Giro 2020: Vechtende Kelderman grijpt roze trui in Stelvio-etappe, ritzege is voor Hindley

donderdag 22 oktober 2020 om 16:28
Giro 2020: Vechtende Kelderman grijpt roze trui in Stelvio-etappe, ritzege is voor Hindley

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman is met nog drie etappes te gaan de nieuwe leider in de Giro d’Italia. De renner van Team Sunweb moest lossen op de legendarische Passo dello Stelvio, maar wist in de finale de schade te beperken en heeft in het klassement nu een beperkte voorsprong op zijn naaste belagers. De ritzege ging naar zijn ploeggenoot Jai Hindley.

Vincenzo Nibali benadrukte vanochtend nog maar eens het belang van de achttiende etappe van de Giro d’Italia richting het meer van Cancano. “Het is duidelijk dat, met de aangekondigde wijzigingen van zaterdag en het feit dat João Almeida nog steeds leider is, de rit van donderdag nu echt de koninginnenrit is.” In de zwaarste etappe van deze Giro kregen de renners vier lastige cols voor hun kiezen, goed voor 5.400 hoogtemeters.

Ritwinnaar O’Connor laat zich opnieuw zien 
Onderweg kregen de coureurs te maken met de stijgingspercentages van de Passo Castrin, de legendarische Passo dello Stelvio en de slotklim richting het meer van Cancano. Maar eerst ging het vanuit het vertrek direct omhoog op weg naar de top van de Campo Carlo Magno op 1.681 meter hoogte. Er ontstond al snel een kopgroep van 24 renners en opnieuw was Ben O’Connor een van de drijvende krachten achter de omvangrijke vlucht.

In het peloton lag het tempo ook bijzonder hoog. De sprinters, knechten en mindere goden moesten overboord en de groep der favorieten bestond nog maar uit een twintigtal renners op de top van de Campo Carlo Magno. Deze groep, met de voornaamste klassementsrenners, wist in de afdaling weer aan te sluiten bij de koplopers. Er was sprake van een samensmelting, maar net op dat moment besloten zes renners om er vanonder te muizen.

Razendsnelle openingsfase
Daniel Navarro, de onvermoeibare Thomas De Gendt, drievoudig ritwinnaar Filippo Ganna, Stéphane Rossetto, Dario Cataldo en Fabio Felline hadden een gezamenlijk belang en wisten al snel een mooie voorsprong bij elkaar te fietsen. O’Connor rook het gevaar en de ritwinnaar op Madonna di Campiglio wist samen met Hector Carretero, Ben Swift en Alessandro Tonelli de oversteek te maken, net voor het opdraaien van de overigens zeer pittige Passo Castrin.

Deceuninck-Quick-Step, de ploeg van rozetruidrager Almeida, was zinnens om er een gecontroleerde etappe van te maken, maar moest toch lijdzaam toezien hoe steeds meer renners naar de kopgroep probeerden te springen. Bergkoning Ruben Guerreiro liet zijn ploeggenoten van EF Pro Cycling op kop rijden in de achtervolgende groep. De Portugees zag zijn twee grootste concurrenten (na het afhaken van Giovanni Visconti) voor de bergtrui, De Gendt en O’Connor, vooruit rijden.

Samenstelling kopgroep

flag-fr Stéphane Rossetto (Cofidis), flag-be Thomas De Gendt en flag-gb Matthew Holmes (Lotto Soudal), flag-it Filippo Ganna en flag-gb Ben Swift (INEOS Grenadiers), flag-es Daniel Navarrro (Israel Start-Up Nation), flag-it Dario Cataldo, flag-es Sergio Samitier en flag-es Antonio Pedrero (Movistar), flag-it Fabio Felline (Astana), flag-za Louis Meintjes en flag-au Ben O’Connor (NTT Pro Cycling), flag-it Alessandro Tonelli (Bardiani-CSF-Faizanè), flag-us Joe Dombrowski (UAE Emirates) en flag-pt Ruben Guerreiro (EF Pro Cycling).

Sergio Samitier was de best geplaatste renner in de kopgroep, op iets meer dan twaalf minuten van roze trui João Almeida.

foto: Cor Vos

Vijftien vluchters koersen richting Passo dello Stelvio 
Guerreiro besloot op een gegeven moment zelf de sprong te maken en hij nam onder meer Matthew Holmes, Joe Dombrowski, Louis Meintjes, Sergio Samitier en Antonio Pedrero mee in zijn spoor. Deze achtervolgers wisten het laatste gaatje te dichten en zo begonnen we met een kopgroep van vijftien avonturiers aan de afzink van de Passo Castrin. De Gendt kwam overigens als eerste boven op de klim van eerste categorie, voor Guerreiro.

In het peloton namen de mannen van Team Sunweb het initiatief voor Wilco Kelderman en Jai Hindley, maar het verschil met de kopgroep was inmiddels wel opgelopen tot goed twee minuten. De Duitse formatie besloot de vroege vlucht wat ademruimte te geven, aangezien de renners nog een lange weg te gaan hadden richting de voet van de Stelvio. Na vijftig licht oplopende kilometers was de voorsprong opgelopen naar ongeveer vier minuten.

Vuurwerk op de klim met de vele haarspeldbochten 
Op de bijna 25 kilometer lange Stelvio, met zijn 48 haarspeldbochten, moest het gebeuren in deze 103e Giro d’Italia. Vooraan werd het tempo opgedreven door Louis Meintjes, die zich volledig opofferde voor zijn ploeggenoot O’Connor. De Zuid-Afrikaanse klimmer wist zo Thomas De Gendt te lossen. Die laatste wist acht jaar geleden nog op een glansrijke manier te winnen op de Stelvio, maar bleek vandaag niet over dezelfde benen te beschikken.

De ritwinnaar van woensdag, Ben O’Connor, bleek geen last te hebben van vermoeide benen. De jonge Australiër voelde zich blijkbaar zo goed dat hij al snel voor de aanval koos en niemand bleek in staat om de renner van NTT te volgen. In het peloton reden de knechten van Team Sunweb zich volledig leeg voor de kopmannen, waardoor de groep der favorieten stevig werd uitgedund tot twintig matadoren. Na het wegsturen van Chad Haga was het de beurt aan Martijn Tusveld.

Team Sunweb maakt indruk, leider Almeida kraakt
Koploper O’Connor reed intussen steeds verder weg van zijn medevluchters en begon met bijna twee minuten voorsprong (op de groep der favorieten) aan de laatste veertien, nog steilere kilometers van de Stelvio. In de groep met klassementsrenners werd de wedstrijd bepaald door een heuse Team Sunweb-trein met Tusveld, Sam Oomen, Chris Hamilton, Hindley en Kelderman. In het laatste wiel zagen we Domenico Pozzovivo al naar adem happen.

De Italiaan werd als eerste klassementsrenner overboord gekieperd en dit inspireerde Oomen misschien wel tot een nieuwe tempoversnelling in de groep der favorieten. De Brabander, die deze Giro rondrijdt met enkele gekneusde ribben, bleek sterk genoeg voor een enorme kopbeurt en wist Almeida flink onder druk te zetten. De Portugees begon steeds meer te schokschouderen en moest de favorieten definitief laten gaan op elf kilometer van de top van de Stelvio.

foto: Cor Vos

Groep der favorieten spat volledig uiteen, Kelderman haakt af
Almeida werd opgewacht door zijn ploegmaat Fausto Masnada, maar zag de groep voor zich wel steeds kleiner worden. Intussen waren het de mannen van INEOS Grenadiers die het commando overnamen in dienst van Tao Geoghegan Hart. Een beresterke Rohan Dennis zette zich op kop van de groep en alleen Hart, Hindley en Kelderman bleken in staat om de Australische tempoklimmer te volgen. Nibali, Jakob Fuglsang, Rafal Majka: de toppers, ze vielen bij bosjes.

Voor Kelderman, die vandaag een gouden zaak kon doen, was het van levensbelang om aan te haken, maar de nummer twee in het klassement werd onverbiddelijk uit de wielen gereden op de steilste stroken van de Stelvio. Dennis, Hart en Hindley reden naar de eenzame vluchter O’Connor toe, Kelderman probeerde in de achtergrond de schade te beperken. De voor zijn roze trui vechtende Almeida reed inmiddels al op bijna twee minuten van Dennis, Hart en Hindley.

Verschillen tussen de favorieten op de top van de Stelvio

flag-au Rohan Dennis (INEOS Grenadiers) – kwam als eerste boven op de Stelvio
flag-gb Tao Geoghegan Hart (INEOS Grenadiers) z.t.
flag-au Jai Hindley (Team Sunweb) z.t.
flag-nl Wilco Kelderman (Team Sunweb) + 0:49
flag-es Pello Bilbao (Bahrain McLaren) + 1:44
flag-dk Jakob Fuglsang (Astana) + 1:44
flag-it Vincenzo Nibali (Trek-Segafredo) + 2:34
flag-pt João Almeida (Deceuninck-Quick-Step) + 3:40
flag-at Patrick Konrad (BORA-hansgrohe) + 3:40
flag-at Hermann Pernsteiner (Bahrain McLaren) + 3:40
flag-pl Rafal Majka (BORA-hansgrohe) + 3:40

De beste klimmers in deze Giro moesten nog zes kilometer afzien naar de top van de Stelvio. Dennis tastte nog maar eens diep in zijn onuitputtelijk krachtenarsenaal en nam Hart en Hindley op sleeptouw. Kelderman volgde op een halve minuut, Pello Bilbao, Nibali en Fuglsang reden één minuut in het krijt en de achterstand van Almeida groeide richting de tweeënhalve minuut. In de slotkilometers van de Stelvio zagen we geen versnellingen meer, maar werden de verschillen wel groter.

Al slaagde Kelderman er wel in om de schade te beperken tot een veertigtal seconden, waardoor hij nog altijd de voornaamste kandidaat was om de roze trui van Almeida over te nemen. Met nog ruim 37 kilometer te gaan kwam Rohan Dennis als eerste over de top van de Stelvio, met in zijn wiel gevolgd door Hart en Hindley. Die laatste leek meer last te hebben van zijn regenjasje dan van zijn INEOS-tegenstanders.

Almeida moest de roze trui inleveren – foto: Cor Vos

In een razende vaart naar de voet van de slotklim
In de razendsnelle en bij momenten technische afdaling van de Stelvio verloren de drie koplopers wat terrein, maar in de wat vlakkere kilometers richting de slotklim van Torri di Fraele (9 km aan 6,8%) wist de verbazingwekkend sterke Dennis de voorsprong weer uit te diepen. Kelderman zat helemaal alleen en reed inmiddels op meer dan een minuut. De roze droom van Almeida was inmiddels uiteengespat: zijn achterstand was opgelopen tot vier minuten.

Hindley liet zich bij de laatste tussensprint ringeloren en zag Hart enkele belangrijke bonificatieseconden pakken. Die andere renner van Team Sunweb, Kelderman, werd inmiddels ingerekend door Bilbao en Fuglsang en begon bijna twee minuten later aan de laatste klim van de dag. Hart moest het inmiddels zelf opknappen, aangezien het werk van een indrukwekkende Dennis dan eindelijk gedaan was.

Kelderman ziet af, maar blijft vechten en pakt de roze trui
Hart en Hindley begonnen gezamenlijk aan de laatste klimmende kilometers naar de finish, terwijl Kelderman door een kleine sportieve crisis ging. De Nederlander moest Fuglsang en Bilbao laten gaan, maar weigerde te plooien en wist zijn achterstand op de twee koplopers te beperken tot iets meer dan anderhalve minuut. Vooraan leek Hart met enige reserve te koersen. De Brit leek zich te ergeren aan zijn vluchtgezel Hindley, die in het wiel bleef plakken.

De jonge Australiër nam niet aangezien zijn ploeggenoot Kelderman nog altijd vocht voor de roze trui. Hart en Hindley reden gezamenlijk naar de laatste laatste kilometer en in de sprint voor de ritzege bleek Hindley over de meest frisse benen te beschikken. Hart finishte als tweede, Pello Bilbao kwam na een sterke slotklim als derde over de streep. Na de finish van Fuglsang was het uitkijken naar de binnenkomst van Kelderman.

foto: Cor Vos

De Nederlander moest zich nog reppen richting de finish, maar bleek aan de streep nog genoeg over te hebben. Kelderman veroverde de roze trui, al is het verschil met Hindley na achttien etappes slechts twaalf seconden. Hart volgt op vijftien seconden en maakt ook nog altijd kans op de Giro-zege. Bilbao (+1:19) staat nu vierde, Almeida zakt naar een vijfde plek in het klassement.

Dit artikel delen:

243 Reacties

LeDouche 22 oktober 2020 om 16:33

Roze! Los van het laten lopen van de boni's, niet zo gek wat Sunweb deed. Twee man voor eindwinst. Moet zenuwslopend zijn geweest in die auto.

Wheely 22 oktober 2020 om 16:41

Klopt ze hebben wel de rit, de leiderstrui en staan 1 en 2 in het AK. Nu maar hopen voor ze dat het zaterdag niet als een kaartenhuis in elkaar stort.

KnightBiker 22 oktober 2020 om 16:51

En hoe zit het met je voorspellingen MBT tot Almeida? ;) wink…

LeDouche 22 oktober 2020 om 16:56

Eindelijk ongelijk. Heel fijn!

KnightBiker 22 oktober 2020 om 17:04

@ladouche: Sportief! Wel genoten van Almeida hoor! Gaan we nog vaker zien!

Groetjesaandevoetjes 22 oktober 2020 om 18:54

Deze etappe was een genot. Wat een koers.

Panache 22 oktober 2020 om 16:33

We hebben in het verleden vaker situaties gehad waarbij er binnen een team een dilemma ontstaat. De best geplaatste renner (met de goede tijdrit) versus de iets betere klimmer die ook kansen lijkt te hebben. Denk aan Froome-Wiggins, of momenteel soms de discussie Roglic-Kuss.
Team Sunweb doet nu wat velen graag willen zien: ieder voor zich en laat ze het onderling maar uitvechten – uiteindelijk heeft de winnaar gelijk.

Maar ik vind het toch hoog (risicovol) spel wat er gespeeld wordt door Sunweb. Door Kelderman achter te laten rij je vooraan met z'n drieën wat sneller dan daar achter (2 tegen 2 zit dichter bij elkaar aerodynamisch gezien). Sunweb heeft nu de roze trui, maar er is een concurrent van een andere team (die bovendien zo nu en dan prima tijdritten aflevert) op een overbrugbare achterstand. Je gaat dus een hele zware strijd tegemoet op zaterdag, met kans dat Kelderman weer wat verliest en misschien een Hindley die geen afstand van Hart kán nemen.
Als dat gebeurt dan wint de sterkste (mooi voor sport), maar is het tegelijkertijd ook een van de grootste teamblunders van de afgelopen jaren. Wielrennen is immers bij uitstek de sport waar je niet de beste hoeft te zijn om te winnen, slechts één van de besten en je kaarten slim uitspelen.
Maar nogmaals: de winnaar heeft gelijk en die kennen we pas zondag.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen…

Ab Normaal 22 oktober 2020 om 16:36

Nu zitten ze in deze situatie dankzij dramatische tactiek van Sunweb. Ongelofelijk.
Hindley legt het af tegen Hart in de tijdrit.
Als je ‘m niet laat wachten op Kelderman, prima, maar laat ‘m dan Hart aanvallen tijd pakken.
Nu creëer je onrust en een mogelijk interne strijd.

Romāns Vainšteins 22 oktober 2020 om 16:37

Wat met name de vraag zou moeten zijn geweest bij de ploegleiders is wie van die 2 de beste tijdrit heeft. Hindley lijkt me een echt klimmerstype en Hart meer de allrounder dus had wellicht in ieder geval geprobeerd om Hart te lossen op de eindklim. Dat had hem misschien ook wel wat geknakt waardoor Kelderman dat gat wat zou kunnen verkleinen. En heeft Ineos het nou werkelijk voor elkaar om alweer een Brit tot stugge ronderijder om te vormen? Wat doen die lui?

samuello 22 oktober 2020 om 16:38

Aan de andere kant, welke tactiek gaat Ineos hanteren? Ze moeten kelderman lossen, anders wint die de giro, maar dan lopen ze zo op een counterattack van Hindley. Als Hindley had gekund dan had hij moeten aanvallen op de slotklim, maar ik geloof niet dat hij nog veel energie over had.

john 22 oktober 2020 om 16:41

Dus jij bent de enigste die een discussie ziet tussen Roglic-Kuss

klootje kriekeljon 22 oktober 2020 om 16:42

Wilco is het verleden, Hindley de toekomst.

Edit: voor Sunweb.

DonQuijote 22 oktober 2020 om 16:43

@panache
Ik vind het niet laten wachten van Hindley duiden op het geen vertrouwen hebben in Kelderman omdat het Kelderman is of omdat er nog flink geklommen moest worden toen hij loste…
En heeft Hindley geen opdracht gehad? Of heeft hij stalorders genegeerd?

Kelderman verliest hier van Rohan Dennis voor een groot deel.

de nieuweMerckx 22 oktober 2020 om 16:45

Romans, wat dan te denken van Hindley, ongeveer even oud als Hart, maar in tegenstelling tot Hart nog nooit iets laten zien bij de profs. Het zijn hier toch vooral de gevestigde waarden die het laten afweten.

Erik33 22 oktober 2020 om 16:48

Hindley kan niet continue Kelderman op sleeptouw nemen. Enige juiste tactiek vandaag. Aan Kelderman nu om zaterdag zijn karretje aan te haken en anders verdient hij het niet. Verder niet zeuren maar rammen.

platteprijs 22 oktober 2020 om 16:53

Australische ploegleider in de auto, Hindley volgend jaar wel bij Sunweb, dan is de keuze snel gemaakt.

Romāns Vainšteins 22 oktober 2020 om 16:54

Hindley heeft een hoog Kuss gehalte, pure bergop renner.

KnightBiker 22 oktober 2020 om 16:58

+1 Erik
Zaterdag moet het spel gespeeld worden: Hindley moet Tao Eraf rijden, Wilko moet bij Tao blijven. Beide scenario’s leveren Sunweb Giro winst op.
Tao moet winst pakken op Wilko, Hindley moet winst pakken op Tao. Tao heeft de moeilijkste taak want moet Wilko eraf rijden en mag niet zo uit pakken dat Hindley er daarna op en d’r over gaat.

Wat een beest van een etappe was dit!

LeDouche 22 oktober 2020 om 17:28

@vainstains – 16:37: door kilometers lang in het wiel te lachen (met ultiem gladgestreken pokerface) was voor Hart juist demotiverend. Nu reden ze getemporiseerd met de grootst mogelijke aanhalingstekens en pakten geen tijd op de achtervolgers. Deze tactiek heeft voor nu gewoon goed uitgepakt. Roze en etappe.

zacht 22 oktober 2020 om 16:33

Dat die Hindley niet gewacht heeft :P

Tom Dirkx 22 oktober 2020 om 17:40

Dat is Roglic zijn fout omdat ie niet voor van Aert wilde rijden. Of zoiets

Wilco Verhoef 22 oktober 2020 om 16:34

Wat een prachtige etappe. Hopelijk kan Kelderman zich zaterdag herpakken.

Tom Dirkx 22 oktober 2020 om 17:41

Je bedoelt….hij grijpt het roze maar dat is niet goed genoeg??

Pfft.

de nieuweMerckx 22 oktober 2020 om 16:34

edit wf: pas je toon aan

mus van de maasstad 22 oktober 2020 om 16:36

Huilen

Ab Normaal 22 oktober 2020 om 16:37

Misschien volgde hij wel gewoon ploegorders op.

Romāns Vainšteins 22 oktober 2020 om 16:38

Het zag er niet leuk uit maar dat was duidelijk een order. Vergeet niet dat Hart precies hetzelfde deed de afgelopen bergrit.

Kelder is de Man 22 oktober 2020 om 16:45

Wat wil je dan.. sympathie kweken daar win je niet mee. Totaal logische tactiek. Geen kopwerk doen om de achterstand te minimaliseren en bonies wegkapen en de rit pakken. Wachten was geen optie. Perfect gespeeld door Sunweb.

WernerFranke 22 oktober 2020 om 16:46

Als Hindley wou, kon hij vandaag de Giro naar zijn hand zetten en proberen om Hart achter te laten op de slotklim. Nu staat Hindley eigenlijk nog steeds in de 3e beste positie om roze te winnen.

molovin 22 oktober 2020 om 16:47

Hij had duidelijk orders, anders zou die wel aanvallen. Met de benen die hij heeft zou die wss ook best graag gewild hebben. Goed gereden van hem dus.

Ab Normaal 22 oktober 2020 om 16:47

@WernerFranke
Precies. Daarom snap ik geen reet van de tactiek van Sunweb

Lalsacien 22 oktober 2020 om 16:47

Geen wielrennen meer kijken dan zie je Hindley niet meer….

Erik33 22 oktober 2020 om 16:53

Enige juiste tactiek van Sunweb. Laten we onze oranje bril afzetten. Hindley verdiende dit en kon ook niet veel harder, heeft het perfect gedaan. Als je iemand de schuld moet geven dan is dat Denis, wat heeft die gedaan vandaag. En Kelderman heeft het zelf in de hand, loser of winnaar.

Ab Normaal 22 oktober 2020 om 17:00

@Erik
Niet dus. Hindley staat er nu nog steeds het slechtste voor van de 3. Hij had tijd moeten pakken op Hart vandaag.

KnightBiker 22 oktober 2020 om 17:10

@wernerfranke – mis: alleen als Hindley solo weg rijdt van Tao dan zou het werken, de laatste klim was daar niet lastig genoeg voor: door Dennis waren ze beide fris. nu moet Tao komende zaterdag aan de bak om Wilko eraf te rijden, daar kan Hindley van profiteren.
(Sunweb moet als team zaterdag wel van mannen als Rohan Dennis af: als die er niet bij was had de etappe er heel anders uit gezien)

Titaantje 22 oktober 2020 om 16:35

Ben benieuwd of Hindley zaterdag Kelderman gaat aanvallen voor de eindzege.

KnightBiker 22 oktober 2020 om 17:15

Normaal niet: Tao moet Kelderman aanvallen, Hindley moet in het wiel wachten om erop en erover te gaan en +30 seconden te pakken op Tao:
Als Tao niet weg komt bij Wilco is de Giro voor Sunweb
Als Hindley weg komt bij Tao is de giro voor Sunweb

Alleen als Hindley ook Tao lost mag hij weg, Keldermann moet zich gewoon vast bijten in het wiel van Tao, nix anders.

The Dude 22 oktober 2020 om 21:44

Eens, Knight, al had Hindley vandaag wat meer tijd mogen pakken van me. Of: proberen tijd te pakken.

Turtlehead 22 oktober 2020 om 16:36

Lol @redactie voor de kop.

RodyTur10 22 oktober 2020 om 16:39

Ondanks dat de kop niet gelogen is geeft het inderdaad nogal een vertekend beeld.
Iemand die van zijn werk thuis komt en die kop leest denkt dat Kelderman de Giro binnen heeft met Hindley als luitenant die de etappe mocht winnen.

moa 22 oktober 2020 om 16:36

Heeft Sunweb vandaag de giro gewonnen of verloren? Ik heb zo het gevoel dat Kelderman er slechter voorstaat dan deze morgen, ondanks het roze.

Ab Normaal 22 oktober 2020 om 16:38

Ik denk verloren.

RodyTur10 22 oktober 2020 om 16:41

Ik denk ook verloren. Hart rijdt al de hele week heel sterk (zie waar hij vandaan komt in het klassement), die is nu de favoriet voor de Giro-zege en heeft met Dennis, Castroviejo en Ganna een paar sterke knechten tot zijn beschikking.

Erik33 22 oktober 2020 om 16:55

Hart heeft vandaag vooral geprofiteerd van Denis, heeft zelf weinig gewonnen op Wilco en hij verliest het sprintje van Hindley.

the student 22 oktober 2020 om 16:59

Verloren, maar dat ligt aan kelderman zelf. Hij had sowieso 30 seconden dichterbij gestaan als hij met volle overtuiging was blijven doorrijden.

roeleur 22 oktober 2020 om 17:04

Sunweb verliest hier de Giro. Ineos rijdt als ploeg en gangmaakt Hart vandaag naar de eindoverwinning. Blijft Hindley bij Kelderman houdt deze zeker een minuut extra over. Nu vieren ze één dag feest.

KnightBiker 22 oktober 2020 om 17:19

@rouleur – in dat scenario, als Wilko volledig was ingestort hadden ze nix, en daar leek het toch even op. Wilko zag er zo slecht uit dat men daar niet op kon gokken, voor met locomotief Dennis erbij. Nu hebben ze 2 man die Tao in de tang kunnen houden.

Turtlehead 22 oktober 2020 om 16:36

Hoe kan het toch dat dan alles toch weer op een zakdoek staat vlak voor het einde?

Wheely 22 oktober 2020 om 17:06

Toch prachtig eigenlijk. Dit soort ritten maken het wielrennen zo mooi.

tight 22 oktober 2020 om 16:36

Ik denk dat er genoeg gezegd kan worden over de tactiek van Sunweb. Maar hoeveel extra tijd kost het om op de top van de klim 5 seconden voet aan de grond te zetten en het jasje aan te trekken?

DonQuijote 22 oktober 2020 om 16:39

Ik zei precies hetzelfde!
Of windjacks met klittenband… :(

Wheely 22 oktober 2020 om 16:42

Het antwoord op je vraag is 5 seconden.

NDI22 22 oktober 2020 om 18:05

Die jasjes zijn belachelijk, veels te strak. Waarschijnlijk geweldig wanneer je hem aanhebt vanwege aero, maar praktisch enorm ongemakkelijk. Dichtritsen met koude handen en handschoentjes aan is een opgave. Ze stonden veels te ver ook, Ineos krijgt ze ruim een kilometer of wat eerder op een vlakker stuk.

RodyTur10 22 oktober 2020 om 16:36

Wat een etappe gaat het zaterdag worden. Voor Sunweb wil je Hart niet laten rijden om met Kelderman te kunnen winnen op zondag en wordt het een secondenspel, maar als Hart hem losrijdt moet je met Hindley aanvallen om met hem een kans te maken om de Giro te winnen.

Net als vandaag is het allemaal heel lastig te organiseren voor de ploegleiding. Hoe wil je de 2 tegen 1 in het klassement uitspelen tegen een sterke ploeg als Ineos met waarschijnlijk de beste man in koers in Hart?

Sven.99 22 oktober 2020 om 16:36

1 van de meest enerverende beretappes van de laatste jaren. Wat een etappe. Kelderman geweldig gestreden en roze! Sunweb zn plan werkte niet helemaal goed want hindley had natuurlijk moeten aanvallen om hart te breken maar alles ligt nog open en sunweb heeft nog steeds de beste kaarten in huis voor de girowinst.

Tonydepony 22 oktober 2020 om 16:40

Hindley moest inderdaad als hartenbreker spelen

Erik33 22 oktober 2020 om 16:57

Allemaal aannames de realiteit heb je gezien.

Spruch 22 oktober 2020 om 16:37

Wat een oliedomme tactiek van Sunweb…

john 22 oktober 2020 om 16:55

in het verleden waren ze aan het lachen dat Jumbo ploegleiding gingen plassen ,maar dat is niet zo dom als wat Sunweb vandaag presteert (ploegleiding ,maar zo als ik al geschreven heb Kelderman gaat weg dus gunnen ze het die ander)

Glorious 22 oktober 2020 om 16:37

Zaterdag verliest hij het 100%, hoe vervelend dat ook is..

Scott Sunderland 22 oktober 2020 om 16:41

Dat zou je wel verwachten ja. Hindley en Geoghegan Hart zijn de mannen in vorm. Maar anderzijds is er morgen een vlakke etappe om hopelijk wat bij te komen en de Stelvio is echt een absurd zware beklimming. We zullen zien.

LeDouche 22 oktober 2020 om 16:42

Als hij het zaterdag gegarandeerd verliest omdat hij niet sterk genoeg is, is er vandaag dus een prima keus gemaakt.

zacht 22 oktober 2020 om 16:37

Lol, ze winnen de rit, staan 1 en 2 in het algemeen klassement, en nog is het niet goed voor sommigen.

NDI22 22 oktober 2020 om 16:40

Ze hadden ook ruim 1ste en 3e kunnen staan met een iets andere tactiek. Achteraf gaat blijken wat het handigste was geweest.

tendam 22 oktober 2020 om 16:41

Daar kunnen ze bij Jumbo over meepraten :)

Achteraf zullen we weten of dit slim was, Kelderman had een minuut dichter kunnen staan, Hindley had ook wat meer voorsprong kunnen hebben. Hindley leek nog wel veel harder te kunnen, wat daar het tactische plan was ontgaat me ’n beetje.

zacht 22 oktober 2020 om 16:48

Aannames over hoe het gegaan had kunnen zijn, daar koop je niks voor. Dan heb ik er ook nog wel één: Dennis met een fitte Hart in het wiel versus Hindley met een zwakke Kelderman in het wiel (het eerste stelletje met jasjes), dat was gefinisht met twee dode Sunweb-mannen op meer dan drie minuten. Dat is mijn aanname, en daar moet u het mee doen.

NDI22 22 oktober 2020 om 16:59

Zelfs Kelderman alleen verliest geen 3 minuten dus die aanname is pure onzin.

zacht 22 oktober 2020 om 17:03

Net als de andere aannames. I rest my case.

Erik33 22 oktober 2020 om 17:05

@zacht Haha, helemaal juist samengevat.

josemanuelfuente 22 oktober 2020 om 16:38

Was net zo billen knijpen als die poep-etappe van TD.

Scott Sunderland 22 oktober 2020 om 16:38

Moeilijk te zeggen wat hier wijsheid was. Hindley kan de Giro ook winnen nu. Ik ben voor Kelderman. Ik gun het hem. Maar op de steile stukken kon Wilco niet mee. Je kunt Hindley laten wachten. Ik snap ook wel als je het niet doet. Het is een moeilijke afweging.

NDI22 22 oktober 2020 om 16:39

Aparte strategie van Sunweb. Kelderman met een enorm lange solo waardoor hij logisch gezien een keer instort. Nu staan er 2 man dicht bij ipv dat je een voorsprong van ruim een minuut & een afsluitende TT hebt.

skylimit 22 oktober 2020 om 16:39

Tactisch logisch dat Hindley niet bij Kelderman blijft. Kans dat Hart en Dennis dan teveel tijd gewonnen zouden hebben acht ik groter dan dat Kelderman met Hindley de schade voor Kelderman meer zou hebben kunnen beperken. Bovenop het feit dat Hindley dan automatisch tijd verliest op Hart.
Nu hebben ze nog 2 kaarten over, waarbij Kelderman wel moet zien te verbeteren anders wordt het zaterdag een kansloze missie en komt het op de schouders van Hindley terecht om de Giro winst binnen te slepen.

Maar ja, zoals verwacht vandaag toch de mindere dag van Kelderman bergop en Hart gewoon goed.

zacht 22 oktober 2020 om 16:52

De enorme afvaardiging van de Nederlandse tak van de familie Wuyts hier op Wielerflits heeft in haar glazen bol gezien dat het allemaal heel verkeerd was.

roeleur 22 oktober 2020 om 17:31

Zonder Hindley in het wiel hadden Hart en Dennis natuurlijk even veel tijd gepakt. Maar met Hindley bij Kelderman had deze laatste minstens een minuut minder verloren. In het tussenstuk naar de laatste klim liep Ineos dankzij Denis nog verder uit. Als Sunweb nu twee troeven denkt te hebben zal Hindley toch echt Hart zaterdag nog moeten lossen want een tijdrijder is hij tot nu niet. Kelderman heeft de betere tijdrit.

Westfalen 22 oktober 2020 om 16:40

Kelderman mentaal geknakt door de ploegleiding. Hoe dom kun je zijn. Die wegscheurende auto. Slaat nergens op. Ze hadden vol voor Kelderman moete gaan. Op de top van de Stelvio had Hindley alsnog kunnen wachten.

LeDouche 22 oktober 2020 om 17:03

Jij had gewild dat er twee ploegleiderswagens achter Kelderman aan zouden rijden? Allebei Hup Hup keldermannend? Je praat denk ik de Eurosportcommentatoren na die daar later overigens op terug kwamen.

JumbowintdeVuelta 22 oktober 2020 om 16:40

De macht ligt nu meer bij Hindley, Hart en de rest van Ineos.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 16:40

Benieuwd naar de interviews… kelderman zag er niet content uit onderweg

klootje kriekeljon 22 oktober 2020 om 16:41

Voelt alsof ik zelf die Stelvio op moest vandaag. Amai, wat een dagje.

fietsvriend 22 oktober 2020 om 16:44

+1

girardengo 22 oktober 2020 om 19:37

Haha, ja het was afzien vandaag;-)

Johnny7 22 oktober 2020 om 16:43

Schande van Sunweb. Ze moesten Wilco helpen. Dan had hij nu een minuut voorprong gehad. Sunweb is een schandelijke ploeg. Ze zie Wilco ook nog wel aanvallen met Hindley zaterdag.

Joaquim Agostinho 22 oktober 2020 om 16:54

Ja en top tijdrijder Dennis en Hart hadden stil gestaan. Kelderman kan niet volgen, daar begint en eindigt het probleem.
Als Kelderman zich de komende dagen herpakt is er niets aan de hand, voorlopig ritwinst, roze en witte trui!

Sjaak P 22 oktober 2020 om 20:40

Sunweb wil de Giro winnen. Altijd lastig, met twee troeven.
Als ze op Hindley gokken, dan had die tijd moeten pakken op Hart. Als ze op Kelderman gokken, dan had Hindley moeten wachten. Nu hebben ze op beide gegokt, en daarmee hun overall positie niet per se sterker gemaakt.
Waar wordt straks het verschil gemaakt? Hindley kreeg 2 minuten aan de broek van Hart in de eerste tijdrit. Die moet dus zaterdag minstens een minuut pakken voor eindwinst. Kelderman won een half minuutje op Hart in de eerste tijdrit; misschien kan’ie dat zondag herhalen. Die mag dus zaterdag max een halve minuut verliezen op Hart. Zo bezien heeft Kelderman iets betere kansen, dus ‘k denk dat Hindley beter had kunnen wachten ipv wat ze nu gedaan hebben.

Maar linksom of rechtsom, Hart ligt mentaal nu boven en Kelderman lijkt verslaanbaar. De echte strijd zit in de koppies.
Go Wilco!

Overigens, het zou me niet verbazen als de tijdrit in hotzone Milaan van zondag wordt afgeblazen. Als ik Sunweb was zou ‘k zeker het roze pakken zaterdag, Kelderman of Hindley. Het worden nog spannende dagen.

S. Morgenstern 22 oktober 2020 om 16:43

Genoten! Bovenal van een vechtende Kelderman, met zichzelf, zijn limieten en zijn omgeving. Die is in zijn hoofd denk overal geweest in de laatste twee uur.

Headlines

Materiaalzone

Populair