Giro 2020: Voorbeschouwing op de vlakke etappe naar Rimini

Giro 2020: Voorbeschouwing op de vlakke etappe naar Rimini

foto: Cor Vos

Na enkele lastige dagen krijgen de sprinters woensdag weer kansen in de etappe naar badplaats Rimini. Tot op heden werd al driemaal gespurt om de overwinning en telkens trok Arnaud Démare aan het langste eind. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

De elfde etappe van de Giro d’Italia is op het lijf geschreven van de snelle mannen. Na een korte verplaatsing gaat de ronde verder in de regio Marche, waar wordt gestart in de kustplaats Porto Sant’Elpidio. Hier kwam het peloton al een paar keer over de vloer; behalve in de Giro ook in Tirreno-Adriatico. Zo won Peter Sagan hier in 2015 onder barre omstandigheden een etappe in de Corsa dei Due Mari door in de sprint Gerald Ciolek en Jens Debusschere te verslaan.

Vanuit Porto Sant’Elpidio gaat de route eerst naar Civitanova Marche, waar de schoenenindustrie en de visserij een belangrijke bron van inkomsten zijn. Vervolgens passeert het parcours havenstad Ancona en gaat het over vlakke, rechte wegen naar haven- en badplaats Pesaro. Daar ligt na 105,9 kilometer de tussensprint voor de puntentrui. De eerste acht krijgen punten, maar bonificaties zijn er niet te verdienen.

Vlak na Pesaro ligt de enige gecategoriseerde klim van de dag, de Monte San Bartolo (3,9 km aan 4,1%, max. 8%) met de top na 111,3 kilometer. Vervolgens gaat de route de grens over met de regio Emilia-Romagna, waar de finale van deze elfde etappe plaatsvindt. Bij het toeristische Gabicce Mare buigt de route van de kust af het binnenland in, waar bij Misano Monte, Coriano en Cerasolo wat hoogteverschillen moeten worden overbrugd.

In Coriano ligt overigens na 144,1 kilometer een tussensprint waar drie, twee en een bonificatieseconde te verdienen zijn. Na het bereiken van Cerasolo is het nog ruim dertig kilometer tot de streep, maar zijn alle moeilijkheden al achter de rug. Vluchters die nog vooruitrijden worden na Santarcangelo di Romagna normaal gesproken ingerekend als het wegdek vals plat naar beneden loopt richting aankomstplaats Rimini.

De finale door de populaire vakantiebestemming is overigens erg verraderlijk. Op weg naar de aankomstlijn staat het peloton namelijk een aaneenschakeling van scherpe bochten en rotondes te wachten. Na een recht stuk van zeker anderhalve kilometer, liggen voorbij de rode vod, op zo’n 600 meter van de streep, nog twee haakse linkerbochten. Daarna is het rechtuit sprinten naar de meet, waar na 182 kilometer de winnaar wordt bepaald.

Zonaanbidders zullen Rimini meteen associëren met het strand, maar de verstokte wielerfanaat denkt eerder aan Marco Pantani. In 2004 werd de legendarische Italiaanse wielrenner namelijk dood aangetroffen op een hotelkamer in de badplaats. Onderzoek wees uit dat hij was gestorven aan hartfalen, een gevolg van een cocktail van cocaïne en antidepressiva. Dat hij vermoord zou zijn was louter gebaseerd op fantasie, meldde het onderzoeksrapport.

Start: 12.05 uur in Porto Sant’Elpidio
Finish: tussen 16.17 en 16.41 uur in Rimini
Afstand: 182 kilometer


Favorieten

Na een paar heuvel- en bergachtige etappes en een rustdag krijgen de sprinters woensdag weer een kans. De snelle mannen moeten die gelegenheid bij de haren grijpen, want een dag later gaat het peloton de heuvels weer in. Op de klimmetjes na Pesaro liggen kansen voor aanvallers, maar normaal komt alles in de laatste dertig kilometer weer samen en is het sprinten geblazen.

Arnaud Démare – foto: Cor Vos

De grote favoriet voor de etappezege is Arnaud Démare, die de drie eerdere sprints in Villafranca Tirrena, Matera en Brindisi steeds naar zijn hand zette. Kortom, de snelle Franse renner moet nu barsten van het vertrouwen. Bovendien kon hij in de eerste week steunen op een sterke lead-out, al zijn daar intussen Benjamin Thomas en Ramon Sinkeldam uit weggevallen.

