Giro 2020: Voorbeschouwing sprintetappe naar Asti

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:00
Giro 2020: Voorbeschouwing sprintetappe naar Asti

© Cor Vos

Tussen al die zware vijf sterrenritten door, krijgt het peloton tussen Morbegno en Asti even de tijd om tot rust te komen, in afwachting van de laatste bergetappe op zaterdag. In Asti kan Arnaud Démare een gooi doen naar een vijfde ritzege. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

De negentiende etappe, van Morbegno naar Asti, zal voor veel renners aanvoelen als een geschenk uit de wielerhemel. Na twee zware bergetappes richting Madonna di Campiglio en Lago di Cancano, en één dag voor de laatste bergrit met aankomst in Sestriere, staat er een vlakke onderneming op het programma. Het is een laatste kans voor de sprinters die zich de laatste dagen over de bergen in de Dolomieten en Alpen hebben gesleurd.

Startplaats Morbegno, in de regio Lombardije, is van oudsher een handelsstad en speelde door de eeuwen heen een cruciale rol in het verhandelen van goederen met steden en dorpen in de vallei van Bergamo en van de vroegere Republiek van Venetië. Nu is Morbegno ook een toeristische trekpleister, met dank aan de kerk van San’Antonio, een eigen museum en het fraaie Palazzo Malacrida. Het is tevens de geboorteplaats van twee wielrenners.

De een (Roberto Gusmeroli) is al een tijdje gestopt, de ander (Francesco Gavazzi) is nog altijd actief als renner van Androni Giocattoli-Sidermec. De inmiddels 36-jarige Gavazzi is er deze Giro echter niet bij. Morbegno zal overigens voor de derde keer als startplaats van een etappe fungeren, na 2009 (een etappe richting Bergamo, gewonnen door Kanstantsin Siutsou) en 2011 (een etappe die in San Pellegrine Terme werd gewonnen door Eros Capecchi).

De Ronde van Italië kwam ook een keertje aan in Morbegno: het is inmiddels alweer 29 jaar geleden dat de betreurde Franco Ballerini als eerste over de streep kwam. Misschien dat de organisatie bijna dertig jaar later nog een eresaluut brengt aan de kasseienvreter uit Toscane. Hoe dan ook, ze beginnen vrijdag aan de langste etappe van deze Giro. De etappe gaat eerst langs de oevers van het Comomeer en dan door de Povlakte.

Na goed zeventig kilometer trekken de renners door het wonderschone Como, bij de meeste wielerliefhebbers bekend als de aankomstplaats van de Ronde van Lombardije. Je hoeft weinig moeite te doen om hier een uitdagend parcours met de nodige beklimmingen uit te tekenen, maar RCS Sport is erin geslaagd om de vlakke wegen aan te houden richting de finish in Asti. Onderweg trekt het peloton nog over de Ponte del Passo, een in 1938 gebouwde brug.

Wie al eens op vakantie is geweest is in Lombardije en omstreken, weet hoe wonderschoon deze regio is. De Giro trekt echter verder naar de regio Piëmonte, dwars door de Povlakte en door plaatsen als Lainate, Abbiategrasso en Valenza, waar de ronde al eens is geweest. Het is voor de renners zaak om de hele dag geconcentreerd te blijven. Even verslappen is er niet bij, gezien de vele rotondes, wegversmallingen en verkeersdrempels.

Ook in de laatste kilometers naar Asti worden de renners nog ‘getrakteerd’ op meerdere rotondes, gevolgd door een wegversmalling. In de laatste kilometer moeten de sprinttreintjes nog rekening houden met eerst een linker- en dan een rechterbocht, de laatste 550 meter zijn rechttoe-rechtaan. Wie mag zich na meer dan 250 kilometer de opvolger noemen van gewezen topsprinter Alessandro Petacchi, die hier in 2003 voor het laatst zegevierde?

Finishstad Asti is overigens meer dan het bezoeken waard vanwege het indrukwekkende historische centrum. In Asti is men zeer bedreven in het maken van Barbero, de lokale wijn die op de heuvels rondom de stad wordt verbouwd. Een tip: bezoek Asti vooral op de derde dinsdag van september, want dan wordt namelijk de Palio gehouden. Dit is samen met die van de Toscaanse stad Siena die belangrijkste historische paardenrace van Italië.

Update: de etappe naar Asti is flink ingekort na protest van de renners. De coureurs werden met bussen naar de herstart in Abbiategrasso gebracht voor een etappe van slechts 124,5 kilometer. 

Start: 13.30 uur in Abbiategrasso
Finish: tussen 16.30 en 16.47 uur in Asti
Afstand: 124,5 kilometer


Favorieten

In deze Giro d’Italia is er uiteraard één sprinter die er met kop en schouders bovenuit steekt en dat is Arnaud Démare. De voorbije drie weken zijn vier ritten op een echte massasprint geëindigd en telkens trok de Franse kampioen aan het langste eind. Zowel in Villafranca Tirrena, Brindisi als in Rimini klopte hij Peter Sagan. In Matera was Démare Michael Matthews, die intussen al een tijdje thuis herstelt van zijn positieve coronatest, te snel af. Maar het spreekt voor zich dat Démare ook in Asti dé te kloppen man is.

Wie hem dan moet kloppen? Peter Sagan misschien… De Slowaak leefde in deze Giro opnieuw op en boekte al een mooie ritzege in Tortoreto na een fabuleuze prestatie onderweg. Nee, Sagan slaagde er de voorbije weken nog niet in om Démare te kloppen in een rechtstreeks duel, maar hij is wel diegene die het dichtst in de buurt kwam. En in Villafranca Tirrena was het nog spannend ook. U herinnert zich ongetwijfeld de finishfoto (zie onder), waarbij Demare, Sagan en Ballerini op één lijn eindigden.

foto: Cor Vos

Bij Deceuninck-Quick-Step hebben ze twee ijzers in het vuur als het op sprinten aankomt: Davide Ballerini en José Alvaro Hodeg. Afwachten hoe dat duo het in Asti gaat aanpakken. Ballerini haalde tot dusver twee keer de top tien in een massasprint: derde in Villafranca Tirrena en zevende in Brindisi. Hodeg van zijn kant werd vijfde in Brindisi en derde in Rimini. Het gaat met andere woorden de goede kant op met de Colombiaan. Als hij in de etappe over de Stelvio de krachten wat heeft kunnen sparen, kan hij in Asti een poging doen om Démare het vuur aan de schenen te leggen.

Een andere spurter waar in deze Giro veel van verwacht werd is Elia Viviani. Maar de Italiaan ontgoochelt, zoals hij eigenlijk al het hele jaar doet. Vijfde in Villafranca Tirrena, dat wel. Maar in de andere drie massaprints kwam hij niet verder een tiende (2x) en twaalfde plaats. Als hij zijn eerste seizoen in dienst van Team Cofidis in stijl wil eindigen, stroopt hij in Asti beter nog een keer extra de mouwen op. Of zetten ze bij Cofidis hun centen in op Simone Consonni? Die hield zich in de eerste drie sprints in de luwte, maar verraste in Rimini dan plots met een vierde plaats.

Viviani of Consonni. Wie sprint in Asti? – Foto: Cor Vos © 2020 Tour de France

En dan is er nog Davide Cimolai. De 31-jarige Italiaan van Israël Start-Up Nation werd zevende en vijfde in respectievelijk Villafranca en Matera, maar zowel in Brindisi als in Rimini zakte hij door het ijs. In Asti verwachten we dat hij er zich opnieuw tussen gooit, al zal dat eerder voor een ereplaats dan voor ritwinst zijn. En dat geldt eigenlijk ook voor jongens als Ben Swift, Andrea Vendrame, Stefano Oldani of Rick Zabel. Die renners zijn normaliter geen partij voor Démare en Sagan.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Arnaud Démare
*** Peter Sagan, José Alvaro Hodeg
** Elia Viviani, Davide Cimolai, Davide Ballerini
* Ben Swift, Andrea Vendrame, Stefano Oldani, Simone Consonni

Giro 2020: Deelnemerslijst


Weer en TV

De 19de etappe zal afgewerkt worden in druilerige omstandigheden. Negentig procent kans op regen bij de start in Morbegno. En veel warmer dan dertien, veertien graden wordt het niet in de voormiddag. Gelukkig blijft het wel windstil. En die omstandigheden veranderen in de loop van de dag niet. Ook onderweg en bij de finish in Asti is de kans op regen bijzonder groot.

De negentiende etappe van de Giro d’Italia is ook nu weer live te volgen op Eurosport 1 en online via Eurosport.nl. De uitzendingen (op tv en online) beginnen om 11.25 uur. De tv-uitzending wordt gedeeltelijk gecombineerd met de Vuelta.


