Giro 2022: Discussie over laatste bocht Koen Bouwman, maar jury grijpt niet in

vrijdag 27 mei 2022 om 17:56

De wedstrijdjury heeft de manoeuvre van Koen Bouwman in de laatste bocht van etappe 19 goedgekeurd. Pas een half uur nadat hij als winnaar over de finishkwam nabij Santuario di Castelmonte, mocht hij op het podium verschijnen. Er was namelijk een discussie over de manier waarop hij de laatste bocht aansneed.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Die laatste bocht lag op 70 meter van de finish. Bouwman ging zijn sprint vroeg aan en sneed de bocht als eerste aan, waarmee hij Mauro Schmid aftroefde. Twee andere medevluchters, Attila Valter en Andrea Vendrame, schatten de bocht compleet verkeerd in en reden zelfs rechtdoor.

Schmid baalde als een stekker en was boos. “Naar mijn mening was het geen faire sprint, dat was wel duidelijk. Bij het ingaan van de bocht zat mijn stuur nog voor die van hem”, doelt hij op Bouwman. “Hij viel bijna in de bocht. Hij weet dat hij langzamer is in de sprint en duwde me weg. Of er een diskwalificatie moet komen? Ik weet het niet zeker, maar in mijn optiek ging het er echt niet eerlijk aan toe.”

Bouwman zelf reageerde iets rustiger. “Ik wist dat er een bocht naar links was, maar ik wist niet dat de bocht zo scherp was. Ik moest behoorlijk hard in de remmen. Ik wist dat ik de binnenbocht moest nemen. Ik weet niet of ze achter mij vielen. Als dat wel zo is, sorry”, vertelde de Nederlander na afloop. De jury greep uiteindelijk niet in, want Bouwman mocht zich, na wat onduidelijkheid, melden op het podium als ritwinnaar.

Veel discussie
Eurosport-analist en voormalig Girowinnaar Alberto Contador vond dat Bouwman een correcte sprint reed. Zijn collega Bradley Wiggins twijfelde dan weer aan de manoeuvre van de Nederlander in de laatste bocht. Ook op sociale media was er veel discussie. Zo vindt oud-ploegleider Johan Bruyneel dat er niets aan de hand is: “Ze wisten allemaal dat die bocht daar lag. Wie als eerste daar was, zou winnen. Hier is niets aan de hand”, vindt hij.


Dit artikel delen:

65 Reacties

Romāns Vainšteins 27 mei 2022 om 18:04

Het was een opgefokte sprint maar wel gewoon iets wat bij de sport hoort. Schmidt had hem van mij ook op deze manier mogen winnen maar ik denk dat Bouwman ook echt gewoon de sterkste was.

Comments 27 mei 2022 om 18:38

Dat was duidelijk ja

Guushovd 27 mei 2022 om 18:08

Wat moest Bouwman dan doen? Het probleem was de bocht, Bouwman deed alles juist goed.

roeleur 27 mei 2022 om 19:07

Zelfs het criterium van Poepershoek heeft niet zo’n bocht vlak voor de aankomst.

Turtlehead 27 mei 2022 om 20:15

Ik heb net nog eens drie keer teruggekeken en Schmid is zo in de war dat hij gewoon vergeet te sturen. Stuurt zelfs naar buiten ipv naar binnen, wat zeker dom is als je op zijn plek zit. Hij zag Bouwman ook vroeg beginnen aan de sprint, maar ging pas 20 meter verder staan op de pedalen. Was gewoon te laat.
Debiel parcours, meer iets voor RvZwitserland, maar ja.

oscarito1908 27 mei 2022 om 20:27

Schmidt zit gewoon in de binnenbocht. Dan kun je enkel nog naar buiten sturen. Die zit gewoon aan de verkeerde kant.

xistnc 27 mei 2022 om 18:11
Quote:
oud-ploegleider Johan Bruyneel

Oud-ploegleider, true. Voorts dopingcrimineel en bovenal natuurlijk WF-analist.

zacht 27 mei 2022 om 18:18

Consigliere Johan B. kan zijn mening in een bloedzak stoppen wat mij betreft.

