Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe over Mortirolo
foto: Cor Vos
dinsdag 28 mei 2019 om 08:00

Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe over Mortirolo

De koninginnenrit kreeg een flinke aderlating te verwerken: de geplande passage van de Gavia – het dak van de ronde – moest worden geschrapt omwille van de sneeuw. Maar met de Mortirolo blijft er nog wel een monsterklim over, en ook het verwachte weer maakt het er niet makkelijker op! WielerFlits blikt vooruit op de zestiende Giro-etappe.


[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de etappe over de Mortirolo?”]

[/toto]


Parcours

Dit had de koninginnenrit van de Giro d’Italia moeten worden, een etappe over maar liefst vier cols. De eerste twee – de Passo della Presolana en de Croce di Salven – zouden slechts de aanloop vormen voor de laatste twee beklimmingen. Met name voor de Passo Gavia was een prominente rol weggelegd. De monsterklim zou dit jaar de hoogste top van de ronde hebben en was daarom de zogeheten Cima Coppi. Daarna volgde nog de verschrikkelijke Mortirolo.

Sleep de witte balk van links naar rechts om de parcourswijziging te bekijken

De weergoden bepaalden anders. Dagenlang werd de Passo Gavia geteisterd door winterse weersomstandigheden en temperaturen ver onder het vriespunt, waardoor vraagtekens werden geplaatst bij een passage over de beruchte bergpas. Giro-organisator Mauro Vegni had vorige dinsdag nog alle vertrouwen dat de klim in het parcours zou blijven; met man en macht werd er gewerkt aan het sneeuwvrij maken van de route.

Zondag werd dan gecommuniceerd dat een streep was gezet door de passage van de Passo Gavia. De aanhoudende slechte weersomstandigheden gaven de doorslag. “We kozen ervoor om vroeg de knoop door te hakken, zodat we zeker weten wat er allemaal gaat gebeuren. We wilden alsnog een vergelijkbare etappe hebben, maar zonder de Gavia is het duidelijk niet hetzelfde.” De eretitel Cima Coppi verhuist nu naar de Passo Manghen in etappe 20.

De route is weliswaar stevig ingekort van 226,0 naar 194,0 kilometer, en met de 2.618 meter hoge Gavia is een echte Alpenreus weggevallen, maar met 4800 hoogtemeters en beklimmingen van de Aprica en de Mortirolo blijft meer dan genoeg klimwerk over. Renners die rustdagen normaal gesproken slecht verteren, zullen dan ook met lood in de schoenen aan de start staan van etappe 16 (Lovere – Ponte di Legno, 194,0 km).

Direct vanuit de start in Lovere, ten noorden van het Iseo-meer, gaat de weg al de hoogte in. Via Rovetta, de geboorteplaats van tweevoudig Girowinnaar Paolo Savoldelli, rijden de renners naar de Passo della Presolana, die direct voor een schifting zal zorgen. Via een korte maar technische afdaling komen zij aan bij de voet van de Croce di Salven. Daarna wordt opnieuw afgedaald, ditmaal naar de vallei Val Camonica.

Daar doorkruist het peloton onder meer Capo di Ponte, dat duizenden jaren geleden al bevolkt werd. De rotstekeningen die de Camunni hebben achtergelaten, werden in 1979 opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De renners rijden dan niet door naar aankomstplaats Ponte di Legno, waar volgens de oorspronkelijke plannen na 112,7 kilometer voor het eerst de finish werd doorkruist.

In plaats daarvan wordt kort voor de bevoorrading de Cevo (10,6 km aan 5,9%) beklommen. Deze klim bestaat uit een tweetrapsraket, waarvan met name de eerste vier kilometer (aan 6,8%) met een uitschieter naar 10% lastig is. Na de bevoorrading wordt in Edolo na 110 kilometer de eerste tussensprint gehouden. De weg loopt dan al omhoog naar de Aprica, de volgende klim op de route. Daarvan ligt de top na 128,2 kilometer.

De Aprica vormt de aanvliegroute naar de tweede tussensprint in Mazzo di Valtellina, waar de oorspronkelijke route weer wordt opgepakt. Deze plaats ligt aan de voet van de Passo del Mortirolo (11,9 km aan 10,9%), door het wegvallen van de Passo Gavia de absolute scherprechter. Deze klim is bijzonder steil met stijgingspercentages tot 18%. In 1990 werd de klim voor het eerst aangedaan en sindsdien verschijnt deze met enige regelmaat in het parcours.

Vanaf de top is het dan nog 28 kilometer rijden naar de finish, waarvan elf kilometer in dalende lijn. De laatste zeventien kilometer gaan dan vies omhoog aan drie à vier procent naar Ponte di Legno, dat sinds het begin van de twintigste eeuw een populaire vakantiebestemming is. Ook in de slotkilometers is het nog opletten geblazen in de bochtige, smalle straten in aanloop naar de bredere wegen, waarop wordt gefinisht.


