Giro 2019: Voorbeschouwing etappe naar Pinerolo

donderdag 23 mei 2019 om 08:30

foto: Cor Vos

Nadat de sprinters de eerste anderhalve week ruimschoots aan bod gekomen zijn, volgt er donderdag eindelijk een rit waar menig wielervolger naar uitkijkt. Op weg naar Pinerolo krijgen de renners een col van eerste categorie voor de kiezen. Klimmers en aanvallers opgelet!


Parcours

In deze etappe van Cuneo naar Pinerolo krijgt het peloton eindelijk eens wat hoogtemeters voor de wielen geschoven. Met zijn 146 kilometer is de rit echter niet al te lang. Belooft dit een nieuwe kans voor de vluchters te zijn, of beslissen de klassementsrenners over de ritzege?

Startplaats Cuneo is gelegen op een plateau, waar de rivieren Gesso en de Stura di Demonte samenvloeien. We zullen de hele dag grotendeels in de valleien langs deze rivieren rijden, maar er liggen ook de nodige klimkilometers voor de boeg. Te beginnen met de Colletta di Rossanna en de Colletta di Paesana; twee heuveltjes die zelfs niet gecatalogeerd zijn in het roadbook, maar wel zullen doorwegen. Op die laatste is echter wel de eerste tussensprint van de dag te vinden, na zestig kilometer koers.

Na 105 kilometer beginnen de renners aan de échte scherprechter van de dag: de steile Montoso. Deze klim van eerste categorie is 8,8 kilometer lang aan een gemiddeld stijgingspercentage van 9,5 procent. Maximaal gaat deze col veertien procent omhoog. De top van de beklimming ligt op ruim dertig kilometer van de finish. Omdat na de afdaling er nog een lang vlak stuk volgt, is het kijken welke rappe mannen het klimwerk hebben overleefd of welke coureurs terug kunnen keren. De verwachting is bovendien dat het peloton niet bijster veel tijd meer zal kunnen goedmaken op een eventuele vluchtersgroep.

Maar ook de finale is niet te onderschatten. Op twee kilometer van de aankomst doemt er nog een steile puist van amper een halve kilometer aan 13,2 procent op. Maximaal stijgt dit klimmetje zelfs twintig procent. Wie nog een punch in de benen heeft, kan hier een beslissende kloof slaan. Want de slotkilometers – met nog het nodige bochtenwerk – gaan grotendeels in dalende lijn richting Pinerolo.

Matteo Trentin zegevierde in 2016 – foto: Cor Vos

De etappe Cuneo-Pinerolo is een ware klassieker in het wielrennen. De meest legendarische editie van deze rit kregen we in de Giro van 1949, toen Fausto Coppi zijn grote concurrent Gino Bartali op ruim twaalf minuten en de rest van het deelnemersveld zelfs op meer dan twintig minuten zette. Zo legde hij op legendarische wijze de basis voor zijn derde Giro-eindzege. Andere ritwinnaars in Pinerolo zijn Franco Bitossi (1964), Guiseppe Saronni (1982), Gabriele Balducci (2007, na diskwalificatie van Alessandro Petacchi), Denis Menchov (2009, na diskwalificatie van Danilo Di Luca en Franco Pellizotti) en recent in 2016 nog Matteo Trentin. Verder kroonde Edvald Boasson Hagen zich er in 2011 tot winnaar van een Touretappe.


Start: 13.15 uur in flag-it Cuneo
Finish: 16:59-17.25 uur in flag-it Pinerolo


Favorieten

Op donderdag wachten er na elf ritten voor het eerst de wat serieuze hoogtemeters. De hamvraag is of de klassementsmannen daags voor een echt zware aankomst bergop hier al uit hun pijp komen, of dat zij nog een relatieve rustdag nemen en eventuele vluchters om de prijzen laten strijden. Vast staat dat voor renners die in Pinerolo willen winnen, dalerscapaciteiten goed van pas zullen komen.

Primoz Roglic – foto: Cor Vos

Wanneer we aan goede dalers denken, komt al snel de naam van Primož Roglič naar voren. De manier waarop hij vorig jaar de Touretappe naar Laruns won, zal bij menig wielervolger nog vers in het geheugen liggen. De Sloveen toonde zich de eerste dagen de sterkste der klassementsrenners, wat aantoont dat het met zijn vorm en vertrouwen goed zit. Hij durft normaal gesproken risico’s te nemen bergaf en is daarmee in staat tijdens de cruciale fase van deze rit het verschil te maken. Wanneer de klassementsrenners op weg naar Pinerolo om de overwinning gaan strijden, is de kopman van Jumbo-Visma een van de voornaamste gegadigden. Bovendien ligt met een achterstand van minder dan twee minuten de roze trui in het verschiet. Of vindt hij het nu nog te vroeg om deze te heroveren?

Nibali lijkt de voornaamste uitdager van Roglic – foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali behoort tot de betere dalers in dit Giro-peloton. De ervaren Siciliaan won dankzij zijn dalerscapaciteiten onder meer Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije. Zijn achterstand op Roglič bedraagt één minuut en 44 seconden, waardoor hij nog iets zal moeten proberen. Kiest hij daarvoor al deze etappe?

Na ongeveer anderhalve week Giro, zijn er inmiddels ondanks het gebrek aan serieuze beklimmingen toch al serieuze tijdsverschillen ontstaan. De kilometers tegen de klok hebben hun tol geëist bij de nodige renners die vooraf als favorieten gezien werden. Een van de renners die daarom de resterende etappes iets zal moeten proberen, is Simon Yates. De kopman van Mitchelton-Scott is geen schim van de renner die vorig jaar in de eerste weken van de Giro domineerde. De komende dagen krijgt hij de gelegenheid om te bewijzen dat zijn matige prestatie in San Marino slechts een off-day was.

Kiest Lopez voor de aanval – foto: Cor Vos

Het is ook interessant om te zien hoe Astana deze etappe zal benaderen. Kopman Miguel Ángel López kijkt mede door een tegenvallende tijdrit tegen een achterstand van minuten aan, maar teambaas Alexandr Vinokourov blijft vertrouwen houden in zijn Colombiaanse klimmer. Uit tactisch oogpunt zou het niet verbazen wanneer de Kazachstaanse formatie ervoor kiest om een mannetje vooruit te sturen met de vroege vlucht. Met begenadigde klimmers als Pello Bilbao, Dario Cataldo en de tegenvallende Ion Izagirre heeft de ploeg opties genoeg.

Hetzelfde kun je zeggen van Movistar. Bij de Spaanse formatie staat kopman Mikel Landa al op een respectabele achterstand. Indien de Spanjaard nog iets van zijn Giro wil maken, zal hij de aanval moeten zoeken. Ploeggenoten Richard Carapaz en Andrey Amador staan er beter voor, maar zullen zichzelf ongetwijfeld willen verbeteren. Daarnaast is het uitkijken hoe ambitieuze renners als Bauke Mollema, Bob Jungels en Rafał Majka deze eerste test bergop zullen doorstaan.

Een scenario waarbij de winnaar uit een vroege vlucht komt, mogen we eveneens niet uitsluiten. ‘Maglia AzzurraGiulio Ciccone zal ongetwijfeld weer wat puntjes voor zijn bergtrui willen sprokkelen. UAE Emirates zal er naar streven om klassementsleider Valerio Conti nog minstens een dag in het roze te laten rijden, al zal Diego Ulissi op dit parcours wellicht ook iets willen proberen.

Landgenoot Fausto Masnada won al de rit naar San Giovanni Rotondo en kan op dit terrein eveneens goed uit de voeten. Het is echter de vraag of hij gezien zijn geringe achterstand op leider Conti veel ruimte zal krijgen. Hetzelfde kun je stellen over Davide Formolo, kopman bij BORA-hansgrohe. Gianluca Brambilla werd hier in 2016 derde achter Trentin en Moser, maar de renner van Trek-Segafredo heeft deze Giro nog niet veel van zich laten horen.

