Giro 2021: Egan Bernal wint ingekorte bergrit naar Cortina d’Ampezzo na slijtageslag
De ingekorte koninginnenrit van de Giro d’Italia door de Dolomieten is gewonnen door klassementsleider Egan Bernal. Na 153 kilometer kwam de kopman van INEOS Grenadiers als eerste aan de finish in Cortina d’Ampezzo, nadat hij op de Passo Giau alle concurrenten overboord gooide. Bernal breidde door de ritzege zijn voorsprong in het klassement alsmaar verder uit. Damiano Caruso en Romain Bardet hielden de schade beperkt, Remco Evenepoel werd op grote achterstand gereden.
Vooraf werd al flinke regenval en koude voorspeld voor deze koninginnenetappe door de Dolomieten, waardoor de organisatie besloot om na de nodige discussies de rit in te korten. Vlak voor de start werd de lus met de Passo Fedaia en de Passo Pordoi geschrapt vanwege de onvoorspelbaarheid van het weer op grote hoogte. Daardoor werd de rit ingekort van 212 kilometer naar 153 kilometer, met La Crosetta (11,6 km aan 7,1%) in het begin en de Passo Giau (9,9 km aan 9,3%) met de top op zeventien kilometer van de finish in Cortina d’Ampezzo.
Zestal rijdt weg uit grote kopgroep
Na de iets uitgestelde start werd meteen begonnen aan La Crosetta. Daar reed een kopgroep van ruim twintig renners weg. Daarbij onder meer Koen Bouwman (Jumbo-Visma), Harm Vanhoucke (Lotto Soudal), Louis Vervaeke (Alpecin-Feix), de als beste geplaatste Daniel Martin (Israel Start-Up Nation) en bergtruidrager Geoffrey Bouchard (AG2R Citroën). Nadat Bouchard op de klim de 40 punten had gepakt, ontsnapte in de natte afdaling een zestal grote namen uit de oorspronkelijke kopgroep.
Vincenzo Nibali, Amanuel Ghebreigzabhier (Trek-Segafredo), Davide Formolo (UAE Emirates), Gorka Izagirre (Astana-Premier Tech), João Almeida (Deceuninck-Quick-Step) en Antonio Pedrero (Movistar) vonden elkaar en draaiden in de vallei richting de voet van de Passo Giau goed rond. De achtervolgende groep kreeg al snel drie minuten aan de broek.
Hugh Carthy zet ploeg op kop
In het peloton pakte INEOS Grenadiers de handschoen op. De ploeg van roze trui Egan Bernal gaf de zes vluchters maximaal 5.30 minuut voorsprong. Ruim vijftig kilometer voor de meet werden ook de achtervolgers ingerekend, waarna ook EF Education-Nippo in dienst van Hugh Carthy mannetjes op kop zette van het peloton.
João Almeida was van de zes koplopers de beste geplaatste. De Portugees stond voor de rit dertiende op 8.32 minuut van de roze trui. Door zijn aanval kwam hij virtueel de top-10 binnen. Ook Formolo (9.52 minuut) was een bedreiging voor de top-10. Nog voor de Passo Giau lag de niet-gecategoriseerde Colle Santa Lucia van 7,5 kilometer aan ruim 7%.
Remco Evenepoel lost bij favorieten
Daar reed Ghebreigzabhier zich leeg voor Nibali, maar hij kon niet voorkomen dat het flink uitgedunde peloton dichterbij kwam. Het tempo van de troepen van Carthy op die klim bleek te hoog voor Remco Evenepoel. De nummer zeven van het klassement verloor daar al enkele minuten.
Door beulswerk van Alberto Bettiol zakte het verschil met de vijf overgebleven vluchters (Almeida, Formolo, Nibali, Pedrero en Izagirre) tot onder de twee minuten. Aan de voet van de Passo Giau was het gat 1.50 minuut. Na een bijna-val in een korte afzink verdween Gorka Izagirre van de voorgrond, terwijl Formolo en Pedrero juist wegreden. De Spanjaard bleek de beste klimmer van de aanvallers, al zat Almeida hem op de hielen.
