Giro 2020: Voorbeschouwing achtste etappe naar Vieste

Giro 2020: Voorbeschouwing achtste etappe naar Vieste

foto: Cor Vos

Rit acht in de Giro d’Italia is een etappe met twee gezichten. Het eerste deel voert de renners langs de kust over een nagenoeg vlak terrein, het venijn begint na precies 90,3 kilometer. Een Monte van tweede categorie en een verraderlijke lokale omloop, waar de sprinters hun handen vol aan zullen hebben. Kunnen zij overleven? WielerFlits blikt vooruit op de rit van zaterdag.

Parcours

Met het bereiken van de Adriatische Zee in de zevende etappe naar Brindisi blijft de Giro d’Italia de komende dagen in noordelijke richting de kustlijn volgen. Het tweede weekend gaat van start in het kleurrijke havenplaatsje Giovinazzo, een half uur rijden van de Apulische hoofdstad Bari. De stad ontving ook in 2014 de Giro d’Italia, nadat de ronde vier dagen eerder in Ierland afgetrapt was. Na een korte rit over 112 kilometer was Nacer Bouhanni de beste in een massasprint.

Het eerste stadium van de dag is volledig vlak, als onder meer haven- en industriestad Barletta wordt doorkruist. Vervolgens komen de renners aan in vissersstad Manfredonia, waar na 90,3 kilometer de tussensprint voor het puntenklassement is gepositioneerd. De eerste acht krijgen punten, maar bonificaties zijn daar niet te verdienen. Daarna leidt de route het bergachtige schiereiland Gargano op, dat ook wel bekendstaat als de Spoor van de laars.

Daar neemt het profiel een andere gedaante aan en loopt de weg voor de eerste keer omhoog, op de gelijkmatige klim naar het bedevaartsoord Monte Sant’Angelo (9,6 km aan 6,1%, max. 10%). Daar vandaan heb je een geweldig uitzicht over de Adriatische Zee, maar daar zullen de coureurs zaterdag weinig oog voor hebben. Na 106,2 kilometer bereiken ze de top op 747 meter hoogte en aansluitend gaat het parcours verder over slingerende, golvende kustwegen.

Bij het toeristische Pugnochiuso ligt na 157,3 kilometer de tweede officiële klim, La Guardiola (1,4 km aan 5,6%, max. 11%). Hierna gaat de weg op en af naar Vieste, waar na 173,6 kilometer het lokale circuit wordt opgereden. Korte tijd later wordt al voor een eerste keer kennisgemaakt met de gemene muur naar La Chiesuola, waar het over een kilometer aan gemiddeld 9,3 procent omhoog gaat met een stuk tot 17 procent.

Na 185,5 kilometer passeren de renners voor de eerste keer de aankomststreep, wat tegelijkertijd een tussensprint is voor drie, twee en een bonificatieseconde. Uiteindelijk volgt de finaleronde van 14,5 kilometer met nog eens de korte, explosieve helling naar La Chiesuola. Daarna gaat de weg lang vals plat naar beneden terug naar de kust, waar na 200 kilometer wordt gefinisht. De rit lijkt gemaakt voor vluchters, maar misschien kunnen de sprinters met sterke benen overleven.

Vieste was al twee keer eerder aankomstplaats in de Giro. In 1979 dacht rozetruidrager Francesco Moser de eindsprint van een kopgroep te gaan winnen, maar toch glipte de zege hem door de vingers. Giuseppe Saronni kwam in de laatste meters namelijk langszij en drukte zijn wiel net iets eerder over de streep. En in 1988 won de Del Tongo-ploeg van Pietro Algeri hier een ploegentijdrit.

Start: 11.25 uur in Giovinazzo
Finish: tussen 16.13 en 16.44 uur in Vieste
Afstand: 200 kilometer


Favorieten

Wie gaat in deze rit met zege aan de haal? Op het eerste oog zou je zeggen dat deze rit een uitgelezen kans is voor aanvallers. In de eerste honderd kilometer de benen rustig opwarmen om vervolgens helemaal los te gaan in de heuvels richting finishplaats Vieste. Maar dan moeten de aanvallers wel bij machte zijn om Arnaud Démare onderweg te lossen.

Arnaud Démare – foto: Cor Vos

Zij krijgen daar met de Via Saragat (9,3% gemiddeld), een kilometer lange heuvel met en een piek van liefst 17% wel een hulpmiddel. Maar is dat genoeg om de Fransman onschadelijk te maken? Met drie ritzeges reeds op zak is hij voorlopig dé man van deze Giro. En dat hij steile heuveltjes niet hoeft te schuwen bewijzen zijn zeges in Milaan-San Remo (2016) en de Vattenfall Cyclassics (2012). Ook de finale naar Matera van donderdag, toen Démare won, was behoorlijk lastig.

Bovendien ligt de top van de Via Sarragat op tien kilometer van de finish. Als het gat op de springveren, die ongetwijfeld hun kans zullen grijpen, niet te groot is, heeft Démare nog wat tijd om terug te keren.

Wie daar met zekerheid een stokje voor zal steken is Peter Sagan. De Slowaak heeft vrijdag genoegen moeten nemen met een tweede plek. Alweer zijn derde in deze Giro. De kopman van BORA-hansgrohe zal er veel aan gelegen zijn om eindelijk weer eens te winnen. Zijn laatste zege dateert uit de Tour van 2019 (vijfde etappe). En het kan, want met zijn vormpeil is weinig mis. Hij stuit echter steeds op sterkere renners.

Diego Ulissi – foto: Cor Vos

In de vlakke sprints is dat Démare, heuvel op was dat in de tweede etappe de Italiaan Diego Ulissi. De renner uit Cicina krijgt in Vieste een kans om zijn tweede ritzege te pakken. Van zijn ploegmaat Fernando Gaviria heeft hij voorlopig weinig te vrezen, want de rappe Colombiaan wist in nog geen enkele rit in de top-10 te finishen.

Een andere gegadigde is Michael Matthews. De Australiër is gemaakt voor dit terrein. Net als Sagan doet hij zowel mee in de heuvelsprints (vierde in Agrigento) als in de vlakke massasprints (tweede in Matera, derde in Brindisi). Als Démare er niet meer bij zit, is de 30-jarige Bling bijna een garantie voor een podiumplek.

Andere rappe mannen om op te letten zijn de Italianen Davide Ballerini, Fabio Felline, Andrea Vendrame, Davide Cimolai en Enrico Battaglin. Zij zullen in een rechtstreekse strijd niet opgewassen zijn tegen de hier eerder genoemde wereldtoppers. Maar het parcours is verraderlijk én het is Giro. Er kan van alles gebeuren.

foto: Cor Vos

Wie herinnert zich nog de slotrit in de Ronde van Polen? Pascal Ackermann was de topfavoriet voor de rit, maar de zege ging toch echt naar Ballerini, die als een duveltje uit een doosje kwam opzetten. We hebben het hier over een massasprint. Normaal gesproken zou Álvaro José Hodeg hun man zijn voor de massasprints, maar de 24-jarige Colombiaan moet dan wel die steile puist op tien kilometer van de finish overleven.

In de vierde rit, naar Villafrance Tirrena, mocht Ballerini al eens voor eigen kans sprinten. Dat deed hij niet onverdienstelijk. Er moest een finishfoto aan te pas komen om uit te wijzen wie de winnaar was. Uiteindelijk moest hij na Démare en Sagan genoegen nemen met de derde plek in rituitslag. Nu dan maar voor de zege?


Favorieten volgens WielerFlits
**** Arnaud Démare
*** Peter Sagan, Michael Matthews
** Diego Ulissi, Davide Ballerini, Fabio Felline
* Andrea Vendrame, Davide Cimolai, Álvaro José Hodeg, Enrico Battaglin

Giro 2020: Deelnemerslijst


Weer en TV

Moeder Natuur is het Giro-peloton zaterdag goed gezind. In finishplaats Vieste lopen de temperaturen op tot 21 graden. Niet verkeerd voor een herfstdag in oktober. De zon zal zich af en toe laten zien, want het is overwegend bewolkt. Regenwolken worden niet verwacht, dus de regenjasjes en lange broeken kunnen in de koffers blijven.

Wie de achtste etappe van de Giro d’Italia op televisie wil volgen zal toegang moeten hebben tot Eurosport 2 of de online Eurosport Player. Door een uitzendverplichting van de MotoGP (motorsport) en Roland Garros (tennis) is de koers niet te zien op het hoofdkanaal van de sportzender.


Dit artikel delen:

44 Reacties

Abdoe 9 oktober 2020 om 19:09

Mooi vluchtersritje voor Ganna om zijn 3e te scoren.

ChefSpijker 9 oktober 2020 om 19:15

Hodeg kanshebber?!?! In de voorbeschouwing gaat ’t ook over vals plat naar beneden langs de kust, maar daar zitten gewoon muurtjes verscholen. Op 10/11 km van de streep nog 1 km aan bijna 10 procent en een piek van 17 procent.

lander luypaert 9 oktober 2020 om 19:16

Ja klopt haha, Hodeg gaat morgen op 10 min binnen komen.

harryjohan71 9 oktober 2020 om 19:16

welke ploeg gaat de aanvallers terughalen? Er is geen uitgesproken kanshebber voor morgen. Ploeg van Demare gaat het denk ik niet doen. Ze moeten mannen overhouden om Demare terug te brengen in de laatste 10km en daarna om de sprint aan te trekken. Ook zij hebben al een renner minder. Bora verwacht ik ook niet, omdat het maar de vraag is of Sagan met de besten boven komt. Bovendien hebben ze nog 2 renners goed in het klassement staan. Sunweb moet ook denken aan hun kopman. Ook DQS zal niet veel energie willen verspelen vandaag.

vincenzo 9 oktober 2020 om 20:18

De ploeg van Demare gaat het uiteraard wel doen

Panache 9 oktober 2020 om 21:41

Sunweb en Bora hebben kans indien Demare lost, dus zij gaan het doen met een beetje hulp van Ineos en DQS.

Btw: deze Giro laat zien dat de selectie van Sunweb voor de Tour zo goed was. Vrijwel iedere finale (buiten het hooggebergte) geeft kansen aan Matthews en je rijdt driekwart van de ritten voor hem. Steeds voor een ereplaats, vrijwel nooit voor de overwinning.

josi 9 oktober 2020 om 19:28

Merkwaardig dat alle sterren naar de sprinters gaan, in de laatste 100 km is er nauwelijks een stukje vlak. Dit lijkt me veel meer een rit voor een vluchtgroepje. En als dat het niet haalt, zal het peloton toch waarschijnlijk flink uitgedund zijn. Zou de wind nog een rol kunnen spelen met een route die vrijwel voortdurend de kustlijn volgt?

lander luypaert 9 oktober 2020 om 19:30

Op die laatste muur gaat het peloton compleet zijn. Op die muur zal Ulissi aanvallen waar een paar renners zullen volgen. Dat groepje ik gok man of 5-10 zal sprinten om de zege.

Bicicleta 9 oktober 2020 om 19:45

Als Sunweb of Bora willen winnen dan moeten ze een keer vol tegen de heuvels oprijden om Demare te elimineren. Doen ze dat maar half dan brengen ze Demare weer in een zetel naar de streep zoals in de 6e etappe. Mochten geen van deze 2 teams gaan rijden dan is deze rit voor de vluchters. DQS zal slechts controleren.

Westland95 9 oktober 2020 om 20:20

Ik vraag me af of Sagan op dit moment harder omhoog rijdt dan Demare.

Wheely 9 oktober 2020 om 19:53

Thomas De Gendt gaat het weer proberen, die wordt steeds gefrustreerder.

Verweggistan 9 oktober 2020 om 22:20

Die wordt zelfs in zijn dromen achtervolgt door Rubio en het peloton

vincenzo 9 oktober 2020 om 20:30

Windkracht 4 tegen (noordwest) buiten Vieste kort na de Via Saragat is niet in het voordeel van een groepje dat los van de rest boven komt op de Via Saragat met nog 10 km te gaan.

Titaantje 9 oktober 2020 om 20:33

Een hele uitleg dat dit waarschijnlijk voor de vluchters is, of anders in elk geval voor een sterke sprint gezien het heuvelachtige profiel. En dan Hodeg een ster geven?

**** Demare
*** Sagan, Matthews
** Swift, Vendrame (wel gevallen vandaag), Ballerini
* Battaglin, Ulissi, Felline, Rota

Veloburto 9 oktober 2020 om 20:58

Hodeg wordt in een biljartvlakke rit maximaal 5e en zodra er een heuveltje is lost ir

Panache 9 oktober 2020 om 21:54

WF teert op de reacties, niet op de artikelen. Daarom zijn ze vaak snel met voorbeschouwingen en rammelt er logischerwijs een en ander aan. Kan ook niet anders: op moment van schrijven weet je nog niet hoe gehavend bijv. Vendrame is na zijn val.
Hodeg heeft in vrijwel geen enkel scenario winstkansen, ben ik met je eens.
70% kans op elitesprint zonder Gaviria/Demare/Barbier, dus kanshebbers Sagan, Matthews, Ballerini.
20% kans op massasprint met Demare.
10% kans op vluchters a la Clark, Visconti, Ulissi.

Op winstkans, niet op top10:
*** Sagan
** Demare, Matthews, Ballerini
* Swift, Battaglin, Visconti, Ulissi

Titaantje 9 oktober 2020 om 22:38

@Panache: de speed of delivery van WF kan ik ook zeker waarderen. Neemt niet weg dat ik zelfs twee dagen, of een maand, geleden obv een blik op het profielkaartje nooit bij Hodeg zou uitkomen voor een ster.

Robbert 9 oktober 2020 om 20:56

Lijkt mij iets eveel van t goede voor Demare… als Sunweb en Bora (en Uae) iets willen, rijden ze m eraf op dr Monte Sant Angelo.

Dat zou mijn tactiek zijn, maar goed, ik ben geen ploegleider…

RG1 9 oktober 2020 om 21:04

Zo zou ik het ook doen. Echter Bora zit teveel met dubbele belangen met Majka om met de hele ploeg door te trekken. Zelfde geldt voor Sunweb. Voor Ullisi is het nog ver met 10km tot de streep. Dus het zal wel weer half half werk van Bora en Sunweb worden waar met een beetje pech Demare van profiteert

lander luypaert 9 oktober 2020 om 22:45

Mwa, voor Ulissi is het echt niet tever als die kan demarreren en met een groepje van 5-10 naar de meet kan rijden.

Zjoske 9 oktober 2020 om 22:40

En weer voor de sprinters. Giro nog steeds leuker dan de Tour?

steven17 9 oktober 2020 om 23:28

100x leuker dan de Tour. De eerste 2 weken van de Tour waren niet om doorheen te komen. Om te janken. Hier bijna iedere dag spektakel (laatste 2 dagen misschien wat minder, ok…) en al het mooie moet nog komen. Wacht die laatste week maar af. Tour doodsaai, zeker met Roglic bijna 3 weken in het geel…gelukkig hadden we Pogacar en die legendarische tijdrit.

FritsvanHoefelen 9 oktober 2020 om 22:48

Veel sterren voor ereplaatsensprinter Matthews. Maakt voorlopig nog niet waar dat hij zou vlammen in de Tour

FDJ 10 oktober 2020 om 08:35

Al tweede en derde deze Giro in een etappe. Terecht dus dat je dan ook met deze sterren beoordeeld wordt in een voorbeschouwing.

wokkie 9 oktober 2020 om 23:04

Lijkt me toch gewoon een pure sprint te worden. Op een klim van amper 1km kunnen veel sprinters wel overleven denk ik, of toch zeker kort boven komen en nog terug keren.

superkoppel 10 oktober 2020 om 09:54

Met slechts 9km te gaan na de laatste beklimming van die pukkel zal het niet meevallen om terug te keren. Als daar vol gas wordt gegeven door de mannen van DQS en UAE bijv. zal het voor de Demares niet meevallen om mee te kunnen dan wel terug te komen. Donderdag in de etappe naar Matera had Demare het ook al lastig en dat was een stuk korter!

wokkie 10 oktober 2020 om 10:34

Demare had toen wel gewonnen. Toen gingen ze naar 400m hoogte en liep het nadien verder omhoog.

Hoe hoog gaan ze nu? Nog geen 100m als je naar het profiel kijkt. Komt demare met de vingers in de neus over. En nog wat andere sprinters ook wel denk ik.

Jean Dumas 10 oktober 2020 om 08:12

Dit zit weer goed in elkaar: een tussensprint vlak voor de eerste klim midkoers, een aanvallersparcours met wat wind in de finale, de mooie aankomst in Vieste. Spettacolo!

Groningen 10 oktober 2020 om 09:06

Afgaande op het profiel zou ik zeggen te zwaar voor Demare, maar die verrast me al de hele week, dus waarom niet ook vandaag

wref knaldi 10 oktober 2020 om 09:13

Iemand een linkje voor een livestream?

Limal 10 oktober 2020 om 09:31

Spijtig dat ze niet later op de dag starten, want dan zou er met een aantrekkende wind schuin langs achter een grote kans geweest zijn op waaiers in de vlakke aanloop langs de kust. Nu schat ik de kans dat er koers gemaakt wordt op en na de Sant’Angelo laag in met een groepje vluchters dat gecontroleerd zal worden vanuit het peloton. Hopen maar dat de koers ontploft op de eerste of tweede keer beklimming van dat steil ding, maar het lijkt net te kort. In de finale gaat er trouwens amper wind staan (2 bft op kop na het keerpunt richting aankomst) wat dan weer wel goed nieuws is voor iemand die durft aanvallen.

Dr op en dr over 10 oktober 2020 om 09:59

Ook S. Bennet niet meer van start (EF)

@EFprocycling
Unfortunately, Sean Bennett was forced to abandon the Giro D’Italia after breaking his left scaphoid in a crash on stage 7. Join us in wishing him a speedy recovery.

Romāns Vainšteins 10 oktober 2020 om 10:10

vreemde etappe voor een zaterdag, dan plan je beter een opwindende rit.

Klein Verzet 10 oktober 2020 om 10:22

Mag ik op deze plaats Eurosport bedanken voor het verzieken van de markt: TV rechten opkopen met het alleenrecht en dan pontificaal beweren dat je dé wielrenzender bent, maar twee etappes van de mooiste ronde van deze planeet gewoon niet uitzenden. Gadverdamme wat een fijne zender. De reclames vind ik dan weer wel heel erg goed.

tendam 10 oktober 2020 om 10:31

Wie kijkt er nou nog gewoon tv? Er zijn andere oplossingen.

FritsvanHoefelen 10 oktober 2020 om 10:39

We mogen niet langs de kant staan, hè?

Wheely 10 oktober 2020 om 10:41

Wordt ook nog "gewoon" op Eurosport 2 uitgezonden hoor. Het is een commerciële zender met verdienmodel, Karsten en Jeroen moeten ook een nieuw Rapha kitje kunnen aanschaffen.

Marik 10 oktober 2020 om 10:49

Schaf de Eurosport Player toch aan. Als wielerliefhebber zal je niet worden teleurgesteld.

Romāns Vainšteins 10 oktober 2020 om 11:59

Ik heb die player ook, vaak als backup of om wat eerder te beginnen want als de NOS uitzendt kijk ik liever daar. Het grote voordeel is dat je nooit gemauw mt allerlei vage streams meer hebt en er ook allerlei kleine koersjes worden uitgezonden die je bij gelegenheid onder het koken aanzetten kunt. Geen spijt van.

toiletduck 10 oktober 2020 om 12:32

Zijn er nog TV providers waar Eurosport 2 niet in het standaard pakket zit?

FritsvanHoefelen 10 oktober 2020 om 10:26

Dit is de vieste aankomst

De Brigadier 10 oktober 2020 om 10:47

Weer de hele dag meewarig naar die sneue Bora equipe kijken.

Marik 10 oktober 2020 om 10:47

Als er nog typische eendagsrenners rondrijden in het poloton dan is vandaag toch wel het moment om de hele zaak te ontregelen. Ik zou zwaar teleurgesteld zijn mocht het hier een sprint worden met een grote groep.

Headlines

Materiaalzone

Populair