Wordt dit een rit voor Thomas De Gendt? – foto: Cor Vos

Voor geboren aanvaller Thomas De Gendt (die nu niet meer ter ondersteuning voor sprinter Ewan hoeft te rijden) liggen er hier kansen. Hij zal deze rit ongetwijfeld aangestipt hebben in het routeboek. Het feit dat hij op weg naar Novi Ligure niet op kop hoefde te rijden, is misschien al een voorteken dat hij van deze dag een doel heeft gemaakt. Weet hij zeven jaar na zijn memorabele zege op de Stelvio weer eens te winnen in de Giro?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Vincenzo Nibali, Richard Carapaz
** Simon Yates, Miguel Ángel López, Mikel Landa
* Thomas De Gendt, Davide Formolo, Giulio Ciccone, Fausto Masnada

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)



Wie wint de bergetappe naar Pinerolo?

  • Giulio Ciccone 12.75
  • Diego Ulissi 13.00
  • Thomas De Gendt 16.00



Weer en tv

De renners kunnen donderdag de regenkleding in de kast laten hangen. Al bij de start in Cuneo is het zonnig en dat blijft de hele dag zo. Op weg naar Pinerolo blijft het droog en de temperatuur kan oplopen tot 25 graden Celsius. De wind komt uit het zuid-oosten, maar heeft slechts windkracht 1.

Eurosport zendt de wedstrijd van start tot finish uit en begint om 13.15 uur met de rechtstreekse uitzending.


Dit artikel delen:

62 Reacties

Erik B 22 mei 2019 om 19:03

Ciccone blijft bij Mollema als knecht.

Bergbeklimmer 22 mei 2019 om 23:31

Nee, dus gaat vol voor de bergtrui.

pirazzi 22 mei 2019 om 19:12

Cuneo, what’s in a name.

maklukzat 22 mei 2019 om 22:19

Maar wel leuk om eens te kijken. Heeft de grandeur van een wereldstad in het centrum, maar is niet al te groot.

Titaantje 22 mei 2019 om 19:19

ik denk dat de vroege vlucht hier de bloemen gaat pakken.

*** Vuillermoz
** Bakelants
* Plaza

Veloburto 22 mei 2019 om 20:22

Same, ik heb Vuilermoz als kopman bij scorito :)

Boomie1 23 mei 2019 om 08:28

Masnada?

Mathieu Moller 22 mei 2019 om 19:21

Die uitloop lijkt me te lang om echt vuurwerk bij de klassementsrenners te verwachten. Misschien wat speldenprikjes en één top-10 kandidaat die er door zakt, maar wel allemaal op enkele minuten achter een omvangrijke kopgroep.
Zou Conti zelf in de aanval durven gaan zoals Van Avermaet dat in de Tour ook wel eens deed?

josi 22 mei 2019 om 19:22

Vraag me af of de klassementsmannen hier echt al het achterste van hun tong zullen willen laten zien. Dat vlakke stuk na de klim zal de aanvalslust wel wat bekoelen, tenzij er ploegmaats vooruit rijden. Ik denk dat vluchters morgen wel een aardige kans hebben.

Tuubke 22 mei 2019 om 19:26

De favorieten gaan hier vast niet in de aanval. Maar er kan er natuurlijk best weer eentje door het ijs zakken. Die klim is best steil en als je daar per ongeluk achterop raakt, kom je niet zo makkelijk terug.

Wheely 22 mei 2019 om 19:27

Blijft Conti in het roze?

mackie 22 mei 2019 om 19:29

Hoop dat Moviestar en/of MS / astana gaan proberen om 2 of 3 man mee te krijgen in de vroege vlucht en dan er net voor de top er na toe springen. verwacht alleen niet dat Roglic breekt maar het begin van het breek en sloop werk

Gilberto 22 mei 2019 om 19:33

Ik tip toch weer het Androni duo

pirazzi 22 mei 2019 om 19:44

Iemand anders, de Gendt en Masnada is tot nu toe de top 3 in de poll.

Johnny7 22 mei 2019 om 19:46

Ik kan me niet voorstellen dat het hier al zal ontploffen in het klassement maar laat me graag verrassen.

Jopie 22 mei 2019 om 19:51

Reken maar dat een team als Astana hier al wat gaat proberen. In tegenstelling tot de rest denk ik dat we vuurwerk gaan krijgen. Zo’n vlak stuk na de klim nodigt juist uit om Roglic te isoleren en hem daar te bestoken. Tis de Giro he jongens, niet die saaie Tour. En bovendien een klim van bijna 10% gemiddeld.

Groningen 22 mei 2019 om 20:45

Ik hoop, en verwacht ook wel een beetje, dat je gelijk hebt. In ieder geval hebben we geen last van de sky-trein die de alle aanvalslust smoort.
De kans dat een vroege vluchter er met de bloemen vandoor gaat lijkt me echter ook aanzienlijk.

west 22 mei 2019 om 19:53

Apart profiel, in zo'n etappe kan je als één van de favorieten wel minuten verliezen, maar nooit alleen voorop blijven.
En als ze na de top niet doorrijden kan er zo weer een groepje met Battaglin/Ulissi-achtige types terug aansluiten.

Wheely 22 mei 2019 om 19:56

*****Mr Bob Jungels
Come back and dance!

LutsenkoFan 22 mei 2019 om 20:04

100% wordt dit een vluchter.

ditisdavid 22 mei 2019 om 20:07

Gegarandeerde dag voor de vluchters dit. Wellicht dat een Izagirre, Nieve of Amador mag meespringen, maar verder zullen de klassementsploegen zich stilhouden, hooguit een prikje op Via Principi d’Acaja.

sterrejager 22 mei 2019 om 20:21

Misschien wel iets voor de jonge veulens van Team INEOS, maar zoals er al gezegd is topper kunnen hier alleen maar tijd verliezen denk ik.

TrEb 22 mei 2019 om 20:31

Verwacht wel wat van Izagirre vanuit de vluchters groep. Bilbao zal bij Lopez moeten blijven en Izagirre heeft al wat ruimte.

Jacco van Stierop 22 mei 2019 om 20:32

Inderdaad een klassieker, Cuneo-Pinerolo, maar morgen niet het klassieke sikkelvormige parcours zoals de uitgaves van 1949, 1964, 1982 en 2009 met een afstand van ruim 250 km en 5 loodzware cols. Maar even goed is de rit net als die van vandaag een eerbetoon aan Coppi met de verwijzing naar de editie van 1949 waarin hij zich tot een mythe verhief.
Onder sombere, mistige omstandigheden had Coppi zijn aanval ingezet op de eerste col, de Maddalena. Hij sprong naar de iets eerder ontsnapte Primo Volpi, die enige tijd Coppi’s wiel kon houden maar toen hoofdschuddend zich weer terug liet zakken. Er lagen tenslotte nog zo’n 190 km in het verschiet.
Bartali was gedwongen te reageren, deed dat weliswaar zonder al te veel overtuiging, maar genoeg om de andere renners van het peloton achter zich te laten. Het spel was begonnen. Op de top, de grens tussen Piemonte en Frankrijk, had Coppi een voorsprong van 2 minuten op Bartali en die voorsprong werd steeds maar groter. Op de Col de Vars was het opgelopen tot 4,5 minuut.
Coppi’s tred was soepel, zijn blik vastberaden; Bartali reed stroef en keek stuurs voor zich uit. Van een duel was eigenlijk geen sprake. Coppi denderde door, over de Izoard naar Briançon en via de Monginevro, oostwaarts, weer terug naar Piemonte. Bartali in de achtervolging wilde wel, maar kon niet. Hij passeerde de laatste col, de Sestriere, op 8 minuten van Coppi en bleef tijd verliezen tijdens de bijna 60 km afdaling richting Pinerolo.
Bijna 12 minuten later dan Coppi kwam Bartali over de meet. De laatste had 3 lekke banden gehad, Coppi 5. Coppi nam de roze trui over van Adolfo Leoni en bracht die 2 dagen later veilig naar eindstation Monza. Bartali werd op 23,47 tweede.
Bartali had het jaar ervoor nog de Tour gewonnen maar deze etappe maakte duidelijk dat het over was voor hem. Het had zich al aangekondigd een week eerder, in de rit naar Bolzano. De jaren gingen tellen, hij was bijna 35. Hij zou nog wel ereplaatsen maar geen eindzeges meer in grote rondes opeisen. Coppi, 29 jaar, was na deze etappe alleenheerser in Italië en had op niet mis te verstane wijze bevestigd tot de absolute wereldtop te behoren. In juli zou hij dat in zijn eerste Tour nogmaals doen.
Coppi was 70 jaar geleden de eerste renner die de dubbel Giro-Tour op zijn naam schreef, Pantani in 1998 de laatste.
NB: het laatste klimmetje morgen, de San Maurizio, is een ‘Vlaamse’ klim, kort, smal en steil en geen kasseien maar wel hobbelige klinkers en een paar mooie bochten in de afdaling. Moet 2 keer worden genomen want vanuit Pinerolo maakt men een 67 km lange eindlus.

Aristos 22 mei 2019 om 21:28

Lekker om te lezen dit!

Tuubke 22 mei 2019 om 22:16

Ah, een heel ander parcours! Ik dacht al, hoe kan iemamd in zo’n ritje twaalf minuten pakken. Dank!

Wheely 22 mei 2019 om 23:14

Thanks voor het vermelden dat ze het klimmetje in de finale al een keer eerder tegenkomen die dag. Zijn van die leuke dingen!

assen 22 mei 2019 om 21:07

Sunweb in de aanval!

Mollema niet genoemd, terwijl hij na Roglic het beste klom?

Movistar in de aanval, met Landa, en Carapaz op het vinketouw?
En wie gaat het doen van Astana?

Veloburto 22 mei 2019 om 21:22

Droom verder. De klassementsmannen gaan zich sparen

Abdoe 22 mei 2019 om 21:55

Worden vluchters, maar geen Masnada, want die staat te kort in het klassement. De trui van Conti wordt nog één dag volle bak verdedigd, voordat hij hem vrijdag inlevert.

Romāns Vainšteins 22 mei 2019 om 22:07

Ik zie Masnada er daarentegen wel aan blijven hangen bij de favorieten, die staat zomaar 2e morgen

Abdoe 22 mei 2019 om 22:13

Precies, die gaat morgen samen met die stiekeme Amador opschuiven. Zou best kunnen dat Masnada vanaf dat moment Monfort-style richting 12e plek eindklassement gaat aanklampen.

joopie2 23 mei 2019 om 03:20

Denk het niet, masnada is een echte rasaanvaller, kan zich niet bedwingen. Die gaat echt niet aanklampen.

Sunrider 23 mei 2019 om 11:00

Verwacht eerder dat Cattaneo wat probeert, is de iets betere klimmer van die twee van Androni

Sonsbach Allstars 22 mei 2019 om 21:57

Hmm deze is moeilijk in te schatten. Op het eerste gezicht iets voor de vluchters. Ik denk echter dat UAE het roze van Conti wil verdedigen, dus vluchters zullen niet heel ver weg rijden. Op de best lange en behoorlijk pittige klim gaat zeker 1 ploeg aan de boom schudden om te testen. Als dat iets oplevert zal het heel hard gaan en blijven vluchters niet vooruit.

bartp25 23 mei 2019 om 10:33

Dit gevoel heb ik ook, Conti zal er alles aan doen om het Rose te behouden. En er gaat echt wel een ploeg wat proberen op de klim, met zoveel mannen ver in het klassement kan het niet anders.

soj 22 mei 2019 om 22:06

Gallopin *****

Jacco van Stierop 22 mei 2019 om 23:34

Zou bijzonder zijn, lag er gisteren ook bij in de laatste km. Pijn aan de schouder en pols: dan laat je de vlucht van de dag aan je voorbij gaan.

Bergbeklimmer 22 mei 2019 om 23:34

Die wacht eerst nog even tot zijn kneuzingen van de valpartij van gister over zijn.

Punchagan 22 mei 2019 om 22:45

Fausto gaat het (weer) doen morgen!

Vibeman 22 mei 2019 om 23:10

Ulissi, Battaglin, Ion Izzagirre, Chaves, de Gendt, in de vlucht….

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.