In de favorietengroep was er pech voor Aleksandr Vlasov, die bij het uittrekken van zijn regenjas in de problemen kwam en moest achtervolgen. Hij was niet de enige die gelost werd. Simon Carr wist in dienst van Carthy de favorietengroep flink uit te dunnen. Alleen Carthy, Bernal, Damiano Caruso, Giulio Ciccone, Daniel Felipe Mártinez en Romain Bardet. Simon Yates kon lang volgen, al hing hij aan het elastiek.
Egan Bernal overtuigt
Door een splijtende demarrage van Egan Bernal op vier kilometer van de top spatte de groep der favorieten uiteen. De rozetruidrager reed al zijn concurrenten uit het wiel en ging binnen no time op en over de laatste vroege vluchters. Caruso volgde op een twintigtal seconden en Bardet op een halve minuut. Daarachter volgden Carthy en Ciccone, ook weer gevolgd door een groepje met Yates en Vlasov op een minuut van Bernal.
Maar het was de Colombiaan die de puntjes op de i zette en op de top van de Passo Giau, het dak van deze Giro, liefst 50 bergpunten pakte. Bernal ging ook als eerste de technische en mistige afdaling naar Cortina d’Ampezzo in. Hij zette Caruso en de snel dalende Bardet op een kleine 45 seconden. De groep van Ciccone en Carthy volgde op ongeveer anderhalve minuut, terwijl Yates en Vlasov meer dan twee minuten aan hun broek kregen.
Grote verschillen
In de finale richting Cortina d’Ampezzo vonden Caruso en Bardet elkaar in de achtergrond. Ze kwamen daardoor tot op dertig seconden van Bernal, die wel overtuigend de etappezege binnenhaalde. Hij had zelfs nog de tijd om zijn regenjas uit te doen en de roze trui te tonen bij het passeren van de meet. Caruso en Bardet kwamen 27 seconden later over de finish. Een groep met Almeida, Carthy en Ciccone volgde op 1.18 minuut, terwijl Vlasov 2.11 verloor. Tobias Foss kwam op twee en een halve minuut over de meet met Formolo, kort gevolgd door Yates.
Daarachter waren de verschillen nog groter. In de top van het klassement was er veel schade voor Yates, die naar de vierde plaats zakte. Caruso is de nieuwe nummer twee, op 2.24 minuut van de roze trui. Carthy is nu derde op 3.40 minuut, terwijl ook Bardet (nu zevende), Foss (nu negende) en Almeida (nu tiende) een sprong maakten. Remco Evenepoel is volledig weggezakt; hij verloor liefst 24 (!) minuten en is nu negentiende in het klassement.
Sterk van Bernal, Bardet en Caruso. Dat mag het podium worden.
Remco een ferme trap in z’n achterwerk gehad. Die kan weer even gaan zitten. Hij komt er wel, maar dit zijn flinke tikken. Kwam helemaal gefrituurd over de streep op minuten.
Bernal wint de giro, zonder pech etc. Dat was al wel duidelijk.
Bernal verloor vorig jaar zijn podium in de Tour na 1 slechte dag. De fysieke klachten kunnen dus altijd gebeuren
@cech: idd. Hij is hier ook gewoon veel beter dan de tegenstand en hoeft niet zo te forceren als Yates, destijds. Al hoewel de inzinking van Yates echt uitzonderlijk was. Denk dat niemand dat zag aankomen na zijn soevereiniteit. Meestal trekt de dominerende renner het wel gewoon over de streep.
2e in Tirreno, 2e in Zwitserland, 5e in Dauphiné.
Vorig jaar ook 10e in de Tour als knecht van Landa.
Wel verrassend, maar niet opmerkelijk dat hij achter Bernal in het gat sprint dat daar gewoon ligt.
On topic: denk dat we nu toch moeten concluderen dat de beslissing om hem naar de Giro te laten gaan een enorme blunder is geweest.
Natuurlijk is het resultaat niet zoals ie gehoopt had, maar hier wordt ie sterker van. Beter dan pakweg de ronde van Hongarije winnen.
De ploeg terug op aarde, de (Vlaamse) pers terug op aarde, veel fans weer terug op aarde en ook San Remco zelf weer met beide beentjes op de grond. Want ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat hij de eerste week zichzelf afvroeg "wanneer er een keer echt gekoerst ging worden"....
