Giro 2020: Voorbeschouwing zesde etappe naar Matera

Giro 2020: Voorbeschouwing zesde etappe naar Matera

© Cor Vos

Het pittoreske en fotogenieke Matera vormt donderdag het decor voor de aankomst van de zesde etappe. Benieuwd wie er zeven jaar na John Degenkolb op het hoogste schavotje mag? WielerFlits blikt vooruit op het parcours en de favorieten!

Parcours

Waar de vijfde etappe steeds pittiger werd naarmate de etappe vorderde, lijkt het venijn in deze rit vooral in het begin te zitten als we het profiel bestuderen. De renners worden in Castrovillari losgelaten. De stad wordt beschouwd als ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan het nationale park Pollino, het grootste nationale park van Italië dat genoemd is naar het gelijknamige gebergte. Gewapend met deze informatie is het niet verwonderlijk dat het begin best eens vurig kan worden.

Wie het wedstrijdprofiel heeft bestudeerd weet dat het van bij de start direct bergop loopt. De beklimmingen van Válico di Campotenese en de Monte Gaido tellen weliswaar niet mee voor het bergklassement, maar weet het dat allebei klauterpartijen van zo’n tien kilometer à vijf procent zijn. Na een goede tachtig kilometer vlakt het wat af als de renners in Francavilla in Sinni aankomen. Vanaf hier gaat het zo’n 70 kilometer lang lichtjes in dalende lijn. Het vermelden waard is de passage langs en over het meer van Monte Cotugno, een van de grootste stuwmeren van Europa.

Op iets meer dan dertig kilometer van de streep wordt het koerstechnisch opnieuw wat interessanter. Dan is het namelijk tijd voor de beklimming van Galleria Millotta (4,7 km aan 6,8%). Toch lijkt het vooral aan de te komen op de laatste kilometers van de etappe, die in de straten van Matera worden verreden. Het pittoreske stadje in de Zuid-Italiaanse regio Basilicata is al ruim 11.000 jaar oud en ze geniet vooral bekendheid vanwege de Sassi di Matera, een wijk bestaande uit prehistorische grotwoningen.

In de jaren vijftig van de vorige eeuw leefden er nog zo’n veertigduizend mensen in deze woningen, maar vanwege te slechte leefomstandigheden werd iedereen gesommeerd uit huis te gaan.De stad veranderde door deze maatregelen in een spookstad, maar de laatste decennia bloeit de plaats dankzij de wonderen van het toerisme weer helemaal op. Zelfs grotwoningen mogen weer bewoond worden, al moet je die wel zelf opknappen.

Aan de hernieuwde bloei van het plaatsje heeft ook de Giro d’Italia met zes bezoekjes zonder meer een bijdrage aan geleverd. Daarnaast is de stad ook voor cineasten interessant. Zo deed onder meer de laatste James Bond film deze plek al aan. Op circa drie kilometer van het einde loopt het al even lichtjes omhoog, maar vanaf dan zal de Via San Vito (700 meter à 7,4%) de pure sprinters definitief de adem proberen af te snijden, het kan ook een mooie springplank zijn voor een late aanval. In de voorlaatste kilometer richting gaat het lichtjes naar beneden, maar na de vod loopt het aan 2,6% omhoog tot de meet.

Start: 11.40 uur in Castrovillari
Finish: tussen 16.12 en 16.41 uur in Matera
Afstand: 188 kilometer


Favorieten

De aanvangsfase is ideaal terrein voor het vormen van een ontsnapping met sterke mannen. Een vlucht die lang kan dragen. Maar enerzijds zijn we nog steeds in de eerste week van deze Giro d’Italia, anderzijds is het vlakke stuk na beklimmingen van Válico di Campotenese en de Monte Gaido lang genoeg om de organisatie in het peloton op gang te brengen. Een job voor de teams die mikken op ritwinst (BORA-hansgrohe, Groupama-FdJ, UAE Team Emirates, …), eventueel met de steun van de ploeg van klassementsleider Almeida.

In de finale is het aan de mannen met een sterke punch in de benen om het in de straten van Matera af te maken. Spontaan keren we dan toch even terug naar de uitslag van de tweede rit, waarin Diego Ulissi in Agrigento Peter Sagan en Mikkel Honoré versloeg. Al waren de slotkilometers in deze eerste rit in lijn op Sicilië nog van een andere orde. Sagan en Matthews speelden hun rol, voor Arnaud Démare was het te zwaar. Maar het is niet ondenkbaar dat de Fransman in Matera wel kan overleven.

Peter Sagan is onze uitgesproken topfavoriet voor donderdag. Hoe hij dinsdag weerstand bood aan Arnaud Démare, was knap. Een sprint rechtdoor ook. De Slovaak zit opnieuw goed in zijn vel, zit perfect op schema om het puntenklassement naar zich toe te trekken en wil dat doel kracht bijzetten met ritwinst. Die eerste seizoenszege zit er nu echt wel aan te komen. Dan is deze zesde etappe een uitgelezen kans.

Ulissi klopte Sagan in Agrigento – foto: Cor Vos © 2020

Grote rivalen zijn ongetwijfeld Michael Matthews en Diego Ulissi. Vooral die laatste naam verkeert in topvorm. In de aanloop naar de Giro won hij al de Ronde van Luxemburg. Die goede conditie trekt hij in Italië gewoon door, zagen we Agrigento. Hij kan in Matera zomaar opnieuw winnen. Matthews, bezig aan zijn laatste maanden voor Team Sunweb, gaf al aan op een mooie manier afscheid te willen nemen van de ploeg. Als er één sprinter is die alle obstakels in de finale vlot overleeft, dan is het Matthews wel. Grootste vraag voor de Australiër: welke nóg snellere mannen overleven de finale?

Schrijven we ook bij op ons lijstje: het Deceuninck-Quick-Stepduo Mikkel Honoré en rozetruidrager Joāo Almeida zelf. In afwezigheid van Remco Evenepoel trekt de ploeg van manager Patrick Lefevere in deze Giro volop de kaart van de jonge Portugees en die ontgoochelt voorlopig niet. Ook deze etappe moet hij in principe vlot overleven. Afhankelijk van de grootte van de groep kan hij een gooi naar ritwinst doen. Idem voor Honoré, die in Agrigento alleen het hoofd moest buigen voor Ulissi en Sagan.

Honoré in de Internationale Wielerweek van Coppi en Bartali – foto: Cor Vos

Fabio Felline, Gianluca Brambilla en Andrea Vendrame zijn drie Italianen die we niet mogen uitvlakken. Al kon Felline nog niet echt overtuigen, maar als (semi-)sprinter moet hij in staat zijn deze finale te overleven. Brambilla bewees in Agrigento al dat de conditie goed is. De Italiaan van Trek-Segafredo werd daar zevende. Vendrame werd in de vierde rit nog vierde.

Tot slot vergeten we ook de klassementsrenners met een aardige punch in de benen niet. Denk maar aan Jakob Fuglsang en Simon Yates. Of zorgt Wilco Kelderman voor de verrassing met een late uitval?


Favorieten volgens WielerFlits
**** Peter Sagan
*** Michael Matthews, Diego Ulissi
** Joāo Almeida, Gianluca Brambilla, Arnaud Demare
* Mikkel Honoré, Fabio Felline, Jakob Fuglsang, Wilco Kelderman

Giro 2020: Deelnemerslijst


Weer en TV

Het weer gaat donderdag weer de goede kant uit in Italië. Op de middag worden 16 tot 18 graden voorspeld bij de start in Castrovillari, weliswaar met af en toe wat wolken die de zon belemmeren. De kans dat het droog blijft, is bijzonder groot. Onderweg mag wel behoorlijk wat wind verwacht worden.

De zesde etappe van de Giro d’Italia is vanaf het begin live te volgen op Eurosport 1 en via de Eurosport Player. De NOS en Sporza beschikken ook dit jaar niet over de uitzendrechten.


Dit artikel delen:

47 Reacties

lander luypaert 7 oktober 2020 om 19:06

Ulissi voor zijn 2e die een aanval plaatst op het stukje van 10%. Al kan de kopgroep het ook halen natuurlijk!

Rawolf 7 oktober 2020 om 19:09

Vendrame hier geen ster geven… Dan kan je beter geen voorbeschouwing maken :p

lander luypaert 7 oktober 2020 om 19:19

Gohh, hij zal er waarschijnlijk bij zitten. Maar hij heeft nog nooit een rit gewonnen in een sprint ( licht oplopend)…

EducationSecond 7 oktober 2020 om 19:27

Eens. Als je Felline, die de laatste 100 jaar geen fatsoenlijke wedstrijd meer heeft gewonnen, noemt, mag je Vendrane ook zeker noemen.

Joachim 7 oktober 2020 om 19:47

Eens met lander luypaert, Vendrame lijkt me een zekerheidje voor top 20 (als je hem in je Scoritoploeg hebt, stel hem maar op), maar een grote kanshebber op winst vind ik hem ook niet.

Rawolf 7 oktober 2020 om 20:19

De kans dat Vendrame wint is in mijn ogen stukken groter dan 1 van deze 7 namen: Joāo Almeida, Gianluca Brambilla, Arnaud Demare
Mikkel Honoré, Fabio Felline, Jakob Fuglsang, Wilco Kelderman

Een knecht van Nibali, een knecht van Fuglsang, iemand die gelost gaat worden, 1 die niet rap genoeg is en 3 klassementsmannen die te traag zijn tov Vendrame, Ulissi etc.

Zjoske 8 oktober 2020 om 09:08

Ik heb het idee dat je je eigen scorito poultje aan het verdedigen bent hier.
De laatste keer dat Vendrame ergens podium reed dateert alweer van 20 juni vorig jaar.

Abdoe 7 oktober 2020 om 19:21

Ganna uiteraard :)

Vinokourov 7 oktober 2020 om 19:54

Toch op zijn minst ook sterren voor Cimolai en Ballerini?

Frank V 7 oktober 2020 om 19:56

Kzie een leuk slot.

Panache 7 oktober 2020 om 20:28

Een knecht van Nibali en een knecht van Fuglsang gaan niet winnen, ze krijgen zelfs geen vrijheid. Kies dan een echte puncheur zoals Visconti of bluf met (de genoemde) Demare.

vincenzo 7 oktober 2020 om 20:44

Haha, Simon Yates noemen. Die mag blij zijn dat hij geen tijd verliest.

Stijn Lemmens 7 oktober 2020 om 20:51

Wat denken we van Narvaez voor morgen, zou dit ook moeten kunnen maar komt al dagenop minuten binnen? Begrijp het ni goe?

TheTimmy 7 oktober 2020 om 20:54

Zo hard loopt het nu ook weer niet op. Demare moet dit prima kunnen. Zelfs Gaviria is hier niet kansloos lijkt me.

Panache 8 oktober 2020 om 07:34

En dat is exact de reden dat Bora en Sunweb hem (Gaviria) er af rijden de laatste 30 km.

TheTimmy 8 oktober 2020 om 09:17

Dat lijkt me ook inderdaad. Daar is dat klimmetje op 20km van de meet heel geschikt voor.

SteelHorseCowboy 7 oktober 2020 om 21:16

Felline… die naam hebben we lang niet meer gehoord.

SteelHorseCowboy 7 oktober 2020 om 21:17

Duimen voor Peter Sagan. Hij moest maar weer eens winnen!

Titaantje 7 oktober 2020 om 21:22

Ballerini zal dit toch ook wel overleven?

denistel 7 oktober 2020 om 21:58

zal afhangen van die klim van 4,7 km denk ik hoe hard
ze daar op knallen als daar door getrokken wordt moeten
er veel sprinters af.tis maar weer lastig te voorspellen
vind ik.

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 22:18

Klimmetje op dertig km van de finish waar de Gaviria's en Viviani's van deze wereld eraf gereden worden.

Dalen en daarna +/- tien km vlak, om vervolgens in de laatste +/- tien km al heuvelend van een hoogte van 100m boven zeeniveau richting de 400m boven zeeniveau te rijden.

Op iets minder dan drie km even een stukje (700m) waar het gemiddeld iets steiler oploopt met zo'n 6.3%. Maar daarna mogen ze vanaf 2km tot en met 1250m wat dalen om vervolgens de laatste 1250m vals plat omhoog richting finish te rijden.

Dus nee Fuglsang's en Kelderman's zie ik hier bijzonder weinig uithalen, anderzijds zal je hier ook geen Barbier en/of Viviani bij de eersten aantreffen.

Dus alles met snelle benen wat tussen beide categorieën valt zal zeer kort eindigen.

