Balende Schmid niet blij met Bouwman: “Geen faire sprint, hij duwde me weg”

vrijdag 27 mei 2022 om 17:36
Balende Schmid niet blij met Bouwman: “Geen faire sprint, hij duwde me weg”

foto: Cor Vos (archief)

Mauro Schmid was op zijn zachtst gezegd niet blij met Koen Bouwman na de finish van de negentiende etappe van de Giro d’Italia. Volgens de Zwitser van Quick-Step-Alpha Vinyl reed de Nederlander geen faire sprint. “Naar mijn mening was het geen eerlijke sprint”, is Schmid duidelijk in gesprek met Eurosport.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Schmid ging samen met Bouwman af op de laatste, zeer scherpe, bocht. Die bleek beslissend in de strijd om de ritzege, maar volgens Schmid was het geen propere sprint. “Naar mijn mening was het geen faire sprint, dat was wel duidelijk. Bij het ingaan van de bocht zat mijn stuur nog voor die van hem. Hij viel bijna in de bocht. Hij weet dat hij langzamer is in de sprint en duwde me weg.”

“Als je de laatste honderd meter ziet, zie je dat ik er niks aan kan doen”, laat Schmid weinig aan de verbeelding over. “Of er een diskwalificatie moet komen? Ik weet het niet zeker, maar in mijn optiek ging het er echt niet eerlijk aan toe.” De jury keek na afloop nog wel naar de beelden, maar besloot niks meer aan de uitslag te veranderen. Bouwman pakt dus zijn tweede ritzege in deze Ronde van Italië.

Geen eerste overwinning in deze Giro d’Italia dus voor Schmid, die tevreden moet zijn met de tweede plaats. “Een hevige teleurstelling. Met een tweede plek ben je de eerste verliezer. Ik ben daar dus niet blij mee. Ik had denk ik wel de benen om te winnen, dus ik ben natuurlijk teleurgesteld.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

JensVdB 27 mei 2022 om 17:37

Ik vind dat Bouwman niks verkeerd heeft gedaan

Ab Normaal 27 mei 2022 om 17:41

Nou, chique is het niet, maar niet echt fout. Schmid lult want Bouwman lag voor. Bij de F1 zouden ze zeggen dat het Bouwman’s bocht is.
Netjes is anders, maar echt reden voor DSQ voor mij ook niet.
Grootste fout ligt bij de organisatie. Wie legt de finish nu direct na zo’n bocht.

Sijbrands 27 mei 2022 om 17:41

Daar gaat het niet om. Het gaat erom wat Patrick Lefevre er van vindt. Heeft hij al getweet?

klimmer99 27 mei 2022 om 17:55

Patje zal het wel anders gezien hebben en hij is de enige kenner.

Kartouche 27 mei 2022 om 18:08

In Noorwegen ook tweede geworden. Dus Patje zijn minderwaardigheidscomplex zal wel weer opspelen.

zacht 27 mei 2022 om 18:10

Patje tweet al maanden niet meer.

Apemantus 27 mei 2022 om 18:49

Fout ligt bij de parcoursbouwer. Feit is dat Bouwman gewoon de sterkste was, al was de finale in een rechte lijn geweest dan had Schmid nog niet gewonnen. En eigenlijk is Bouwman de enige die de bocht goed aansnijdt. In de herhaling zie je ook Valter de bocht uitvliegen, terwijl hij door niemand gehinderd wordt. Schmid had die bocht nooit gehouden zonder in de remmen te knijpen. Punt.

Rufusvb 27 mei 2022 om 17:38

Hij duwde je niet weg: je liet jezelf wegduwen omdat Bouwman simpelweg sneller was. Stoppen met huilen en een spiegel kopen

Wim Kruithof 27 mei 2022 om 18:01

True……

dikkechaap 27 mei 2022 om 18:05

Hij onderschatte Bouwman duidelijk. Ook in een normale sprint rechtdoor was hij geklopt geweest vandaag.

Paddie 27 mei 2022 om 17:42

Koen was gewoon slimmer.