Start: 11.40 uur in Lovere
Finish: 16.52-17.36 uur in Ponte di Legno


Favorieten

Wordt het aan de vluchters in de rit naar Ponte di Legno of gaan de klassementsrenners strijden om de etappezege? Veel aanvallers zullen de lastige beginfase willen aangrijpen om een mooie voorsprong bijeen te rijden, want op de Mortirolo gaan de klassementsrenners zich op zeker roeren. Hoewel de Gavia is geschrapt, wordt de rit immers wel als een beslissende gezien. En dan zullen zelfs de beste aanvallers moeten inbinden.

Simon Yates – foto: Cor Vos

Winnen, dat deed Simon Yates nog niet in deze Giro d’Italia. Maar dat zijn topvorm eraan komt, liet hij wel zien in de afgelopen etappes. Na een tweede plek in Courmayeur volgde een derde in Como, nadat hij de nodige vechtlust had getoond. De Brit van Mitchelton-Scott staat na vijftien etappes achtste op bijna vijfenhalve minuut van leider Richard Carapaz en kan zich dus wellicht iets meer vrijheid permitteren dan de mannen die voor hem staan.

Lijstaanvoerder in de Giro is na vijftien etappes Richard Carapaz. De Ecuadoriaan sloeg zaterdag een indrukwekkende dubbelslag door op 28 kilometer van de streep ten aanval te trekken en naar de winst te soleren in Courmayeur. Zijn voorsprong in het klassement bedraagt al 0:47 op Primož Roglič en 1:47 op Vincenzo Nibali, waarmee hij opeens een belangrijke kandidaat is voor eindwinst. Hij won al twee ritten en is gezien zijn huidige vorm een grote kanshebber voor de ritzege in Ponte di Legno.

Ook Vincenzo Nibali mag in het rijtje favorieten niet ontbreken. De tweevoudig Girowinnaar viel aan in de etappe naar Como, waarin hij uiteindelijk overbleef in een groepje met roze trui Carapaz, Yates en Hugh Carthy. Zij wonnen veertig seconden op de gevallen Primož Roglič en 25 seconden op een groepje met Miguel Ángel López en Mikel Landa. Als meesterdaler zou Nibali wel eens belangrijke tijd kunnen pakken in de lastige afzink van de Mortirolo.

Richard Carapaz – foto: Cor Vos

Mikel Landa kan profiteren van het overwicht van Movistar. De ploeg heeft met Richard Carapaz de rozetruidrager aan boord, maar ook de Spanjaard staat netjes in de top-5. Hij eindigde in de bergrit naar Ceresole Reale al als derde. Ook van andere belangrijke klassementsmannen als Miguel Ángel López en Primož Roglič mag worden verwacht dat ze zich van voren mengen. Vooral de Sloveen zal extra gebrand zijn op succes na zijn pechdag kort voor de rustdag.

Tot slot zijn er nog de mannen van de tweede rij die in aanmerking komen voor de dagzege. De pas 24-jarige Hugh Carthy eindigde in de rit naar Como tussen de favorieten, waardoor hij opklom naar de veertiende plaats in het klassement. Hoe houdt hij zich staande in de zware beproeving over de Mortirolo? Giulio Ciccone is na vijftien ritten de onbetwiste bergkoning van de Giro. Zijn marge in het bergklassement is riant. Kan de Italiaan nog eens meespringen in de vlucht en standhouden?

Twee andere renners die een goede kans maken op het dagsucces vanuit de vroege vlucht, maken nog altijd deel uit van de top-20 maar staan inmiddels op zo’n achterstand dat ze ongevaarlijk zijn voor het klassement. Denk hierbij aan Davide Formolo; de Italiaan van BORA-hansgrohe staat twaalfde, maar wel al op ruim acht minuten. Hetzelfde geldt voor Mikel Nieve; de Spanjaard is zestiende op een veilige marge van 23:28.

Vincenzo Nibali – foto: Cor Vos

Favorieten volgens WielerFlits
**** Simon Yates
*** Richard Carapaz, Vincenzo Nibali
** Mikel Landa, Miguel Ángel López, Primož Roglič
* Hugh Carthy, Giulio Ciccone, Davide Formolo, Mikel Nieve

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)



[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de etappe over de Mortirolo?”]

[/toto]


Weer en tv

Aan de start in Lovere wordt regen verwacht. Met name rond het middaguur neemt de kans op neerslag stevig toe. Aan een temperatuur van 18 °C is het alvast niet koud. Gedurende de etappe wordt het niet veel beter en ook de passage van de Mortirolo wordt vermoedelijk onder natte omstandigheden afgelegd. Daarnaast is de finish in Ponte di Legno wellicht in de regen.

De koers is live te volgen op Eurosport. Op Eurosport 1 begint om 13.00 uur de voorbeschouwing, waarin Sander Kleikers en Bobbie Traksel vooruitblikken op de etappe naar Ponte di Legno. Daarop aansluitend volgt om 13.15 uur het rechtstreekse verslag van deze zestiende rit met commentaar van Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon.