**** Sagan
*** Matthews, Ballerini, Demare
** Almeida, Vendrame, Ulissi, Cimolai
* Consonni, Swift, Mosca, Battaglin, Felline, Visconti

enz enz enz ;)

Fuubs 7 oktober 2020 om 22:27

Ganna en Caicedo sprinten voor de bergpuntjes, peleton doet rustig aan om hun sprinters erbij te houden. De twee hebben een halve minuut. Caicedo gaat vol in de afdaling, Ganna volgt. Ganna rijdt caicedo eraf op de 10% en wint twee op rij. En ja, de kans is 0, maar ik hoop.

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 23:13

Dat zou wel een mooie zijn idd. hahaha :D

ProfrondeZevenbergen 7 oktober 2020 om 22:45

Opvallend dat op de bergen/heuvels aan het begin van de etappe geen bergpunten te rapen zijn. Weet iemand waarom dat zo is? Het gaat toch serieus omhoog.

Fuubs 7 oktober 2020 om 22:52

Juist omdat de plek in de etappe invloed heeft op de classificatie van een klim.

Edit: "The climbs are divided into categories from 1 (most difficult) to 4 (least difficult) based on their difficulty, measured as a function of their steepness, length, location within the stage (near the start or end), and location in the overall race (early in the race or toward the end)." wiki

Maar de harde regels heb ik tot nu toe ook niet kunnen vinden. Ergens tijdens de tour kwam dit ook ter sprake.

toiletduck 7 oktober 2020 om 23:39

Ik denk dat dat knikje op 2,5km er te veel aan is voor Demare, zeker als UAE, Bora en/of Sunweb doortrekken. Ik verwacht voor DQS Ballerini vooraan.

smartlap 8 oktober 2020 om 01:14

Ik weet dat ie nooit wat wint en dit niet zijn aankomst is maar ik heb toch op Kelderman gestemd en dat ga ik vanaf nu bij alle etappes doen.

Ivanoviclover 8 oktober 2020 om 04:15

Ballerini niet eens vermeld? Huh?

wielerfan80 8 oktober 2020 om 05:59

De top 4 vandaag: Sagan, Ballerini, Vendrame & Matthews, in willekeurige volgorde. De rest maakt geen kans.

WilliamS23 8 oktober 2020 om 08:56

En uiteraard Ulissi. Voor de rest zie ik ook niet heel kanshebbers vanuit het grote pak.

nickdt 8 oktober 2020 om 09:56

Battaglin moet dit ook kunnen.

Forza Gianni 8 oktober 2020 om 06:58

Op 30km voor de streep gaat De Gendt demarreren en neemt 2 minuten voorsprong maar omdat er iemand het gore lef heeft gehad om met hem mee te springen laat hij zich in de laatste 3km voor de finish uitzakken en gaan de sterke mannen erom sprinten.

Jean Dumas 8 oktober 2020 om 08:08

Dit gaat mooier worden dan in Agrigento. Sagan moet dit zeker kunnen, maar Ulissi blijft de grote favoriet, al zullen de klassementsrenners zich ook wel roeren.

Limal 8 oktober 2020 om 08:27

Mosca wint!

Niet dat ik erin geloof, maar die staat in mijn pooltje en met Sagan, Matthews, Ulissi, Démare en Vendrame maak je natuurlijk nooit het verschil omdat iedereen die heeft ;-)

Munz 8 oktober 2020 om 09:23

Die klim op 2km is zwaarder dan er staat. Dit is 700 meter aan 9%.

*** Ulissi
** Matthews
* Sagan / late goede tactische uitval als het stilvalt / vluchters

lander luypaert 8 oktober 2020 om 09:59

Dat veranderd de zaak.

Merlinappa 8 oktober 2020 om 10:03

Volgens de Giro zelf is het 750 meter aan 6,3 procent. Wel een stukje van 10%. Even op street view bekeken: Inderdaad redelijk steil maar wel een enorm brede weg. Ik voorzie eigenlijk weinig problemen en verwacht renners als Demare hier gewoon in de sprint.

Munz 8 oktober 2020 om 11:29

Ik heb zelf het profiel getekend met de juiste hoogtemeters. Giro maakt een fout door laatste klimmetje te laten starten van 340 meter maar he is 324 meter, dat verandert het percentage van 6,3 naar 8,5-9%.

Merlinappa 8 oktober 2020 om 10:06

Op zo’n 300 meter voor de sprint gaat het nog eventjes 50 meter wat steiler omhoog, aan 5% zegmaar. Timing gaat essentieel zijn in deze sprint.

Headlines

Materiaalzone

Populair