Giro 2019: Voorbeschouwing etappe naar Santa Maria di Sala

donderdag 30 mei 2019 om 08:00
Giro 2019: Voorbeschouwing etappe naar Santa Maria di Sala

foto: LaPresse

Inhoudsopgave

De Giro d’Italia nadert zijn ultieme ontknoping, maar donderdag is het nog één keer sprinten geblazen. Alhoewel: de snelheidsduivels krijgen op papier nog een unieke gelegenheid om te sprinten. Maar hoeveel spurters zijn er überhaupt nog in koers? En willen hun ploegen daadwerkelijk opofferen? WielerFlits blikt vooruit.


Wie wint de vlakke rit naar Santa Maria di Sala?

  • Pascal Ackermann 2.65
  • Arnaud Démare 2.90
  • Davide Cimolai 14.25



Parcours

Voor de sprinters is etappe achttien van de Giro d’Italia 2019 (Valdaora – Santa Maria di Sala, 222 km) de laatste kans om te schitteren. De eerste dertig kilometer is nog licht oplopend, maar daar zullen de snelle mannen niet bang van worden. Daarna gaat het eigenlijk constant in dalende lijn richting de finish in Santa Maria di Sala. De sprinters zullen deze laatste mogelijkheid op succes zeker niet willen laten liggen.

In Valdaora geeft de organisatie het startsein voor de achttiende etappe en via de oude plaatsen Monguelfo en Dobbiaco klimt het peloton dan naar Valico di Cimabanche. Vanaf dat moment volgt een lange afdaling naar Ponte nelle Alpi, waar de renners de historische regio Alpago bereiken. Enkele kilometers verder wacht dan met de klim naar Pieve di Alpago (6,7 km aan 4,5%) de enige gecategoriseerde klim van de dag. Vanaf de top is het nog ruim honderd kilometer tot de streep.

Weinig zorgen dus voor de sprinters, die zich in de biljartvlakke aanloop naar de finish kunnen voorbereiden op de massasprint. Daarbij passeren zij in Scorzè onder meer het hoofdkwartier van motorconstructeur Aprilia. De laatste tien kilometer zijn helemaal vlak, maar oppassen is het wel met enkele haakse bochten. De finish is na 222 kilometer in Santa Maria di Sala, geboorteplaats van onder anderen Antonio Bevilacqua: in 1951 winnaar van Parijs-Roubaix.


Start: 12.10 uur in flag-it Valdaora/Olang
Finish: 16.59-17.27 uur in flag-it Santa Maria di Sala


Favorieten

Normaal gesproken is het voorspellen voor een etappe naar die van Santa Maria di Sala simpel: bombardeer de sprinters tot topfavorieten. Zeker in een eerste week van een grote ronde. Maar we zijn nu enkele dagen voor het einde van de Giro d’Italia, waardoor we mogen spreken van een totaal andere situatie.

Waarom? Omdat de meeste topsprinters al naar huis zijn. Smaakmakers als Fernando Gaviria, Elia Viviani en Caleb Ewan bereiden zich alweer voor op de Tour de France. Maar ook Sacha Modolo, Matteo Moschetti, Jakub Mareczko, Giovanni Lonardi en Giacomo Nizzolo hebben inmiddels een DNF’je achter hun naam staan.

Wil Arnaud Démare eigenlijk wel sprinten? – foto: Cor Vos

En zo blijven er slechts een handvol sprinters over, zoals Arnaud Démare en Pascal Ackermann. De Fransman en de Duitser zijn de enige topsprinters die hoe dan ook Verona willen halen. Maar willen ze donderdag ook voor een tweede en derde ritzege spurten? Bij Démare is dat maar de vraag, aangezien de renner van Groupama-FDJ in het bezit is van de paarse puntentrui. Zijn voorsprong op naaste belager Ackermann bedraagt dertien punten.

Een mooie voorgift, maar aan de streep in Santa Maria di Sala zijn veel meer punten te verdienen. En dus is het de vraag of Démare het risico wil nemen om te verliezen van Ackermann, waardoor de puntentrui alsnog van schouders kan wisselen. Maar de sterke Duitser kan geen punten sprokkelen, als een omvangrijke (kop)groep uit de greep blijft van het peloton. In dat geval is Démare – behoudens ziekte of blessures – wel zeker van de Maglia Ciclamino. 

Pascal Ackermann hoopt nog altijd op La Maglia Ciclamino – foto: Cor Vos

Wees dan ook niet verrast mocht Groupama-FDJ besluiten om helemaal niet op kop te rijden. In dat geval zal de druk volledig bij BORA-hansgrohe liggen, de ploeg van Ackermann. De Duitse kampioen begon deze Giro d’Italia spectaculair met ritzeges in Fucecchio en Terracina, waardoor hij lange tijd in het paars rondreed. Dat was toen, nu moet Ackermann de achttiende etappe winnen om nog kans te maken op de eindzege in het puntenklassement.

Zijn werkgever zal er dus alles aan gelegen zijn om de boel te controleren, om het uiteindelijk tot een sprint te laten komen. De 25-jarige Ackermann is op papier de snelste sprinter, maar in de derde week is ‘op papier’ niks meer waard. Het gaat om de conditie. De mentale frisheid. De benen. En zijn grote concurrent Démare heeft in het verleden aangetoond een grote ronde goed te verteren. Vergeet bovendien niet dat deze Giro pas de eerste drieweekse rittenkoers is voor de Duitse kampioen.

Tussenstand puntenklassement 
1. flag-fr Arnaud Démare (Groupama-FDJ) – 200 punten
2. flag-de Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe) – 187 punten
3. flag-ec Richard Carapaz (Movistar) – 83 punten

Te verdienen punten aan de finish in Santa Maria di Sala voor de eerste vijftien renners: 50 – 35 – 25 – 18 – 14 – 12 – 10 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1

Simone Consonni krijgt de kans om voor zichzelf te sprinten – foto: Cor Vos

Moet BORA-hansgrohe het donderdag helemaal alleen doen? Misschien niet, aangezien Simone Consonni (UAE Emirates) en Davide Cimolai (Israel Cycling Academy) een unieke kans krijgen om te scoren als sprintkopman. Dit geldt zeker voor Consonni, die normaal Gaviria of Alexander Kristoff naar de zege moet piloteren. De rappe Italiaan werd al zesde in Novi Ligure, dus wie weet wat er nog in het vat zit.

De vraag is echter wel of zijn ploeg UAE Emirates een mannetje of twee wil opsouperen in de achtervolging op de vroege vluchters. Vergeet niet dat de WorldTour-ploeg al dagenlang op kop heeft gereden om het roze van Valerio Conti én Jan Polanc te beschermen. Een ploeg die wel zal willen rijden, is Israel Cycling Academy. De ProContinenale formatie hoeft niet om te kijken naar een klassementsrenner.

En dus is het alle ballen op Cimolai, die bezig is aan een goede Giro. De ervaren Italiaan is er telkens bij in de sprints, maar het blijkt toch o zo moeilijk om te winnen. Maar nu Gaviria, Viviani en Ewan naar huis zijn, stijgt Cimolai in de pikorde. In Novi Ligure finishte hij als vijfde, achter Ewan, Démare, Ackermann en Viviani… Dat belooft voor etappe nummer achttien! Met de eveneens snelle Kristian Sbaragli aan zijn zijde kan hij het Démare en co behoorlijk lastig maken.

Manuel Belletti is een van die sprinters die hoopt op een wonderdag – foto: Cor Vos

Toegegeven, het is moeilijk om überhaupt tien sprinters te selecteren. Want na het behandelen van Ackerman, Démare en Consonni, kom je al snel uit bij mannen als Ryan Gibbons, Manuel Belletti en EF Education First-gelegenheidssprinter Sean Bennett. Renners die zich zeker kunnen plaatsen, maar winnen lijkt te hoog gegrepen. Marco Canola, Juan José Lobato en Paolo Simion? Van hetzelfde laken een pak.

De meest interessante naam is eigenlijk nog sprintaantrekker Rüdiger Selig, die in Modena (derde achter Démare en Viviani, maar voor Ewan) liet zien uitstekend te kunnen invallen voor zijn kopman Ackermann. Maar stel nu dat we helemaal niet gaan sprinten? Naar wie moeten we dan kijken? Dan wordt het niets minder dan een loterij, maar renners als Florian Sénéchal, Nico Denz, Francesco Gavazzi, Matteo Montaguti, Tosh Van der Sande, Grega Bole en Thomas De Gendt mogen we zeker in de kopgroep verwachten.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Pascal Ackermann
*** Arnaud Démare, Simone Consonni
** Davide Cimolai, Ryan Gibbons, Manuel Belletti
* Florian Sénéchal, Tosh Van der Sande, Thomas De Gendt, Matteo Montaguti

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)



Wie wint de vlakke rit naar Santa Maria di Sala?

  • Pascal Ackermann 2.65
  • Arnaud Démare 2.90
  • Davide Cimolai 14.25



Weer en tv

Warm is het zeker niet bij de start in Valdaora, maar droog is het gelukkig wel. De renners vertrekken bij een gemiddelde temperatuur van twaalf graden Celsius. In finishplaats Santa Maria di Sala is het een stuk warmer, maar is er wel kans op neerslag. Opletten dus voor de heren coureurs.

De achttiende etappe is uiteraard weer live te volgen via Eurosport. Sander Kleikers en Bobbie Traksel beginnen om 13.00 uur met voorbeschouwen, waarna Jeroen Vanbellegem en Karsten Kroon vanaf 13.15 uur het live-commentaar verzorgen. Op WielerFlits kun je uiteraard terecht voor ons eigen liveblog. Doe mee in de chat!


Dit artikel delen:

41 Reacties

lander luypaert 29 mei 2019 om 19:14

ik zie misschien wel een groepje van 10-15 man wegrijden die om de zegen zullen strijden.

KissMyAce 29 mei 2019 om 19:21

Demare evenveel sterren als Consonni?

lander luypaert 29 mei 2019 om 19:26

Persoonlijk vind ik Consonni even snel als Demare. Het verschil is Consonni gaat ofwel te vroeg aan of zijn snelheid verminderd hoe dichter hij bij de streep komt… wat ik ook vaak zie bij hem is dat hij zich verstopt achter een renner en uiteindelijk er niet echt doorheen geraakt.. Demare heeft een betere lead-out evenwel een langere uithouding waardoor hij paar 100 meters dezelfde snelheid kan vasthouden. Dit is mijn mening :)

Titaantje 29 mei 2019 om 19:27

Dat is nu eenmaal hoe de piramide werkt. Denk dat je beter kunt zeggen dat Consonni evenveel sterren als Demare heeft (bij gebrek aan beter)

KimJungPoels 29 mei 2019 om 19:59

Consonni is nog niet een beetje net zo snel als Demare haha.

koos1 29 mei 2019 om 19:32

Ik vraag me af op FDJ wel een massasprint wil. Als een vluchtersgroep het haalt tot de finish is voor Demare de puntentrui vrijwel binnen als hij het einde van de Giro haalt. Een massasprint hoeft er maar wat mis te lopen (Ackerman wint en Demare 3e) en Demare is de puntentrui kwijt.
Daarnaast is de vraag of FDJ en Bora sterk genoeg zijn om een (sterke) vluchtersgroep terug te halen.

bergop 30 mei 2019 om 01:55

Dat staat al in de voorbeschouwing beschreven. Eerst lezen!

Wheely 29 mei 2019 om 19:38

Wel raar dat ze voor op Hemelvaart geen spectaculaire bergrit gepland hebben, op dit soort dagen kun je nou juist uitpakken.

Thomas de Gendt versus de sprinters dan maar.

Jacco van Stierop 29 mei 2019 om 20:23

Hemelvaart is geen officiële feestdag in Italië, Maria Hemelvaart op 15 augustus daarentegen weer wel.

Wheely 29 mei 2019 om 20:42

Aha dat verklaart het, gelukkig hebben we hier onze fietsende encyclopedie!

JumpyGazelle 30 mei 2019 om 00:12

Blijf het raar vinden, hoewel in Italië misschien niet, is het in veel wieler landen wel een vrije dag. Die kijkcijfers leveren ook geld op.

IlPirata 30 mei 2019 om 10:35

Eens met @JumpyGazelle . Als je hogere kijkcijfers wilt, moet je niet op Hemelvaartsdag zo’n vlakke sprintetappe plannen, geldt ook voor de weekenden trouwens( 1e weekend was ook een vlakke rit).In mei werken de meeste mensen , tijdens de tour is dat weer andersom. Neemt niet weg, dat de giro veel mooier is dan de TdF.

Titaantje 29 mei 2019 om 20:02

Ik denk dat er geen massasprint komt, of in elk geval niet dankzij FdJ. Als ze slim zijn sturen ze twee mannetjes mee in de vlucht die hard werken om weg te blijven uit het peloton met meer dan 10 man.

Samlambeej 29 mei 2019 om 21:25

FDJ moet gewoon meteen aangeven dat ze niet noodzakelijk een sprintje willen. BORA hun trein zolang mogelijk laten oproken.

ChefSpijker 29 mei 2019 om 21:56

Volgens Sinkeldam had Ackermann het vandaag erg zwaar en reed ie een tijd alleen achter het peloton. Misschien dat Bora ook wel voor de gemakkelijkste weg kiest: de vlucht. En dan bijv. een Selig of Schwarzmann meestuurt die voor hun eigen kans mogen gaan.

KimJungPoels 30 mei 2019 om 00:50

Een extra etappezege is toch veel meer waard dan de puntentrui?

Samlambeej 30 mei 2019 om 11:17

Probleem is: Démare pakt doorgaans 1 etappe met liefst nog een valpartij in de finale.

Jori 29 mei 2019 om 20:02

Edit redactie: Aangepast

Jacco van Stierop 29 mei 2019 om 20:20

Morgen zal naar alle waarschijnlijkheid de beslissing vallen wie de paarse trui naar huis mag nemen, alleen de tijdslimiet aanstaande zaterdag kan nog een factor zijn. Arnaud Démare heeft de beste papieren en als het hem lukt zal hij de derde Franse renner zijn die het puntenklassement van de Giro wint.
Bouhanni was 5 jaar geleden de tweede Franse renner die het puntenklassement won. Hij boekte 3 etappezeges, maar mij staat het niet echt meer bij, moet ik eerlijk toegeven.
De eerste Fransman die de puntentrui in de Giro veroverde was Laurent Jalabert in 1999. Ook hij won 3 etappes, -waaronder een tijdrit-, en reed 8 dagen in het roze; hij eindigde als 4e in het eindklassement. Het zou zijn laatste topklassering in een belangrijke rittenkoers zijn. In zijn laatste koersjaren zou hij nog meer zijn drift naar avontuur volgen. Mooie sierlijke coureur, kon sprinten, klimmen, tijdrijden en een klassieker rijden. Had misschien een nog grotere erelijst gehad met wat minder talent en wat meer werklust. Kreeg wel eens de indruk bij hem dat hij werd weerhouden door medelijden met zijn collega-renners die minder bagage hadden meegekregen van onzelieveheer, en zich daarom niet al te zeer wilde inspannen. Maar ongetwijfeld zal dat niet zo geweest zijn.

wimpy 29 mei 2019 om 21:33

Herinner mij ook nog altijd zijn zware val in de tour van 1994 met Nelissen en de rijkswachter.

Polleke 29 mei 2019 om 22:34

Jalabert had zeker klasse maar werd vooral sterker naarmate hij ‘ouder en wijzer’ werd….zonder die bijzondere wijsheid was hij een doorsnee renner geweest…

Baik-Baik 29 mei 2019 om 23:01

Ik was ook altijd fan van Jalabert. Een stuk sympathieker ook dan zijn opvolger Virenque. Maar beide stonden natuurlijk strak van de dope.

DylanNeymarSantos 29 mei 2019 om 22:07

Morgen zullen maestri, cima en frapporti wel meezitten. Ik gun frapporti persoonlijk wel een zege en volgens mij is die nog redelijk rap in een kleine groep ook dus wie weet

lander luypaert 29 mei 2019 om 23:08

Dan gok ik eerder op Ulissi die er zal bij zijn.

MaxvanHeeswijk 29 mei 2019 om 23:07

Het is jammer dat het eerste uur van de koers niet live wordt uitgezonden. Het peloton rijdt door een schitterend deel van de Dolomieten, waar aan alle kanten de steile bergwanden oprijzen. Met name de Tre Cime zijn spectaculair. Hopelijk krijgen we va 13.15 nog wat beelden te zien. In het tweede uur rijden ze door de Cadore vallei, waar veel van de Italiaanse ijssalonhouders in Nederland vandaan komen. De roman ‘De IJsmakers’ van Ernest van der Kwast gaat hierover, zeer de moeite waard.

Wielert 29 mei 2019 om 23:25

Heb je nou nog een account aangemaakt, Jacco?

Covadonga 30 mei 2019 om 00:00

De Dolomieten zijn idd schitterend. De beelden van de omgeving in de Giro kunnen imo veel beter. Ze zouden eens in de leer moeten gaan bij de Tour. Die doen dat echt vele malen beter.

Hollow Knight 29 mei 2019 om 23:23

Alsof we de eerste twee weken niet genoeg saaie Giro etappes hadden… Wat een erbarmelijk parcours zeg. Gelukkig zijn er geen goede Italiaanse sprinters meer of we hadden 11+ vlakke etappes zoals in 2004.

Wielert 29 mei 2019 om 23:27

Gelukkig is Pokémon ook rond die tijd op Veronica, ga je dat lekker kijken.

Samlambeej 29 mei 2019 om 23:31

Gotta catch ‘em all!

Gilberto 29 mei 2019 om 23:40

Bauke gewoon meespringen

Covadonga 29 mei 2019 om 23:58

Wat een rare eerste zinnen eigenlijk. Alhoewel.

Jean Dumas 30 mei 2019 om 01:47

Als ze slim zijn bij Groupama weg rijden met Madouas, QS, en gunnen ze Viviani de rit.

bergop 30 mei 2019 om 02:03

Viviani zit allang thuis!

Mystery Rider 30 mei 2019 om 08:16

Ze zullen snel binnen zijn, bijna 180km bergaf :)

Er zullen enkele verassende namen in de kopgroep zitten, zijn een pak ploegen die nog niks gewonnen hebben! Verwacht veel renners van de Italiaanse ProContinentale ploegen die nog wat publiciteit nodig hebben.

Arry1337 30 mei 2019 om 08:23

@Redactie
De vraag is echter wel of zijn ploeg UAE Emirates een mannetje of twee wil..

Is dit niet hetzelfde als zeggen ‘TJV Visma’?

Nick Doup 30 mei 2019 om 08:41

Emirates is een vliegmaatschappij en UAE is een land.

JumpyGazelle 30 mei 2019 om 12:11

Het is eigenlijk ook UAE Team Emirates

Fletiebooy 30 mei 2019 om 08:51

Waarom Jungels niet vandaag?

tdfan 30 mei 2019 om 09:53

Off topic: Plugge zegt op AD dat niemand bij Jumbo met een attest rijdt. Dat is toch nieuwswaardig! Journalisten zouden er goed aan doen dit bij alle andere ploegen ook na te vragen. Heel algemene vraag: hoeveel renners binnen uw ploeg rijden met medisch attest. Ben heel benieuwd.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.