Giro 2019: Voorbeschouwing etappe naar Fucecchio

zondag 12 mei 2019 om 08:00

foto: LaPresse

De 102e editie van de Giro d’Italia is definitief onderweg! Zondag is het tijd voor de eerste rit-in-lijn. De grote vraag is of we een massasprint krijgen in finishplaats Fucecchio. Als het aan Fernando Gaviria, Elia Viviani en Caleb Ewan ligt wel! WielerFlits blikt vooruit.

Wie wint de tweede rit van de Giro 2019?

  • Elia Viviani 1.70
  • Fernando Gaviria 1.80
  • Pascal Ackermann 2.15

Parcours

De renners blijven zaterdagavond in Bologna, aangezien daar ook het startschot klinkt voor de eerste rit-in-lijn. Een etappe die voert naar het zuidelijker gelegen Fucecchio, dat voor het eerst de Giro d’Italia verwelkomt. We koersen naar de regio Toscane, dat onder de Nederlanders en Belgen vooral bekend is als vakantiebestemming. De renners gaan niet op vakantie. Nee, zij krijgen een lastige etappe voorgeschoteld.

De vraag is of we een eerste massasprint krijgen in deze Giro d’Italia. Het peloton vertrekt vanuit Bologna richting de eerste (ongecategoriseerde) klim van de dag: La Serra. Na de top is het nog ruim 150 kilometer tot de finish, maar het zwaarste moet dan nog komen. Eerst is het tijd voor een lange aanloopfase, over vlakke wegen, door plaatjes als Usella, wielerstad Prato (aankomstplaats van de verdwenen GP Industria & Commercio di Prato) en Signa.

Hierna volgt de ravitaillering, waar de renners nog wat kunnen eten en drinken voor de laatste tachtig kilometer, die toch behoorlijk pittig zijn. Het peloton koerst namelijk door de Apennijnen, waar ze drie beklimmingen moeten trotseren. Het begint allemaal met de niet al te lastige Montespertoli op goed 75 kilometer van de meet. Na de top gaat het linea recta richting het mooie Empoli, de geboorteplaats van Girodeelnemer Kristian Sbaragli.

Filippo Pozzato won ooit in Prato de GP Industria – foto: Cor Vos

Wellicht dat de renner van Israel Cycling Academy hier wel aanvalt, op weg naar de lastige Montalbano. Goed zes kilometer klimmen aan bijna zeven procent, de sprinters zullen het niet graag zien. Maar er is nog tijd voor de spurtersploegen om zich te organiseren, aangezien het nog vijftig kilometer tot de streep is. De resterende kilometers zijn echter allesbehalve vlak.

Het gaat via een vrij snelle en technische afdaling namelijk naar de voet van de derde en laatste beklimming van de dag: de San Baronto. Overigens passeren de renners in de afdaling van de Montalbano al het plaatsje Vinci, startplaats van de etappe van maandag. Maar eerst dus de San Baronto (10 km aan 3%), die overigens niet al te zwaar is. Zeker niet voor de crème de la crème van het wielergilde.

Eenmaal boven zijn er nog ruim 26 vlakke kilometers af te leggen richting finishplaats Fucecchio. Een sprint behoort dus nog altijd tot de mogelijkheden. De finale is redelijk rechttoe-rechtaan, tot ongeveer drie kilometer van de streep. Dan volgen er nog twee flauwe én twee haakse bochten. In de laatste honderden meters is het ‘rechtdoor naar school en kantoor’. Krijgen we een eerste krachtmeting tussen Elia Viviani, Fernando Gaviria, Caleb Ewan en Pascal Ackermann?

Wat we nog kunnen vertellen over finishplaats Fucecchio? Nou, dat het een echte wielergemeente is. Het is namelijk de geboorteplaats van ex-renners Andrea Tafi en Andrea Scinto. Waar de een zich voorbereidt op een comeback, is de ander ploegleider bij Neri Sottoli-Selle Italia-KTM. Juist, de formatie die niet is uitgenodigd door organisator RCS Sports. Scinto heeft kortom de tijd om langs de kant van de weg te staan…


Start: 12.20 uur in Bologna
Finish: 16.59 – 17.28 uur in Fucecchio


Favorieten

Vrijwel iedereen gaat uit van een eerste massasprint in deze Giro d’Italia, maar het zal zeker geen abct’je zijn voor de aanwezige spurters. Fernando Gaviria, Caleb Ewan en Arnaud Démare hoeven zich geen zorgen te maken, maar de vraag is of iemand als Jakub Mareczko kan overleven onderweg naar Fucecchio. Een ding is zeker: de sprintersploegen zullen er hard voor moeten werken.

Fernando Gaviria won twee jaar geleden vier etappes in de Giro – foto: Cor Vos

Zeker, Elia Viviani is als Italiaans kampioen iemand om rekening mee te houden, maar wie is op papier nu de allersnelste sprinter in deze Giro d’Italia? Dat is toch Fernando Gaviria, de Colombiaan die sinds dit seizoen zijn boterham verdient bij UAE Emirates. De 24-jarige Gaviria is namelijk de enige sprinter die in de voorbije Tour de France meerdere etappes won. Viviani, Caleb Ewan en Pascal Ackermann kunnen dat niet zeggen. Er is één maar: hoe goed is Gaviria nu eigenlijk?

De parttime-baanwielrenner begon het seizoen nog uitstekend met overwinningen in de Vuelta a San Juan en de UAE Tour. In die laatste rittenkoers versloeg hij nog Elia Viviani. Sindsdien staat de Colombiaanse sprintkopman echter droog, deels omdat hij het Vlaamse voorjaar betwistte. Niet om te winnen, maar om ervaring op te doen. Nu ligt de focus weer op het sprinten, met eerst de Giro d’Italia en later nog de Tour de France. “Het doel is om zoveel mogelijk etappes te winnen”, zo verklapte hij voor de start. Net zoveel als in 2017, toen hij liefst vier ritten won?

Elia Viviani – foto: Cor Vos

De Italianen zijn verwend de voorbije decennia. Zeker als het op sprinten aankomt. Denk maar aan Marino Basso, Guido Bontempi, Mario Cipollini en Alessandro Petacchi. Samen goed voor het duizelingwekkende aantal van 95 Giro-etappezeges. Sprintland Italië snakt al een tijdje naar een nieuwe Cipollini of Petacchi, maar Elia Viviani is wellicht op weg om zich in dit rijtje te sprinten. De renner van Deceuninck-Quick-Step heeft nog een lange weg te gaan, maar hij timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg.

En dat allemaal dankzij Deceuninck-Quick-Step en teammanager Patrick Lefevere. Het was de Belgische formatie die Viviani dé kans gaf om sprintkopman te zijn bij een WorldTour-ploeg. Bij Team Sky won de Italiaan zijn koersjes, maar speelde hij als spurter toch vooral tweede viool in een team waarin het allemaal draait om Chris Froome. Nu is Viviani vrij om te doen wat hij het beste kan: winnen na een razendsnelle spurt.

Vorig seizoen werd hij zegekoning met maar liefst achttien overwinningen, dit jaar staat de teller alweer op vier. En hopelijk voor Viviani komen er nog wat zeges bij in deze Giro d’Italia. Aan zijn gepimpte kampioenstrui zal het in elk geval niet liggen. Nu nog winnen!

Pascal Ackermann – foto: Cor Vos

Viviani won vorig seizoen maar liefst vier etappes in de Giro, maar de Italiaan werd ook drie keer geklopt door Sam Bennett. De Ierse sprinter is er dit jaar echter niet bij, tot groot verdriet van hemzelf. Waarom? Omdat zijn ploeg BORA-hansgrohe de voorkeur geeft aan Pascal Ackermann. Nog zo’n renner die zich de laatste maanden spectaculair heeft ontwikkeld. De Duitser debuteert in een grote ronde en won dus nog geen etappe in een grote ronde, maar dat zal niet lang duren. Wellicht is het in Fucecchio al raak voor de 25-jarige coureur.

Ackermann – dit seizoen al winnaar van de Clásica de Almería, de Bredene Koksijde Classic en Eschborn-Frankfurt – wilde perse starten in de Giro. “Ik wil mijn eerste grote ronde absoluut in de Duitse kampioenstrui afwerken”, zo vertelde de sprinter in een uitgebreid gesprek met WielerFlits. En zo geschiedde. Aan Ackermannn om te laten zien dat BORA-hansgrohe niet de verkeerde keuze heeft gemaakt.

Caleb Ewan – foto: Cor Vos

De etappe naar Fucecchio bevat de nodige hoogtemeters, iets wat Caleb Ewan graag zal horen. De Australiër kan namelijk een heuveltje over. Sterker nog: hij kickt vooral op een (licht) oplopende aankomst. Zo bleek wel in de UAE Tour en de Ronde van Turkije. Hij won telkens na een pittige finale, waarbij sprongkracht, taaiheid en explosiviteit belangrijker is dan pure snelheid. De manier waarop hij Hatta Dam wist op te knallen. Mamma Mia!

Het is jammer voor Ewan dat de laatste kilometers in Fucecchio vlak zijn. Toch moeten we de sprinter van Lotto Soudal niet onderschatten. “Ik ben er nog altijd van overtuigd dat ik ook kan winnen op vlakke aankomsten”, zo liet Ewan eerder weten. Zondag volgt de eerste test voor the Pocket Rocket. Overigens kan ook Arnaud Démare een bergje over. Dat moet ook wel als gewezen winnaar van Milaan-San Remo.

De Fransman heeft echter een probleem: hij mist de pure snelheid van een Gaviria, Viviani of Ackermann. In de derde week hoeft dat geen probleem te zijn, maar op dag twee is iedereen nog fris en fruitig. Een ereplaats zit er zeker in voor de kopman van Groupama-FDJ. Maar er moet toch al veel gebeuren, wil Démare daadwerkelijk winnen in Fucecchio.

Giacomo Nizzolo veroverde in 2016 de puntentrui – foto: Cor Vos

Met Gaviria, Viviani en Ewan staan er enkele topsprinters aan het vertrek. Er zijn echter ook een enkele ‘mindere goden’ die hopen op die ene supersprint. Een sprint die vaak uitblijft, maar die een carrière kan maken. Denk maar aan Roberto Ferrari, Andrea Guardini en Nikias Arndt. Zij wonnen ooit een massasprint in de Giro d’Italia. Wellicht dat Giacomo Nizzolo zich in dit rijtje kan voegen.

De Italiaan van Trek-Segafredo veroverde al tweemaal het puntenklassement, maar een etappe winnen deed hij nog nooit. In 2016 leek het eindelijk zover, maar Nizzolo werd in de slotetappe gedeclasseerd wegens onreglementair sprinten. Kan hij dit jaar revanche nemen? Zijn ploeggenoot Ryan Gibbons is ook bijzonder rap. Tot slot nog drie Italiaanse waaghalzen: Matteo MoschettiSacha Modolo en Davide Cimolai.

Moschetti reed vorig jaar nog voor opleidingsploeg Polartec-Kometa – foto: Tour of Antalya

De 31-jarige Modolo weet hoe het is om een Giro-etappe te winnen, maar de sprinter van EF Education First is het winnen al een tijdje verleerd. Zijn jongere landgenoot Moschetti blinkt – net als Ewan – uit in een oplopende sprint, maar beschikt ook over de nodige snelheid. En dan de ervaren Cimolai van Israel Cycling Academy. De 29-jarige renner is in vorm, getuige zijn eindzege in de Vuelta a Castilla y Leon. Maar kan hij het ook op het hoogste niveau?

“En wat dan met Jakub Mareczko?”, hoor ik u denken. Een terechte vraag, maar de eerste rit-in-lijn is normaal gesproken te zwaar voor de renner van CCC. De Italiaan met Poolse roots is op papier katterap, maar komt geen verkeersdrempel over. We hebben ze nog gehad, met Ivan Quaranta, Francesco Chicchi en Matteo Pelucchi. Aan Mareczko om te laten dat hij een completere renner is dan de voorbije jaren.

Verder zijn er nog enkele outsiders die kunnen verrassen. Manuel Belletti bijvoorbeeld, al ligt een top 10-notering meer voor de hand. Verder is het uitkijken naar Paolo Simion, Kristian Sbaragli, Juan José Lobato en Marco Haller. In het geval Gaviria toch niet sprint, dan kan Juan Sebastián Molano de sprintfakkel overnemen bij UAE Emirates. In die ploeg is Simone Consonni ook snel.

En mocht u nog een ultieme tip willen voor de verschillende wielerpooltjes: sprinttalent Giovanni Lonardi. De 22-jarige Italiaan van Nippo-Vini Fantini-Faizanè maakt zijn debuut in een grote ronde, maar wat goed is komt snel. En wat als het helemaal niet uitdraait op een massasprint? Houd dan rekening met rappe puncheurs als Diego Ulissi, Marco Canola, Francesco Gavazzi, diens ploegmaat Andrea Vendrame en Grega Bole. 

Favorieten volgens WielerFlits
**** Fernando Gaviria
*** Elia Viviani, Pascal Ackermann
** Caleb Ewan, Arnaud Démare, Giacomo Nizzolo
* Matteo Moschetti, Davide Cimolai, Sacha Modolo, Ryan Gibbons

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)

Wie wint de tweede rit van de Giro 2019?

  • Elia Viviani 1.70
  • Fernando Gaviria 1.80
  • Pascal Ackermann 2.15


Weer en TV

De renners lijken op het goede tijdstip te vertrekken vanuit startplaats Bologna, aangezien het rond 12.00 uur droog is. Volgens Buienradar is de kans op neerslag aanwezig in en rond Fucecchio, al loopt de temperatuur op tot 19°C. De wind waait matig vanuit het noordoosten.

Eurosport zendt de komende weken exclusief de Giro d’Italia uit. De uitzending begint al om 13.05 uur, voorafgegaan door de dagelijkse voorbeschouwing.


Dit artikel delen:

57 Reacties

Jacco van Stierop 11 mei 2019 om 20:42

Deze 2e etappe is niet alleen een eerbetoon aan Leonardo da Vinci maar ook aan de invloedrijke schrijver-journalist Indro Montanelli (1909-2001), geboren in aankomstplaats Fucecchio in het jaar dat de eerste Giro van start ging. Ontlokte aan Henry Ford de bekentenis dat de autofabrikant zelf niet in het bezit was van een rijbewijs. Werd als oorlogscorrespondent krijsend toegesproken door Hitler bij diens inval in Polen. Overleefde in 1977 een aanslag van de Rode Brigades in Milaan en was in de jaren 90 een venijnig criticus van Berlusconi, aanvankelijk zijn broodheer. Schreef in opdracht van de Corriere della Sera kronieken over de duels van Coppi en Bartali in de Giro-edities van 1947 en 1948, die later in boekvorm werd uitgegeven onder de titel ‘Indro al Giro’. Een jaar later zou die taak worden overgenomen door zijn vriend Dino Buzzati (1906-1972); diens verslagen zijn gebundeld in ‘De Ronde van Italië’, een boek dat iedere wielerliefhebber in de kast heeft staan.
Ook aan Fiorenzo Magni (1920-2012), 3-voudig winnaar van zowel de Giro als de Ronde van Vlaanderen, wordt een saluut gebracht: vlak voordat het peloton Prato bereikt, rijdt men door Vaiano, het geboortedorp van Magni.
De San Baronto, het bergje van de 4e categorie en laatste klim van de dag, is bekend als vaste hindernis van de Gran Premio Industria e Artigianato. Nibali is de enige renner van het Giro-peloton die deze wedstrijd op zijn naam heeft staan.
Overigens is het nog steeds onduidelijk wie nu de Madrina van deze Giro is. Yolanthe was het 10 jaar geleden, Giorgia Palmas in 2016 en 2017 en vorig jaar was het Alice Rachele Arlanch, de Miss Italia van 2017. Vol ongeduld blijven we wachten.

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 20:50

Beter kan je zo’n voorbeschouwing niet beginnen ! Ik pleit voor dagelijkse kost.

Samlambeej 11 mei 2019 om 21:03

dank @Jacco van Stierop

wielersmurf 11 mei 2019 om 23:45

Prachtig. Beter dan Herbert Dijkstra

xistnc 11 mei 2019 om 20:56

@Romans
Wikipedia weet je zelf ook wel te vinden toch?

Gina Dietters 11 mei 2019 om 21:25

Wat een eng ventje ben jij zeg, ik zit nog niet zo heel lang op deze site. Maar veel verder dan andere mensen afzeiken kom jij ook niet, ipv zelf eens een constructieve bijdrage te leveren aan een site waar mensen graag hun gedachtes delen over een sport waar ze allen van houden. bah, bah bah, misselijkmakend gewoon. :(

Wees blij dat er hier mensen zijn die anderen een compliment geven voor het werk en de tijd die ze erin steken.

Dankjewel Wielerflits voor de mooie voorbeschouwing, en dankjewel Jacco voor de extra aanvullende bijdrage. :)

Wielert 11 mei 2019 om 21:47

Ik heb xistnc nog nooit zo dusdanig arelaxed tegen iemand zien doen als dat jij dat nu tegen hem doet. Bah.

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 21:56

Heel eerlijk gezegd mag ik het cynisme van X’ie wel. En om daar eens lijdend voorwerp bij te zijn , komen we met de juiste hulp wel overheen.

Meer inhoudelijk is Jacco van het type die veel zaken aandraagt die ik op mijn eigen zoektochten niet direct zou tegenkomen, vandaar de omslachtige +1 mijnerzijds.

Jacco van Stierop 11 mei 2019 om 22:23

@ xistnc
Precies, zo moeilijk is het allemaal niet.

Mapsv 12 mei 2019 om 00:30

Edit: Niet op de man spelen

simplex 12 mei 2019 om 00:50

@Gina Dietters en overige xistnc "fans"
Ik kan de eerste indruk van Gina wel begrijpen en bevestigen. Deze indruk is niet anders als de mijne na 10 jaar WF lid, dit typisch persoontje hier dagelijks te moeten tegenkomen cq. te lezen, te verwonderen en meestentijds mij en vele anderen te irriteren. Ik reageerde al ruim 8 jaar, evenals vele anderen en nog steeds op deze ridicule poster. Als dagelijks lezer, poster e.d. heeft Remko best wel wat verstand van deze sport, maar om dat dagelijks hier aan ons uit te leggen en dat wij het dus niet juist begrijpen is echt niet nodig. Daarbij vrijwel altijd gelardeerd en/of toegevoegd in elke boodschap, trekjes van narcisme, veel betweterigheid, ook via vaak info kanalen als wieler/wikipedia achtige sites en niet te beroerd om persoonlijk vooral nieuwe meer onwetende leden en veelvuldig leden die niet volgens zijn denkpatroon posten steeds proberen te tackelen en nog triester te kleineren. Wat maakt iemand toch gelukkig? Is het alleen de wielersport ('de leer") via Wielerflits vrijwel dagelijks hier verkondigen of opleggen?. Gezien het aantal +jes of reacties en volgers/fans lijkt dat niet te lukken. Zal ook niet lukken bij het negeren van ons en geen antwoord of reactie op onze inbreng naar hem. Typeert de al te druistige man met de plank die op communicatief gebied in ieder geval vrijwel dagelijks hier (en wellicht elders) de plank mist.
Deze inbreng zal ook geen enkele verandering bij de persoon teweeg gaan brengen, maar mogen we enige hoop houden dat hij zich wat beter gaat beheersen en vooral wil en gaat gedragen. Zijn vrijwel dagelijkse opmerkingen over de nederlandse taal, de spelling en ook vaak de inhoud, de titel etc. en dus ook vaak aan de redactie heeft Wielerflits en haar publiek van xistnc niet nodig om een waardig peil en niveau uit te stralen.

Ik vond dit helaas weer nodig om verbetering in sfeer hier op Wielerflits te krijgen. Xistnc, het is niet altijd de schuld van de trollen e.d. , "domme: (?) belgen en veranderde accountnamen. Nee vrijwel iedereen die hier al wat langer leest, weet dat onderscheid in correcte en normale inbreng hier het verschil maakt.

iLLan 12 mei 2019 om 11:53

Haha, een discussie over xistnc.
Ach, je leert toch vanzelf de verschillende persoonlijkheden hier kennen. Net als in de echte wereld zal de één wat meer irritatie oproepen dan de ander.

Het is in ieder geval duidelijk dat het een sprintetappe is vandaag, het gaat weer niet over de koers

Mwielerfan 13 mei 2019 om 00:25

X maakt een scherp grapje, maar anderen lezen en maken daar van alles in op basis van vooringenomenheid door eerdere posts. Jullie denken daarom dat x het fout zal bedoelen, maar dat is je eigen verwachting. Door zo negatief te reageren op een vrij onschuldig bericht zijn jullie zelf juist de sfeer aan het verzieken

Verweggistan 11 mei 2019 om 21:02

Mooie etappe om een kopgroepje te laten rijden, sprint met een kopgroepje van een man of 6-7 en Nicola Bagioli wint.

xistnc 11 mei 2019 om 21:05

En De la Parte pakt het roze, dat hij tot de volgende tijdrit behoudt.

Abdoe 11 mei 2019 om 21:05

Roglic wint de massasprint zonder uit het zadel te komen.

iLLan 12 mei 2019 om 11:55

Over de sprint van Roglic gesproken, het viel me gisteren op dat ze bij Eurosport denken dat Yates wel even wat tijd pakt op Roglic in de punch etappes. Ik moet het nog maar zien, volgens mij kan Roglic dat net zo goed. Toch?

Jean Dumas 12 mei 2019 om 14:22

Tenzij VDP alsnog meedoet en de achterstand van twee dagen in een machtige sprint goedmaakt.

Verweggistan 11 mei 2019 om 21:08
Quote:
Ontlokte aan Henry Ford de bekentenis dat de autofabrikant zelf niet in het bezit was van een rijbewijs.

: https://www.thehenryford.org/explore/blog/henry-fords-first-drivers-license

Jungle Man 11 mei 2019 om 21:25

Dit zou een mooie rit voor een type Lindeman kunnen zijn, zij het niet dat….

Jean Dumas 12 mei 2019 om 10:11

Jumbo heeft Lindeman hard nodig vandaag. Voordat een voor Roglic veilige groep kan wegrijden zijn we over die ongecategoriseerde helling heen, en dan zal de koers meer in de plooi vallen. Op de grote weg door de Appenijnen is het goed controleren, dus die voorsprong zal beperkt blijven. Maar ze zullen geen risico nemen.

assen 11 mei 2019 om 22:09

Hoe groot is de kans op een massasprint eigenlijk?

Zal TJV de trui verdedigen? Als ze het verschil met de kopgroep klein genoeg houden, dan behoudt Roga de trui. Toch publiciteit voor TJV en daar zijn ze misschien wel gevoelig voor.

Random wielerliefhebber. 11 mei 2019 om 22:11

Ik denk dat TJV zo min mogelijk gaat doen, die trui heb je pas over 3 weken nodig nu zit die enkel in de weg.

Gezapig tempo rijden en de sprintersploegen het werk laten doen

Jori 11 mei 2019 om 22:23

UAE, Bora, Groupama FDJ, Lotto Soudal hebben allemaal al uitgesproken dat ze er een sprint van willen maken, terwijl QS met Viviani in kampioenschap trui dit ook nog gewoon zal willen. Zou er voor de goede vorm 1 knecht bij zetten, maar absoluut niet meer. Trui weggeven zou best ideaal zijn en vooral het team sparen

kelderfan 11 mei 2019 om 22:27

Ik wist niet dat die trui in de weg kon zitten. Een paar keer oprekken en hij zit als gegoten.;)

west 11 mei 2019 om 22:50

Jumbo heeft in Romandie ook al laten zien dat ze de sprintetappes maar al te graag weggeven en geen vinger uitsteken…

Clavos 11 mei 2019 om 22:50

Ontsnapping met sterke renners morgen

west 11 mei 2019 om 23:09

Dqs, Bora, Uae, Dimension data, Education First, Lotto en FdJ gaan niet meezitten ivm hun sprinters. Jumbo, Mitchellton, Bahrein, Sunweb, Astana, Sky en Movistar niet vanwege hun klassementsmannen.
Bij die vier proconti's zijn eigenlijk alleen Montaguti, Vendrame en Boivin echt geschikt om lang op het vlakke te stampen, Trek zal met Mollema en Moschetti ook niet 100% inzetten op een lange vlucht in etappe 2. Dan hou je Katusha, Ag2R en CCC over om een sterke kopgroep te maken. Da's niet heel denderend…

chasse patat 11 mei 2019 om 23:05

Er ligt een depressie boven midden Italië die een frisse N-NO wind laat waaien. Helaas is het terrein denk ik niet geschikt om een waaier te trekken.

ditisdavid 11 mei 2019 om 23:39

En dus tegenwind op de zwaarste klim. Dat is in het nadeel van de aanvallers maar er is wel weer wind mee in (een deel van) de vlakke finale, dus wie weet…

jp.vanoosterhout 12 mei 2019 om 00:47

deze word al voor een vluchtgroep !

Wielert 12 mei 2019 om 03:12

Ik zou toch echt je sprinters maar opstellen

evos01 12 mei 2019 om 06:14

Viviani

Jean Dumas 12 mei 2019 om 08:24

Benieuwd of sprintersploegen dit kunnen bolwerken. Het is een klassiekerparkoers met lekkers voor de bergpunten in de finale. Veel zal afhangen van de wens van Jumbo de trui te behouden.

Ultras100 12 mei 2019 om 09:21

Jumbo heeft geen sprint belangen deze ronde lijkt mij.
Zij zullen het prima vinden als een kopgroepje voor de zege gaat en daardoor iemand anders tijdelijk het roze pakt.

Sonsbach Allstars 12 mei 2019 om 09:58

Er zullen sowieso renners geïnteresseerd zijn in de bergtrui en Ciccone zal hem willen verdedigen/uitbouwen. Ik denk o.a. ook aan de Gendt, Gallopin? Met een beetje geluk houden ze het vol tot de finish

west 12 mei 2019 om 10:03

Dat Gaviria vier sterren krijgt en Viviani drie vind ik een beetje gebaseerd op resultaten uit het verre verleden en niet echt op basis van dit seizoen…

lnnrt 12 mei 2019 om 10:23

Vind ik ook, Viviani is gewoon topfavoriet als het een sprint wordt.

lander luypaert 12 mei 2019 om 10:53

En ulissi met de heuveltjes?

Romāns Vainšteins 12 mei 2019 om 11:16

Ik zie niet waarom je als LottoBE zijnde niet gewoon deGendt mee vooruit stuurt om lekker niks te hoeven doen in de achtervolging. Kansen op de berg/roze trui + ritzege en je complete trein over mocht het niet lukken.

CrazyVonkyStyl3 12 mei 2019 om 11:28

Is het al eens voorgekomen (vast wel) dat de roze trui vanaf de eerste tot de laatste dag om dezelfde schouders heeft gehangen?

Nylz 12 mei 2019 om 11:33

Waarom is iedereen er zo zeker van dat dit een massasprint wordt? Kijk even naar etappe 11 van de Giro 2016.

Romāns Vainšteins 12 mei 2019 om 11:37

Vroege etappes zijn natuurlijk totaal anders daar iedereen nog in optima forma verkeert. Eenzelfde profiel in rit 11 zal eerder voor de vluchters zijn dan nr 1,5.

roveroog 12 mei 2019 om 12:13

Ik denk dat alle sprinters(ploegen) vandaag omcirkelt hebben. Die hebben er al weken naar toe geleefd. Vooral Viviani in zijn trui.
Een 11e etappe in een grote ronde komt voor veel sprinters toch minder goed uit. Qua frisheid en stand in het klassement.

Maar, ze mogen mij verassen hoor!

Abdoe 12 mei 2019 om 12:18

Met slecht weer zou het een succesvolle vlucht kunnen worden, schijnen wat tricky afdalingen in te zitten waar het peloton dan geen risico neemt en veel ruimte weggeeft. Maar normaal gesproken een sprint zonder de Mareczko’s.

illu 12 mei 2019 om 13:35

Waar is het volgtopic?

Leuk die blog, maar ik wil ook lekkere discussies kunnen volgen… Kan het volgtopic terugkomen? Of meer prominent zijn?

Baik-Baik 12 mei 2019 om 13:43

Roepen in een woestijn. Redactie probeert de chat en hun eigen liveblog door de strot te duwen.

Kelder is de Man 12 mei 2019 om 13:56

Gewoon de titel Voorbeschouwing in je hoofd omdraaien als Volgtopic en hopen dat iedereen dat doet. Wel met jullie eens.

Jean Dumas 12 mei 2019 om 13:52

Is wel jammer inderdaad.

Retro Lex 12 mei 2019 om 14:15

VOLGTOPIC
Het is inmiddels mooi weer geworden daar. Alle regenjasjes armstukken en beenstukken mogen straks uit. En teruggebracht naar de auto, met alle hectiek daarbij. Niet gunstig voor het tempo vh peloton.

iLLan 12 mei 2019 om 14:20

Die kopgroep gaat het nooit worden zo.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.