Giro 2021: Voorbeschouwing op de Strade Bianche-achtige etappe naar Montalcino

Giro 2021: Voorbeschouwing op de Strade Bianche-achtige etappe naar Montalcino

foto: Cor Vos

Door Sam Dictus & Koen Middendorp
woensdag 19 mei 2021 om 07:45

Na een welverdiende rustdag is het woensdag weer alle hens aan dek voor de klassementsrenners. De elfde etappe van de Giro d’Italia voert van Perugia naar de heuvels van Montalcino. De 162 kilometer lange rit bevat 35 kilometer aan onverharde wegen en lijkt daardoor sterk op een mini-Strade Bianche. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Voordat het Giro d’Italia-peloton aankomt bij de witte grindwegen van Strade Bianche, moet er eerst nog een veertigtal kilometers op het vlakke verreden worden. Na vertrek uit Perugia, gelegen in de regio Umbrië, rijden de renners een tijdje langs het Lago di Trasimeno. Dat is het op drie na grootste meer van Italië.

Als ongeveer veertig kilometer op de teller staat, wordt langzaam begonnen aan de eerste heuvels. Op de beklimmingen naar Chianciano Terme en La Foce zijn echter nog geen bergpunten te halen. Ook op het pukkeltje naar San Quirico d’Orcia valt nog niks te halen. De renners hebben dan, na deze eerste hindernissen, bijna negentig in de benen.

Op zeventig kilometer van de streep doet de eerste onverharde grindstrook zich aan. Met een lengte van ruim negen kilometer is de grindweg nabij Torrenieri een eerste krachtmeting voor de renners. De hoogteverschillen zijn hier nog niet bizar groot, maar het stoffige grind maakt dat elke heuvel er één teveel is.

Veel rust krijgen de renners niet, want amper twaalf kilometer later is het weer tijd voor de volgende settore sterrato. Over een afstand van meer dan dertien kilometer wordt dan ook flink geklommen: de Passo del Lume Spento kent een stijgingspercentage van 3,5% met uitschieters naar 8%. Nabij de tussensprint van Castiglion del Bosco, vlak daarvoor, loopt de weg wel flink omhoog.

Vanaf de top van de Passo del Lume Spento is het nog minder dan veertig kilometer tot de streep. Na de afdaling van twaalf kilometer vliegt het peloton over de derde onverharde sector van de dag, het grindpad bij Castelnuovo dell’Abate. Hier ligt ook de tweede tussensprint van de dag en zijn 3, 2 en 1 seconden bonificatie te verdienen. De onverharde strook van 7,6 kilometer loopt vrij snel over in de vierde en laatste sector van deze elfde Giro-etappe.

Ook in de Giro 2010 reden de renners een mini-Strade Bianche: het werd een waar slagveld – foto: Cor Vos

De laatste grindstrook is precies vijf kilometer lang en kent geen bijzondere hoogteverschillen, dus kunnen de renners zich hier langzaam opmaken voor de slotklim. Diep in de finale beklimmen de renners voor de tweede keer de Passo del Lume Spento, maar dit keer via een andere kant. Over een asfaltweg van vijf kilometer lang met een stijgingspercentage van 6,2% gemiddeld wordt er nu omhoog gereden. Bovenop zijn punten voor de bergtrui te verdienen.

Daarna volgt nog een afdaling van drie kilometer naar de finish in Montalcino, om vervolgens te beginnen aan de laatste oplopende kilometer richting die verlossende eindstreep. Zeker in de laatste 200 meter is het nog even flink aanpoten voor de renners, aangezien het wegdek dan nog piekt aan 12%. In 2010 kwam de Girokarvaan ook aan in Montalcino en toen won Cadel Evans na een heroïsche modderetappe.

Start: 12.55 uur in Perugia
Finish: tussen 17.00 en 17.25 uur in Montalcino
Afstand: 162 kilometer


Favorieten

Er is in deze Giro d’Italia al gegoocheld met seconden. Sommige favorieten wisten hier en daar al een speldenprikje uit te delen, en enkele renners hebben al een streep moeten zetten door hun klassementsambities. Woensdag is echter een dag waarop er met minuten gesmeten kan worden, zeker als de weergoden een cruciale rol spelen.

Het is moeilijk om een topfavoriet aan te wijzen voor de gravelrit naar Montalcino, aangezien verschillende scenario’s mogelijk zijn. De kans is aanwezig dat een sterke vluchtgroep een vrijgeleide krijgt van het peloton, maar wij verwachten toch dat de favorieten voor de eindzege ook in aanmerking komen voor de dagzege.