Zwarte Panter 27 mei 2022 om 17:45

De sprint was al gereden voor de bocht

Jean Dumas 27 mei 2022 om 18:32

Precies, en duwde me weg is een pertinent verzinsel, een onvolwassen opmerking.

bartp25 27 mei 2022 om 17:46

Ik lag voor… zou hem willen aanraden de herhaling even te bekijken, Koen lag voor en niet zo een beetje.

Wildebert 27 mei 2022 om 17:58

Nee, die Zwitserse precisie is niet meer wat het geweest is…

Turtlehead 27 mei 2022 om 17:47

Ik ben benieuwd wat d’n Remco hiervan vindt. En Cav. En naar de column van Ome Pat.
Graag met uitleg waarom en hoe Schmid had kunnen winnen en waarom hij sneller is dan Bouwman en niet voor hem kwam.

Dion 27 mei 2022 om 17:47

Wat een aansteller en waanzinnig slechte verliezer.

Turtlehead 27 mei 2022 om 17:48

Wel zuiver formuleren: het is een Duitstalige Zwitser, die hechten daaraan ;)

Deel Koeper 27 mei 2022 om 17:49

Goed dat er een poll staat, daar gaan we iets uit leren.

Explorer 27 mei 2022 om 17:53

Prachtige toevoeging aan de poll. Erg veel inhoud.. wanker! *Kuch kuch*

Wheely 27 mei 2022 om 18:02

Ik denk dat er nog een knipoogje mist bij Deels reactie.

vanuit de kantlijn 27 mei 2022 om 17:50

Ik heb geen duw gezien, zin in de column van ome Pat. Contador zegt ook , no problemo!!!

Andreotti 27 mei 2022 om 17:51

Denk dat Schmidt niet meer zo fris was, want hij lag bij de laatste bocht al een lengte achter op Bouwman. In de een na laatste bocht kwam Bouwman er naast, om er dus in het stuk naar de laatste bocht toe, voorbij te gaan. Hij snijdt de bocht als eerste man scherp aan, en dat was voor Schmidt idd problematisch, dat hij niet blij is met de actie, begrijp ik. Maar hij had zelf kunnen en moet voorkomen door harder te sprinten ri laatste bocht. Daar heeft hij de etappe dus verloren, en niet in de bocht. Dsq zou imo niet terecht zijn.

Gebruikersnaam 27 mei 2022 om 17:57

Schmid kon niet sneller door die bocht gaan, aangezien hij langs de binnenkant zat. Je kan alleen sneller gaan als je van buiten naar binnen komt en daar kon hij niet meer heen. Daarom leg je ook geen scherpe bocht meer op 70 meter.

Bouwman kon weinig anders doen, maar dat gold ook voor Schmid. Bouwman terecht gewonnen, maar Schmid is ook gewoon terecht boos. Vind hem hierdoor absoluut geen slechte verliezer, iedereen zou in die positie hetzelfde hebben gereageerd. Maar het is blijkbaar een waanzinnig slecht verliezer voor sommigen.

Explorer 27 mei 2022 om 18:03

Prachmatisch niet fris, maar ook mentaal wat minder. Als je de overwinning kunt ruiken, en diep van binnen weet dat wat je zegt niet waar is, en toch jezelf dat laten vertellen sat het wel zo is.. Tja dan ben je idd een slechte verliezer.

Baukema Tomoulin 27 mei 2022 om 18:07

Gebruikersnaam: Karsten Kroon heeft tijdens de etappe wel 5 keer gezegd dat de laatste bocht haaks naar links is en op 70meter van de streep ligt. Ik neem aan dat ploegleiders even goed zo niet beter geïnformeerd zijn over de aankomst. Bouwman leek het wel te weten. Je moet dus als renner aan de buitenkant zitten en als eerst die bocht in sturen. Schmid moet boos zijn op zijn ploegleider waarom hij kennelijk niet wist dat hij niet aan de binnenkant die bocht in moest gaan.

zacht 27 mei 2022 om 18:12

En Karsten heeft ook nog eens Donna Summer geïmiteerd.

Sjonge Jonge 27 mei 2022 om 18:13

Als je als ploegleider slechter voorbereid zou zijn op een etappe dan Karsten Kroon moet je echt een andere baan zoeken.

