijft trainen. Als Tom er geloof in had mag je er vanuit gaan dat hij tijdens training/stage prima waardes trapt zoals voorheen. Anders zie ik niet in hoe je nog geloof kunt hebben. Hoe wil je anders de Giro winnen of in de top 3 eindigen.

Nasleep corona zou kunnen maar dan was dat tijdens hoogte stage/training ook wel duidelijk lijkt mij. Off day wellicht maar dan zal hij de andere ritten prima mee moeten kunnen. Dat zie ik echter niet gebeuren.

0
Merlinappa 10 mei 2022 om 17:41

Pessimisme viert hoogtij hier zeg. Wauw.

0
NDI22 10 mei 2022 om 17:47

Altijd wanneer hij slecht rijdt, dat negatieve gedoe. Hij heeft weinig gereden vorig jaar en een slecht voorjaar gehad, dan red je een grote ronde blijkbaar nog niet. Foss heeft hetzelfde probleem bij TJV.

0
Wheely 10 mei 2022 om 17:48

Ik vind dit geen pessimisme, eerder realisme. Tom moet gewoon gaan doen wat hij leuk vindt, hij is duidelijk meer dan een wielrenner, niet het type wat tot zijn 38e in het peloton gaat doorbrengen zoals een Gesink bijvoorbeeld.

0
jkjustin 10 mei 2022 om 17:49

Pessimistisch zeker. Maar zeker niet onrealistisch.
Hoe vaak moet Tom zn kop nog tegen een muur van telleurstelling aanrammen?

0
Geit in mijn Kelderman 10 mei 2022 om 17:49

Valt toch wel mee? Oud GIro winnaar en nummer 2 van de Tour eindigt op 9 minuten in een niet al te zware bergrit, wat moet je dan zeggen? Jammer, volgende keer beter?

0
Merlinappa 10 mei 2022 om 17:59

Ik ontken niet dat ie slecht rijdt, absoluut niet. Maar dat gedoe van ‘hij stopt nog deze giro’ en ‘brandhout’ etc, dat hoeft van mij echt niet.

0
Limal 10 mei 2022 om 17:41

Ik hoop dat hij er zelf vrede mee kan nemen om de rest van de Giro buiten beeld uit te rijden, om dan te knallen in de afsluitende tijdrit.

0
Canyonracer 10 mei 2022 om 17:42

Jammer, maar in ieder geval einde carrière als kopman.

0
Pauls30303 10 mei 2022 om 17:46

Volgende keer vier kopmannen mee nemen..

0
Scott Sunderland 10 mei 2022 om 17:48

Als tijdrijder is hij nog steeds ok hoor, maar als klimmer zit het er niet meer in. Hij is geen klassementsrenner meer. Mocht hij bij Jumbo blijven, dan puur voor de tijdritten. Maar ik vermoed dat Dumoulin daar zelf geen genoegen mee neemt, en Jumbo waarschijnlijk ook niet. BikeExchange had ook interesse in hem, maar alleen als echte kopman. Ik vermoed dat Tom zal stoppen.

0
Melkzuur 10 mei 2022 om 17:49

Gokje: Tom rijdt volgend jaar voor Soudal-Quick Step.

0
Scott Sunderland 10 mei 2022 om 17:54

Misschien dat Lefevre als enige Dumoulin weer op niveau krijgt. Een Cavendishje doen.

0
Melkzuur 10 mei 2022 om 18:01

Ik weet niet zeker of het zou lukken, maar ik sluit het niet uit. En Tom kan het erg goed vinden met Evenepoel. Lefevre is bovendien fan van Tom, ook niet onbelangrijk natuurlijk.

0
kelderfan 10 mei 2022 om 18:23

Ik denk eerder aan Alpecin, want zijn vriend Mathieu rijdt daar.

0
Anton van Valouwe 10 mei 2022 om 18:52

Of voor de club uit het “heilige land”….

0
El Aguila 10 mei 2022 om 17:50

Deze tridente heeft in ieder geval geen tanden meer

0
christ van maercke 10 mei 2022 om 17:52

Het einde van de ronderenner Dumoulin. We zagen het met zijn allen aankomen. Het ga je goed, Tom.

0
Alfons Haavers 10 mei 2022 om 17:54

Waarom moet Dumoulin nu ineens stoppen na 1 slechte dag haha?

Talent genoeg aanwezig, won een paar dagen terug nog bijna een tijdrit die hem niet meteen op het lijf was geschreven.

Ook zonder een nieuwe GT-winst valt er nog genoeg te genieten van de renner Tom Dumoulin hoor.

0
jkjustin 10 mei 2022 om 18:00

Het probleem is niet 1 slechte dag. Het probleem is dat de focus blijven leggenop het kopmanschap niks meer dan telleurstelling brengt bij Tom. En die telleurstelling neemt bij hem de gehele voldoening van het wielrennen weg. Dan valt er weinig te genieten als kijker, maar vooral voor Tom zelf niet.

0
platteprijs 10 mei 2022 om 19:06

@Alfons inderdaad. Het lijkt wel of sommigen hier leven op het afzeiken van renners zoals Dumoulin. Hij was 2 etappes terug nog 3e in de tijdrit.

0
djerkson 11 mei 2022 om 09:21

Dit dus, voor de volle 100% mee eens.

0
marilise 10 mei 2022 om 17:59

Vermoedelijk heb ik het eind van een carrière gezien. Heel jammer, maar het zat er eigenlijk wel aan te komen. Genoten van Tom zijn prestaties in het verleden. Die blijven voor altijd staan.

0
KevinK1986 10 mei 2022 om 18:04

Heb Tom heel lang gesteund en gedacht dat het wel allemaal goed zou komen, maar ik denk dat we gewoon reeel moeten zijn dat Tom Dumoulin passé is wat betreft het ronde werk. Heeft natuurlijk een Fantastische carrière gehad, maar hij zal zelf moeten beseffen dat of zijn rol aangepast gaat worden, of het zal voorgoed stoppen zijn en wellicht de overstap naar de gravel worden.

Dit is natuurlijk een zwarte bladzijde voor TJV op zich, want ze worden op elk terrein overvleugeld hier.

0
De Siepel 10 mei 2022 om 18:04

Niet alleen Dumoulin zakte er doorheen, heel Jumbo zat vandaag in de uitverkoop. Ben benieuwd naar de analyse.

0
Mystery Rider 11 mei 2022 om 04:23

De analyse is simpel, zonder Van Aert en Roglic (en in mindere mate Vinegaard) stelt de ploeg niks voor. Gelukkig hebben ze een heel mooie jonge garde die aan het opklimmen is vanuit het Development Team en hebben ze vorig jaar veel talent ingekocht. Er is natuurlijk een reden waarom ze ook Van Baarle willen !

0
Michelangelo 10 mei 2022 om 18:06

Ik kijk het toch nog even een weekje of wat aan.

Almeida werd vorig jaar in de eerste de beste bergrit op 5 minuten gereden, maar herstelde zich. Nu verwacht ik niet meteen de grootste mirakels van Tom, maar het is gewoon een goede renner. Ik denk sowieso dat TJV het geweer van schouder moet gaan veranderen gezien de achterstand van zowel Oomen als Foss als Dumoulin.

Gewoon eens lekker gaan koersen, zoals Kruijswijk ooit in die Giro waar hij in rit 2 of 3 10 minuten verloor. Waarna je hem iedere dag in de aanval zag, hij bijna de bergprijs ophaalde en uiteindelijk nog heel kort kwam in het klassement.

Als klassementsrenner lijkt hij me passé, maar als je nog 3e kunt worden in de tijdrit ben je echt geen prutser en kun je gewoon nog kneiterhard trappen.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone