Giro 2019: Voorbeschouwing langste etappe naar Pesaro

zaterdag 18 mei 2019 om 08:00
Giro 2019: Voorbeschouwing langste etappe naar Pesaro

foto: Cor Vos

Inhoudsopgave

De 102de Ronde van Italië bevat veel ritten van meer dan tweehonderd kilometer. De etappe naar Pesaro spant de kroon. Liefst 239 kilometer langs de Adriatische zee krijgen de renners voor de kiezen. En het venijn zit ‘m nog maar eens in de staart. Wat moet je weten over de langste etappe van de Giro? WielerFlits kijkt vooruit!

Wie wint de achtste rit van de Giro 2019?

  • Pascal Ackermann 3.45
  • Elia Viviani 5.00
  • Caleb Ewan 6.00


Parcours

Als de renners zijn binnengedruppeld in L’Aquila, kan de schade worden opgemeten. De Giro d’Italia is precies één week onderweg, maar de verschillen tussen de favorieten in het klassement zijn nog speelbaar. Nog wel, want op zondag staat er een individuele tijdrit op het programma naar San Marino. Maar eerst is er nog een gewone rit-in-lijn, voerend van Tortoreto Lido naar Pesaro. Met 239 kilometer is ook de achtste etappe weer een hele onderneming.

Het peloton koerst opnieuw langs de kust, al is het ditmaal die van de Adriatische Zee. Als het voldoende waait, zijn er wellicht enkele ploegen die een waaier proberen te trekken. Wie weet. Maar eerst doorkruisen de renners plaatsen als San Benedetto del Tronto, Pedaso (niet te verwarren met Pesaro) en Porto Sant’Elpidio. Gaat er overigens al een belletje rinkelen bij de naam San Benedetto del Tronto? Dat kan, aangezien hier namelijk de traditionele slottijdrit wordt verreden van Tirreno-Adriatico.

Guido Bontempi is de voorlopig laatste winnaar in Pesaro – foto: Cor Vos

We trekken echter verder langs de kust, richting de regio Marche. Via een relatief vlakke aanloop gaat het naar het eerste klimmetje van de dag. Na de top van de Monte Della Mattera (10 km aan 4%) gaat het richting de Monteluro (na 203,7 kilometer) en de Gabbice Monte (214,9 kilometer), waar nog enkele bergpunten te rapen zijn. Hierna volgen er nog zeventien golvende kilometers richting Monte San Bartolo, waar het even omhoog gaat. Niet voor lang, maar het kan wellicht als springplank dienen voor de puncheurs in het peloton.

Helemaal omdat de renners hierna beginnen aan een vrij technische afdaling van ongeveer vier kilometer. Op 2,5 kilometer van de streep komen de koplopers beneden, en rijden ze het centrum binnen van haven- en badplaats Pesaro. De laatste kilometers zijn te overzien, aangezien de organisatie heeft gekozen voor brede en rechte wegen naar de streep. Maar opgelet: in de laatste zevenhonderd meter zijn nog twee haakse bochten opgenomen, waaronder eentje vlak voor de finish. Welke waaghals haalt de gekste capriolen uit?

Eerdere winnaars in flag-it Pesaro
1927: flag-it Arturo Bresciani
1949: flag-it Adolfo Leoni
1970: flag-za Alan van Heerden
1986: flag-it Guido Bontempi

Start: 11.25 uur in Tortoreto Lido
Finish:
16.58 – 17.33 uur in Pesaro


Favorieten

Een tijdrit is voor de meeste coureurs al geen pretje, laat staan wanneer de dag voordien al 239 kilometer is doorgereden. De kans is daarom aanwezig dat een groep vluchters opnieuw de zege krijgt van de klassementsmannen. Maar of de huidige top tien het daarmee eens is? Valerio Conti zou toch in ieder geval graag zijn roze trui behouden, dus heel veel ruimte gaat een groep vluchters vermoedelijk ook weer niet krijgen. En wie weet is er nog wel een sprinter die kan overleven?

Pascal Ackermann lijkt de voornaamste kandidaat om te winnen als de sprinters de golvende finale overleven. De Duitser heeft al twee ritzeges binnen en staat daarnaast stevig aan de leiding in de strijd om de paarse puntentrui. De drager van de Maglia Ciclamino kan een helling aan en ook wat pure snelheid betreft heeft hij weinig te klagen. Een uitdaging voor Ackermann is misschien de afstand.

Kan Ackermann de afstand aan? – foto: Cor Vos

In Milaan-San Remo hebben Caleb Ewan en Arnaud Démare in het verleden alvast bewezen dat ze een afstand als deze wel aankunnen. Daarnaast hoeven deze twee weinig onder te doen voor Ackermann als het aankomt op topsnelheid. De Australiër toonde zich ook erg sterk in de etappe naar Frascati, wat hem wellicht wat extra speelruimte verschaft in de heuvelzone. Dat levert hem een voordeel op ten opzichte van zijn concurrenten. En wat te denken van Elia Viviani? Ook de Italiaanse kampioen is een sprinter die hoogteverschillen wel kan verteren. Met de tijdrit en de rustdag voor de boeg kan hij zich nog één keer volledig geven.

Kunnen deze snelle snaken hun karretje aanhaken? – foto: Cor Vos

Sprinters van – met alle respect – tweede garnituur hebben we ook. Denk aan een Ryan Gibbons of een Davide Cimolai. Stuk voor stuk renners die normaliter niet zijn opgewassen tegen de grote tenoren, maar in een rit als deze liggen verrassingen op de loer. Sacha Modolo hadden we hier ook willen noemen, maar de Italiaan van EF Education First heeft de finish van de zevende etappe naar L’Aquila niet bereikt.

Twee Italianen waar we misschien nog wel wat mogen verwachten in de spurt zijn Matteo Moschetti en Manuel Belletti. Eerstgenoemde is in het tenue van Trek-Segafredo bezig zich te ontwikkelen tot een interessante naam in de sprints. Voor de 22-jarige is de Ronde van Italië een grote ontdekkingstocht en de etappe naar Pesaro vormt een nieuwe uitdaging voor de jonge renner. Hangt hij er na een lastige finale nog aan? Belletti kan op zijn beurt misschien voortborduren op het succes van ploeggenoot Fausto Masnada. Inspireert dit hem tot grootse daden? Hij moet het afleggen op pure snelheid, maar in een uitgedund gezelschap behoort hij zeker tot de kanshebbers.

Laat BellettiGianni Savio net als in de Giro di Sicilia juichen? – foto: Cor Vos

Springveren en vluchters zouden daags voor de grote chronoproef naar San Marino ook kunnen scoren. Een leuke naam voor dit werk zou bijvoorbeeld Bob Jungels kunnen zijn. Op de bochtige, glooiende wegen aan de Adriatische zee kan hij zijn kracht zeker kwijt. Daarnaast heeft de Luxemburger genoeg lef om zich vol in de afdalingen te storten. Toch is het de vraag of hij zich niet in moet spannen om de kansen van Viviani te verdedigen. Met de tijdrit in het achterhoofd lijkt het eveneens onwaarschijnlijker dat Jungels zijn kans zal wagen.

Nee, dan kunt u misschien beter een euro inzetten op aanvalslustige Italianen als Marco Canola, Enrico Battaglin of een verdwaalde Enrico Barbin. Deze drie offensief ingestelde coureurs moeten de massasprint niet af te wachten, want daarvoor komen ze nu eenmaal veel snelheid tekort. Enkel door te anticiperen (een vroege vlucht of een alles-of-niets-poging op één van de heuvels) zou prijs kunnen rijden.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Caleb Ewan
*** Arnaud Démare, Pascal Ackermann
** Elia Viviani, Ryan Gibbons, Davide Cimolai
* Matteo Moschetti, Manuel Belletti, Enrico Battaglin, Marco Canola

Wie wint de achtste rit van de Giro 2019?

  • Pascal Ackermann 3.45
  • Elia Viviani 5.00
  • Caleb Ewan 6.00


Weer en tv

“Go home Italy, you’re drunk.” Het waren de woorden die wielerjournalist Daniel Friebe de wereld inslingerde bij het zien van de weersverwachting voor onder meer zaterdag 18 mei. Het belooft geen al te best koersweer te worden, aangezien het bewolkt zal zijn en her en der ook nog eens een spat regen kan vallen. Het kwik passeert de 17 graden voorlopig niet in de prognoses, dus alle renners die hoopten om gedurende de rit eens lekker aan de tanlines te kunnen werken, komen bedrogen uit.

De langste etappe van de Giro d’Italia is vanaf 13.00 uur live te volgen via Eurosport.


Dit artikel delen:

31 Reacties

Bergbeklimmer 17 mei 2019 om 19:09

Waarom wordt Nizzolo niet genoemd? Die rijdt nog toch?

stoempen op de pedalen 17 mei 2019 om 21:11

Dnf vandaag

Verweggistan 17 mei 2019 om 21:15

Modolo DNF

Jean Dumas 18 mei 2019 om 08:45

Nizzolo eindigde in de groep Viviani, op 18 minuten.

stoempen op de pedalen 18 mei 2019 om 09:39

In mijn beleving stond gister bij de uitvallers Nizzolo erbij, hij stond ook niet meer in mijn wielerspel team, nu weer wel en het blijkt Modolo te zijn die is uitgevallen.

Retro Lex 17 mei 2019 om 19:12

Als eerste door die laatste bocht lijkt me het devies

Tuubke 17 mei 2019 om 19:19

Hopen maar dat het droog blijft en dat het peloton flink uiteen ligt in de finale. Anders moeten ze met z’n allen die ziedende afdaling af en op twee kilometer die terugdraaiende bocht nemen – hoe verzinnen ze zo’n parcours. En dan ook nog twee haakse bochten in de laatste kilometer.

Gilberto 17 mei 2019 om 22:51

Het zijn profs hoor

Jori 18 mei 2019 om 01:41

Nope, soort van blikjes cola. Eenmaal geopend uitknijpen tot laatste druppel en verwrongen/kapot achter gelaten na het doel… vermaak

Belachelijke finale, incompetente organisatie. Zou graag standpunt peloton zien met wederom kamikaze aankomst, gewoon neutraliseren en als gehele groep over de finish rijden.
Laat de organisatie maar het heen en weer krijgen

Covadonga 17 mei 2019 om 19:20

Edit: Zoals het plaatje zegt

Ik mis Consonni en Nizzolo. Beiden rijden zeer waarschijnlijk top 10, als Gibbons dat ook doet. Bovendien is Gaviria eruit en schuift Consonni op in de sprintrangorde.

Groningen 17 mei 2019 om 19:30

Ik ben geen fan van extra korte etappes, maar weer zo’n lange rit vind ik weer niet nodig.
Finale ziet er op het plaatje erg gevaarlijk uit, hoe kort voor de finish is die laatste bocht? Voer voor waaghalzen met goede techniek, 15 jaar geleden zou ik mijn geld op McEwen gezet hebben, weet eerlijk gezegd van de huidige deelnemers niet zo goed wie het beste is in dit soort capriolen

Jacco van Stierop 17 mei 2019 om 19:36

Een trendbreuk, dat is deze etappe. De laatste jaren was de rit op de tweede zaterdag van de Giro steevast er één die heuvel- of bergop ging. De klassementsmannen en de eindwinnaar zijn altijd te vinden hoog in het dagklassement.
In de finale van de tweede zaterdag Giro 2019 echter geen oplopend wegdek richting de meet maar heeft het daarentegen iets Milaan-San Remo-achtigs. Na een technische afdaling vanaf de top op 167 meter hoogte (vgl: de Poggio is 160 meter) met de nodige haarspeldbochten nog 2,5 km naar de finish op zeeniveau. Verraderlijk genoeg, en hoewel er afgeweken wordt qua aankomst zou het dus best kunnen dat de aanstaande eindwinnaar toch weer hoog in de daguitslag eindigt.
Na 162 km doorkruist het peloton Saltara, in 2006 aankomstplaats van de 6e etappe, die gewonnen werd door de Belg Rik Verbrugghe, de zwager van Greg van Avermaet. Verbrugghe heeft nog steeds het snelheidsrecord van de Giro in handen. Op 19 mei 2001 raffelde hij de 7,6 km lange proloog Montesilvano-Pescara af met een gemiddelde snelheid van 58,874 km/h.

Veloburto 17 mei 2019 om 19:58

Ben jij Jeroen van Eurosport? Hij las vandaag jouw post van gisteren voor tijdens de etappe, haha!

Jean Dumas 18 mei 2019 om 08:39

Terecht, dit is goed redactiewerk. De ezels van Bruseghin, dat weten we nu wel. Mooi werk Jacco.

nostradaanus 18 mei 2019 om 09:15

Was jij graag journalist geworden Jacco?
Maar fijne bijdrages hoor.

Jacco van Stierop 18 mei 2019 om 10:43

@ Veloburto Is dat zo? Grappig, inclusief bronvermelding?
@ nostradaanus Nee, die ambitie heb ik nooit gekend. Lees en hoor graag allerlei soorten wielerverhalen en wil dan zo af en toe eens wat anekdotes in gezelschap rondstrooien.

Veloburto 17 mei 2019 om 19:59

Vandaag was de eerste niet etappe die niet saai was. Met Conti in het roze is het een stuk ongecontroleerder

Brabander 17 mei 2019 om 20:04

Stoppen met uitzenden?????
Geen liefhebber mag ik aannemen?

madeinstars 17 mei 2019 om 20:04

Heel gevaarlijke finale, hier gaat zeker minstens een van de favorieten tijd verliezen.

Tonydepony 17 mei 2019 om 20:16

Andrea Vendrame

Lassayd 17 mei 2019 om 20:32

Haha saai… Beetje verkeerde timing na deze boeiende etappe

Sauerpraum 17 mei 2019 om 20:35

Haakse bocht op 250 meter van de finish? Dat is vragen om problemen.. Ik denk dat we na morgen weer afscheid kunnen nemen van een sprinter of twee..

Maillot à Pois 17 mei 2019 om 20:53

Op basis van wat precies blijft Battaglin eigenlijk steeds maar weer sterren krijgen?

Brabander 17 mei 2019 om 21:11

Vandaag eindigde hij toch ook prima?

JdeWal 17 mei 2019 om 22:32

Ik denk Ewan

west 17 mei 2019 om 23:00

Haakse bocht op 100 meter?

ChefSpijker 17 mei 2019 om 23:05

Moschetti wordt voor heuvelachtige parcoursen nogal overschat deze week. Niet de eerste keer dat ie (her en der) genoemd wordt voor een veel te lastige rit. Komt natuurlijk door Hatta Dam maar dat is geen superlastige rit met enkel 300 meter explosief op het eind. Kittel zat daar ook wel eens top 10 maar schrijf je ook niet op voor dit soort ritten. Denk dat Moschetti wellicht in de toekomst zo’n parcours wel aan kan, maar nu nog zeker niet.

Sauerpraum 18 mei 2019 om 00:52

Vandaag ook op grote achterstand binnen. Ik zie hem hier ook niet meedoen.

IlPirata 18 mei 2019 om 03:00

Jammer dat ze dit weekend een vlakke etappe hebben gepland en een tijdrit.In mei werken doordeweeks, zoals altijd, veel mensen en hadden liever wat spektakel gezien met heuvels en/of bergen.. Maar derde week (en weekend) maakt veel goed.

Jean Dumas 18 mei 2019 om 08:42

Ik zeg Belletti, regional de l’etape en goed in vorm.

Crown_Collective 18 mei 2019 om 10:11

Roglic, Jungels en Nibali knallen samen weg in die afdaling…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.