Giro 2021: Toch geen boete en strafpunten voor João Almeida

dinsdag 11 mei 2021 om 11:49
Giro 2021: Toch geen boete en strafpunten voor João Almeida

foto: Cor Vos (archief)

De wedstrijdjury van de Giro d’Italia heeft besloten om João Almeida toch geen boete op te leggen. De Portugees werd na de derde etappe richting Canale bestraft wegens het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones, maar de jury tikte de verkeerde renner op de vingers.

‘Weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones, waar geen staflid of toeschouwer staat, of het gevaarlijk weggooien van afval. 500 Zwitserse Frank boete en 25 strafpunten in de UCI-ranglijst’, lazen we maandag na de derde etappe in het juryrapport. Het ging over Almeida en de Italiaan Samuele Zoccarato van Bardiani-CSF-Faizanè.

De voor Deceuninck-Quick-Step uitkomende Almeida liet vandaag, vlak voor de start van de vierde rit naar Sestola, aan Rai Sport weten dat hij niks verkeerds heeft gedaan. De jury heeft dit inmiddels erkend en aangegeven de verkeerde renner te hebben bestraft. De beslissing is inmiddels teruggedraaid.

Ook Zoccarato is zich van geen kwaad bewust en probeerde na de finish nog verhaal te halen bij de wedstrijdjury, maar de juryleden hielden voet bij stuk en dus moet de Italiaan wel een boete betalen van 500 Zwitserse Frank. Ook verliest hij 25 punten in de UCI-ranglijst.


Giro 2021: Juryrapport

Dit artikel delen:

17 Reacties

nickdt 11 mei 2021 om 12:13

De ene wel en de andere niet riekt naar competitievervalsing, want de ene is een klassementsrenner en de andere niet.

Steven_E 11 mei 2021 om 12:16

Boete en puntenverlies hebben niets te maken met klassementsrenner zijn

Romāns Vainšteins 11 mei 2021 om 12:27

Voor sommigen riekt alles naar iets, de vraag daarbij is of het iets dan wel de ruiker het probleem is.

Steven_E 11 mei 2021 om 12:17

Allicht hebben ze van Zoccarato (die in de kopgroep zat) tv-beelden

Dikke vrouw 11 mei 2021 om 12:30

Heeft zoccarato wel 25 uci punten?

kroeschke 11 mei 2021 om 13:24

haha inderdaad, hij heeft nog geen 25 ucipunten!

Henk van Bouw 11 mei 2021 om 13:00

Want? Wie was het dan wel? Dat wordt niet gezegd…

Steven_E 11 mei 2021 om 13:29

Allicht had de commissaris enkel een nummer genoteerd, wat dan overeen kan komen met het nummer van Almeida. Als dan op heli-beelden blijkt dat Almeida vooraan zat, of de commissaris schreef erbij “het was iemand in een rode trui”, dan kunnen ze best wel concluderen dat Almeida het niet was zonder iemand anders te kunnen aanduiden die het zeker wél was.

Pizzi 11 mei 2021 om 15:26

Het was Remco. Dat ‘ie z’n bidon niet weg mocht gooien, wist ‘ie toen niet.

Derierre de la course 11 mei 2021 om 23:02

Wanneer het team wel bekend is krijgt de ploegleider de boete. Ze zullen wel een onleesbaar nummer genoteerd hebben.

AnderJ 11 mei 2021 om 13:10

Als ‘ie het niet was, lijkt me dit terecht. Je zou dan inderdaad verwachten dat de werkelijke “schuldige” alsnog wordt gestraft, maar misschien staan de UCI reglementen dat dan weer niet (meer) toe nadat al iemand anders ten onrechte voor het vergrijp is gestraft (of een of andere, andere formele reden).

KnightBiker 11 mei 2021 om 13:30

Als kopman gewoon je afval aan je knecht geven zodat die het in de berm kan gooien: problem solved…

Derierre de la course 11 mei 2021 om 23:03

De boete voor de ploeg blijft.

harryjohan71 11 mei 2021 om 13:54

Laten we aub hopen dat door het verkeerd weggooien van afval, geen renners in de kop van het klassement tijd gaan verspelen. Dit ruikt altijd naar competitie vervalsing, want de jury kan het van pietje wel zien/noteren en van klaasje niet. Dat geldt trouwens ook voor het afdalen op de buis. Eergisteren gooiden meerdere renners voor de start van de plek waarop de bidon weggegooid mag worden, hun bidon al weg. TEnminste zo leek het op basis van de beelden.

Shinzawai 11 mei 2021 om 13:58

Klassementsrenners hebben deze competitievervalsing zelf in de hand: als ze zich gewoon aan de regels houden, zullen ze geen tijd verliezen. Simpel zat.

Marakus 11 mei 2021 om 14:01

Renners krijgen geen tijdverlies of punten gerelateerd aan de Giro dus niks hiervan heeft effect op het klassement… staat in het artikel ;)

Geerlig 11 mei 2021 om 14:31

@Marakus, bij een eerste vergrijp inderdaad niet, bij een tweede wel. 1 minuut tijdstraf. 3e vergrijp is uitsluiting. Dus zeker wel relevant dat deze boete teruggedraaid wordt als hij inderdaad onterecht is.

Headlines

Materiaalzone

Populair