Gebruikersnaam 27 mei 2022 om 18:21

@Baukema Tomoulin
Als Schmid aan de buitenkant zit, dan zit er iemand anders aan de binnenkant die komt klagen, dat maakt niet echt uit. Er zit altijd wel iemand aan de binnenkant, ze kunnen niet alle 5 als eerste de buitenbocht nemen. Het probleem mag zich gewoon niet stellen.

Die weten echte alle vijf wel wat er aankomt, maar ze kunnen daar niet allemaal de perfecte tactiek voor hebben.

cowboy van tasjkent 27 mei 2022 om 20:44

Helemaal eens met Andreotti. En Karsten is sowieso een Eindbaas!

C de Vries 27 mei 2022 om 17:56

De finishlijn lag in die bocht, ga je daar als eerste doorheen dan heb je gewonnen.

Scott Sunderland 27 mei 2022 om 17:56

Om te winnen moest je als eerste vol de bocht in gaan. De strijd was in feite voor de bocht. En Bouwman ging er als eerste doorheen. Als Schmid wilde winnen had hij als eerste de bocht moeten nemen. Maar enfin, hij heeft verloren en mag teleurgesteld zijn natuurlijk.

xistnc 27 mei 2022 om 17:58

Schmid mag blij zijn dat hij zelf niet gediskwalificeerd wordt voor het hinderen van Valter en Vendrame. Op de plek waar hij zat zou hij de bocht nooit halen bij die snelheid.

Murcia 27 mei 2022 om 18:00

Teleurgestelde renner en dus begrijpelijk dat hij dit zegt. Als hij de beelden bekijkt zal hij moeten toegeven dat Koen voor lag bij het ingaan van de bocht en dus alle recht om van deze situatie (debiele bocht) zijn keuze te maken. Je kunt moeilijk in een bocht allemaal achter elkaar aanrijden.

Baukema Tomoulin 27 mei 2022 om 18:00

Ik denk dat Schmid de beelden nog eens terug moet kijken zonder een tetterende ploegleider in zijn oor die roept dat hij ‘ervoor’ ligt. Als Schmid niet remt tikt hij hooguit het achterwiel van Bouwman aan, dan kan je er echt niet voor liggen op dat moment. Ook is er geen fysiek contact geweest, dus van duwen kan je ook niet spreken. Grootheidswaanzin van zo eentje met een blauw hemd aan

vluggejapie 27 mei 2022 om 18:01

Alsof je een bocht van 90 graden naar links kunt aansnijden vanaf uiterst links…

Wheely 27 mei 2022 om 18:05

Ach, ik zou het ook proberen als ik Schmid was. Alhoewel het wel suf is mocht je zo uiteindelijk winnen.

Quesada Quesada 27 mei 2022 om 18:05

Slechte verliezer.

kleomantre 27 mei 2022 om 18:13

Zou zeggen domme verliezer, of dom vanuit de volgwagen of dom van hemzelf.

SpeedyLegs 27 mei 2022 om 18:09

Schmid zat vlak voor de bocht niet op de ideale lijn bij het ingaan: te veel naar binnen. Wel de kortste weg maar niet de snelste. Bouwman was getipt door Max ( ook gesponsord door Jumbo) en sneed de bocht goed aan om pas in het midden daarvan zo veel mogelijk naar binnen te zitten en daarna weer naar buiten te gaan: de snelste manier.

Kopinkas 27 mei 2022 om 18:11

Schmid trapte ongetwijfeld zijn beste waardes ooit, zat waarschijnlijk daarom in die bocht naar zijn computer te staren (waarop zijn gps hem meedeelde dat hij op kop lag)

zacht 27 mei 2022 om 18:14

Schmidt zal morgen nog wel een mildere reactie geven. Teleurstelling vierde hoogtij na de finish. Nooit leuk om in de bochten-chasse-patat te zitten.

Posterix 27 mei 2022 om 18:24

het wolvengehuil anno 2022…

Klaas Foppen 27 mei 2022 om 18:45

Wat een jankerd

SprintMaster 27 mei 2022 om 18:52

Schmid lag achter Bouwman, dan ben je de lul als je je lijn niet kunt houden.

de adelaar 27 mei 2022 om 18:53

Ja het gaat niet best

  • 1
  • 2

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone