Giro 2019: Voorbeschouwing – Het Puntenklassement

Door , woensdag 8 mei 2019 om 07:00

foto: Cor Vos

Naast het wit, blauw en het roze kunnen de renners de komende drie weken in de Giro d’Italia ook strijden om het paars: de leiderstrui in het puntenklassement. Door een wijziging enkele jaren terug is dit een sprinterstrui geworden. Welke rappe mannen maken de dienst uit in de sprints? WielerFlits blikt vooruit!

Historie

Heel lang bestaat het puntenklassement nog niet in de Giro d’Italia. Waar de ronde in 1909 zijn eerste uitgave kende, werd het nevenklassement pas in de jaren ’60 ingevoerd. In 1966 om precies te zijn. De eerste winnaar was ook direct de winnaar van het eindklassement: Gianni Motta. Voor Motta was dit het hoogtepunt uit zijn carrière, naast winst in de Ronde van Lombardije en twee tweede plaatsen in Milaan-San Remo. Een bijbehorende trui mist wel in de huiskamer van Motta, want het tricot werd pas in 1967 uitgereikt aan de winnaar.

Dino Zandegù was de eerste eindwinnaar van de toen nog rode trui. Ook in 1968 en tussen 2010 en 2016 was het kleinood rood van kleur. De overige jaren was hij paars, ook wel ciclamino, vernoemd naar de cyclaamplant. In 2017 werd na zeven rode jaren het paars weer omarmd door de Giro-organisatie, vooral vanwege het honderdjarige jubileum van La Corsa Rosa.

De Italiaanse oud-schrijver en -journalist Marco Pastonesi van La Gazzetta Dello Sport gaf de Maglia Ciclamino een betekenis. “Come un obiettivo su cui puntare. Oggi, domani, sempre. Het is als een doel waar we naar streven. Vandaag, morgen, voor altijd”, zei hij. Volgens de organisatie heeft de paarse trui drie kernwaarden, te weten snelheid, sprint en kracht. Eigenschappen die de winnaar van de trui moeten kenmerken.

Overigens was er al eerder een ‘soort’ puntenklassement. Zes jaar eerder was er met de Trofeo A. Carli al een soortgelijk klassement, waarbij iedere ritwinnaar vijftien punten kreeg (aflopend tot één punt voor de nummer vijftien). Een trui was er niet en na een jaar gooide men het idee alweer in de prullenbak, om een paar jaar later weer als propje uit te pakken.

Johan van der Velde in actie tijdens de Giro – foto: Cor Vos

Door de jaren heen is een verschuiving geweest in de puntentelling (later meer daarover), waardoor er ook een verschuiving plaatsvond van type winnaars. Dan was het weer een periode een tricot voor klimmers, dan weer een aantal jaar voor sprinters. Sinds 2013 gaan de rappe mannen er mee aan de haal.

Voor een Nederlandse winnaar moeten we meer dan dertig jaar terug in de tijd. In 1985, 1987 en 1988 was het Johan van der Velde die de paarse trui won. Vijf keer ging het tricot naar een Belg: Eddy Merckx was de eerste in 1968 en later nog in 1973. In 1972, 1974 en 1975 won Roger De Vlaeminck.

Recordhouders zijn Italiaanse wielergrootheden Francesco Moser en Giuseppe Saronni. Tussen 1976 en 1983 wonnen zij elk vier keer het puntenklassement van de Giro d’Italia. De enige actieve renner die meer dan één keer de trui won, is tweevoudig winnaar Giacomo Nizzolo. De thuisrijder is er ook in 2019 bij, in de jacht op misschien wel een derde winst in dit nevenklassement.

Giacomo Nizzolo won in 2016 de slotrit in de rode trui, maar hij werd gedeklasseerd – foto: Cor Vos

Laatste tien winnaars puntenklassement Giro d’Italia
2018: flag-it Elia Viviani
2017: flag-co Fernando Gaviria
2016: flag-it Giacomo Nizzolo
2015: flag-it Giacomo Nizzolo
2014: flag-fr Nacer Bouhanni
2013: flag-gb Mark Cavendish
2012: flag-es Joaquim Rodríguez
2011: flag-it Michele Scarponi
2010: flag-au Cadel Evans
2009: flag-ru Denis Menchov


Vorig jaar

Elia Viviani en Sam Bennett waren in 2018 verwikkeld in een spannende strijd om de puntentrui. De Italiaan sloeg in Israël al een slag van jewelste met twee ritzeges. Uiteindelijk voegde hij er in de tweede en de derde week nog een zege aan toe, waardoor hij uitkwam op vier ritoverwinningen. Vanaf de tweede rit droeg hij tot en met de slotrit het paars.

Ondanks drie etappezeges van Bennett (waaronder de slotrit in Rome) trok Viviani de winst over de streep. Het verschil na 21 dagen koers was 59 punten: 341 om 282. De derde plaats in het klassement was voor Davide Ballerini, die namens Androni Giocattoli-Sidermec veelvuldig in de kopgroep meesprong en zo bij tussensprints de nodige punten opraapte.

Elia Viviani won vier etappes én het puntenklassement – foto: Cor Vos

Puntenklassement Giro d’Italia 2018
1. flag-it Elia Viviani (Quick-Step Floors) 341 punten
2. flag-ie Sam Bennett (BORA-hansgrohe) 282 punten
3. flag-it Davide Ballerini (Androni Giocattoli-Sidermec) 147 punten
4. flag-it Sacha Modolo (EF Education First-Drapac) 122 punten
5. flag-gb Simon Yates (Mitchelton-Scott) 113 punten
6. flag-it Marco Frapporti (Androni Giocattoli-Sidermec) 111 punten
7. flag-nl Danny van Poppel (LottoNL-Jumbo) 107 punten
8. flag-it Niccolò Bonifazio (Bahrain Merida) 103 punten
9. flag-al Eugert Zhupa (Wilier Triestina-Selle Italia) 84 punten
10. flag-nl Tom Dumoulin (Team Sunweb) 73 punten


Puntentelling

In 2014 werd de puntentelling van dit klassement op de schop gegooid. De organisatie stapte af van de keuze om voor elke etappe evenveel punten te vergeven, wat regelmatig de klimmers een voordeel gaf vanwege de vele bergetappes. Niet voor niets staan klimgeiten als Joaquin Rodriguez, wijlen Michele Scarponi en Cadel Evans op de erelijst van deze trui.

Sinds het omgooien van de puntentelling leveren vlakke etappes meer punten op dan bergritten. De paarse trui is er dus een geworden voor de sprinters. Ritwinnaars van vlakke etappes krijgen vijftig punten, tegenover vijftien punten voor bergrit- en tijdritwinnaars. Voor heuvelachtige etappes is weer een andere puntentelling opgesteld, die 25 punten oplevert voor de winnaar.

Daarnaast valt bij tussensprints wat te halen, die leveren ook in drie categorieën (vlak, heuvel en berg) punten op.

flag-it Vlakke etappes (Etappes 3, 4, 5, 10, 11, 18)
Aan de finish: 50 – 40 – 34 – 28 – 25 – 22 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Tussensprint: 20 – 16 – 12 – 9 – 7 – 6 – 4 – 3 – 2 – 1

flag-it Heuvelachtige etappes (Etappes 2, 6, 7, 8, 12, 15, 17)
Aan de finish: 25 – 22 – 20 – 18 – 16 – 14 – 12 – 10 – 8 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Tussensprint: 10 – 6 – 3 – 2 – 1

flag-it Bergetappes en individuele tijdritten (Bergetappes 13, 14, 16, 19, 20 / Tijdritten etappes 1, 9, 21)
Aan de finish: 15 – 12 – 9 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1
Tussensprint: 8 – 4 – 1 (enkel in bergritten)


Favorieten

De tricolore van Elia Viviani – foto: Cor Vos

De topfavoriet lijkt titelverdediger Elia Viviani (30) te zijn namens Deceuninck-Quick-Step. De Belgische ploeg won de laatste twee jaren al dit klassement en mag dromen van een derde zege op rij. Viviani wil – helemaal als kampioen van Italië – zich tonen in eigen land. In het voorseizoen boekte de sprintkopman al vier zeges: in de Tour Down Under, de Cadel Evans Race, de UAE Tour en Tirreno-Adriatico. In Milaan-San Remo kwam hij dan te kort en ook in Gent-Wevelgem en Brugge-De Panne lukte het niet.

Toch lijkt Viviani op het vlakke over de rapste sprint te beschikken. Vorig jaar toonde hij dat met vier ritzeges in de Giro en later nog eens drie in de Vuelta. In totaal won hij al 21 keer sinds zijn komst naar de ploeg-Lefevere. Met onder meer Fabio Sabatini en Florian Sénéchal krijgt hij een deftige lead-out mee.

Duits kampioen Pascal Ackermann – foto: Cor Vos

Aan Pascal Ackermann (25) van BORA-hansgrohe zal Viviani een stevige kluif hebben. De kampioen van Duitsland is definitief doorgebroken en wil koste wat het kost in zijn kampioenstrui zijn debuut maken in een grote ronde. Hij krijgt van de ploegleiding de voorkeur boven Sam Bennett, die vorig jaar nochtans een uitstekende indruk maakte in de Giro. “Kijk, we hadden allebei de droom om naar de Giro te gaan. Hij omdat hij graag even goed wilde doen als vorig jaar, ik omdat ik mijn eerste grote ronde absoluut in de Duitse kampioenstrui wilde afwerken. Vorig jaar heb ik daar met de ploeg een goed gesprek over gehad, waarna we tot de conclusie kwamen dat de Giro ideaal zou zijn om te debuteren voor mij”, vertelde Ackermann in een uitgebreid gesprek met WielerFlits.

“Bovendien heb ik vorig jaar bewezen dat ik er het hele jaar door kan staan, Sam deed dat maar een paar weken. Het is trouwens ook nooit een optie geweest om samen naar de Giro te trekken. Dat hebben we vorig jaar eens geprobeerd, maar toen bleek toch dat twee topsprinters samen zetten niet echt werkt.” Even leek een doemscenario zich te ontwikkelen voor Ackermann, toen hij eind april ten val kwam in de Tour of the Alps. Gevreesd werd voor een armbreuk, maar het bleek slechts een bloeduitstorting. In Eschborn-Frankfurt keerde hij terug en won hij direct. Met zijn vorm zit het dus wel snor!

Fernando Gaviria (midden) vocht al duels uit met Ewan en Viviani – foto: Cor Vos

Een duel tussen de laatste twee winnaars van het puntenklassement zit er ook nog in. UAE Emirates rekent namelijk op Fernando Gaviria (24) in de Giro d’Italia. De Colombiaan kende een voortvarende seizoensstart in de Vuelta a San Juan met twee ritzeges. In de UAE Tour won en verloor hij een direct sprintduel met Viviani. In Tirreno-Adriatico kwam hij niet verder dan een derde plaats in de derde etappe (gewonnen door Viviani) en in Brugge-De Panne was Dylan Groenewegen hem te snel af. Na zijn niet-start in Parijs-Roubaix reed Gaviria geen wedstrijd meer. Het is dus gissen naar zijn vorm, maar hij behoort wel tot de topsprinters in de Giro. Juan Sebastián Molano is een snelle ploeggenoot bij UAE Emirates.

Caleb Ewan won twee keer in Turkije – foto: Cor Vos

De kopman van Lotto Soudal is Caleb Ewan (24), de kleine sprinter die afgelopen winter overkwam van Mitchelton-Scott. De Australiër koos in overleg met de ploeg voornamelijk voor rittenkoersen dit voorjaar. Dat leverde hem ritzeges op in de UAE Tour en de Ronde van Turkije. De rode lijn in die drie overwinningen? Het was allemaal op een lastige, oplopende aankomst. In vlakke sprints lijkt er altijd wel iemand sneller dan Ewan. Is dat ook het geval in deze Giro? Aan de steun ligt het niet: Roger Kluge, Tosh Van der Sande en Jasper De Buyst zullen de kopman piloteren richting de slotkilometers.

Pakt Arnaud Démare zijn eerste Giro-ritzege? – foto: Cor Vos

De ploeg van Groupama-FDJ is gebouwd rondom Arnaud Démare (27), die voor de derde keer aan de start van de Giro d’Italia verschijnt. Een ritzege in La Corsa Rosa staat nog niet achter zijn naam, dus dat zal het grootste doel zijn voor Démare. Beide keren – 2012 en 2016 – wist de Fransman de ronde niet uit te rijden. Dit jaar leek het plan om de Milaan-San Remo-winnaar van drie jaar geleden voor het eerst de dubbel Giro-Tour te laten rijden, maar daar is toch van afgestapt. Ter ondersteuning krijgt Démare Ramon Sinkeldam en Jacopo Guarnieri mee.

Giacomo Nizzolo (30) is de snelle man Dimension Data in de Giro. De Italiaan wist al twee keer het puntenklassement op zijn naam te schrijven, in 2015 en 2016. Opvallend genoeg is er wel een groot gat op zijn palmares. Juist, een ritzege in de Giro. Tussen 2012 en 2017 reed Nizzolo alle Giro’s, maar verder dan een tweede plaats kwam hij nog nooit. Is zijn tijd dan nu aangebroken? Meedoen in de strijd om de paarse trui lijkt een stap te ver voor Nizzolo. Dit seizoen won hij de slotrit in de Tour of Oman, maar in andere sprints deed hij nooit echt mee om de knikkers. Bij de ploeg rijdt ook sprinter Ryan Gibbons.

Wat kan Giacomo Nizzolo in dit veld? – foto: Cor Vos

EF Education First heeft de ogen gericht op Sacha Modolo (31), die vorig jaar the best of the rest was achter Viviani en Bennett in de massasprints. In hoeverre kan de Italiaan zich weer mengen? Op zijn erelijst staan twee ritzeges in de Giro die dateren uit 2015. Dit seizoen is een tweede plek in de openingsrit van de Ster van Bessèges zijn hoogtepunt. Misschien zegt dat genoeg over zijn kansen in dit sprintersveld.

Datzelfde geldt voor Jakub Mareczko, de snelle man van CCC. Dit seizoen sprintte hij twee keer bij de beste tien. Daarnaast wist hij geen van zijn drie eerdere Giro-deelnames uit te rijden. Een debuut is er voor de jonge Italiaan Matteo Moschetti van Trek-Segafredo. De 22-jarige eerstejaars elite sprintte dit jaar op de Hatta Dam naar een tweede plek en werd vierde in de GP de Denain.

Altijd interessant om te bekijken zijn de rappe mannen van het tweede niveau, de wildcardploegen. Androni Giocattoli-Sidermec stelt met Manuel Belletti (33) een sprinter op, Matteo Pelucchi ontbreekt bij de ploeg van Gianni Savio. Belletti won in 2010 een Giro-etappe en wist in de recente Giro di Sicilia nog een ritzege te boeken. Kan hij zich meten met de top?

Manuel Belletti wordt dood geknuffeld door Gianni Savio – foto: Cor Vos

Juan José Lobato (30) lijkt de sprintkopman van Nippo-Vini Fantini-Faizanè. De Spanjaard werd op een oplopende aankomst in de Ronde van Turkije nipt geklopt door Caleb Ewan. Het zit er dus nog wel in voor Lobato, maar dan moet de aankomst hem wel goed liggen. Weet hij de concurrentie in slaap te sussen en dan toe te slaan? Datzelfde hoopt Kristian Sbaragli (28) namens Israel Cycling Academy, die met Davide Cimolai de aangewezen renner lijkt om zich te mengen in sprints.

Er is altijd nog een ‘maar’ in dit verhaal die we moeten meegeven. Natuurlijk moeten de renners die strijden om de winst in het puntenklassement ook de finish halen in Verona. Als voorbeeld nemen we Caleb Ewan, die ook op de planning staat om de Tour de France te rijden bij Lotto Soudal. Mogelijk kiest hij daarom ervoor om de bergachtige slotweek van de Giro aan zich voorbij te laten gaan. Dan vallen al zijn punten in de strijd om het paars weg. In de sterverdeling gaan wij ervan uit dat iedere starter ook de finish haalt.


Favorieten volgens WielerFlits
**** Elia Viviani
*** Pascal Ackermann, Fernando Gaviria
** Caleb Ewan, Arnaud Démare, Giacomo Nizzolo
* Sacha Modolo, Manuel Belletti, Juan José Lobato, Kristian Sbaragli


Dit artikel delen:

31 Reacties

Mathieu Moller 8 mei 2019 om 07:25

Die mannen met 1 ster geef ik allemaal minder kans dan een dominante AK-man zoals Yates vorig jaar. Zeker als er twee topsprinters de etappes verdelen en dan in de derde week (al dan niet vrijwillig) de ronde verlaten, zou de beste klimmer/puncheur maar zo top 5 kunnen eindigen. Belletti of een Lobato kunnen met wat geluk een keer top 3 rijden in een etappe, maar die lijken me niet goed genoeg om drie weken lang constant genoeg te rijden om het goed te doen in dit klassement.

arjenzvob 8 mei 2019 om 07:36

Ik mis Cimolai bij de 1* mannen. Verder mee eens.

FritsvanHoefelen 8 mei 2019 om 09:00

Gaan Cimolai én Sbaragli sprinten?

Romāns Vainšteins 8 mei 2019 om 09:46

Ja, ik zag ze het net al doen.

joern00 8 mei 2019 om 08:00

“Met Fabio Sabatini, Florian Sénéchal en Iljo Keisse krijgt hij een deftige lead-out mee.”

Keisse rijd de Giro niet.

Verder zou ik Cimolai eerder een ster geven dan Lobato.
Niet dat één van beiden in de buurt zal komen, maar toch.

Brecht 8 mei 2019 om 14:43

had toch liever Richeze of Morkov erbij gezien

Ab Normaal 8 mei 2019 om 08:22

Wat een enorme gemiste kans om dit topic verder uit te diepen zeg.
Kritiek geven doe ik niet graag, is ook niet leuk om te horen als je moeite hebt gedaan om iets te schrijven, maar dit is geen voorbeschouwing van het puntenklassement, maar een opsomming van de aanwezige sprinters en de sterrenverdeling is een verdeling van status.

Er is geen enkele poging gedaan om te kijken wie eventueel uitrijdt.
Bij Demare wordt aangegeven dat het de bedoeling is dat ie de combi Giro -Tour gaat doen terwijl hijzelf beweert de Tour niet te rijden.
De vorm van Modolo is niet bepaald best tot nu toe.
Cimolai sprint juist veel beter dan Sbaragli en Lobato sprint gewoon niet altijd mee.

Veelbelovende jonge sprinters worden niet besproken.

Erg jammer.

DorHer 8 mei 2019 om 08:45

Inderdaad laag niveau… Als je de kanshebbers op de paarse trui wil bespreken is het toch inherent aan het verhaal dat bekeken wordt wie wel dan niet uitrijdt of tenminste die intentie heeft …
Als Ewan normal niet uitrijdt mag die toch maximum 1 ster krijgen om bijvoorbeeld toch achter de hand te houden dat hij uitrijdt nadat hij het paars na een rit of 12 om de schouders heeft.
Als er iets gezegd wordt over een dubbel giro-tour voor Demare dan volg je het wielrennen niet genoeg imo om deze artikels te schrijven. In elk rechtstreeks interview met Demare dit jaar spreekt hij enkel van de Giro.

LyndaLid 8 mei 2019 om 08:45

Helemaal mee eens. Laten we het zelf bespreken!

Wie zie jij uitrijden?

Demare dus volgens jou? Had ik zelf eerlijk gezegd niet gedacht…

Viviani zal toch ook de tour rijden, en dus niet uitrijden denk ik? Gaviria idem. En ook voor Ewan geldt dat.

Cimolai, Modolo en Nizzolo. Dat zijn de mannen waarvan ik dacht dat ze uitrijden. Maar zijn die rap genoeg om de punten te verzamelen om de trui aan het einde te hebben? Ik vraag het me af.

En wie zie jij als de “veelbelovende” sprinters? Daarvan zie ik er namelijk jammer genoeg niet zo veel van. Jongens als Biermans?

Outsider voor het puntenklassement (mocht ie het willen) is voor mij vanwege bovengenoemde redenen en het aantal oplopende aankomsten Ulissi.

Mathieu Moller 8 mei 2019 om 08:52

Wilde Viviani niet ook per se de Giro uitrijden, omdat de laatste etappe door zijn woonplaats/geboorteplaats komt of was dat iemand anders?

ChassePatat77 8 mei 2019 om 08:54

Frappant dat de naam Gibbons hier nergens valt… of moet hij zijn nestel afdraaien voor Nizzolo de ganse Giro en krijgt hijzelf geen kansen?

ChassePatat77 8 mei 2019 om 08:56

Ackermann zie ik de Giro wél uitrijden, niet?!

CasS 8 mei 2019 om 09:03

Ackermann zie ik juist niet uitrijden. Hij heeft misschien geen Tour in het vooruitzicht, maar ik vraag me af of hij die talloze loodzware bergetappes overleeft.

LaurentJalabert 8 mei 2019 om 09:15

Welke veelbelovende nieuwe sprinters doen hier mee. Please tell!

Ab Normaal 8 mei 2019 om 09:44

Ik zeg niet dat het makkelijk is om de juiste favorieten in te schatten, maar in mijn optiek is de kans dat iemand de puntentrui wint een som van de intrinsieke sprintkwaliteiten, vorm, kans op uitrijden en pech. Hoe belangrijk elke factor is zal iedereen best over van mening verschillen,
Factor pech heb je geen invloed op dus hoef je niet te bespreken.

Wat Nick gedaan heeft in zijn voorbeschouwing is puur op intrinsieke sprintkwaliteiten.
Als je gaat kijken naar de overige:

Viviani geeft aan uit te willen rijden omdat de Giro door zijn geboorteplaats gaat in de laatste etappe. Kan een motivatie zijn om de afsluitende tijdrit in de paarse trui te rijden. Maar goed, renners roepen vooraf zoveel dingen die niet kloppen. Hij gaat echt niet vooraf zeggen: "ik stap af halverwege om me voor te bereiden op de Tour."

Naar de vorm van Gaviria is het gissen. Dan ga je kijken als Wielerflits zijnde hoe groot de kans is dat hij de Tour gaat rijden. Daar zullen Dan Martin en Kristoff in ieder geval rijden maar ik heb al meerdere keren gelezen dat Kristoff daar de sprint voor Gaviria gaat aantrekken. Gaviria heeft itt Viviani niet echt een binding dus verwacht ik dat de kans dat Gaviria de Giro gaat uitrijden niet groot is.

Ewan roept al heel lang dat hij etappes wil winnen in zowel Giro als Tour. Denk niet dat hij 10 dagen in de bergen gaat afzien voor 1 mogelijke zege in etappe 18 en een mogelijke puntentrui. Kans op uitrijden nihil in mijn optiek.

Nizzolo en Modolo rijden normaal gesproken zeker uit maar sprintten dit jaar niet echt geweldig. Is natuurlijk geen garantie dat ze er niet zullen staan, maar DD neemt al niet voor niets Gibbons mee. Misschien wel een grotere kanshebber.
Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke selectie van EF. Kan me niet voorstellen dat die ploegleiding niet ook de resultaten van Modolo en de vele DNF'jes heeft bekeken.

Ackermann is 25. Jonge sprinters worden nog wel eens halverwege uit de ronde gehaald om ze te beschermen, maar dat hoeft niet met een 25 jarige. De Tour rijden zal hij zeker niet, dus zou de enige belemmering voor het uitrijden kunnen zijn dat hij simpelweg die bergen niet over komt. Dat vind ik moeilijk in te schatten omdat hij dergelijke koersen zelden rijdt.

Demare roept zelf dat ie geen Tour rijdt, die komt de bergen zeker over maar hoe is het gesteld met zijn vorm? Wat mij betreft een grote kandidaat.

Cimolai heeft juist een paar prima overwinningen geboekt, maar de tegenstand in die koersen was weer niet erg groot. Kans op uitrijden is gigantisch aangezien dit het hoogtepunt is voor zijn ploeg, hij de bergen prima aankan. Enkel pech kan hem stoppen van uitrijden. Zijn ploeggenoot Sbaragli is moeilijker in te schatten. Zat in de koersen die hij reed er vaak van voren bij, maar toch weinig korte uitslagen. Rijdt dus niet slecht, maar sprint nauwelijks. Een voorbode dat Cimolai de sprinter van dienst is?

Dan zou je nog de mogelijkheid kunnen bespreken hoe groot de kans is dat renners als Yates en Roglic hoog eindigen door hun vele korte uitslagen of Ulissi, Battaglin hier een specifiek doel van kunnen maken. Of ras aanvallers van de Italiaanse teams zoals Canola die ook redelijk rap is.

Tot slot een korte bespreking van de overige sprinters, oud en jong, als Beletti, Lobato, Gibbons, Moschetti en eventueel nog anderen.

Op basis hiervan zou mijn sterrenverdeling zijn:

**** Viviani
*** Demare, Ackermann
** Nizzolo, Gibbons, Cimolai
* Battaglin, Gaviria, Modolo, Canola, Ulissi, Roglic, Yates

Magnus Cort Nielsen 8 mei 2019 om 10:23

Prima voorbeschouwing Ab.

Vaak zie je dat de Italiaanse sprinters uitrijden (behalve het type Mareczko die geen viaduct overkomt). Dus dan kom je inderdaad uit bij de mannen Viviani, Nizzolo, Modolo, Beletti, Cimolai, Sbaragli.

Van dit rijtje hebben Nizzolo, Modolo en Sbaragli nog niet overtuigd dit jaar, dus die zou ik inderdaad weghalen bij de toppers en kanshebbers. Daarnaast is Moschetti bijvoorbeeld een leuke jonge hond (2e op de Hatta Dam) om in de gaten te houden.

Van de pure (buitenlandse) sprinters heb je natuurlijk de klasbakken Ackermann, Démare, Gaviria en Ewan. Verder verwacht ik dat Battaglin ook gewoon (zeker in de zwaardere etappes) mee gaat sprinten en wellicht Haller in de vlakke etappes. Daarnaast nog de meer punch-types als McCarthy of Gibbons. Van dit setje zie ik Ackermann en Démare gezien hun klimcapaciteiten niet uitrijden. Gaviria heeft het al eens gedaan en Ewan kan het beste een heuvel / berg over gezien zijn fysiek en is eerder uit voorzorg uit de ronde gehaald, niet vanwege onkunde.

Tenslotte heb je dan inderdaad de klassementsmannen of vluchters die er vaak bij de beste 10 zitten, maar gezien de nieuwe puntentelling zie ik geen klassementsman winnen en aanvallers zijn niet te voorspellen.

Mijn sterren daarom:
**** Viviani
*** Gaviria, Ewan
** Cimolai, Battaglin, Modolo
* Gibbons, Moschetti, Nizzolo, Sbaragli

Jappert 9 mei 2019 om 10:07

Bedankt voor jullie voorbeschouwingen Ab en Magnus! Was fijn om te lezen!

Arteta 8 mei 2019 om 08:50

En wie vind jij veelbelovende jonge sprinters?

Silent Hill 8 mei 2019 om 09:07

Lonardi, Gibbons, Moschetti … om er een paar te noemen.

DorHer 8 mei 2019 om 08:57

Ik denk dat het vooral afhangt van het verloop van de eerste sprints… Als Viviani het paars heeft zal hij toch moeilijker kunnen afstappen in vergelijking met een situatie waarin hij 2 ritten wint en de rest onvoldoende scoort om bovenaan te staan in het puntenklassement. Demare zal wel denintentie hebben om uit te rijden, maar de vraag is of dit lukt… Een GT uitrijden is altijd moeilijk geweest voor hem.
Nizzolo en Modolo zijn mss goede kandidaten, maar eindigen te ver de eerste week wschl om echt mee te dingen? Ulissi lijkt me wat te wisselvallig voor dit klassement, maar je weet nooit… Wie weet wint roglic hem wel

Jasperdewaal11 8 mei 2019 om 09:22

“Juan Sebastián Molano is een snelle ploeggenoot bij UAE Emirates.”

En hierbij wordt Simone Consonni even over het hoofd gezien ?? Lijkt mij toch niet langzamer dan een Molano.

En inderdaad zoals hierboven besproken jammer dat er niet verder wordt uitgediept wie er waarschijnlijk zal afstappen e.d..

Retro Lex 8 mei 2019 om 09:22

Consonni van UAE ( achter Gaviria ) kan ook sprinten. Moschetti van trek werd knap 2e op de hatta dam achter Ewan. Ik zie beide wel een of twee keer top 10 sprinten. Maar beide zullen geen rol spelen voor de puntentrui.

Over het uitrijden van sprinters zou ik vooral naar gewicht kijken. Ackerman en Demare 78 kg of Ewan 67 kg.

Groningen 8 mei 2019 om 09:47

De vraag is inderdaad wie rijdt uit. Daarvoor is gewicht echter niet de belangrijkste vraag, ook sprinters komen de bergen wel over, maar alleen als de motivatie groot genoeg. Met de zware slotweek met weinig kansen, en voor sommige het vooruitzicht op deelname in de Tour, zullen er vast en zeker veel afstappen. Klassementsrenners of types als Ulissi maken dan zeker kans.

IlMagnifico 8 mei 2019 om 09:59

Misschien leuker om dit topic te splitsen in kanshebbers voor de paarse trui en kanshebbers voor de top 3 in de eerste twee week. Dan spelen de aankomsten qua sprinters ook nog een grote rol.

kiryienka 8 mei 2019 om 11:59

“Het zit er dus nog wel in voor Lobato, maar dan moet de aankomst hem wel goed liggen. Weet hij de concurrentie in slaap te sussen en dan toe te slaan?”

Goeie grap man

ChefSpijker 8 mei 2019 om 13:25

Als alle topsprinters 't einde niet halen (vrijwillig of niet), dan zou er ook zomaar een vluchter mee vandoor kunnen gaan. Die tussensprints tikken ook altijd flink aan in de Giro. Een Frapporti werd vorig jaar bijv. 6e, maar 2 puntjes achter Yates en voor sprinters als Van Poppel en Bonifazio die toch vijf keer goed mee sprintten.

Oh Ballerini zelfs derde. Nog een beter voorbeeld dan. Al deed die ook nog een paar keer mee in de sprints aan de streep.

Retro Lex 8 mei 2019 om 14:11

Of een scenario als in de Tirenno dit jaar. Mirco Maestri die de puntentrui won. Uitsluitend onderweg punten gescoord. Geen enkele keer top 100 gefinisht !

west 8 mei 2019 om 14:01

Viviani heeft zelf in meerdere interviews aangegeven dat hij koste wat kost wil uitrijden; omdat in de Italiaanse Trui en omdat finish in zijn geboorteplaats. Dus ik snap niet zo goed waar dat gerucht vandaan komt… Lijkt me dan eerder dat hij na etappe 11 of 17 uit de Tour stapt…

Brecht 8 mei 2019 om 14:49

Als Viviani vol inzet in de dubbel Giro- Tour, dan hopelijk alles op Jakobsen in de vuelta

sven241 8 mei 2019 om 18:55

Benieuwd of Ackermann het aankan tegen Viviani en Gaviria

Mindless 9 mei 2019 om 00:10

Kijk ook even naar de jongens die bovenaan in het klassement zullen staan als de zware bergen nog moeten gaan komen en kijk even naar de ploeg die vervolgens er alles aan gaat doen om het zo zwaar mogelijk te maken en een aantal tijdrijders zoveel onder druk gaat zetten of misschien een onervaren ronderenner zoveel uit gaan persen dat die etappes zo zwaar gaan worden dat helemaal geen enkele sprinter gaat overleven. Team lichtblauw gezien? Die gaan de koers op de kop zetten in de derde week. Ik denk dat een type Ulissi weleens het paars kan gaan pakken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.