Alleen maar goed zo: enkel een grote deuk in het zorgvuldig opgebouwde imago en zelfvertrouwen van de "onverslaanbare nieuwe Eddy".
EDIT: @Cech, uiteindelijk is het verloop van de etappes niet eens zo ongunstig geweest voor een renner in opbouw. Harde ritten afgewisseld met behoorlijk rustige sprint etappes voor herstel. Ik vraag me dus af of het enkel de trainingsbasis is, of ook gewoon (nog) niet rijp genoeg om grote rondes te rijden.
Dat het een flinke klap geweest is, daar is geen discussie over.
Maar ik twijfel of hij wel gemaakt is voor drieweekse rondes. Tot op heden heeft hij bewezen dat hij ijzersterk is in rondes van een week; dat heeft hij zelfs hier in de Giro laten zien.
Maar vanaf week 2 gaat het hard bergaf met evenepoel (figuurlijk bedoel ik dan he). En dat kan liggen aan de beperkte voorbereiding (hypothese 1), of aan de mogelijkheid dat zijn talenten daar niet liggen (hypothese 2).
Wat mij stoort is dat te veel mensen op dit moment hypothese 2 nog altijd uit lijken te sluiten. Terwijl het ook gewoon een heel plausibele hypothese is, die nog altijd niet te weerleggen is met welk feit dan ook. Het feit dat Pogacar of Bernal op hun 21e een grote ronde winnen is niet meteen de reden dat Evenepoel dit ook kan.
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat Lefevere deze jongen zo'n langdurig contract heeft gegeven, inclusief de uitspraken erbij over het willen hebben van een Belgische tourwinnaar in zijn ploeg. Als je dat doet met iemand die al een keer overtuigd heeft in een drieweekse ronde kan ik daarin mee. Maar nu gebeurt dat vooral op basis van een wens / belofte die misschien nooit wordt ingevuld...
Daarom is een reality check als deze Giro heel goed als je het mij vraagt....
De enige reden om Sagan aan te trekken is omdat dit 1 van de weinige sprinters is die je lekker zijn gang kunt laten gaan, zonder ingewikkelde leadout. Hij is niet bliksemsnel maar pakt altijd wel zijn ritje, truitje en aandacht mee.
Eens met je 2e hypothese. Ik moet ook nog maar zien of hij het wel in zich heeft om in een grote ronde voor de overwinning mee te doen. Veel wordt nu gezegd over zijn gebrekkige voorbereiding maar de artsen, ploegleiders, ploeggenoten enz. waren het er blijkbaar over eens dat hij zo goed zou zijn dat een gedeeld kopmanschap met Almeida gerechtvaardigd was. Dat werd nog eens bevestigd doordat Almeida meerdere malen moest wachten op Evenepoel. Dat zouden ze nooit gedaan hebben als ze ook maar enigszins verwacht hadden dat hij er zo door zou zakken.
Foss is vanuit TJV standpunt bezig aan een dijk van een ronde. Top 10 is echt zeer knap na deze zware etappe. Grote verliezers zijn Yates, volgens mij last van het Bennett effect in nat en koud weer en Evenepoel die als men verstandig is bij DQS er na vandaag uitstapt.
Het weer moet maar een beetje tegenzitten of ze zitten al in de sh*t, ze gaan nog even een achterliggende groep in beeld brengen als de kopgroep al in de slotkilometer zit, hun camera-motoren rijden constant in de weg, je wordt misselijk omdat ze hun camera's niet stabiel kunnen houden, ze kunnen het echt totaal niet. Huur dan wat Fransen in of zo.
Ik hoop dat DQS Evenepoel in bescherming neemt en hem na de rustdag niet meer laat starten. Hij is gewoon leeg na een lange periode zonder race, op deze manier heeft de tijdrit ook geen zin.
Een Bernal in vorm zoals nu, Pogacar en Roglic zijn de maatstaf als het gaat om het rondewerk op dit moment. En dit is de eerste keer dat Evenepoel er zo eentje tegenkomt. Da's gewoon andere koek dan Fuglsang of Yates in Polen.
Al met al zeer slechte keuzes van de DQS ploeg.
Ik denk dat Almeida in deze vorm podium had kunnen rijden.
Evenepoel zou best in juni nog een paar extra kleinere rittenwedstrijden inlassen, zoals de Ronde van Occitanië en Ronde van Oostenrijk. Hopelijk dan wat beter weer, zodat je conditie kan opbouwen in plaats van afbreken.
Ik zou hem alleen daarvoor al nog een extra dagje in de Giro laten. Iets terugdoen voor de ploeg, ipv met de staart tussen de benen en als een dief in de nacht ertussenuit te piepen op de rustdag. Terwijl hij in de eerste week hoog van de toren heeft geblazen.
Maar ik denk niet dat de ploegleiding zo hard durft te zijn tegen "San Remco".
Zelfs na deze wanprestatie in de Giro is een klein beetje kritiek op Evenepoel nog teveel voor je? Over pathetiek gesproken.
Was blij met EF, maar op de leider zelf stond geen maat. Zijn ploeg wel onder druk, we blijven hopen op nog een geslaagde coup.
Maar ik vind terwijl ook prima.
Verder ook een tegenvallende Giro. We zijn ook ontzettend verwend het afgelopen jaar met het aanvallende rijden van MvdP, AP en WvA. Al met al Ineos veel te sterk voor de rest.
"Remco Evenepoel zakte vandaag door het ijs en zijn klassement is helemaal naar de vaantjes. Overweegt Deceuninck-Quick Step om zijn Giro dinsdag op de rustdag te laten eindigen?"
Evenepoel moet echt een stapje terug doen nu, mist op alle fronten nog het niveau om serieus mee te doen.
Voor hem zelf ook beter om wat kleinere rondjes podium te kunnen rijden, hopelijk gunnen de belgische fans en Lefevre hem die tijd. Oefenen op fatsoenlijk dalen, postitioneren, twitteren en hooggebergte en wellicht kan hij in de toekomst een keer Podium rijden in een GT met flink wat tijdrit km´s.
Beter zn wonden likken en volgend jaar rustiger opbouwen. Het is nu wel duidelijk dat t geen buitencategorie gaat zijn. Een goede renner absoluut, maar geen Pogacar, Bernal, Roglic potentieel.
In mijn ogen heeft hij alleen in wat kleine koersjes van een week echt laten zien wereldtop te zijn (ik had hier overigens zelf wel een top 5-10 AK verwacht hoor). Dat is niet van het niveau Pogi-Rogla, ik zie dat ook niet gebeuren met zijn beperkingen. Denk dat iedereen die hier wel ziet; kan niet dalen, veel teveel temperament/grote mond, slecht op kasseien en gravel, niet kunnen positioneren en bovenal nog niets laten zien in hooggebergte of een 3e week. Graag jouw onderbouwing dan dat hij wel een GT topper wordt.
Evenepoel is een ongekend talent als je kijkt naar de jeugdcategorieen. Hij is wereldtop in korte rondjes (met de aantekening daarbij dat hij nog nooit heeft gestreden in een kort rondje met Pogacar of Roglic in vorm). Maar hij had tot deze Giro nog niks bewezen in grote rondes.
Dat is inmiddels veranderd, en hij heeft bewezen dat hij dat op dit moment niet kan. Zegt dat iets over de toekomst? Misschien wel, misschien niet. Maar er is op dit moment in mijn ogen niemand die met feiten kan onderbouwen dat Evenepoel wel ooit zal uitblinken in grote rondes. En ik sluit de hypothese dat Remco niet gemaakt is voor grote rondes echt niet uit op dit moment, op basis van wat we deze week hebben kunnen zien.
Voor mij is Evenepoel wel degelijk een wereldtopper, met name in rondewerk van 1 week. Dat heeft hij inmiddels al meermaals bewezen.
Ik schrijf Evenepoel ook zeker niet af als potentieel grote ronde winnaar. Maar ik sluit ook gewoon niet uit dat hij het zelfs met een perfecte voorbereiding gewoon niet in zich heeft... We hebben gezien dat hij het NU niet kan in ieder geval. En al het andere is gebaseerd op wensdenken, en niet op eerdere resultaten.