Dit artikel delen:

31 Reacties

Murcia 22 oktober 2020 om 19:13

Demare is een gewaagde voorspelling LOL

Nielsss1986 22 oktober 2020 om 19:18

Wat een zinloos lange etappe

katerkop 22 oktober 2020 om 20:12

Inderdaad. 150 km is lang zat voor zo’n etappe

Panache 22 oktober 2020 om 20:16

Zinloos? Ik denk dat Wilco graag 160 km had gehad.

Fast Freddy 22 oktober 2020 om 23:41

Volkomen belachelijk inderdaad. 100km te lang.

joeri van der sman 22 oktober 2020 om 19:21

Ik heb trouwens nog even terug zitten kijken naar de eerste ritten toen Hart nog aan het knechten was voor Thomas.

In de eerste tijdrig pakt Wilco 36 seconden.
In de rit naar de Etna (waar Thomas uitvalt), Verliest Wilco 0.39 seconden op de winnaar en Hart maar liefst 2.33 … Bijna 2 minuten winst voor Wilco daar.

Ineos / Hart zullen wel spijt hebben dat ze in die eerste etappes Hart zo veel tijd hebben laten verliezen …

mackie 22 oktober 2020 om 20:00

Hart is op de Etna gewoon gelost hoor. Heeft toen gewoon zijn eigen koers mogen rijden

flipper 23 oktober 2020 om 09:33

Vorig jaar in de Vuelta lijkt het in het begin ook nergens op. Aan het eind van die ronde was hij (als vrijbuiter) een van de sterkste mannen in koers…

Ik heb dus de indruk dat er ook wel iets mankeert aan de manier waarop hij zich op zo’n ronde voorbereid, of misschien is dat juist een verklaring waarom hij aan het eind nog zo fris is.

koos1 22 oktober 2020 om 19:24

Toch wel de meest overbodige etappe deze Giro. Dat de sprinters nog een laatste kans krijgen is prima, maar waarom meer dan 250km? Ja, oke waarschijnlijk gewoon een start en finishplaats die veel betalen. Een etappe van 150-180km was toch ook al genoeg geweest.
Kansloze vluchtergroep zal wel wegrijden en Demare wint de massasprint. Meer zal er waarschijnlijk niet gebeuren.

skylimit 22 oktober 2020 om 19:35

Kansloze vluchtgroep ? Gaat de ploeg van Demare de hele etappe controleren ?
Er zijn nog genoeg ploegen die niets gewonnen hebben en in een massasprint kansloos zijn. Andere ploegen zullen rustig aan willen doen met het oog op de rit van zaterdag en de tijdrit van zondag.

Panache 22 oktober 2020 om 20:18

DQS wil ook sprinten.

Veloburto 22 oktober 2020 om 19:43

Deze is voor De Gendt. Fdj heeft er voordeel bij als er niet gesprint wordt

josemanuelfuente 22 oktober 2020 om 20:14

Heerlijk, op Eurosport 253 km geleuter over de etappe van vandaag

skylimit 22 oktober 2020 om 20:49

@panache DQS kan ook gewoon Ballerini of Honore/Serry meesturen in de vluchtgroep, zodat Masnada, Knox en Almeida rustig aan kunnen doen.

harryjohan71 23 oktober 2020 om 08:47

Waarom moeten Masnada en Knox rustig aan doen? Ze rijden niet meer voor het roze en als er tempo wordt gemaakt in een bergrit ligt zeker Knox er direct af. Daarnaast wil Masnada zo te zien niet knechten voor Almeida.

Massimo Bataille 23 oktober 2020 om 10:47

Knox ligt er direct af?
Staat 15de in het AK en heeft al constant zeer lang meegegaan met de koplopers. Heeft al meermaals goed werk gedaan en was zelf 7de in etappe 15.
Nooit gedacht dat ik dit zou moeten zeggen, maar Quickstep is na Sunweb gewoon de beste klassementsploeg in deze Giro. Het is jammer dat Almeida wat plaatsen gezakt is (al is dit logisch), maar met Masnada en Knox hebben ze gewoon 2 goede renners die zeer goed in vorm zijn

harryjohan71 23 oktober 2020 om 14:25

15e is op 35 minuten. Het kopwerk van Knox heb ik deze Vuelta niet gezien. Ook Masnada heeft maar zeer beperkt op kop gereden. Het kopwerk is door andere teams gedaan in de bergetappes. Het kopwerk dat DQS gedaan heeft is voornamelijk door andere renners gedaan dan Masnada en Knox. INEOS rijdt trouwens sterker in de bergen dan DQS. De klimknechten van Astana en Trek zijn allemaal uitgevallen. Michelton – Scott en TJV zijn na een week uit koers.

denistel 22 oktober 2020 om 21:17

260 km lijkt me nou ook geen geschenk uit de hemel.denk dat
sterke vluchters een goede kans hebben.

japio 22 oktober 2020 om 21:32

Dit is vooral de dag na de dagen ervoor, en voor de dagen erna. Alleen de laatste 10 kilometer, verder niet veel aan vermoedelijk.

fietsvriend 22 oktober 2020 om 21:59

Benieuwd hoe deze etappe gaat verlopen. Maar na het slagveld van vandaag is dit toch niet heel erg fijn lijkt me.

tvm 22 oktober 2020 om 22:13

Maak het rijtje af:
Dumoulin-Aru
Kruijswijk-Nibali
Dumoulin-Froome
Roglic-Pogacar
Kelderman-….

Wordt wel pijnlijk zo.

thijs1984 23 oktober 2020 om 08:17

Kruijswijk – chaves- nibali giro 2016
Quintana – Dumoulin giro 2017
Yates – froome giro 2018
Alaphilippe – bernal tour 2019

Waarom noem je de andere renners die tot een etappe of 2-3 voor het einde in de leiderstrui reden niet?

Dumoulin – froome noemen voor de giro 2018, terwijl yates constant het roze had…

En bij Roglic noemde je wel dat hij verloor, maar niet dat hij vorig jaar de Vuelta won?

Lekker selectief shoppen. Ben blij dat de door jou genoemde personen überhaupt in de positie komen dat ze meedoen.

xistnc 23 oktober 2020 om 08:50

Neem je vandaag ergens even tijd voor een zen-momentje, Thijs?

KennyKlimmen 23 oktober 2020 om 00:24

@tvm Je verliest nou eenmaal vaker dsn dat je wint in deze sport. Dat je in de gelegenheid komt om te winnen is al fantastisch. Ook voor ons als volgers…

freirefreire 23 oktober 2020 om 00:46

Mee eens, maar het begint mij ook wel op te vallen dat de Nederlanders heel begaafd zijn in het naast de hoofdprijzen grijpen in grote rondes.

dvansteenis 23 oktober 2020 om 07:44

@tvm Werkt het zo niet altijd in sport? Hoe vaak hebben aru, nibali en Froome (iets minder) wel niet naast een prijs gegrepen. Gaat bij pogacar ook nog genoeg gebeuren.
En waarom noem je Roglic? Nederlandse ploeg? Wat heeft Roglic wel niet allemaal gewonnen voor ze.
Je kunt ook de Nederlanders opnoemen die iets hebben gewonnen: Mollema vdPoel Poels Dumoulin Groenewegen enz.
Dumoulin is de enige met een grote ronde deze generatie maar hoe geweldig is het dat nu Kelderman in deze positie zit? Geniet er gewoon van; je kunt ook jaren zonder een overwinning zitten.

wielerman 23 oktober 2020 om 08:14

Ongelooflijk zo’n etappe!

flipper 23 oktober 2020 om 09:40

Ben benieuwd wie er naast Groupama zin heeft om op kop van het peloton te rijden. Aan de andere kant, behalve Pellaud en De Gendt (tussensprint klassement) heeft waarschijnlijk ook niemand zin of belang om in zo’n etappe vooruit te gaan rijden…

Munz 23 oktober 2020 om 09:47

Heel veel Italiaanse rennertjes willen hun laatste kans van 2020 grijpen. Ik verwacht een Damiano Cima-scenario.
50% kans vluchters
50% kans massasprint

Marco Willems 23 oktober 2020 om 12:47

In de laatste kilometers weer een flink aantal wegversmallingen én een chicane in de laatste 800 meter. Super goed idee en dat met glad wegdek. Hoop dat iedereen hier ongeschonden doorkomt

Plato 23 oktober 2020 om 12:53

Deze ingekorte rit is toch wel een godsgeschenk voor Kelderman zeg, hierdoor kan hij extra herstellen voor het weekend. Dan morgen drie keer een niet al te steile klim overleven, lijkt me in principe haalbaar. Het is redelijk vergelijkbaar met de slotklim van woensdag waarin een controlerend DQS met Almeida met gemak wist te overleven.

Natuurlijk speelt mee dat Kelderman diep moest gaan, maar in principe zal hij na vandaag redelijk kunnen herstellen. En kan me ook niet voorstellen dat Hart niet heeft afgezien gisteren. Vervolgens zondag de klus afmaken met de tijdrit van z’n leven. Je kan het slechter treffen.

Headlines

Materiaalzone

Populair