Doet Egan Bernal woensdag opnieuw goede zaken? – foto: Cor Vos

We krijgen misschien – net als in de laatste Strade Bianche – wel een gevecht tussen de ronderenners, eendagsspecialisten en renners die maar wat graag over onverharde wegen koersen. Onze topfavoriet? Dat is, zeker na zijn demonstratie op de deels onverharde klim naar Campo Felice, Egan Bernal. De Colombiaan gaat na tien etappes aan de leiding en heeft in het klassement nu veertien tellen voorsprong op Remco Evenepoel. Dat is nog niet genoeg voor de afsluitende tijdrit in Milaan.

En dus moet de kopman van INEOS Grenadiers ervoor zorgen dat hij Evenepoel in de tweede en derde week op nog grotere achterstand fietst. Dat kan uiteraard in de komende bergritten in de Dolomieten en Alpen, maar zeker ook in de graveletappe naar Montalcino. In dergelijke etappes lopen de verschillen, zeker als het een beetje regent, vaak bijzonder hoog op. Bovendien is Bernal in een explosieve, chaotische en oncontroleerbare rit in het voordeel.

De Colombiaan liet op weg naar Campo Felice zien hoe explosief hij kan zijn na een zware etappe en heeft, in tegenstelling tot zijn grote rivaal Evenepoel, al ervaring met koersen over Italiaanse gravelwegen. Dit jaar eindigde Bernal na een bijzonder sterke wedstrijd namelijk als derde in Strade Bianche. Het maakt van Bernal ook een van de grote favorieten voor woensdag, zeker als je in de finale kunt beschikken over renners als Filippo Ganna, Gianni Moscon en Daniel Felipe Martínez.

Giulio Ciccone is in de vorm van zijn leven – foto: Cor Vos

Voor de klassementsrenners is het zaak om op de afspraak te zijn en dus mogen we het nodige verwachten van Giulio Ciccone. Ciccone is na tien etappes de absolute kopman van Trek-Segafredo voor het algemeen klassement en de aanvalslustige Italiaan maakt momenteel indruk als de weg omhoog loopt. Ciccone is zonder enige twijfel een van de beste klimmers in deze Giro. Dat liet hij zondag nog zien met een tweede plek op Campo Felice.

Het is moeilijk in te schatten hoe goed Ciccone over gravelwegen koerst, maar zeker is dat hij over voldoende explosiviteit beschikt en niet bang is om al vroeg de knuppel in het hoenderhok te gooien. De ranke klimmer is af en toe onberekenbaar en gedijt bij chaos en battaglia. Ciccone kan woensdag dan ook zijn hart ophalen, eenmaal de gravelstroken in zicht komen en de nervositeit stijgt in het peloton. Hij kan verder rekenen op een sterke ploeg.

Met Bauke Mollema, Gianluca Brambilla en Vincenzo Nibali beschikt Trek-Segafredo over een tweede, derde en vierde kanshebber op de ritzege. Mollema is ongevaarlijk voor het klassement en zal dus de ruimte krijgen bij een eventuele aanval. Brambilla werd in het verleden al eens vierde in Strade Bianche en ook Nibali weet hoe je moet koersen over grindwegen. De vraag is alleen of de tweevoudig Girowinnaar op dit moment goed genoeg is om een rit te winnen.

Peter Sagan heeft de smaak te pakken – foto: Cor Vos

Ook Davide Formolo is een gevaarlijke klant voor de dagzege. De Italiaan van UAE Emirates werd in 2020 namelijk tweede in Strade Bianche, wat toch een referentiepunt is voor de etappe van woensdag. Formolo kan in de finale wellicht profiteren van het geloer tussen de absolute topfavorieten voor de eindzege en beschikt over de nodige explosiviteit en snelheid om na een zware koers als winnaar uit de bus te komen.

Formolo staat bovendien nog keurig tiende in de stand en kan dus met een goede prestatie opschuiven in het klassement. UAE Emirates heeft sowieso een sterke ploeg voor de etappe naar Montalcino, want ook Diego Ulissi en Valerio Conti kunnen wellicht iets uitrichten in de finale. Ulissi is normaal een renner die je meeneemt in je Giropooltje, maar de rappe Italiaan beschikt momenteel nog niet over zijn beste benen. Of is dat woensdag wel het geval?

Bij BORA-hansgrohe is Peter Sagan toch weer de man die het moet doen. De Slowaak won vlak voor de rustdag op knappe wijze in Foligno en kan woensdag misschien wel zijn tweede etappe winnen. De mogelijkheden zijn schaars voor de drievoudige wereldkampioen en dus moet Sagan elke kans met beide handen aangrijpen. Hij presteerde in het verleden al goed in Strade Bianche en beschikt uiteraard over de kwaliteiten om het af te maken. Is het in Montalcino weer raak?

Alberto Bettiol en Romain Bardet zijn twee gevaarlijke klanten – foto: Cor Vos

Alberto Bettiol zal deze etappe ook met rood hebben omcirkeld in zijn agenda. De renner van EF Education-Nippo, in 2019 vierde in Strade Bianche, is wel aan een succesje toe na een bijzonder moeilijk voorjaar. Bettiol haalde door ziekte nooit zijn gebruikelijke niveau in de klassiekers, maar maakt wel een erg goede indruk in deze Giro. Vooral bergop is hij in staat om zijn wagonnetje lang aan te haken. De vorm is er dus, nu nog een uitslag.

Het ‘probleem’ voor Bettiol is alleen dat hij niet frank en vrij kan koersen richting Montalcino. Binnen zijn ploeg rijdt ook nog een zekere Hugh Carthy, en de slungelachtige Brit doet nog altijd volop mee voor de eindzege. Carthy zal woensdag toch met een bang hartje aan de start staan van de elfde etappe, aangezien hij niet bekend staat als de meest stuurvaardige renner van het peloton. Carthy heeft nood aan een beschermengel en dat kan best weleens Bettiol zijn.

Bettiol is niet de enige renner die zich wellicht moet opofferen voor zijn kopman. Krijgt Gianni Moscon woensdag bijvoorbeeld de ruimte om zijn ding te doen? De Italiaan van INEOS Grenadiers is in topvorm. Dat is wel duidelijk na tien dagen koers, maar Moscon zal ook rekening moeten houden met de klassementsambities van Egan Bernal. Stel nu dat de Colombiaan lek rijdt op een kritieke strook, is Moscon dan de aangewezen renner om hem een wiel te geven en daarmee zijn kansen op te offeren?

Wat kan Remco Evenepoel in een graveletappe? – foto: Cor Vos

Dit verhaal gaat ook op voor Fabio Felline, Gorka Izagirre en Luis Léon Sánchez, de mannen van Astana-Premier Tech. Deze renners moeten vooral bij Aleksandr Vlasov, de nummer drie in het klassement, blijven en hem zo goed mogelijk door de hectische slotfase loodsen. Vlasov is overigens wel een kanshebber op de dagzege. Aan João Almeida dan weer de taak om zo lang mogelijk Remco Evenepoel te vergezellen, het liefst tot aan de finish.

Nu we het over Remco Evenepoel hebben: voor de jonge Belg is het zaak om het verlies op Bernal beperkt te houden. In een voor Deceuninck-Quick-Step ideaal scenario komen de twee favorieten voor de eindzege gezamenlijk over de streep. Evenepoel is zeker niet de grootste favoriet voor de dagzege, maar we mogen de ronderenner zeker niet uitvlakken. Het is voor Evenepoel een van de eerste kennismakingen met de Italiaanse grindwegen, maar dat hoeft niks te betekenen. Voor de Giro verkende hij slechts één etappe van de 21, en dat was deze mini-Strade Bianche.

Gianni Vermeersch denkt al enkele dagen aan de Montalcino-rit – foto: Cor Vos

Onze laatste sterren gaan naar Marc SolerGianni Vermeersch en Romain Bardet. We hebben Soler, de kopman van Movistar, nog niet veel in beeld gezien in deze Giro. En toch heeft Soler nog uitzicht op een goed klassement en werd hij zondag achtste in de rit naar Campo Felice. De Catalaan is een rasaanvaller pur sang en is vaak goed in regenachtige omstandigheden. Dat liet hij in aanloop naar de Giro nog zien met ritwinst in de Ronde van Romandië.

De voor Alpecin-Fenix uitkomende Vermeersch zal na een zesde plaats in Canale en een vijfde stek in Foligno dromen van meer. De Belg is als volleerd crosser in het voordeel op de witte grindwegen en heeft zijn zinnen gezet op de rit naar Montalcino. “Ik heb er wel eentje uitgepikt waar ik wel wakker van lig. Allez, figuurlijk bedoel ik. De elfde etappe. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik die dag over goede benen beschik”, liet hij eerder deze ronde aan ons weten.

Bardet, de nummer dertien in de voorlopige stand, heeft ook al het nodige laten zien in wedstrijden over onverharde wegen. We denken spontaan terug aan zijn tweede plaats in Strade Bianche 2018, toen hij na een barre tocht alleen zijn meerdere moest erkennen in Tiesj Benoot. Die laatste is er woensdag niet bij, opent dat deuren voor Bardet?

Wat kan Quinten Hermans met zijn veldritachtergrond? – foto: Cor Vos

Verder zijn er nog aardig wat outsiders die op een goede dag kunnen schitteren. Denk aan Tony Gallopin en Andrea Vendrame (AG2R Citroën), Pello Bilbao en Damiano Caruso (Bahrain Victorious), Matteo Fabbro en Daniel Oss (BORA-hansgrohe), Ruben Guerreiro (EF Education-Nippo), Quinten Hermans (Intermarché-Wanty-Gobert), Patrick Bevin en Alessandro De Marchi (Israel Start-Up Nation) en Koen Bouwman van Jumbo-Visma.

En wat mogen we van klassementsrenners als Dan Martin (Israel Start-Up Nation) en Simon Yates (BikeExchange) verwachten? Voor beide renners is het vooral zaak om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, maar ze beschikken allebei wel over een pittig sprintje. Let verder nog op Nick Schultz (BikeExchange), Kobe Goossens (Lotto Soudal) en voormalig rozetruidrager Attila Valter (Groupama-FDJ).


Favorieten volgens WielerFlits 
**** Egan Bernal
*** Davide Formolo, Giulio Ciccone
** Peter Sagan, Alberto Bettiol, Romain Bardet
* Remco Evenepoel, Marc Soler, Aleksandr Vlasov, Gianni Vermeersch

Giro 2021: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

In een rit over gravelwegen kunnen de coureurs maar beter even de laatste weersvoorspellingen checken. Het is de hele dag bewolkt. In startplaats Perugia kan de zon soms even komen kijken en er kan af en toe een buitje vallen in de omgeving van Montalcino. Het is dus oppassen geblazen voor de klassementsrenners. De gemiddelde temperatuur zal schommelen rond de 16 à 17 graden Celsius. Er staat ’s middags een matige wind uit west-zuidwestelijke richting.

De tv-uitzending van Eurosport 1 begint om 12.50 uur, waarna de hele etappe in beeld wordt gebracht. Ook is de rit naar Montalcino online live te volgen via de Eurosport Player en GCN+.

Dit artikel delen:

99 Reacties

Chasse_patate 18 mei 2021 om 09:06

1 sterretje maar voor Remco :P

Nee even zonder gein, denk dat die zomaar 15 minuten aan zijn romper krijgt morgen!

Gannadier 18 mei 2021 om 09:10

Ik denk dat het toch morgen gaat worden, tenzij hij op de rustdag opeens iets geks doet haha

kaas 18 mei 2021 om 09:11

Ik denk dat t vandaag nog wel mee zal vallen en dat hij morgen meer op zijn hoede moet zijn ;)

Gannadier 18 mei 2021 om 09:14

@kaas, wat hebben we toch weer geweldige humor

Olly 18 mei 2021 om 09:18

@Chasse. Dat gaat niet voor vandaag zijn CP, het zal morgen gaan gebeuren ;-)

OT: ik kijk er naar uit wat er morgen te gebeuren staat. Dit kan wel eens voor heel wat AK renners de sleutel tot succes of falen zijn.
Ik gok op een hele sterke Bernal, die een verbazingwekkende Simon Yates aan zijn zijde zal vinden. Ik weet niet wat ik van RvE moet denken. Hij is nog jong en heeft mss een sterker herstelvermogen dan een dertiger. Maar hij heeft nog nooit zoveel dagen achter elkaar gekoerst, en komt van een lelijke blessure terug.
Tevens verwacht ik Nibali morgen, hij heeft al eens een keer laten zien dat hij op slecht terrein goed uit de voeten kan.

Barry Batsbak 18 mei 2021 om 15:51

Hahaha, hulde voor de romper…

trigger 18 mei 2021 om 17:10

Ik denk dat die kleine wit-blauwe zo belachelijk goed gaat zijn morgen dat Eurosport na zijn aankomst er een blokje reclame kan tegenaan gooien om daarna de rest in beeld te brengen.

Bazzz 18 mei 2021 om 18:23

Beetje jammer als je een grap plaatst, de dag niet klopt, je het vervolgens wijzigt in de juiste dag maar uit alle reacties te lezen valt dat je dit gewijzigd hebt

Dat is echt een Chasse pommes frites!

Dikke vrouw 18 mei 2021 om 09:15

Dit wordt een kwestie van sterk mannen voorop te sturen (serry, masnada?) En dan zelf de boel aan gort te knallen op strook 2. Ik heb er zin in!!

harryjohan71 18 mei 2021 om 09:56

Dqs heeft het al eens geprobeerd met Masnada. Dit heeft niets opgeleverd, behalve grotere achterstand in AK voorraad hem. Ook al mist Ineos een renner, ze zijn nog steeds het sterkste team. Dqs gaat alleen volgen woensdag. Dqs is niet sterk genoeg om in deze etappe oorlog te maken en hebben ook niet het lef om oorlog te maken in de Giro. Ze rijden net zoals UAE in de Tour. Het resultaat kan natuurlijk op het einde goed zijn.

nickdt 18 mei 2021 om 12:33

Precies. Als DQS een renner meestuurt, stuurt INEOS Martinez mee en dan heeft DQS een nog groter probleem.

Maillot à Pois 18 mei 2021 om 13:16

Ik denk persoonlijk dat dit parcours geen spek naar de bek van Martinez is. Dan eerder Moscon.

Gunter Leonhardt 18 mei 2021 om 21:19

Ook al is deze rit een afgezwakte versie van de echte Strade Bianche, toch is ze zwaar genoeg om de meeste helpers op afstand te zetten. Bij Ineos kunnen Moscon en Martinez misschien een heel eind mee, bij DQS reken ik op Almeida en Masnada. Een dominante ploegprestatie is in dit soort etappe onwaarschijnlijk.

Marik 18 mei 2021 om 09:17

Heerlijke etappe, dit gaan Bardet, Ciccone, Formolo, Yates en Bernal uitvechten.

Hangtieniedanstaatie 18 mei 2021 om 15:07

Want die zitten in jouw Scorito team?

Wheely 18 mei 2021 om 09:26

Dit wordt genieton, de klassementsrenners versus een aantal specialisten die hun kans ruiken. Hoop op plukjes renners over het parcours met wat interessante tijdsverschillen op het eind. Bernal en Ineos zijn de messen al aan het slijpen om het varkentje aan het spit te reigen.

josi 18 mei 2021 om 09:51

Dit moet bijna wel een mooie etappe worden, met een mix van klassementsrenners en klassiekerrenners. Het lijkt me een rit waarin je de Giro niet kunt winnen, maar wel verliezen. En eentje waarbij een goede ploeg om je heen van levensbelang kan zijn. Ben benieuwd wat Bardet hier kan. Rijdt tot dusver een beetje in de luwte, maar heeft bewezen dat hij dit terrein goed aankan.

Michelangelo 18 mei 2021 om 10:25

Is stiekem (samen met Bernal) ook mijn favoriet voor morgen (als het tussen de klassementsmannen gaat)

Romāns Vainšteins 18 mei 2021 om 09:53

Ok, uitgaande van onderstaande ranking denk ik dat dit het moment is dat mijn grote schaduwfavoriet Formolo eens lekker uit dient te halen ipv zonder zijn magere koppie in beeld te tonen in de slipstream van het eerste pelotonnetje mee te zuigen.
Tot nu toe heeft hij het uitstekend c.q. precies naar mijn verwachting gedaan maar dit is echt zijn terrein en mogelijkheid om mooi wat afstand te gaan nemen van een aantal concurrenten hè, hier kan hij brute hielentonerij etaleren, dit is het moment om rugnummertje 221 tot een steeds kleiner stipje aan de horizon te laten verdwijnen.

Anderen die hier er verplicht op moeten klappen zijn Bernal en Bardet die bewezen hebben dit te kunnen. Evenepoel is degene die misschien beter van een (klein) tijdverlies moet uitgaan en zeker niet zichzelf volkomen over de kop moet werken om bij te blijven, ik denk dat 1 of 2 ploeggenoten vooruit over die steile passage sturen absolute prioriteit heeft en daar niet de misneten voor nemen.

1 Egan Bernal INEOS Grenadiers 38:30:17
2 Remco Evenepoel Deceuninck – Quick Step 0:14
3 Aleksandr Vlasov Astana – Premier Tech 0:22
4 Giulio Ciccone Trek – Segafredo 0:37
5 Attila Valter Groupama – FDJ 0:44
6 Hugh Carthy EF Education – Nippo 0:45
7 Damiano Caruso Bahrain – Victorious 0:46
8 Dan Martin Israel Start-Up Nation 0:52
9 Simon Yates Team BikeExchange 0:56
10 Davide Formolo UAE-Team Emirates 1:02

KimJungPoels 18 mei 2021 om 10:57

Formolo zal hier inderdaad goed tijd moeten pakken als hij echt voor een top-5 wil gaan, want in het hooggebergte komt hij over het algemeen toch wel te kort de laatste jaren en daar zal het vooral schade beperken worden.

NCyclingfan 18 mei 2021 om 15:20

Ben het met je eens, als Ineos voor de boni’s wil gaan, kan Bernal iedereen aan gort rijden. Ben erg benieuwd naar Evenepoel en Vlasov, ze mogen me verassen

djerkson 18 mei 2021 om 22:07

Formolo en Bettiol, ze kunnen hun tandem van de Strade 2020 zomaar overdoen. Ik zie ze wel niet Bernal eraf knallen, maar wie weet…

Boasson en Hagen 18 mei 2021 om 09:56

Zin in! Renners van deze Giro die al eens top 10 eindigden in de Strade: Visconti, Sagan, Felline, Brambilla, Juul-Jensen, Bardet, Serry, Formolo, Bettiol, Bernal, Bilbao. Puccio al eens 11e in dezelfde tijd als de nummer 10. Benieuwd of klassementsrenners hier minuten gaan verliezen.

zomaareens 18 mei 2021 om 09:56

Hoe komen mensen erbij dat Yates opeens goed is?
En formolo.. die krijgt toch nooit ruimte, en als de klassementsmannen aangaan hangt ie achteraan, toch?

Of moet ik dit anders zien?

reusjen 18 mei 2021 om 10:44

Dat weet niemand, maar hij verliest ook niet veel tijd. Het zou kunnen dat hij heeft geleerd van de Giro waarin hij onklopbaar leek en overal voor ging, maar in de 3e week compleet door het ijs zakte.

Olly 18 mei 2021 om 12:41

@reusjen, precies dat dus ja.

tvm 18 mei 2021 om 10:16

Cliché dus waar: je kunt hier de Giro niet winnen, maar hem wel verliezen. Als je hier lek gaat rijden of alleen komt te zitten vanaf sector 2, is het algemeen klassement naar de vaantjes.

Monsieur Bendy 18 mei 2021 om 10:21

2 Strades in 1 jaar, wat een traktatie zeg, een soort Roubaix-rit in de Tour. Ik denk dat Carthy het in deze rit wel eens moeilijk kan gaan krijgen. Op de een of andere manier zie ik hem niet heel bedreven zijn in dit werk, met dat rare slungelige lijf van hem. Let ook op Vermeersch, was dit voorjaar hier al goed en bewees gisteren in goede vorm te steken.

Gelei 18 mei 2021 om 12:46

3 zelfs. (10 char)

Tinus1984 18 mei 2021 om 10:25

Dit wordt zoiezo voor de klassement mannen. Vluchters geen schijn van kans denk ik.

Benieuwd wat foss kan voor tjv of dat na morgen echt alles over is. Bennett zal nog wel wat tijd verliezen morgen.

Koers 18 mei 2021 om 10:46

Prachtige foto die van de ‘mini-strade”.

girardengo 18 mei 2021 om 10:55

Je zou af en toe een (of een paar) specialist moeten kunnen uitnodigen voor een bepaalde rit, om de wedstrijd te ´dynamiteren´. Morgen: Alaphilippe en/of Van der Poel.

Wheely 18 mei 2021 om 11:22

Een gastoptreden haha, zou leuk zijn maar dan niet van die twee, te makkelijk. Laat wat veteranen zich maar mengen. Ik stem voor Armstrong en Cancellara, kunnen we lachen.

ronddraaien 18 mei 2021 om 11:34

Lijkt me een heel eerlijke regel

Romāns Vainšteins 18 mei 2021 om 12:14

Een verschrikking : hazen in het wielrennen, minimaal zo erg als reserves. Nooit doen.

ChefSpijker 18 mei 2021 om 11:06

Sagan 2 sterren? Daar klimt ie lang niet goed genoeg voor deze Giro. Dit is nog een stukkie zwaarder qua klimwerk dan Strade zelf.

Panache 18 mei 2021 om 12:32

Strade heeft bijna 4.000 hoogtemeters en de rit van morgen circa 2.200. Als de bronnen qua hoogtemeters kloppen dan is de Girorit zeker niet zwaarder. Héél misschien is de finale ietsje selectiever, al geldt dat dan weer niet voor de finish zelf.

tvm 18 mei 2021 om 12:34

@panache, de hoogtemeters van deze rit komen nagenoeg allemaal op het eind: dit gaat te zwaar zijn voor Sagan.

Wheely 18 mei 2021 om 12:44

Dit is qua indeling in ieder geval heel anders dan de Strade, de finale begint hier op 70km van de meet en vanaf dan is het alle hens aan dek tot aan de meet verwacht ik. In de Strade is er vanwege de spreiding toch een wat andere dynamiek.

Jean Dumas 18 mei 2021 om 11:13

Dit is inderdaad zwaar klimmend naar het einde toe. Een type als Nibali kan hier weleens zijn zinnen op hebben gezet en in de vlucht meegaan. De toppers zullen lang wachten, dus vluchters zijn niet geheel kansloos.

fietsvriend 18 mei 2021 om 22:16

Lekkere etappe voor Nibali zijn pols. Denk dat het nog iets te vroeg komt.

Romano1800 18 mei 2021 om 11:17

Ik vraag me af of deze etappe wel het spektakel krijgt wat je er denkt van te verwachten . Puur vanwege het feit wat we de afgelopen tijd hebben gezien zijn spelde prikjes van een duur van 5 a 6 minuten aan volle inspanning. Ik vraag me af of de echte toppers wel een inspanning nu extra willen leveren op volle inspanning van 45 tot 50 minuten. Zeker met het oog wat er nog allemaal komt deze week en je moet nog gaan herstellen .

Verwacht toch meer jongens uit de 2e lijn zoals een bilbao of nibali , formolo dat soort mannen .

Ik laat me graag verassen morgen

lampje 18 mei 2021 om 11:59

Mee eens. Ik denk dat de koers niet zo hard wordt als de echte Strade. MvdP maakte die koers natuurlijk, maar zonder hem zie ik toch niet zo snel uiteen spatten… Ineos controleert de koers totdat Bernal er genoeg van heeft en op z’n pedalen gaat staan.

djerkson 18 mei 2021 om 11:24

Dus op basis van een minder moment op een onverhard strookje van 1 km wordt RE al volledig afgeschreven voor deze etappe. Hij heeft de rit thans uitvoerig verkend, dus verrassingen zijn uitgesloten.

Romāns Vainšteins 18 mei 2021 om 11:36

Hij is niet bij voorbaat afgeschreven maar vooral het grootste vraagteken vanwege geen vergelijkingsmateriaal. Uitgesloten dat juist hij hier een slag slaat is het dus ook niet.

Tuubke 18 mei 2021 om 11:51

Hét kenmerk van verrassingen is nu juist dat ze níet zijn uitgesloten.
Veel zal afhangen van de kracht van de ploegen en daarnaast heb je bij zo’n koers over onverharde wegen ook altijd een beetje geluk nodig. Of nog beter: het uitblijven van pech.

Merlinappa 18 mei 2021 om 12:01

1km? Kijk het profiel nog even goed na.. ;)

LeoR 16 18 mei 2021 om 13:52

@ Merlinappa

Ik neem aan dat djerkson doelt op de rit richting Campo Felice. Dat was inderdaad maar 1(,5) km onverhard.

djerkson 18 mei 2021 om 18:53

Yep, het was die ‘Bernalstrook’ die ik voor ogen had. Met verrassingen doelde ik op het feit dat het parcours hem niet zal verrassen, maar een klap van minuten (waarvan hierboven sprake) zou wel een verrassing zijn ja.

zotvankoers 18 mei 2021 om 11:32

Mja de sterren voor sagan en bettiol zou ik niet geven. Ik vermoed dat sagan weleens bij buchman gaat moeten blijven, bettiol bij carthy. Ze gaan echt het risico niet willen lopen dat de kopman lek rijdt en niemand van de ploeg in de buurt is om te helpen

Jean Dumas 18 mei 2021 om 12:26

Sagan trekt die klim naar het einde toe niet, dat is voor de klimmerstypes met Strade-benen (Bernal, Bardet, denk ook Ciccone). Ook Evenepoel zal het grotendeels alleen moeten doen in de slotklim.

Gilberto 18 mei 2021 om 11:33

Mini Strade 2010 staat helemaal op joetjuup, een aanrader!

Merlinappa 18 mei 2021 om 12:01

Als het toch nat wordt of juist heel droog, kan er maar zo op de eerste strook al van alles gebeuren; dit is de enige strook die bergaf gaat. Daar komt het echt op je skills en durf aan. Typisch moment voor een Astana-putsch om zo bijvoorbeeld Evenepoel in het defensief te dwingen.

Verder zijn de stroken toch vooral bergop en met 20 per uur over gravel rijden is niet bijster spannend, dus het kan ook maar zo zijn dat deze etappe een muis baart.

Romāns Vainšteins 18 mei 2021 om 12:16

Wind kan nog wel een rol gaan spelen als deze er beetje is. Als het dan op een lint gaat zijn de wat kleinere ak-renners in het nadeel.

Merlinappa 18 mei 2021 om 12:18

Ja de wind kan inderdaad nog wel eens een rol gaan spelen, op de tweede strook kan je een waaier trekken en de laatste 10/15km heb je 'm mee. Scherp gezien. Hopelijk waait het hard en vallen er een paar pittige buitjes, anders kan het nog wel eens tegen gaan vallen.

Mirra 18 mei 2021 om 12:32

Pello!

Nillus 18 mei 2021 om 12:35

Laten we vooral hopen dat de strijders gespaard blijven van mechanische en banden pech.
En dat het een heeerlijke eerlijke etappe wordt, dat de beste moge winnen ! (BERNAL)

tvm 18 mei 2021 om 12:37

Het blijft droog morgen, zoals het ter plaatse al de hele week nagenoeg droog is. Geen beelden zoals in 2010 dus.

johnie 18 mei 2021 om 12:41

ik heb enorm veel zin in deze rit

molovin 18 mei 2021 om 12:49

Ik zie REV het hier heel goed doen, dit moet hem beter liggen dan die korte grindklimmetjes. Het is nu puur op de power rammen en dat kan hij als de beste.

Tonydepony 18 mei 2021 om 13:30

Dat denk ik dus eigenlijk ook. Het technische aspect ligt hem waarschijnlijk niet echt maar als de finale vroeg openbreekt zie ik hem wegrijden en dan pakken ze hem niet meer terug. Zijn sterkte is net dat hij op heuvelterrein en vooral dan op het vlakke alleen maar tijdwinst boekt zonder ook echt te verzwakken. Dan denk ik vooral aan die etappe in de ronde van Polen (pakte ongeveer 2 min op Yates, Fuglsang en Majka na een solo van 50km) de Hammer series in Limburg en eigenlijk ook in de Classica San Sebastian waar hij het grootste deel op het vlakke deed, namelijk 20 sec dichtrijden en na een demarrage nog eens 40 seconden uitlopen. Ik ben benieuwd!

Panache 18 mei 2021 om 13:54

We hebben in een grote ronde deze eeuw slechts Froome zo’n solo-onderneming met succes zien afronden (Landis telt niet mee). Ik denk dus dat jullie verwachtingen een tikje onrealistisch zijn.

Tonydepony 18 mei 2021 om 14:04

Panache, natuurlijk zijn ze licht onrealistisch, maar wat hij al laten zien heeft is vaak onrealistisch. Froome is trouwens niet de enige hoor, denk maar aan Nibali die het deed in die Roubaix-rit in de Tour en Cadel die het in de vorige strade bianche-rit deed. Ik verwacht geen gat van 4 minuten zoals froomey, maar als Remco los is zou het wel groot kunnen worden en dan bedoel ik met groot rond de minuut. In het hooggebergte komt hij volgens mij tekort tegenover Bernal, dus zal hier zijn slag moeten slaan, om het haalbaar te houden in de tijdrit.

Romāns Vainšteins 18 mei 2021 om 14:07

Tuurlijk telt Landis wel mee. Andy heeft er overigens ook zo eentje uitgeblaft.

Wat Nibali deed, maar ook bijv Quintana in zijn tegen Froome gewonnen vuelta is meer groepscoupen, meezitten met de juiste groep vooraan en afstand nemen. Wat Andy deed was op zijn eentje 3 min wegfietsen in het hooggebergte.

Overigens zie ik Evenepoel dit morgen niet doen.

Romano1800 18 mei 2021 om 15:43

Nou dan vergeet je ook een paar acties van Alberto Contador die kan er ook wat van zoals hij in de vuelta toesloeg of in de tour in verloren positie op 100 km aanvallen , of in Italië de mortirolo etappe

vocsnor 18 mei 2021 om 16:15

Ik hoop niet dat ie voor een lange solo gaat. Volgen is genoeg.
Hij zit nu in de 2e week. Onbekend terrein voor hem.
Elke dag kan de dag zijn dat ie instort. En het kan dat die dag nooit komt.
Maar als ie de instorting opzoekt door zo een solo, is ie een onnozele hals.

Headlines

Materiaalzone

Populair