In de eerste van zijn drie gewonnen sprints, in Villafranca Tirrena, was het verschil het kleinst. Na de aankomst moest zelfs de fotofinish er aan te pas komen om aan te tonen dat Démare zijn wiel net iets eerder dan Peter Sagan over de streep drukte. De Slowaak was al meermaals tweede en heeft zijn zinnen gezet op de paarse puntentrui. We mogen hem dus ook zeker verwachten. Na zijn indrukwekkende solo in Tortorento zal bij Sagan het zelfvertrouwen flink gegroeid zijn. Hij liet daar ook zien meer dan alleen een sprinter te zijn, maar dat wisten we al.

Ook Davide Ballerini maakte mee de jump in de eindsprint van Villafranca Tirrena, maar moest na bestudering van de beelden genoegen nemen met de derde plaats. In de vlakke aankomsten zat de Italiaan er steeds dichtbij en dat is normaal gezien ook in Rimini het geval. Al heeft zijn ploeg Deceuninck-Quick Step ook de snelle Álvaro José Hodeg in de gelederen.

Peter Sagan – foto: Cor Vos

Afgaand op zijn palmares is Fernando Gaviria een van de beste sprinters in de Giro d’Italia, maar vooralsnog wil het nog niet echt vlotten. Zijn beste uitslag was in de etappe die Alex Dowsett won en hij in de pelotonssprint om de zevende plaats de intussen afgestapte Michael Matthews moest voorlaten. Dat de snelheid er nog altijd is, bewees de Colombiaan wel in de Giro della Toscana.

Wat geldt voor Gaviria, geldt ook zeker voor Elia Viviani. Het aantal overwinningen van de Italiaan is talloos, maar ondanks hoge ambities scoorde hij nog niet dit seizoen, en dus ook nog niet in de Giro. Zijn beste uitslag reed hij in Villafranca Tirrena, maar er was geen finishfoto voor nodig om vast te stellen dat hij vijfde was geworden. Toch houden we maar rekening met hem op weg naar Rimini.

Mikkel Bjerg kreeg deze Giro de kans om aan een grote ronde te ruiken en zich te ontdekken. De jonge Deen grijpt die kans vooralsnog met beide handen aan. In de openingstijdrit was hij derde, net als in de bergrit naar Roccaraso. In Vieste moest hij in de pelotonssprint om de zevende plek enkel Matthews en ploegmaat Gaviria voorlaten. Mogelijk kan hij in Rimini verrassen.

Ballerini, Sagan en Démare – foto: Cor Vos

Dan is er nog een hele ris renners die op een goede dag een korte uitslag kunnen rijden. Denk aan Andrea Vendrame, die al vierde was in Villafranca Tirrena en zesde in Matera. Of aan Fabio Felline en Juan Sebastián Molano, de nummers drie en vier in Matera. Davide Cimolai krijgt Israel Start-Up Nation normaal het vertrouwen nu Rudy Barbier er niet meer bij is.

Andere namen om in de gaten te houden zijn de Britse kampioen Ben Swift, de Italianen van Bardiani-CSF-Faizanè Giovanni Lonardi en Filippo Fiorelli, Stefano Oldani van Lotto Soudal en Enrico Battaglin van Bahrain-McLaren.


Favorieten volgens WielerFlits 
**** Arnaud Démare
*** Davide Ballerini, Peter Sagan
** Fernando Gaviria, Álvaro José Hodeg, Elia Viviani
* Davide Cimolai, Juan Sebastián Molano, Andrea Vendrame, Mikkel Bjerg

Giro 2020: Deelnemerslijst


Weer en TV

De weersverwachting voor de rit van woensdag is licht bewolkt. Bij de start in Porto Sant’Elpidio is het zo’n 16℃ en er waait een zwakke wind vanuit het zuiden, windkracht 2. Aan de finish loopt de temperatuur op tot 19℃ met een zwak tot matige wind vanuit het zuidoosten, windkracht 2 à 3. Later op de dag neemt de kans op regen toe.

De elfde etappe van de Giro d’Italia is ook nu weer live te volgen op Eurosport 1 en via de Eurosport Player. Sporza en de NOS beschikken ook dit jaar niet over de uitzendrechten.


Dit artikel delen:

34 Reacties

harryjohan71 13 oktober 2020 om 18:07

Voor we de sprinters gaan benoemen is het verstandig om na te denken wie de vlucht gaat terughalen. Groupama is niet sterk genoeg. Ook 2 renners kwijt. DQS gaat het niet doen. UAE vraag ik me ook af. Gaviria is niet sterk en vandaag gevallen. Sunweb niet. Oftewel deze is voor de vluchters. Bora gaat energie sparen voor andere ritten en heeft ook 2 kopmannen en maar 7 renners.

hartstikkebedankt 13 oktober 2020 om 18:09

Israel en Cofidis voor Cimolai en Viviani. En FDJ en UAE zijn niet sterk genoeg maar zullen zeker 2 man bijsteken als het nodig is.

harryjohan71 13 oktober 2020 om 18:12

Dat zijn sprinters die geen kans maken tegen Demare. Deze ploegen hebben ook geen schijn van kans tegen de tempobeulen die in de Giro aanwezig zijn. Als UAE niet voor Gaviria gaat rijden wordt het echt geen sprint.

EducationSecond 13 oktober 2020 om 19:59

Wanneer is een vlakke rit als deze voor het laatst niet geëindigd in een sprint? Zoveel kansen zijn er niet voor iemand als Gaviria, 100% dat dit een sprint wordt. Zet Brandle en Dowsett op kop en de 3 Italiaanse renners van een matige ploeg zijn zo teruggehaald.

harryjohan71 13 oktober 2020 om 20:33

Israel maakt met Dowsett dan wel Brandle in de ontsnapping meer kans dan met Cimolai in de sprint.

Ab Normaal 14 oktober 2020 om 09:10

@harryjohan71
Als er niet gesprint wordt maken ze zeker geen kans.
Dit wordt gewoon een sprint.

Maglia Rosa 14 oktober 2020 om 10:04

@Education second,
De laatste sprint van de Giro vorig jaar. Dus dat is toch al snel 3 vlakke ritten geleden.

josi 13 oktober 2020 om 18:22

Ploegen die niet vertegenwoordigd zijn in de ontsnapping en een behoorlijk rappe man in huis hebben, zullen toch nogal eens een mannetje mee willen laten draaien op kop van het peloton. Anders hebben ze sowieso helemaal niks. Dit lijkt me een geheide massasprint worden.

harryjohan71 13 oktober 2020 om 18:38

Ik verwacht ook dat het een gevecht wordt om in de ontsnapping te zitten. Israel Nations en AGR bijvoorbeeld hebben meer kans in de ontsnapping dan in de sprint

steefje9 13 oktober 2020 om 18:42

Gaviria ook gevallen vandaag. Zien hoe die is hersteld.

Titaantje 13 oktober 2020 om 19:11

Zonder val had ik hier Gaviria de maximale sterren gegeven. Demare is met Sinkeldam toch een belangrijke schakel kwijt in de sprintvoorbereiding, terwijl Gaviria met Molano-Richeze echt een topduo heeft. Nu dan toch maar Demare.
Verder zou ik “vlakke” sprinters als Cimolai en Hodeg wel wat hoger aanslaan dan Ballerini voor deze aankomst.

**** Demare
*** Gaviria, Sagan
** Viviani, Cimolai, Hodeg
* Ballerini, Vendrame, Molano, Lonardi

harryjohan71 13 oktober 2020 om 19:29

Hodeg heeft het dit jaar nog niet laten zien. Op basis daarvan logisch dat hij weinig/geen sterren krijgt

chasse patat 13 oktober 2020 om 19:31

Ik zie ook geen sprintersploeg controleren behalve FDJ. Een mooie rit dus voor een groep vooruit, want FDJ zie ik niet de hele rit controleren.

Willem Hofman 13 oktober 2020 om 19:37

Na de inspanningen van vandaag zie ik Sagan morgen geen Top 3 uitslag rijden. Bij een massasprint is Démare een zekere winnaar. Dus als Sagan nog kans wil houden op de puntentrui, is Bora er zelfs bij gebaat dat het géén massasprint wordt. Als er een groep van 10, 12, 14 hardrijders wegrijdt en goed ronddraait, dan ben ik benieuwd of er voldoende ploegen FDJ willen helpen om voor een bij voorbaat verloren sprint te zwoegen.

Titaantje 13 oktober 2020 om 19:44

Sagan heeft in de Tour zo vaak aanvallen en top 3 sprints afgewisseld, daar is hij wel sterk genoeg voor.

mackie 13 oktober 2020 om 20:15

Is het een open gebied waar ze door rijden? Wind staat echt wel gunstig voor waaiers, weet alleen niet of het hard genoeg waait

Wheely 13 oktober 2020 om 21:23

Dat lijkt wel zo, alsmaar langs de kust. Wellicht toch maar kijken morgen.

Westfalen 13 oktober 2020 om 23:06

Windkracht 2 staat in de voorbeschouwing. Dan kun je waaiers wel vergeten.

Romāns Vainšteins 14 oktober 2020 om 08:25

Ik hoop op een viertal tot op het bot gemotiveerde Italiaantjes uit de kleinere ploegen die het peloton net voorblijven en er een beklijvende finale uitpersen. Paar jaar geleden had je er eens zo’n eentje met uiteindelijk Nicola Boem als overwinnaar, dat was smullen. Zo zeldzaam helaas dat type etappes, altijd maar weer die sprints en tegenwoordig ook nog eens de lijnmonologen daaropvolgend…

Hup 4 Italiaantjes!

lander luypaert 14 oktober 2020 om 08:35

En Cima verleden jaar

skylimit 14 oktober 2020 om 08:32

Op zich is dit een makkelijke rit om te controleren voor de sprintersploegen.
DQS samen met FDJ vanaf het begin en aan het eind komen daar nog de andere ploegen bij met interesse. Vermoedelijk zal de animo om in de vlucht te geraken vandaag ook niet bijster groot zijn vanwege het niet uitdagende parkoers.

De enige kans dat het geen massasprint wordt, is als er een sterke groep halverwege op dat klimmetje wegrijdt op 70-80km van de finish. Daarna volgt er nog wat golvend terrein tot 30km voor de finish, waarop de achtervolging lastig te organiseren is misschien, zeker als bijvoorbeeld enkele sprinters achterop geraakt zouden zijn.

hjjanssen1973 14 oktober 2020 om 08:55

Maar…. zijn dit soort etappes nog wel houdbaar in het wielrennen? #oersaai

Panache 14 oktober 2020 om 09:07

De etappe biedt in totaal 1191 hoogtemeters. Je ziet het niet aan het profiel, maar het is zeker geen biljartlaken. Op 20 km van de streep (bijvoorbeeld) Santa Cristina (1,3 km, 6,0%). Allemaal niet heel heftig, maar het gaat wel in de benen zitten.

hjjanssen1973 14 oktober 2020 om 09:11

Iemand met een punch kan dan net wegkomen, maar daarna nog 20km vlak, dus ik denk dat het een saaie etappe wordt. Mede gezien de mooie etappes die we al hebben gezien, denk ik dat dit soort etappes weinig toevoegen. Ik kijk naar de laatste 10km, en vervolgens of mijn sprintploegje gewonnen (maar waarschijnlijk verloren) heeft.

hjjanssen1973 14 oktober 2020 om 09:12

Maar misschien dat iemand de knuppel in het hoenderhok gooit bij de Monte San Bartolo.

Jungle Man 14 oktober 2020 om 09:37

Zulke etappes horen erbij om van a naar b te kunnen rijden.
Omdat ze dusdanig saai zijn, heb ik niet de behoefte om te kijken.

Arie den Blanken 14 oktober 2020 om 10:06

Voor mij het zelfde . Vandaag twee koersen rechtstreeks op TV . Deze etappe en Scheldeprijs in Schoten. Helaas allebei van die “GAAP” ritten. Naar de samenvatting in de Journaals volstaat. De mooiste wieleruitzending vandaag is waarschijnlijk Vive le Vélo-Lever de Ronde vanavond op één.

Jean Dumas 14 oktober 2020 om 10:03

Deze etappes zijn alleen doorslaggevend als het nat is, hopen dus op veilige doortocht.

tvm 14 oktober 2020 om 10:06

Mensen die denken dat dit geen sprint wordt zijn aan het wensdenken.

Corné . 14 oktober 2020 om 10:43

Ben benieuwd of Gaviria beetje hersteld is?
Weet iemand daar wat meer over toevallig?

lander luypaert 14 oktober 2020 om 11:22

“Mijn elleboog doet een beetje pijn, de val vond plaats tijdens de eerste afdaling, mijn fiets gleed een beetje uit en ik kon niets doen”, zei Fernando Gaviria. ‘Ik kon er niet omheen. Ik ben gevallen, maar ik denk niet dat het delicate gevolgen heeft. Eens kijken wat de onderzoeken van de doktoren zeggen (…) Hij had zijn niveau teruggekregen. Ik voelde me geweldig, maar nu moet ik uitzoeken wat er met de val is gebeurd. “

SprintMaster 14 oktober 2020 om 10:43

Alle ploegen tegen FDJ; laat zij alles maar dichtrijden.

Wheely 14 oktober 2020 om 11:06

Thomas De Gendt heeft in ieder geval wat extra pannenkoeken gegeten vanochtend aan het ontbijt.

PogAICAR 14 oktober 2020 om 12:06

Lijkt me er een voor Fuglsagan

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair