Giro 2020: Voorbeschouwing vijfde etappe naar Camigliatello Silano

Giro 2020: Voorbeschouwing vijfde etappe naar Camigliatello Silano

foto: Cor Vos

Woensdag gaat de Giro d’Italia verder op het vasteland. Maar gemakkelijk wordt het niet als het peloton het heuvelachtige binnenland van de regio Calabrië doorkruist. WielerFlits blikt vooruit op het parcours en de favorieten!

Parcours

Na vier dagen koersen op Sicilië en een verplaatsing per boot is het Giro-peloton dan eindelijk aangekomen op het vasteland. De vijfde etappe van het drieweekse roze wielerfestijn is de eerste echt lange etappe, een stevige exercitie over 225 kilometer tussen Mileto en Camigliatello Silano. Met liefst 4.700 hoogtemeters. Kortom, de goed klimmende vluchters en klassementsmannen kunnen de borst nat maken.

Maar dit parcourspraatje begint in Mileto, de startplaats. Het is een klein stadje met nog geen 7.000 inwoners. Intekenen gebeurt op het centrale pleintje, maar of de renners veel aandacht zullen schenken aan de plaatselijke kathedraal is nog maar de vraag. Het gaat kort na de start gelijk al vervelend omhoog. En het blijft eigenlijk de hele dag op en neer gaan, steeds lastiger en lastiger.

In het begin van de rit passeert de meute de Tyrreense Zee, om vervolgens koers te zetten richting de Ionische Zee. Als de renners door Catanzaro Lido, de stad van de eerste tussensprint rijden, weten de renners dat het weer een stukje pittiger wordt. De renners laten de Ionisch kust immers al snel achter zich om naar Catanzaro te rijden. Na een klim van 3,5 kilometer à 5,4% gemiddeld is deze eerste klim van derde categorie gerond. Direct na een afdaling staat een nieuwe klim van derde categorie op het programma.

Giro 2020 etappe 5

Niet het stijgingspercentage van de Tiriolo (5,3%), maar wel de lengte zal voor een schifting kunnen zorgen. En ook nadat in het dorpje weer wat bergpunten zijn verdeeld loopt het nog een kilometer of vijf op richting ravitaillering. Stevig op het gemakje lunchen zit er hier waarschijnlijk niet in. In de dertig kilometer na de bevoorrading heeft het profiel immers wel wat weg van een afgebroken lemmet van een kartelmes; geen stuk om lekker in je ritme te komen.

Via een vrij technische, veertien kilometer lange afzink, de ongecategoriseerde Rogliano (4,8 kilometer à 6,2% gemiddeld) en een nieuwe afdaling komt een waarschijnlijk uitgedund peloton aan in Cosenza. Maar daar, na 181 kilometer koers, moet het spektakel eigenlijk nog pas beginnen. De Válico di Montescuro zat pas twee keer eerder in het parcours van de Giro en keert nu na 35 jaar weer terug.

Renners die hier als eerste boven kwamen? Eddy Merckx (1972) en Acacio da Silva (1985). Volgens het rondeboek is de klim 24,2 kilometer lang, terwijl het stijgingspercentage 5,4% gemiddeld bedraagt. De klim kunnen we grotendeels wel omschrijven als een stevige loper, op een goede kilometer halverwege na dan. Daar moeten de renners immers een kilometer aan 11,6% klimmen en dat is toch andere koek. Of het echter genoeg is om de klassementskanonnen tot een aanval te verleiden?

Vanaf de top is het nog 11,6 kilometer tot de streep in Camigliatello Silano. Deze zullen in sneltreinvaart worden afgelegd, want in de laatste elf kilometer loopt het bergaf. De streep ligt na een kort ommetje in Camigliatello Silano.

Start: 10.25 uur in Mileto
Finish: tussen 16.06 en 16.47 uur in Camigliatello Silano
Afstand: 225 kilometer


Favorieten

Woensdag rijden de renners door het heuvelachtige binnenland van de regio Calabrië, wat zeker tot aanvallen uitnodigt. In deze vijfde rit liggen kansen voor vluchters met goede klimmersbenen. De enige keer dat de Giro aankwam in Camigliatello Silano, in 1982, eindigde de etappe in een sprint met drie renners, die na 70 kilometer met een klein groepje mee waren gesprongen. Bij de finish verraste de Fransman Bernard Becaas zijn Italiaanse medevluchters Giovanni Renosto en Davide Cassani.

Giovanni Visconti – foto: Cor Vos

Ook nu mogen we de Italianen verwachten en dan in het bijzonder van de aanvallende Italiaanse ProConti-teams. In de etappe naar de Etna drukte Giovanni Visconti al zijn stempel op deze Giro. De ervaren renner van Vini Zabù-Brado-KTM sprong mee in de vroege vlucht en moest uiteindelijk enkel Jonathan Caicedo laten gaan op de flanken van de vulkaan. We houden er rekening mee dat we Visconti ook in de rit naar Camigliatello Silano van voren gaan zien.

Van de Bardiani-ploeg van de broers Reverberi zagen we in de eerste dagen Alessandro Tonelli en Francesco Romano in de aanval. Voor de vijfde etappe denken we dat Giovanni Carboni een eind moet kunnen komen. De Italiaan, die pas eind augustus 25 jaar werd, was vorig jaar in zijn eerste Giro al een paar keer in de buurt van het dagsucces. Daarnaast reed hij dit seizoen al degelijke uitslagen in La Route d’Occitanie en de Mont Ventoux Dénivelé Challenge.

Waar Bardiani-CSF-Faizanè en Vini Zabù-Brado-KTM helemaal of vrijwel volledig uit Italiaanse renners bestaan, telt de Androni-ploeg van Gianni Savio wat meer nationaliteiten. Zo maakten we op weg naar de Etna kennis met de Kroatische kampioen Josip Rumac. Voor de etappe naar Camigliatello Silano houden we de jonge Ecuadoraan Jefferson Cepeda, dit jaar tiende in Le Tour de Savoie Mont Blanc, in het oog.

Thomas De Gendt – foto: Cor Vos

Buiten de ProConti-rennes denken we bijvoorbeeld aan de Italiaan Dario Cataldo van Movistar, dat met een vrijbuitersploeg naar Italië is afgereisd. De ervaren klimmer pakte vorig jaar in Como de zege na een aanval van meer dan tweehonderd kilometer. Dit jaar was hij al zestiende in de Ronde van Lombardije. Ook heeft hij de Tour in zijn benen. Daarnaast letten we op zijn ploeggenoten Einer Rubio, Sergio Samitier en Antonio Pedrero.

Of laten de Italianen en de Italiaanse ploegen zich de kaas van het brood eten, zoals in 1982? Op de Etna was Jonathan Castroviejo de eerste die aanviel vanuit de elitegroep, nadat zijn kopman Geraint Thomas veel tijd inleverde als gevolg van een val. De Spanjaard maakte een degelijke indruk bergop, hoeft geen rekening meer te houden met Thomas en staat op een ongevaarlijke plek in het klassement. Datzelfde geldt voor zijn ploeggenoot Tao Geoghegan Hart.

In etappes met kansen voor vluchters kunnen we onmogelijk om de naam van Thomas De Gendt heen. De Lotto Soudal-renner heeft door de jaren heen al wat kunststukjes achter zijn naam gezet in alle drie de grote ronden. In deze Giro d’Italia hebben we hem al in de aanval gezien, De Gendt was zelfs de aanstichter van de allereerste aanvalspoging van de ronde! In die rit naar Agrigento werd hij echter met zijn medevluchters in de slotfase ingerekend.

Lawson Craddock – foto: Cor Vos

In de etappe naar de Etna had Lawson Craddock een belangrijk aandeel in de etappezege van zijn EF-ploeggenoot Jonathan Caicedo, want in de vroege vlucht kon hij een deel van het werk van de Ecuadoriaan op zijn schouders nemen. Met die rit én zijn achtste plaats in de individuele tijdrit in gedachten houden we wederom rekening met de Amerikaan, die in zijn zeven jaar bij de profs evenwel nog niet wist te winnen.

UAE Emirates leeft sinds vorige maand op een gele wolk na de sensationele eindzege van Tadej Pogačar in de Tour de France. Wellicht kan de ploeg op dat elan voortvaren in de Giro. Met de beloftevolle Brandon McNulty is alvast een plekje in de top-10 van het klassement ingenomen, maar vlak het team ook niet uit in een lange ontsnapping. Denk voor de etappe naar Camigliatello Silano aan klimmer Joe Dombrowski, die in de eerste dagen al wat tijd heeft ingeleverd.

De lijst renners die we kunnen verwachten voor deze vijfde etappe is lang, maar als we kijken wie in het verleden al eens een rit heeft gewonnen in een grote ronde, dan blijft nog slechts een select gezelschap over. En dan komen we ook uit bij de naam van de ervaren Daniel Navarro. Zijn zege in de Vuelta a España dateert evenwel van 2014. Toch heeft de renner van Israel Start-Up Nation een schat aan ervaring om aan te spreken in een rit als die van woensdag.

Joe Dombrowski – foto: Cor Vos

Tot dat kransje renners behoort ook Óscar Rodríguez, die in het truitje van Euskadi-Murias in 2018 etappewinst pakte in de Vuelta. De vraag is hoeveel ruimte hij krijgt van Astana, nu die ploeg met Miguel Ángel López en Aleksandr Vlasov al twee man zag uitvallen. De ‘ruimte’-vraag speelt ook bij Brent Bookwalter en Jack Haig, die zijn meegenomen om Simon Yates te ondersteunen. Chris Hamilton moet normaal gesproken zijn Sunweb-kopmannen van dienst zijn.

Dat geldt eveneens voor Fausto Masnada, normaal gesproken een van de grote favorieten in een etappe als deze. Maar we verwachten dat de Italiaan niet het roze van zijn ploeg gaat aanvallen. Tot slot willen we nog enkele laatste namen opgooien. Denk aan Víctor De la Parte (CCC), Stéphane Rossetto (Cofidis), Geoffrey Bouchard (AG2R La Mondiale), Mark Padun (Bahrain McLaren) en Ben O’Connor (NTT Pro Cycling).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Giovanni Visconti
*** Jonathan Castroviejo, Thomas De Gendt
** Dario Cataldo, Jefferson Cepeda, Lawson Craddock
* Giovanni Carboni, Joe Dombrowski, Tao Geoghegan Hart, Daniel Navarro

Giro 2020: Deelnemerslijst


Weer en TV

De renners moeten rekening houden met verslechterende weersomstandigheden onderweg. In het tweede deel van de dag neemt de kans op buien namelijk toe. De temperatuur loopt op tot hooguit 13℃. De wind waait uit het zuidwesten en is zwak tot matig.

De vijfde etappe van de Giro d’Italia is vanaf het begin live te volgen op Eurosport 1 en via de Eurosport Player. De NOS en Sporza beschikken ook dit jaar niet over de uitzendrechten.


Dit artikel delen:

59 Reacties

lander luypaert 6 oktober 2020 om 19:05

Ik dacht meteen aan Conti, O’connor en Valter.

Stoempen 6 oktober 2020 om 19:10

Sagan/Matthews/Ulissi in de vlucht voor de sprintpunten?

Luuk van Dael 6 oktober 2020 om 19:17

Klassementsmannen hoeven we niet te verwachten?

lander luypaert 6 oktober 2020 om 19:18

Wie gaat het controleren?

Vinyakke 6 oktober 2020 om 19:22

Geen ineos, mitchelton, jumbo, Bora, Astana of sunweb schat ik. Heel misschien trek maar ook niet 150km hoor. Zal een lange strijd worden om mee te zitten en dan is het kijken of er iemand binnen de 3 minuten staat, zoniet is de etappe weg vlgs mij…

Panache 6 oktober 2020 om 19:40

Moeilijk te controleren, maar ze gaan proberen om Yates definitief uit te schakelen.

zwiggelbig 6 oktober 2020 om 20:20

denk dat nibali in de afdaling zal proberen te gaan

Scibby 7 oktober 2020 om 09:31

@zwiggelbig, dat denk ik ook. Dit is echt zo een plek waar hij concurrenten onder druk gaat zetten en de slechte dalers tijd gaan verliezen of zelfs vallen. Precies zoals Nibali het graag heeft.

Lucas1234 7 oktober 2020 om 09:59

Ik verwacht niet voor de etappezege, zoals gezegd de rit is lastig te controleren, en ik denk dat enkel Trek echt kansen ziet op de overwinning als ze controleren. Ik denk inderdaad dat de vluchters gaan winnen. Maar ik verwacht wel dat daar achter wat gaat gebeuren tussen de favorieten. De finale is er een precies zoals Nibali ze graag heeft, een constante slotklim gevolgd door een snelle afdaling. Die gaat zeker wat proberen, voor Kruiswijk en Kelderman is het zaak om in het wiel van Nibali aan de afdaling te beginnen, dan hoeven ze alleen maar te volgen.

Groningen 7 oktober 2020 om 10:25

Nibali alleen maar volgen is lastig zat, zeker oppassen geblazen voor Kruijswijk en Kelderman (en liever een paar seconden verliezen dan onderuit gaan!)

Lucas1234 7 oktober 2020 om 10:38

@Groningen Nibali is de betere daler, en kan misschien een gaatje slaan. Maar uiteindelijk is het maar een afdaling van 12,5 kilometer, met +/- 65 km/h zijn ze gewoon met een minuut of 10 beneden. Heel veel meer dan 10-20 seconden ga je dan gewoon niet verliezen als je gelijktijdig aan de afdaling beginnen. Het wordt een ander verhaal als Nibali op de klim al een gaatje slaat.

Groningen 7 oktober 2020 om 15:16

Daarom dus, liever veilig naar beneden dan voor die paar seconden te veel risico nemen.

Vinyakke 6 oktober 2020 om 19:18

Visconti toch niet? Die werd er afgereden door iemand zonder
al te veel adelbrieven toch!? Dan hebben tolhoek, Cataldo, haig, kangert, ulissi, cataldo, C Hamilton, conti of mijn dark horse Valter toch veel meer kans! Kan trouwens nog effe doorgaan: alles tussen plek 20 & 50 zowat :)

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 19:33

Ik zie uit de Caceido nog wel een mooie carrière rollen, laatbloeiertje. Erg welkom in deze tijd van piepjonge supertalenten voor, na, boven onder, links rechts en tegenover.

Milan Clement 6 oktober 2020 om 19:22

De Gendt, vooral omdat ik het hoop. Verder kan morgen een groot deel van het peloton winnen. Ik verwacht geen spektakel van de mannen die voor een klassement gaan, te vroeg in de ronde en waarschijnlijk niet lastig genoeg. Hoewel een coupe van Kelderman wel leuk en verfrissend zou zijn.

p.zwart 6 oktober 2020 om 19:32

Misschien wat voor Yates?

zomaareens 6 oktober 2020 om 19:32

Hart staat toch veel te kort?

josi 6 oktober 2020 om 19:35

Het zal voor de vluchters zijn. Ik zie geen ploeg dit echt controleren, tenzij het roze in gevaar komt. Ik kan me wel voorstellen dat er op de slotklim flink doorgetrokken zal worden door de ploegen van de klassementsrenners om te testen hoe Yates er voor staat. Als ze die nog meer tijd kunnen aansmeren, zullen ze dat toch niet laten.

TijmenCamps 6 oktober 2020 om 19:51

Technische afdaling?

Marik 6 oktober 2020 om 19:56

De Giro is niet te voorspellen, hoop op een hoop actie morgen.

Wheely 6 oktober 2020 om 20:03

Pittig ritje, 225 km, lange klim in de finale met stukje van 18%.

Ik zeg Fuglsang.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 20:18

Lijkt me inderdaad een etappe voor hem om tijd te pakken op de minder klassieke mannen.

Magician 6 oktober 2020 om 20:38

Astana was de perfecte ploeg geweest om hier de nodige oorlog te maken. Maar na de Etna moeten er toch een aantal ploegen daar ook zin in hebben.

Dr op en dr over 6 oktober 2020 om 20:39

Pfffff Dat wordt weer een lastige kluif voor de Giro spellekes…. Valter, O’Conner, Hagen, Haig, Oomen, Cataldo, Ulissi, Felline, Rubio Reynes, Padun, Foss, De Gendt enz enz enz enz

Straks de websites van de ploegen maar eens bekijken, de dag uitslag om te kijken wie expres tijd verloren hebben, en de ziekenboeg van vandaag. Misschien dat dat iets meer duidelijkheid geeft.

Maar ja zal je zien dat je de perfecte vlucht bij elkaar puzzelt en dat het aan de finish alsnog tussen de AK mannen gaat. hahahaha

Hopelijk een mooie strijd op twee fronten, dat is voor de tv kijker wel zo boeiend. :)

Seeko 6 oktober 2020 om 22:29

En meer duidelijkheid?

Spake Breekerd 6 oktober 2020 om 23:43

Haig op basis van dit verhaal wel kanshebber.
Rodriquez en Padun staan op mijn shortlist

Natte spons 7 oktober 2020 om 09:48

Haig komt alleen binnen, normaal als je express laat lopen kom je toch in een groepje binnen? Of heeft hij express in de laatste kilometer het laten lopen?

biazzi13 6 oktober 2020 om 20:43

Zou Sam oomen hier Kunnen meegaan in de vlucht? Ik dacht ook aan Matteo Fabro die maandag al indrukwekkend was! Of zou die bij Majka moeten blijven?

Tuubke 6 oktober 2020 om 21:10

Oomen zal toch wel bij Kelderman moeten blijven, schat ik.

Wheely 6 oktober 2020 om 21:31

Het is te hopen voor Fabbro dat Majka zijn klassement snel om zeep is. Deze jongen klimt als de beste en kan een prachtige bergrit pakken, de Kuss van Bora.

Joaquim Agostinho 6 oktober 2020 om 21:34

Oomen zal inderdaad bij Kelderman moeten blijven, maar tot nu toe maakt hij helaas bergop een niet al te beste indruk.
Wellicht sparen ze hem voor later in de ronde.

Limal 6 oktober 2020 om 23:30

Vergeet Konrad niet, daar werkt Fabbro ook nog voor…

Merlinappa 6 oktober 2020 om 20:46

Dat slechte weer kan ook nog renners parten gaan spelen. Nog geeneens de helft van de temperatuur op Sicilië.

Titaantje 6 oktober 2020 om 21:15

Conti, Guerreiro en Villela lijken me meer wsl dan de meeste namen in deze sterren.

biazzi13 6 oktober 2020 om 21:26

Is die Guerriero zo goed? Kan die de etappe winnen ???

Seeko 6 oktober 2020 om 22:29

Bizar goed zou hem opstellen in je pouletje.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 22:37

Absoluut niet, niet selecteren!

Westfalen 6 oktober 2020 om 21:28

Verwacht morgen strak tempo op de klim. Wellicht is er een kopman die zijn ploeg op kop zet om wat concurrenten te testen. Man tegen man zal het niet worden voor de klassementsrenners.

Fuubs 6 oktober 2020 om 22:40

Pozzovivo of Visconti, gewoon omdat ik dat leuk vind.

fietsvriend 6 oktober 2020 om 22:58

Dagzege voor een vluchter maar misschien Trek die al een keertje aan de boom schudt om de wat bangere dalers in de regen te testen. Die technische afdaling van 14km klinkt wel als een kansje, wellicht nog een mannetje mee vooruit die ergens kan wachten.

Verweggistan 6 oktober 2020 om 23:13

Morgen zal Jeroen vast geen kans laten liggen om de naam van de aankomstplaats zo vaak mogelijk uit te spreken, waarna Karsten iedere keer weer informeert of dat niet die berg was waar ze nog over moeten.

Dr op en dr over 6 oktober 2020 om 23:46

Gelukkig is het ook te volgen via verschillende streamingdiensten. Voordeel, geen reclame en bovenal GEEN Karsten Kroon. ;)

Verweggistan 7 oktober 2020 om 08:08

Ik vind het juist wel een goede combi. Jeroen dit alle details weet en Karsten die het allemaal op zich af laat komen.

FDJ 7 oktober 2020 om 08:51

Kroon is top. Die weet zelfs van saaie sprintritten wat leuks te maken. Vanbelleghem vreselijk stemgeluid, voorzitter van de fanclub van Deceuninck Quickstep en gewoon niet om aan te horen. Ongelooflijk dat die nog steeds commentaar geeft. Krijg bijna heimwee naar zijn fanclub collega Wuyts.

Ab Normaal 7 oktober 2020 om 09:42

@FDJ
+1

Dr op en dr over 7 oktober 2020 om 12:31

@FDJ ..> Ja smaken verschillen uiteraard, en dat is verder ook helemaal prima. Echter vindt ik de parate wielerkennis van Kroon abominabel. Het minste wat je van een wielerverslaggever mag verwachten is dat hij de renners herkend toch ?

En dan bedoel ik niet vanuit een helikopter-shot waarin je zelfs amper de kleurtjes van de verschillende truitjes kan onderscheiden uiteraard. Maar wanneer renners vanaf de motor vol in hun gezicht worden gefilmd kan Kroon het nog voor elkaar krijgen eerst vijf namen op te noemen van bepaalde renners uit desbetreffende ploeg, en nog steeds de juiste niet te pakken te hebben.

En dat vindt ik persoonlijk toch wel erg. Het getuigd van een slechte voorbereiding, wat ook weerspiegeld wordt in z'n kennis over de route die ze rijden.

En nu is dit data waarvoor we Kroon eigenlijk niet nodig hebben, want de routes hebben we allemaal ter beschikking. En ik neem aan dat de meeste volgers ook 85% van de renners in één oogopslag wel herkent, (gezicht, postuur, eventueel kampioenen mouwtjes enz enz enz.)

Maar wat ook regelmatig voorkomt is, dat hij over momenten uit z'n eigen loopbaan begint en daar in vast loopt. Dan weet hij niet meer waar het was, of met welke renners, of vergeet in z'n geheel waar hij nu precies naartoe aan het werken was met z'n verhaal.

Het enige waar hij wel helder over is en zonder problemen over kan praten dat zijn de beestjes langs de weg. Daar weet hij blijkbaar alles van.

Maar ja, als ik dat wil weten of horen dan zap ik wel richting Animal Planet of zo.

Dus voor mij is Kroon een dikke nee. Alle respect voor de beste man verder hoor, als wielrenner genoot ik enkel meer van hem dan als verslaggever.

Ieder z'n smaak zullen we maar zeggen. ;)

Limal 6 oktober 2020 om 23:33

Ik kijk naar dat profiel en ik lees één naam: De Gendt. Áls hij zijn goede benen teruggevonden heeft…

Natte spons 7 oktober 2020 om 09:57

Misschien kan hij een setje benen van van Aert lenen. Die heeft er toch genoeg, doe met die klim op het einde maar zijn klimmersbenen. Zijn eigen benen zullen weer niet goed genoeg zijn vrees ik.

KennyKlimmen 6 oktober 2020 om 23:51

Fuglsang

Jacco van Stierop 7 oktober 2020 om 00:16

Camigliatello Silano is eenmaal eerder aankomstplaats geweest in de Giro. In 1982 won Bernard Becaas (1955-2000), een knecht van Hinault, daar de 11e etappe. Een week later, tijdens de 19e etappe, moet Becaas met een schedelbasisfractuur opgeven: hij is tegen een motorfiets van een toeschouwer, die de renners wel eens van dichtbij wilde bewonderen, aangeknald. Ook Marc Madiot is bij de val betrokken maar komt er met wat schaafwonden vanaf.
Na afloop maakt Hinault, die deze editie van de Giro zal winnen, zich boos: “De politie moet de toeschouwers van het parcours houden, maar ze rijden veel te ver vooruit en kunnen ons daardoor onvoldoende beschermen!”

Sonsbach Allstars 7 oktober 2020 om 09:16

Leuke bijdrage. dit soort gebeurtenissen zijn tijdloos in het wielrennen

steven17 7 oktober 2020 om 09:25

100% gaat Ineos (Castroviejo weer?) het proberen, ook Yates en Haig gaan iets proberen goed te maken vandaag.

Headlines

Materiaalzone

Populair