Alfons Haavers 27 mei 2022 om 18:23

Zeg maar de Belgische tegenhanger van Adrie vdP.

Fifty 27 mei 2022 om 18:30

JB sluit wel nog steeds graag af met zijn catchphrase zo te zien ^^

Kelder is de Man 27 mei 2022 om 18:41

Heeft natuurlijk helemaal niets met zijn mening hierover te maken.

zacht 27 mei 2022 om 18:48

Dat heeft alles te maken met het geven van een podium aan iemand die volgens zijn veroordeling levenslang geen functie meer mag bekleden in de wielersport.

Jacco van Stierop 27 mei 2022 om 18:49

Nooit geweten dat de mening van Bas Tietema over dit soort zaken er toe doet.

Kelder is de Man 27 mei 2022 om 18:56

Zacht. Twitter is geen podium. Elke debiel kan daar zeggen wat ie wil.

zacht 27 mei 2022 om 18:59

Ik lees het toch echt hier op Wielerflits.

Romāns Vainšteins 27 mei 2022 om 19:02

Ja, laten we voor het discussiegemak dat niet los van elkaar kunnen zien.

Cochise 27 mei 2022 om 22:12

Maar elk ander ex-dopingzondaar mag wel nog rond het peloton rondzwermen

Murcia 27 mei 2022 om 18:12

Een bocht neem je op zijn snelst via de buiten-binnen-buiten manier. Laat dat nu net zijn wat Bouwman deed en hij sneed hem als eerste aan. Dan is alle ophef leuk voor twitter maar geen reden om een fout van de organisatie als schuldvraag te deponeren bij de renners.

Guushovd 27 mei 2022 om 18:16

Precies. Domme bocht, slimme bouwman

zacht 27 mei 2022 om 18:20

Schijnt toch nog lastig te zijn voor profs. Als je van de week de afdalingen vanuit de helicopter zag kon je precies zien waarom Nibali beter daalt dan de rest. Die gaat voor elke bocht naar buiten, of het nu de kortste weg is of niet.

oscarito1908 27 mei 2022 om 20:28

Heb zo ook welleens een afdaling van Schleck gezien. Die deed zo ongeveer alles fout. Die ging van binnen- buiten- binnen.

Oblomov 27 mei 2022 om 18:33

Aan wolfpack-arrogantie geen gebrek, zullen we maar zeggen. Maar op basis waarvan zou Bouwman zich precies langzamer hebben moeten wanen? Want volgens mij was de les van deze Giro nou juist dat Bouwman een heel aardig sprintje in de benen heeft.

Feit is dat Schmidt die bocht compleet verkeerd aansnijdt. Zelfs als Bouman zijn wiel er niet voor had gekregen, had Schmidt de ideale lijn nooit kunnen nemen. Die zou bij het uitkomen van de bocht Bouwman in de hekken gereden hebben en gepasseerd zijn door Vendrame, die in het wiel van Bouwman een veel betere lijn nam en dus met meer snelheid de bocht uit zou zijn gekomen.

mocca 27 mei 2022 om 19:03

Inderdaad
Als Schmid als eerste de bocht was uitgekomen, dan had hij nog verloren omdat hij met zijn lijn de hekken in was gereden aan de overkant. Dan was Vendrame er gewoon onder door gekomen, want die had wel juiste lijn

makkelijk 27 mei 2022 om 18:40

Is hij al aangeklaagd door PatLev?

de adelaar 27 mei 2022 om 18:50

Ik zit al te wachten , dat wordt smullen

Klimkater 27 mei 2022 om 18:44

Als je de blauwe trui draagt mag je altijd net een tikkeltje meer. Prachtige overwinning. Niets op af te dingen.

Panache 27 mei 2022 om 19:09

Bouwman draagt een dag of 10 een blauw shirtje, Schmid een heel jaar.

Wheely 27 mei 2022 om 18:57

Zijn al die Naesens zulke droeftoeters?

zacht 27 mei 2022 om 19:23

Benji ‘latern rouge’ Naessen is een vreemde nogal uitgesproken snuiter. Overigens heb ik hem nog niet kunnen betrappen op een pro-Belgische houding, of dat nu over renners of ploegen gaat. Hij neigt eerder naar anti-supporteren richting alles wat Bels ruikt.

Fifty 27 mei 2022 om 21:20

ow ow als je een keertje een mening hebt over een toch enigszins discutabele sprint ben je meteen een "droeftoeter"

of mag men niet aan Achterhoeks blond krullenmannetje raken?

Apemantus 28 mei 2022 om 09:29

Ik heb Benji Naesen zelden kunnen betrappen op een verruimend dan wel origineel inzicht. In die podcast is het ook vaak enkel letterlijk oprakelen wat er gebeurd is in de koers. Hij heeft ontegenzeggelijk passie voor de koers, maar passie is niet hetzelfde als inzicht.

Joachim 28 mei 2022 om 16:59

Huh Wheely wat zeg je nou? Ik vind de coureurs Naesen net de (vr)olijkste van het peloton, net het tegengestelde van droeftoeters. En de twitteraar Benji Naesen heeft mijns inziens ook veel humor en koersinzicht, al ben ik het in deze niet eens met hem dat Bouwman gedeklasseerd moest worden.

Kelder is de Man 27 mei 2022 om 19:23

Vind de kritiek op de parcoursbouwer ook overdreven. Het is geen vlakke sprint. Dit zie je toch veel vaker in oplopende aankomsten (?) en voer voor discussie. Als renner.. doe je huiswerk.

Verweggistan 27 mei 2022 om 19:38

Deels waar. In het routeboek stond deze bocht. Maar ik begreep dat als je via GoogleMaps kijkt het meer een pleintje is en een bocht is geworden door de afzetting.

Kelder is de Man 27 mei 2022 om 20:03

Zal eens kijken.

Jacob Lohof 27 mei 2022 om 20:20

Als andersom was waren de reacties hier ook andersom chauvinisme

Andre van der Helm 27 mei 2022 om 21:16

Los van de nationaliteit Koen is de eerste in de bocht en daar moeten de andere op reageren dat deden ze niet op tijd en dus te laat om te kunnen winnen. Als hij het verkeerd inschat liggen ze daar met z’n 5en.
Al is het geen vlakke rit vind ik dit een onnodig gevaarlijke finish.

VerstandOpNul 27 mei 2022 om 21:46

Nou ik ben zelf wel de laatste om chauvinistisch te doen, maar ik zag hier niks in wat niet geoorloofd was..

DonQuijote 27 mei 2022 om 20:25

Ik zei het al met andere woorden in een ander topic: als je opgroeit met het rijden van de Ronde van Honselersdijk (als voorbeeld voor de talloze criteriums in NL) dan snij je zo een bocht aan inderdaad.

Klasse dus, Koen Bouwman (Eddy Bouwmans wilde ik typen!)

xistnc 27 mei 2022 om 21:56

Ja, die vergissing maak ik ook regelmatig.

Eddy kreeg zijn (witte) trui overigens niet, officieel.

Erik de Vlaming 28 mei 2022 om 07:49

Ja Histor (verfblik) Eddy! Ik denk dat de meeste hem niet eens kennen hier maar dat is al 30 jaar geleden of zo (1992?).

Limal 27 mei 2022 om 21:42

Ik heb de vertraging hierboven nog eens enkele keren bekeken en ga een onpopulaire vraag poneren: mag een renner de apex van een bocht opzoeken als er nog een andere renner aan de binnenkant naast zit? (Als Schmid die 'binnenlijn' aanhoudt zonder vol in de remmen te gaan, dan volgt er onvermijdelijk contact en wint geen van beide.)

