Giro 2022: Opgave Caleb Ewan met het oog op Tour de France

donderdag 19 mei 2022 om 07:17
Giro 2022: Opgave Caleb Ewan met het oog op Tour de France

foto: Cor Vos

Zoek niet naar Caleb Ewan tijdens de twaalfde etappe van de Ronde van Italië. De Australiër, die voor de Giro al aangaf dat hij voorafgaande aan de zware slotweek af zou stappen, heeft de wedstrijd verlaten. Ewan zal zich na een korte rustperiode voorbereiden op de Ronde van Frankrijk. Dat meldt zijn ploeg Lotto Soudal in een persbericht.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“De Australiër verlaat de Giro zoals gepland in de tweede week”, schrijft Lotto Soudal. “Met heel wat bergetappes in het vooruitzicht werd in overleg met het team beslist dat Ewan huiswaarts keert. Na een korte rustperiode zal de sprinter toewerken naar zijn volgende grote doel van het seizoen, de Ronde van Frankrijk. Ook daar mikt Caleb Ewan op ritsucces in de sprintetappes.” Ewan zal via de Baloise Belgium Tour, die duurt van 15 tot en met juni 19, toewerken naar de Tour.

Op de persconferentie voor de start van de Ronde van Italië had Ewan al aangekondigd dat hij de wedstrijd niet uit zou rijden, maar een precieze datum voor zijn vertrek gaf hij toen nog niet. “De Giro helemaal uitrijden kan niet als je begin juli ook in topvorm aan de start van de Tour de France wil staan. Wanneer ik Italië verlaat? Ik heb er geen exacte datum opgeplakt, maar sowieso voor het ingaan van de zware laatste week. Daarin moet je anders te diep in je reserves gaan tasten. Zodra ik voel dat ik wat minder word, stap ik eruit.”

Voor Ewan verliep de Ronde van Italië niet zoals gehoopt. De Australiër sprintte in de openingsrit mee, maar kwam in de laatste honderd meter ten val. Naar eigen zeggen ging het vervolgens bergafwaarts en werd het een ‘helse’ Giro. Ewan kwam niet verder dan een achtste, tweede en vijfde plaats. Die tweede plek was in Scalea, waar hij met miniem verschil geklopt werd door Arnaud Démare.

Uitvallers

Etappe 3
Etappe 4
Etappe 5
Etappe 7
Etappe 8
Etappe 9
Etappe 11
Etappe 12
Etappe 13
Etappe 14
Etappe 15
Etappe 16
Etappe 17
Etappe 18
Etappe 19
Etappe 20
Dit artikel delen:

32 Reacties

pirazzi 19 mei 2022 om 07:21

Dat is snel. Voorzien was na etappe 13.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 19 mei 2022 om 07:26

Blijft een verschrikkelijk fenomeen dit. De UCI mag hier inmiddels toch echt wel eens wat aan gaan doen.

Monsieur Bendy 19 mei 2022 om 10:34

Helemaal mee eens, een belediging voor het instituut ‘Grote Ronde’, om er zo maar mee te stoppen. Vorig jaar vdP in de Tour vond ik nog stuitender.
Aan de andere kant weet ik ook niet wat je er tegen moet doen, een blessure o.i.d is immers makkelijk geveinsd…

Brabander 19 mei 2022 om 11:07

Tsja. Je kan er niets tegen doen denk, want dan gaan ze zoals hierboven aangehaald bijvoorbeeld blessures veinzen.

A.M.M. Jonkers 19 mei 2022 om 07:26

Geen verrassing. Eerder een bevestiging dat de ploeg zo snel mogelijk af moet van deze veel te duurbetaalde renner!

Johnny7 19 mei 2022 om 08:20

Dan blijft er helemaal niets meer over daar. Dit is echt een zwakke ploeg. Ze hebben alleen Ewan. Verder geen enkele topper, niet voor een grote ronde niet voor een klassieker. Natuurlijk respect voor renners als De Gendt maar dit is totale zwakte. Ze hebben 1 renner die ze overal naar toe sturen.

Pubsted 19 mei 2022 om 08:32

Je kan vragen stellen bij de tactiek om met 1 dure renner het seizoen aan te vangen, iets wat ze bij Lotto eigenlijk al 10 jaar doen. Maar om Ewan te duur betaald te noemen vind ik een beetje waan van de dag. Het blijft nog altijd een top 5 sprinter

Panache 19 mei 2022 om 11:27

Ze hebben met De Lie toch gewoon een betere (completere) versie van Ewan in de koelkast staan?

Posterix 19 mei 2022 om 07:34

Helemaal eens met bovenstaande reacties! Wat een aanfluiting…

Pauls30303 19 mei 2022 om 07:39

““De Giro helemaal uitrijden kan niet als je begin juli ook in topvorm aan de start van de Tour de France wil staan. ”

Dus wat van der Poel gaat doen kan niet volgens Ewan?

Marik 19 mei 2022 om 08:34

Jawel, dat kan best, maar Ewan denkt dat hij dan niet in topvorm is.

Panache 19 mei 2022 om 11:32

Ik denk dat Ewan wel een punt heeft en ik denk dat van der Poel ook gaat afstappen voor het einde (maximaal na etappe 18). Zo laat nog? Ja, dat vermoed ik.

Ward 19 mei 2022 om 07:41

Zo lang je geen andere wedstrijden rijdt tijdens de duur van de wedstrijd die je verlaat, zie ik eigenlijk geen probleem. Het heeft volgens mij ook echt geen zin om met deze benen verder te rijden. Geblesseerd of vermoeid, het komt eigenlijk op hetzelfde neer.

Handige Harry 19 mei 2022 om 07:48

Inderdaad, je hebt er in principe dan alleen jezelf en je ploeg mee.

En gaan ze in de toekomst zeggen dat het niet meer mag dan zullen zulke renners een dezer dagen wel buiten tijd binnen komen.

ThorHushovd 19 mei 2022 om 08:04

Mareczko start wel in Veenendaal. Naar mijn weten moet hij toestemming hebben van giro organisatie.

Handige Harry 19 mei 2022 om 08:31

Je moet inderdaad toestemming krijgen van de organisatie van de koers waarin je uitstapt maar die moeten dat eindelijk gewoon niet meer doen.

josi 19 mei 2022 om 08:02

Dat zat er natuurlijk al aan te komen. Als hij topfit was geweest, had hij de etappe van morgen er nog wel bijgepakt, maar zoals hij nu rijdt zijn zijn verdere kansen op een ritzege nul komma nul.

Koers 19 mei 2022 om 08:19

Tsja het is als ploeg je materiaal inzetten waar het het beste rendeert. Ik heb het hier al eerder gezegd: het is eigenlijk heel gek dat al die disciplines bij elkaar zijn gegooid (met name sprinten en klimmen). Dat is is een dingetje van oudsher, maar tegenwoordig met de specialiteiten maak je gewoon op de andere onderdelen geen kans. Moet je dan maar triesteloos meetoffelen?

Als we zouden horen dat hij in de voorbereiding van een koers pils zit te drinken vinden we dat raar omdat dat geen goede voorbereiding is, maar dat is aanklampen op bergetappes natuurlijk ook niet. De Tour komt al snel en het is dan gewoon zaak om je daar op voor te bereiden, in plaats van dom meerijden.

Abdoe 19 mei 2022 om 08:32

Ewan is er in ieder geval vanaf het begin open over geweest dat hij niet ging uitrijden. En uit het vele lossen bleek ook wel dat hij niet fit was. Ik zie hem ook liever in de Tour scherpe sprints rijden dan hier ploeteren totdat hij onvermijdelijk een keer buiten tijd eindigt.

Binnen een paar ritten horen we andere niet-klimmers die de Tour willen rijden (Cavendish? Van der Poel?) zeggen dat ze toch wel heel moe zijn en geen andere keuze meer hebben dan afstappen, terwijl ze nooit echt van plan zijn geweest uit te rijden.

Ivan 19 mei 2022 om 09:11

Hij verscheen toch wel fit aan de start was mijn indruk. Als hij niet valt in de laatste bocht wint hij de eerste etappe normaal gesproken. Overigens lijkt het mij niet dat Cav de Tour gaat doen, ze zullen daar toch wel voor Jakobsen gaan?

Abdoe 19 mei 2022 om 09:17

Precies, Ewan was fit bij de start, maar inmiddels allang niet meer, waarschijnlijk (mede) door die val.

Wat de plannen van QS zijn voor de Tour weet ik niet precies, en ik weet ook niet of Cav ze al weet :)

LeoR 16 19 mei 2022 om 09:12

Hij heeft het alleszins al langer uitgehouden dan MVDP in de Tour vorig jaar. Bovendien is Ewan duidelijk fysiek niet in orde én had hij vooraf al aangekondigd niet uit te rijden, dus snap niet goed vanwaar de commotie?!

Barry Batsbak 19 mei 2022 om 10:32

Ewan heeft het alleszins al langer uitgehouden in de Giro 2022 dan in de Giro 2021. Had je ook kunnen zeggen. Maar het was veel beter om Van der Poel erbij te slepen ofzo?

Japsie 19 mei 2022 om 09:48

Vind het helemaal niet zo’n probleem. Hij is niet fit, in week 3 heeft een sprinter vrijwel niets te zoeken en de combi deels Giro – Tour wordt zo vaak door sprinters gedaan, niks mis mee. Dat quasi-romantische gezeur over starten om de finish te halen is zo ouderwets.

Romāns Vainšteins 19 mei 2022 om 09:59

Net zoals vluchtgroepen die met de groten op 7:38 erachter voor de dag zeges strijden is het afstappen van spurters iets dat natuurlijk tot stand komt en je beter accepteert.

Brabander 19 mei 2022 om 11:19

En überhaupt vlakke ritten die door sommige lieden gewoon maar helemaal gecanceld moeten worden. Ik ben meer van de opvatting dat het er gewoon bijhoort

Bulcke 19 mei 2022 om 10:00

Ik werd door de combinatie van de woorden ‘opgave’ en ‘oog’ in de kop even op het verkeerde been gezet

the_tank 19 mei 2022 om 10:50

Hahaha, ik wou hetzelfde posten

Pimpapzak 19 mei 2022 om 10:01

Iedereen geeft nu wel negatieve reacties over Ewan, maar als hij in vorm is dan is hij makkelijke de snelste

Brabander 19 mei 2022 om 11:21

Dat lees ik ook vaak: ‘intrinsiek’ de snelste.
Je hebt daar alleen niet zo heel veel aan. Het gaat erom dat je als eerste over de finish komt

RLM 19 mei 2022 om 11:03

Kom op, in de rit die Girmay won moest hij zich haasten om noch binnen de tijdslimiet te blijven. Hier verder ploeteren voor 0 reden is een moord op de rest van het seizoen, en ook voor de ambities van Lotto om WT te blijven. Als hij nu na rit 7 opnieuw uitstapt in de Tour en dan de Vuelta nog gaat doen wordt het wat vreemder, maar zelfs dan.

Kopinkas 19 mei 2022 om 14:57

‘Met het oog op’ krijgt toch een hele andere dimensie nu, ook al is Ewan er niet in geslaagd om de champagnekurken te doen knallen in deze ronde.
Zorgwekkend seizoen tot nu toe. De druk om in de Tour te presteren zal immens zijn, en het lijkt me dat Ewan minder goed met de druk om kan dan voordien.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone