Giro 2021: Voorbeschouwing bergetappe naar Sega di Ala

Giro 2021: Voorbeschouwing bergetappe naar Sega di Ala

foto: Cor Vos

Door Sam Dictus en Koen Middendorp
woensdag 26 mei 2021 om 07:55

Etappe nummer zeventien van deze Giro d’Italia is opnieuw een zware bergetappe. Na de welverdiende laatste rustdag krijgen de renners op woensdag 193 kilometer en twee zware bergen voor de wielen geschoven. De finish ligt op de steile klim naar Sega di Ala. Komt Egan Bernal nog in de problemen? WielerFlits blikt uitgebreid vooruit!

Parcours

Woensdag wordt het peloton op gang geschoten in Canazei, een skioord in het hart van de Dolomieten. Canazei is vanwege zijn hoge ligging vaak het strijdtoneel geweest van mythische Giro-bergritten. Zo ook in 1987, toen Johan van der Velde hier als eerste over de streep kwam.

Dat Van der Velde en de Dolomieten een goede match waren, is terug te zien aan zijn palmares. ‘De Speer van Rijsbergen’ won maar liefst drie etappes in de Giro, allemaal in de iconische Noord-Italiaanse bergen. Daar waar ook gedurende deze rit naar Sega di Ala gekoerst wordt.

Daarnaast veroverde Johan van der Velde driemaal de paarse puntentrui in de Giro. Een rassprinter was hij niet, maar vanwege zijn sterke klimcapaciteiten kon hij vaak punten pakken bij de tussensprints. En in tegenstelling tot de zware sprinters kon hij de hoogtemeters eenvoudig overleven.

Na de start in Canazei volgt een grotendeels dalende lijn van ruim 55 kilometer tot de eerste klim van de dag. De korte, steile weg naar Sveseri (een gehucht, bestaande uit welgeteld één pizzeria en twee boerderijen) is een beklimming van de derde categorie.

Het parcours vervolgt haar route in zuidelijke richting en na de afdaling van Sveseri volgen bijna vijftig vlakke kilometers met tussensprints in de plaatsen Trento en Mori. Als de renners 139 kilometer op de teller hebben staan, beginnen ze aan de voorlaatste klim van de dag, de Passo di San Valentino. Deze Dolomietenpas is 14,8 kilometer lang en stijgt met 7,8% gemiddeld.

Na deze klim volgt een afdaling van zeventien kilometer, waarna het nog maar een kort, vlak stuk is tot de slotklim. De 11,2 kilometer lange klim naar Sega di Ala werd nog nooit eerder opgenomen in het Giroparcours. Met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,8% gaat ook deze berg gegarandeerd wielerspektakel opleveren. Er is zelfs een uitschieter van 17% op drie kilometer van de top.

Vincenzo Nibali won al eens op de slotklim naar Sega di Ala – foto: Cor Vos

De slotklim naar Sega di Ala werd dus nog nooit aangedaan in de Giro, maar werd al wel een keer gebruikt als scherprechter in de Giro del Trentino. In 2013 trokken de renners in de slotetappe van de Italiaanse voorbereidingskoers naar de top. Vincenzo Nibali was toen goed voor een dubbelslag; de Italiaan versloeg Mauro Santambrogio en nam de leiderstrui over van Maxime Bouet. Het bleek voor Nibali een goede generale repetitie richting de Ronde van Italië, aangezien hij vijf weken later voor het eerst La Corsa Rosa wist te winnen.

Start: 12.00 uur in Canazei
Finish: tussen 16.55 en 17.35 uur in Sega di Ala
Afstand: 193 kilometer


Favorieten

Nog vijf etappes te gaan en dan kennen we de eindwinnaar van de Giro d’Italia. Of is de Giro nu al beslist? Egan Bernal liet afgelopen maandag nog maar eens zien wie de beste klimmer is in deze Giro en heeft na de ingekorte Dolomietenrit naar Cortina d’Ampezzo ruim twee minuten voorsprong op Damiano Caruso, de voorlopige nummer twee in het klassement.

En toch krijgen Bernal en zijn collega’s nog heel wat bergen voorgeschoteld. Zo staan er woensdag twee loodzware beklimmingen op het menu richting Sega di Ala. Het lijkt bij uitstek een etappe voor de klassementsrenners. Er zullen ook zeker verschillen ontstaan op de slotklim, maar we verwachten tegelijkertijd een strijd op twee fronten. Dat de ritzege gaat naar een sterke vluchter.

Antonio Pedrero is uitstekend op dreef, maar staat nog met lege handen – foto: Cor Vos

Bernal zal na zijn tweede ritzege vooral denken aan eindwinst en we verwachten niet dat hij zijn ploeggenoten zal oproken voor een mogelijke derde dagoverwinning. Teams als EF Education-Nippo, Bahrain Victorious, BikeExchange en Astana-Premier Tech zullen ook niet de rode loper willen uitrollen voor Bernal, die heeft aangetoond de beste klimmer te zijn in deze Giro. Bovendien zijn deze teams verwikkeld in een fikse strijd om de overige podiumplekken.

We zien een omvangrijke kopgroep, met renners die ongevaarlijk zijn voor de roze trui, dan ook wegrijden en wegblijven op weg naar de slotklim naar Sega di Ala. Het lijkt een ideale etappe voor Antonio Pedrero om nogmaals een gooi te doen naar een eerste ritzege in een grote ronde. De Spaanse klimmer is geen gevaar meer voor de roze trui, maar is momenteel wel een van de betere klimmers in deze Ronde van Italië. Dat bleek wel in de etappe naar Cortina d’Ampezzo.

Pedrero was maandag mee in de vroege vlucht en bleek op de Passo Giau zelfs sterker dan kleppers als Davide Formolo, João Almeida en Vincenzo Nibali. De renner van Movistar reed weg op de flanken van de besneeuwde Dolomietencol, maar had de pech dat rozetruidrager Bernal zijn zinnen had gezet op de etappezege. Pedrero werd als laatste overlever van de vroege vlucht ingerekend en achtergelaten. Neemt hij woensdag sportieve revanche? Met de vorm zit het wel snor.

Davide Formolo kan woensdag wellicht goede zaken doen – foto: Cor Vos

Ook Davide Formolo zal deze etappe met rood hebben omcirkeld in zijn agenda. De Italiaan was maandag ook al mee in de vroege vlucht, maar de avonturiers kregen toen te weinig ruimte van de groep der favorieten. Formolo hoopt de komende dagen nog een etappe te winnen, maar de renner van UAE Emirates zal ook met een schuin oog kijken naar het algemeen klassement. Formolo staat nu elfde, op iets minder dan twaalf minuten van Egan Bernal.

Formolo kan met andere woorden nog opschuiven in de stand, zeker als hij deel uitmaakt van een vroege vlucht en zo met voorsprong kan beginnen aan de slotklim. De Italiaan staat net ver genoeg om geen direct gevaar te zijn voor de mannen van INEOS Grenadiers. Een andere Italiaan, Vincenzo Nibali, heeft een goed klassement al uit zijn hoofd gezet. Een ritzege, dat is wat telt voor de tweevoudige winnaar van de Giro d’Italia. Nibali krijgt woensdag weer een uitgelezen kans.

Wat in het voordeel speelt van Nibali, is dat hij als enige renner in het Giro-peloton al eens wist te winnen op de klim naar Sega di Ala. Dat was, zoals eerder gememoreerd, in 2013 tijdens de Giro del Trentino. De renner van Trek-Segafredo weet dus precies hoe zwaar de slotklim is en kan wellicht zijn ervaring uitspelen. Ook zijn ploegmaats Bauke Mollema en Gianluca Brambilla kunnen misschien voor de ritzege gaan.

Kan Vincenzo Nibali zijn Giro redden met ritwinst? – foto: Cor Vos

Nog een renner die woensdag twee vliegen in één klap wil slaan: Daniel Martin. De Ier van Israel Start-Up Nation hoopt op de valreep nog een etappe te winnen, maar heeft ook nog altijd uitzicht op een goed klassement. Martin staat na zestien etappes twaalfde op vijftien minuten van leider Bernal, op ruim vijf minuten van een potentiële top-10-plek. Martin zal dus moeten meesluipen in een vroege vlucht en dan is hij ook automatisch een kandidaat voor de ritzege.

Jumbo-Visma hoopt met Tobias Foss (de nummer negen op 8.20 minuut van Bernal) bij de eerste tien van deze Giro d’Italia te eindigen, maar de Nederlandse formatie kan met Koen Bouwman en George Bennett ook nog op jacht gaan naar ritzeges. Bouwman klimt deze Giro uitstekend en was in de rit naar Campo Felice al dichtbij ritwinst, Bennett begint na een slechte start steeds beter te koersen. Beide renners deden het ook prima in de rit naar Cortina d’Ampezzo. Dat belooft voor woensdag!

George Bennett is erg actief in deze Giro – foto: Cor Vos

Felix Großschartner is vanwege zijn snor een opvallende verschijning in het peloton, maar we hebben de Oostenrijkse klimmer eigenlijk nog maar weinig aan het werk gezien deze Giro. Nu klassementskopman Emanuel Buchmann is weggevallen en Peter Sagan vooral bezig is om de paarse puntentrui veilig te stellen, zal Großschartner wat meer vrijheid krijgen om op zoek te gaan naar een dagzege. Dat geldt ook voor zijn Italiaanse ploegmaat Matteo Fabbro.

De Giro van Lorenzo Fortunato kan al niet meer stuk na diens ritzege op de Monte Zoncolan, maar dat betekent niet dat de Italiaan van EOLO-Kometa rustig naar Milaan zal fietsen. Fortunato kan misschien wel een tweede bergetappe winnen. In de rit naar Cortina d’Ampezzo liet hij nogmaals zien over zeer goede klimbenen te beschikken. Fortunato eindigde achter de toppers van het klassement knap als 22ste, op nog geen negen minuten van ritwinnaar Bernal.

Onze laatste ster gaat naar Geoffrey Bouchard, nog altijd de trotse drager van de blauwe bergtrui. De Franse rasaanvaller van AG2R Citroën heeft zich de laatste dagen nauwelijks laten zien in de aanval. Was dit een bewuste keuze met het oog op de rit van woensdag? Hoe dan ook, Bouchard kan na de rustdag een gouden zaak doen door mee te sluipen in de vroege vlucht. De Fransman moet zeker nog wat punten sprokkelen, gezien de opmars van Bernal in het bergklassement.

Kan Lorenzo Fortunato opnieuw verrassen? – foto: Cor Vos

Andere renners om woensdag in de gaten te houden zijn Louis Vervaeke (Alpecin-Fenix), Gorka Izagirre en Harold Tejada (Astana-Premier Tech), Rein Taaramäe, Simone Petilli en Jan Hirt (Intermarché-Wanty-Gobert), Alessandro Covi (UAE Emirates), Einer Rubio (Movistar), Giovanni Carboni (Bardiani-CSF-Faizanè), Harm Vanhoucke (Lotto Soudal) en Eduardo Sepúlveda en Jefferson Cepeda namens Androni Giocattoli-Sidermec.

Renners als Simon Carr, Pello Bilbao en Mikel Nieve zullen normaal in dienst moeten rijden van hun kopmannen Hugh Carthy, Damiano Caruso en Simon Yates. En wat mogen we verwachten van Remco Evenepoel? De moegestreden Belg hoopt de Giro tot een goed einde te brengen maar zal, eergierig als hij is, ook nog wel een etappe willen winnen. Is woensdag al een dag om iets te proberen? Of wacht Evenepoel op de etappes van vrijdag en zaterdag?

Deelt Egan Bernal weer een tik uit aan de concurrentie? – foto: Cor Vos

Gezien het verloop van de Giro verwachten we een strijd op twee fronten, maar wellicht strijden de klassementsrenners woensdag ook wel om de ritzege. Dan is het uiteraard weer uitkijken naar de torenhoge favoriet Egan Bernal, de verrassend sterke Damiano Caruso, de immer knokkende Hugh Carthy, Aleksandr Vlasov, de steeds beter wordende Romain Bardet en de wisselvallige Simon Yates. Let dan ook op João Almeida.

De Portugees mag weer voor eigen rekening rijden, nu Remco Evenepoel niet meer meedoet om het klassement. De renner van Deceuninck-Quick-Step was maandag al mee in de aanval, al verwachten we hem woensdag niet in een vroege vlucht. Almeida staat nu in de top-10 en zal wellicht wat zuiniger koersen, in de hoop zo nog op te schuiven in de stand.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Antonio Pedrero
*** Davide Formolo, Dan Martin
** Koen Bouwman, Felix Großschartner, Vincenzo Nibali
* George Bennett, Lorenzo Fortunato, Bauke Mollema, Geoffrey Bouchard

Giro 2021: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Afgelopen maandag viel de koninginnenrit in het water, maar voor woensdag zijn de vooruitzichten een stuk beter. Het belooft zo goed als droog te blijven tussen de start- en finishplaats, al is het opnieuw fris op de toppen van de Passo di San Valentino en Sega di Ala. Er staat verder een matige tot zwakke wind.

De zeventiende etappe is vanaf 11.55 uur rechtstreeks te zien op Eurosport 1, met aansluitend de nabespreking in Kop over Kop in de Giro. Ook is de koers live te volgen via de Eurosport Player en GCN+.

Dit artikel delen:

66 Reacties

Yeez 25 mei 2021 om 15:07

Is het niet zo dat Jumbo-Visma in haar wedstrijdverslag heeft gezegd er nu alles aan te doen om Foss in de top 10 te krijgen? Betekent dat ook dat Bennett en Bouwman geen ruimte meer krijgen?

Daan Brakenhoff 25 mei 2021 om 15:10

Foss is meer een klimmer die op eigen tempo rijd. Hij is zozeer niet echt afhankelijk van ploegmaten. Ik denk wel dat of Bouwman of Bennett zo lang mogelijk bij hem zal blijven. De andere mag het gaan proberen vanuit de vlucht

S. Morgenstern 25 mei 2021 om 15:12

Ze willen met Tobias in de top tien eindigen, maar ze willen ook nog proberen een rit te winnen. Bouwman zat gisteren ook mee en Bennett de bergrit daarvoor.

Atapumafanclub 25 mei 2021 om 15:14

@Daan Brakkenhof Helemaal eens met wat je zegt. Is dat toch niet al wat overschat, dat knechten bergop? Ik zie zeker de meerwaarde van een hulpje bij brute pech(lek) of bij het uit de wind houden op een stuk vlak ná een beklimming, maar uit de wind houden bergop? Gewoon lekker achter Bernal en co aanrijden!

Barry Batsbak 25 mei 2021 om 15:15

Bouwman in de vlucht dan maar. Die was er al een keer dicht bij.

horsm 25 mei 2021 om 15:55

@Morgenstern, het was toch pas n.a.v. de etappe van gisteren dat TJV aankondigde een nieuw doel te hebben, nl top tien ak voor Foss? ’t Lijkt me vooral zaak om dan aan het begin van de etappe een mannetje op Formolo & Almeida te zetten, zodat deze niet mee kunnen in de vroege vlucht.

Dikke vrouw 25 mei 2021 om 15:58

Toby redt zichzelf wel bergop? Ik zou zowel George als koen de ruimte geven

S. Morgenstern 25 mei 2021 om 16:10

Het verslag van Jumbo zelf brengt het niet op die manier. Ik zie wel dat wielerflits het zo heeft gebracht, maar dat lijkt me een vertaling van de journalist in kwestie.

ti-raleigh 25 mei 2021 om 16:13

Een klimmer in de kopgroep zal ook een knecht mee willen hebben voor de 50 km vlak. Zien we weer een Affinietje ?

Michelangelo 25 mei 2021 om 17:27

Gewoon lekker met 1 of 2 man mee proberen te zitten. Of misschien wel met Foss zelf? En als je twee man voorin hebt, dan heb je de rest van de ploeg nog gewoon om Foss te helpen waar nodig. En als de nood echt hoog is, kun je er beter 5 minuten voor rijden dan 5 minuten erachter….

dit is mijn achterwiel 25 mei 2021 om 18:29

Ik denk niet dat foss ruimte krijgt van de ploegen vd top 6-8. Gezien de tijdritkwaliteiten van foss moeten zij voorsprong behouden.

Nul verstand 25 mei 2021 om 18:50

Pfff, nutteloze discussie. Tuurlijk proberen Bouwman en Bennett in de vlucht te geraken. Foss kan eerst met Ineos meeliften. Als Foss echt alleen komt te zitten, kun je je altijd nog terug laten zakken. Het is natuurlijk beter om ervoor te zitten.

Duh 26 mei 2021 om 09:45

Niet helemaal nutteloos natuurlijk. Bennett en Bouwman heb je niet nodig als knecht bergop, maar als je de nummer 14 en 16 in de ontsnapping wilt, is de kans groot dat de nummer 12, 11 en wellicht zelfs 10 (Martin, Formolo, Almeida) er ook in willen zitten. En die bedreigen de top10 van Foss. Dus Bouwman en Bennett enkel mee laten zitten als ze de best geplaatste in de groep zijn? Ideaal scenario, maar erg kleine kans.
Wel meteen een mooi excuus voor B&B natuurlijk om niet mee te hoeven draaien met de ontsnapping.

Landeirovic 25 mei 2021 om 15:07

Formolo zal het zeker proberen. 12 minuten is veel. Ineos maakt zich er geen druk om dan gaan andere ploegen moeten werken.

hjjanssen1973 25 mei 2021 om 15:27

Formolo, Bilbao, Mollema en Vanhoucke… deze vier gaan ervoor zorgen dat mijn ploeg de Giro gaat winnen… ;-)))

Robin Heijne 25 mei 2021 om 19:36

Bilbao? Leg uit? Die heeft tot nu toe nog niets gepresenteerd..

Wheely 25 mei 2021 om 15:42

Wordt behoorlijk onvoorspelbaar met al die vluchters, ik zeg Kilian Frankiny.

Verweggistan 25 mei 2021 om 17:03

Simone Petilli.

Tinus1984 25 mei 2021 om 15:48

Morgen zoiezo voor de vluchters

Dikke vrouw 25 mei 2021 om 15:51

De eerste 41km heuvelaf, dus hard vanin de start. Grote kopgroep en de minst bekende haalt het. In het peleton bernal weer twee maten te sterk

hjjanssen1973 25 mei 2021 om 15:55

Grosschartner

Djamolidin Abdoezjaparov 25 mei 2021 om 16:11

Remco!

Ab Normaal 25 mei 2021 om 16:40

Geeft aan dat het met de dag minder wordt. Denk eerder dat hij alles op de ITT gaat zetten.

Magician 25 mei 2021 om 17:55

Als de curve zo naar beneden blijft gaan dan haalt hij de tijdslimiet van de ITT niet eens.

Wheely 25 mei 2021 om 18:09

Als je deze curve aanhoudt is het volgend jaar een soort Kenny van Hummel. Niks mis mee overigens, best een sympathieke renner.

vincenzo 25 mei 2021 om 16:16

Evenepoel no way. Die stapt nog eerder af dan dat hij meegaat in de vlucht van de dag.

pirazzi 25 mei 2021 om 16:18

Hoezo, is meegaan in de vlucht van de dag beneden zijn waardigheid?

Dikke vrouw 25 mei 2021 om 16:19

No way remco is gebrand op revanche, ik zie hem nog een nummertje doen. Maar eerder later op de week

Michelangelo 25 mei 2021 om 17:30

Ik zie hem ook een nummertje doen later op de week. Thuis met zijn vriendin, morgen of overmorgen als hij het vliegtuig (of de camion) naar huis heeft genomen. Niet meer in de Giro (of het wordt een Landis-je, waarbij je enige tijd later hoort dat het toch geen zuivere koffie was)

Terwijl hij met zijn huidige vorm ook niet verkeerd zou staan in de kansloze vlucht van de dag.

Panache 25 mei 2021 om 18:54

Remco zou toch knechten voor Almeida?

Miko1983 25 mei 2021 om 20:25

Nou ja hij heeft nochtans wel aangegeven dat de asfaltklimmen hem goed liggen. Dus wellicht toch een straf nummertje morgen??

Michelangelo 25 mei 2021 om 21:53

Zal mij benieuwen wat het “Remcootje doen” morgen in gaat houden:
– Niet opstappen
– Afstappen
– Gelost worden in de afdaling
– Gelost worden in de klim
– Iets anders, namelijk …..

Misschien een goede poll voor Sporza

vincenzo 25 mei 2021 om 22:01

@pirazzi, ik schreef “eerder”, niet “liever”.

Remco heeft het gehad; zijn Giro zit er op. Van dag tot dag wordt bekeken of hij nog doorgaat of afstapt. Meegaan in de vlucht zal teveel van hem vragen.

Davide Lappartiente 25 mei 2021 om 22:56

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Michelangelo 25 mei 2021 om 22:57

Vandaag geen interview gezien met de "prins". Als je het mij vraagt verdwijnt ie morgen als een dief in de nacht uit de giro.

Ik gok dat het remcootje morgen een DNS is.

Panache 25 mei 2021 om 16:21

De kopgroep ontstaat waarschijnlijk pas op de steile klim naar Sveseri. Na de afdaling is het dan maar 40-50 kilometer om een gat te slaan met het peloton en de vluchters hebben toch zeker een minuut of 8 nodig. Ik had in de sterrenverdeling wel minimaal een * of ** verwacht voor Bernal, omdat hij topfavoriet is in het 20-25% kans-scenario dat de klassementsrenners het gaan uitmaken. Die kans is vele malen groter dan winst voor Mollema, Großschartner of Bouchard vanuit de vlucht.

Ab Normaal 25 mei 2021 om 16:41

Denk het niet. Bernal geeft aan deze marge genoeg te vinden.
Ik denk dat de vlucht al snel vertrokken is en het haalt. Bernal hoeft niet meer dus is het lekker om het werk aan een ander over te laten

lo squalo dello Stretto 25 mei 2021 om 16:51

Denk ook gewoon dat dit voor de vluchters is. INEOS moet niet, Bernal heeft al 2 ritten binnen. Denk ook niet dat er een andere klassementsploeg is die vol achter een vlucht wilt rijden om voor de ritzege onder de kleppers te gaan om dan weer door Bernal geklopt te worden. Komende 4 ritten denk ik gewoon voor de vluchters eigenlijk?

Panache 25 mei 2021 om 17:42

Klimmers hebben grote moeite in de kopgroep te komen op het vlakke. Zonder dat Ineos werkt zit het vaak tientallen kilometers op het elastiek.

Romāns Vainšteins 25 mei 2021 om 16:57

Als DSM slim is houden ze het dicht om Bardet een kans op de rit te gunnen. Bernal komt nu in de fase van het uitdelen en onze vriend Romain lijkt als enige, Almeida ook wel, aan te sterken ipv af te zwakken. EF mag ook wel de boel kort houden om Carthy nog eens kans op hetzelfde te geven.

dumoman 25 mei 2021 om 16:58

In ieder geval niet Mollema, Bouwman een andere Nederlander of iemand van TJV, das onderhand wel duidelijk

Groetjesaandevoetjes 26 mei 2021 om 09:47

Waarom geen Bouwman?

Rondje 25 25 mei 2021 om 17:00

Het hangt niet van Bernal af maar van Hugh Carthy, Damiano Caruso of Alexandr Vlasov of vluchters het overleven.
Ik verwacht namelijk wel wat van Astana om de vlam in de pijp te gooien.
En dan wordt het zeker weten niet voor de vluchters.
Bernal zal deze Giro niets meer ondernemen. Die hoeft alleen maar te consolideren.
Dat wil niet zeggen dat hij geen etappe meer wint natuurlijk.
Gisteren zag je dat ook eigenlijk. EF Education maakte de koers uiteindelijk, maar Bernal was gewoon de beste.
Astana zal dat (lees ook Vinokourov) zeker niet in dank afgenomen hebben. Die gaan echt nog wel wat ondernemen.

De Siepel 25 mei 2021 om 17:08

Nou, om het voor Jumbo nog enigszins geslaagd te maken, hoop ik op een mooie zege voor Bouwman.
Ben ook benieuwd naar Bardet. Hij wordt langzamerhand steeds sterker. En wat gaat Evenepoel doen? Staat hij aan de start en stapt hij tijdens de etappe ergens af? Ik zou hem lekker naar huis sturen en herstellen van deze twee zware weken.

RidderSchwobin 25 mei 2021 om 17:15

Toch benieuwd hoeveel etappes Mollema van Wielerflits een ster heeft gekregen.

Alderpark 25 mei 2021 om 17:16

Attila Valter is ook een gevaarlijke klant om vanuit de vlucht te winnen, maar Dan Martin geef ik de meeste kans om te winnen vanuit de vlucht

Rom 25 mei 2021 om 17:31

Ik hoop dat Vervaeke in de laatste week nog iets moois laat zien.

Michelangelo 25 mei 2021 om 17:33

Op zich loont het profiel zich wel voor een stunt van pakweg TREK of Astana. Met een lange afdaling, een kort stuk vlak en dan de laatste klim.

Wat gezellen vooruit, een demarrage van Ciccone net onder de top van de voorlaatste klim, en dan vol risico naar beneden met hulp van wat ploegmaats.

hartstikkebedankt 25 mei 2021 om 17:43

Als de ribben oke zijn is het voor Nibali morgen. Dan Martin maakt ook een goede kans.

vevie 25 mei 2021 om 18:16

Ik denk ook dat Astana en EF zeker nog wat zullen proberen. DSM ook zeker. Carthy staat al op het podium, maar Bardet, Yates en Vlasov zullen toch zeker richting podium willen. Die kunnen het ook onderling uitvechten op de laatste klimmen, maar het is toch effectiever door het elkaar ruim voor de laatste klim moeilijk te maken. Ik denk ook vluchters, maar zie vooral Astana, BikeExchange en DSM wel wat proberen.

Tuubke 25 mei 2021 om 19:59

Leuk, een bergetappe die start op het hoogste punt!
En gelukkig heeft Mollema weer een sterretje – laat ik het niet merken dat je hem nog een keer overslaat!

Lay On 25 mei 2021 om 21:09

Daarnaast veroverde Johan van der Velde driemaal de paarse puntentrui in de Giro. Een rassprinter was hij niet, maar vanwege zijn sterke klimcapaciteiten kon hij vaak punten pakken bij de tussensprints. En in tegenstelling tot de zware sprinters kon hij de hoogtemeters eenvoudig overleven.

De schrijver dezes heeft vast geen Giro’s in de jaren ’80 gevolgd?
Van der Velde won die paarse truien niet door op z’n Sagan’s tussensprintjes in heuvelritten te winnen. Hij deed dat door zowel in massasprints, heuvelritten als bergritten vooraan te eindigen. Bijvoorbeeld in 1985: in 15 ritten in de top 10.
En omdat alle ritten qua punten gelijk gewaardeerd werden, bleef hij rassprinters zoals Freuler en Rosola voor, maar ook de Mosers en Saronni’s.

rahimns 25 mei 2021 om 21:41

Nee dat lijkt me wel duidelijk ;)

pirazzi 26 mei 2021 om 07:36

Dat was een andere tijd.

Erik B 25 mei 2021 om 21:21

CE PE DA

Groetjesaandevoetjes 26 mei 2021 om 09:50

Beste resultaat 48e in de etappe van afgelopen maandag (op meer dan 20 minuten van Bernal). Verwacht dat Cepeda te vroeg heeft gepiekt in April.

ProfrondeZevenbergen 25 mei 2021 om 21:29

Top deze voorbeschouwing, met routekaart en detailgegevens. Het mag gezegd worden. Ik hoef nergens anders te kijken dan op wf. Eerste keer …

Duh 26 mei 2021 om 10:03

Ja, ik was ook wel benieuwd waar die nieuwe klim ligt, gelukkig kon ik dat meteen op de kaart zien. :)

Sunny W 25 mei 2021 om 21:56

Romain Bardet. De man in vorm

pirazzi 26 mei 2021 om 07:36

Ja, maar nu al of in etappe 20.

Headlines

Materiaalzone

Populair