Ik herinneren mij van vorig jaar dat dit ook een discussiepunt geweest is in de F1 en daar was de (niet consistent uitgevoerde) conclusie dat de 'buitenste' wagen voldoende plaats moet laten opdat de 'binnenste' de bocht kan vervolledigen zonder van de baan of vol in de remmen te moeten gaan.

Terug naar de koers hier: Bouwman had duidelijk de betere lijn en ik snap volledig dat hij die ook forceert. Het was op het randje, maar wat mij betreft is de winst terecht behouden. Echter, Schmid heeft zeker reden om verongelijkt te zijn omdat hem wel degelijk de pas wordt afgesneden. Hem daarvoor verketteren is fout.

S. Morgenstern 27 mei 2022 om 21:59

Schmid had sowieso vol in de remmen gemoeten om de bocht te houden met de onhandige lijn die hij had gekozen. Die binnenlijn was niet aan te houden zonder bijna tot stilstand te komen, of hij had de recht rechtdoor meegenomen

Limal 27 mei 2022 om 22:01

Naar mijn mening gaat het daar niet om, dat was een eventuele volgende fase – in wat zich werkelijk heeft afgespeeld is de pertinente vraag of Bouwman voldoende plaats moest laten voor de renner naast hem in de binnenbocht. En ik ben me ervan bewust dat verschillende mensen verschillend zullen antwoorden, al dan niet op basis van emotionele affiniteit met de renners/ploegen in kwestie.

S. Morgenstern 27 mei 2022 om 22:04

Dan gaat het dus om de vraag wat voldoende plaats is en daarom stel ik dat de extra ruimte die Bouwman had kunnen laten geen reëele ruimte was voor een bocht die Schmid had kunnen houden. Schmid had nu voldoende ruimte voor een bocht die te houden was, waarvoor hij al meer in de remmen moest dan hij nu deed. De eventuele ruimte die Bouwman hem extra had kunnen bieden, had hij niet kunnen benutten zonder uit de bocht te vliegen en anderen daarin mee te nemen.

Murcia 27 mei 2022 om 22:06

Voor mij is de kern ook dat Mauro de verkeerde lijn koos in de bocht, daarnaast lag Koen duidelijk voor en dan vind ik dat je niet kunt spreken van een moedwillig hinderen maar is het inhouden van de 1 een gevolg van zijn keuze om de bocht anders te nemen en het niet sneller zijn dan de ander. Je zou zelfs eerder kunnen aanvoeren dat het remmen van de Zwitser tot de brokken bij de anderen in de kopgroep leidt.

Overigens vind ik de teleurstelling en de emotie gelijk na de finish geen enkel probleem. Daar hoeft hij inderdaad niet op afgerekend te worden.

xistnc 27 mei 2022 om 22:16

Schmid nam sowieso de verkeerde lijn, maar als hij voor had gelegen was het wat mij betreft zijn bocht geweest. Nu lag hij niet voor (ook al denkt hij zelf van wel) en heeft hij dus totaal geen recht van spreken.

De vergelijking met F1 is lastig, omdat een finish als deze in principe onreglementair is. Als je al een vergelijking wilt maken, dan zou je de start van een F1-race kunnen vergelijken met de aankomst van een wielerkoers. Bij de start van een GP worden voorvallen wat makkelijker als race incident door de vingers gezien.

Limal 27 mei 2022 om 22:20

Met dat "duidelijk" voorliggen ( @Murcia ) ben ik het niet eens – Bouwman ligt pas helemaal voor *nadat* Schmid in de remmen gaat wanneer hem stelselmatig de pas wordt afgesneden door Koen die naar de apex snijdt. Ook de stelling dat Schmid sowieso zo hard moest remmen omdat hij de bocht anders niet kon houden kan je omkeren: ALS het de regel is dat Bouwman voldoende plaats dient te laten om de man langs de binnenkant de ruimte te geven de binnenbocht te kunnen voltooien (wat volgens mij idd de regel zou moeten zijn), DAN had hij de bocht ruimer moeten aansnijden en óók harder moeten remmen om niet tegen de boarding te knallen.

Nogmaals, ik vind de zege van Bouwman terecht, maar vind ook dat er vragen mogen gesteld worden bij de lijn die hij volgt. Niet om hem te bestraffen, maar om eventueel de criteria bij te stellen waarop in de toekomst zo'n race-incident beoordeeld wordt.

(overigens volledig eens dat wielrennen en F1 niet één op één te vergelijken zijn; het was maar een vergelijkbare discussie die ik me van toen herinnerde)

xistnc 27 mei 2022 om 22:24

Je volgt nu wat rare kronkels.

Hoezo lag Bouwman niet ‘duidelijk’ voor? Hoeveel moet hij voorliggen om ‘duidelijk’ voor te liggen? Ik vind dat hij wel duidelijk voorlag, ook al was het geen fietslengte.

En je ALS/DAN-redenering: nee, zo’n regel is er niet want de regels voorzien niet in een aankomst als deze. Omdat de ALS niet opgaat, heeft het geen zin om op de DAN in te gaan.

S. Morgenstern 27 mei 2022 om 22:25

Bouwman had enkel langzamer moeten gaan, om zich aan een regel te houden die niet bestaat. Schmid moest sws in de remmen om de bocht te houden. Weet niet hoe je die precies om kunt draaien.

Limal 27 mei 2022 om 22:27

"Duidelijk voorliggen" is wat mij betreft vóór de andere uit rijden zodat je naar links en rechts kan gaan zonder die persoon te hinderen. Zolang iemand nog deels naast je zit móét je er rekening mee houden. Zo is het altijd in het wielrennen, dat is geen regel die ik zomaar ergens uit mijn duim zuig…

S. Morgenstern 27 mei 2022 om 22:33

Draai het eens om: onderlangs de bocht in kan alleen goed wanneer je zelf echt duidelijk voor ligt, waar bij Schmid nu geen sprake van was, dus kon hij geen aanspraak maken op ruimte die anderen hem zouden moeten laten.

Limal 27 mei 2022 om 22:42

Eh, nee, die stelling volg ik niet. Vergelijk het met baanwielrennen – daar mag je pas van de buitenbocht naar de koord gaan wanneer je volledig *voorbij* de renner langs de binnenkant bent. Uiteraard zonder dat die laatste in de remmen moet gaan, want remmen hebben ze niet :-)

Maar goed, we gaan het duidelijk niet eens worden over de interpretatie van de fase van vandaag. No probs.

S. Morgenstern 27 mei 2022 om 22:43

Vergelijken met baanwielrennen is totaal zinloos in dit geval.

Limal 27 mei 2022 om 22:54

Waarom is het zinloos om te vergelijken met een aanverwante sporttak waar het gebrek aan remmen heeft geleid tot veel duidelijkere regels (en een correcter gedrag) over wat wel en niet toelaatbaar is in een bochtige sprint?

(rhetorische vraag)

S. Morgenstern 27 mei 2022 om 22:57

Omdat er vandaag geen bochtige sprint was die zonder remmen op de fietsen mogelijk zou zijn. Onderlangs op een bocht afgaan bij het wegwielrennen, is iets totaal anders dan onder in de baan rijden. Daardoor zijn die regels dus niet toepasselijk op de situatie van vandaag en is het zinloos om ze in te zetten in de discussie.

madeinstars 27 mei 2022 om 22:57

Schmd gaat vol in de remmen en vliegt alsnog praktisch uit de bocht waardoor de rest niet om hem heen kan. Wat denkt men dat er was gebeurd als hj daar niet had geremd, of minder hard en die bocht had proberen te nemen? Dan had hij gewoon rechtdoor de hekken in gereden. Hij remde weliswaar voor Bouwman, maar daar mag hij hem dankbaar voor zijn, anders had hij in de kreukels gelegen in de dranghekken.

xistnc 27 mei 2022 om 23:21

Bij baanwielrennen moet je je baan houden, je mag helemaal niet naar links of rechts. Buitenbocht is daarbij bovendien geen nadeel vanwege de hellingshoek. Totaal niet te vergelijken.

Limal 28 mei 2022 om 07:06

Ach ja, onze lezingen van de koerssituatie zijn duidelijk verschillend. Ik zie als startpunt van de actie iemand in de binnenbocht die nog deels naast de renner in de buitenbocht zit en waarmee eigenlijk rekening gehouden zou moeten worden bij het aansnijden van de bocht, jullie zien iemand in de buitenbocht die de perfecte race-lijn rijdt en daarbij geen rekening hoeft te houden met de persoon in de binnenbocht (die er nog maar voor een half wiel naast zit). Voor mij maakt Bouwman dus een lichte fout, zonder dat daarvoor een straf moet volgen, maar is reflectie aan de orde over waar de grens ligt ifv toekomstige gelijkaardige situaties.

De centrale vraag die ik me hierbij stelde is of een actie die op een recht stuk weg als onreglementair zou gelden (namelijk het naar de boarding 'squeezen' van een renner die deels naast je zit) plots anders beoordeeld kan worden als er een bocht aan te pas komt. Mijn antwoord is eerder "nee", die van jullie is "ja". Ok, so be it.

Ik wordt in elk geval meer en meer fan van het systeem van 'kaarten' in het wielrennen. Bouwman had hier wat mij betreft 'geel' gekregen (3x geel = een of andere sanctie). In het hypothetische geval dat Bouwman wél de ruimte had gelaten en Schmid kon zijn bocht niet halen + botste met of drukte Bouwman de nadar in aan de buitenkant, dan had díé natuurlijk (minstens) een gele kaart verdiend. Waar we het wel volmondig over eens zijn, vermoed ik, is dat deze onoverzichtelijke, scherp eindigende bocht nooit zo dicht bij de finishlijn had mogen liggen. Rood voor de organisatie/keurder van de UCI!

Marcus Aurelius 27 mei 2022 om 23:20

Bouwman rijdt bijna de ganse groep tegen de grond. Dat ziet toch iedereen. Schmid wordt volledig de pas afgesneden en kan maar amper een drama vermijden. Probeer je hetzelfde feit maar eens voor te stellen in een afdaling, van helemaal rechts naar het kantje in de bocht links vlak voor anderen door snijden. Man, ze slaan je de kop in … Totaal onverantwoord.

xistnc 27 mei 2022 om 23:30

Maar het was geen afdaling. En geen baanwielrennen. En geen F1. En geen massasprint.

KnightBiker 28 mei 2022 om 11:30

Als ik een middagje ga wielrennen met m’n vrinden en iemand flikt dit dan krijgt die de huid vol gescholden. Hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik vind dat je er pas voor mag sturen als je er helemaal voorbij bent, dat Was Bouwman toch echt niet.
(Ik snap wel dat het gebeurd, je rijd die bocht in, probeert de kop te pakken en de bocht wordt steeds scherper waardoor je moet corrigeren, maar de keuze moet dan zijn om te remmen ipv iemand naast je te dwingen te remmen)

DonQuijote 28 mei 2022 om 05:49

Rijden zij trouwens niet met de routekaart op hun Garmin?
Is superhandig, kun je steeds even een blik werpen om te kijken of er een bocht aan komt.
Met de MTB marathons hier in de Spaanse bergen probeer ik altijd de track van de wedstrijd te pakken te krijgen. Vooral in afdalingen erg behulpzaam.

Limal 28 mei 2022 om 07:43

In de sprintvoorbereiding zijn die renners zodanig bezig met hun plaatsing in de groep en het anticiperen op acties van de renners rond zich dat het mij onmogelijk lijkt om ook nog een blik te werpen op een fietscomputertje.

koekefretter 28 mei 2022 om 15:00

Organisatie fout, wie legt een bocht zo dicht bij de finish. Bij F1 voorwiel zat voor bij ingaan bocht