RIDE Magazine
72 Reacties
Sorteer op:
27 mei 2019 13:11
Geen eens een kleine vermelding van Mollema?
    27 mei 2019 13:29
    Is de afgelopen dagen nou niet bepaald met de beste mee geweest, dus nee geen vermelding voor Mollema.
    27 mei 2019 13:34
    Denk eerder dat Mol hier minuten aangesmeerd krijgt ipv dattie gaat winnen
    27 mei 2019 13:39
    Traditioneel ook niet heel goed na de rustdag, toch?
    27 mei 2019 13:49
    Als Mol hier wegrijdt krijgt ie Landa mee, of Majka. Het gaat vanaf nu om de ereplaatsen.
27 mei 2019 13:23
Ok wordt wachtte tot de mortirolo dus. Jammer jammer
27 mei 2019 13:24
Hmmm Yates. Weet 't niet. Werd zaterdag toch nog flink eraf gereden op een berg die iets lichter is dan de Mortirolo. Kon alleen een tweede plek pakken doordat de rest maar naar elkaar zat te kijken. En verloor op Carapaz nog flink wat. Als Yates morgen wint, vrees ik dat we een slappe finale hebben gezien. Die echte topvorm, die hij vorig jaar had, zie ik nog niet eraan komen op basis van zaterdag.

Ook wel grote kans dat we een koers in een koers krijgen denk ik met vluchters voor de zege nu de Gavia eruit is.
27 mei 2019 13:29
Ik verwacht eigenlijk nog wel dat Mitchelton-Scott nog een uiterste poging gaan wagen om Yates in het top van het klassement te krijgen. En aangezien hij al meer dan 5 min. moet goedmaken, verwacht ik dat ze er niet al te lang mee zullen wachten. Morgen Nieve en Chavez mee met de vroege vlucht? Samen met mannetjes van Astana (Hirt, Cataldo, Bilbao) en Movistar (Mas, Amador)?
Zal wel een flink grote vluchtgroep worden, met de geijkte namen als Ciccone, Masnada, Caruso (?), Capechi, Dunbar, Sosa, Conti en Ulissi. Hopelijk lukt het Tolhoek of Bouwman om ook mee te glippen. En dan gaat halverwege de Cevo de vlam in de pan met een demarrage van Yates en Lopez...... Alleen Landa en Majka kunnen volgen, Nibali kijkt natuurlijk naar Roglic, maar die blijft stoïcijns als altijd, Carapaz kan/hoeft niet..... en Nibali vind zichzelf na de etappe terug op de 7e plaats. En maar mopperen op Roglic, dat-ie zo defensief rijdt......

Tja, en toen werd ik weer wakker uit deze dagdroom
    27 mei 2019 13:31
    De Cevo met een maximum van 7 procent lijkt me daar echt niet steil genoeg voor.
27 mei 2019 13:30
Dit is natuurlijk bij lange na niet de monsteretappe die het was met de Gavia waarbij een scenario mogelijk was geweest zoals vorig jaar met de Finestre, jammer. Ook nog de Aprica van de makkelijke kant nemen is teleurstellend.

Dat stelt natuurlijk niks voor op deze manier ten opzichte van de aanvankelijke etappe, waardoor het pas op de Mortirolo losbarst en ik zelfs -gezien we daar pas na 152 kilometer belanden- de vluchters een goede kans geef.
27 mei 2019 13:40
Nibali zal wel een lekkere afdaling willen rijden morgen vanaf de Mortirolo, wie durft er mee. Hopelijk gooit de regen niks in het water.
27 mei 2019 13:42
Was het ook geen mogelijkheid om een gedeelte van de gavia te doen?
    27 mei 2019 13:51
    Wat zou de toegevoegde waarde zijn? halve Gavia = geen Gavia.
    27 mei 2019 14:07
    Altijd beter dan wat er nu ligt en waarom zou je niet tot 2200m hoogte kunnen ipv 2700
    27 mei 2019 14:14
    Is niet mogelijk. Er is maar 1 pasweg, van beide zijden.
    27 mei 2019 14:15
    Halve Gavia is nog altijd beter dan een Cevio wat ze er nu voor in de plaats aan toegevoegd hebben... Maar is natuurlijk niet mogelijk want finish lag niet op de Gavia, dus dan zou je halverwege de Gavia om moeten keren, wat inhoudt dat je tegen het verkeer zou afdalen... hoop niet dat je dat bedoelde :)
    27 mei 2019 14:23
    Er lijkt me ook geen ruimte om te finishen op het steile deel. Heb hem zelf beklommen, is overal een eenvaksweg op de bergflank.

    https://www.google.com/maps/place/Pietra+Rossa/@46.3078874,10.5065304,3a,75y,310.42h,83.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sca1uRho7O77UxlweRx6bCQ!2e0!7i13312!8i6656!4m22!1m16!4m15!1m6!1m2!1s0x4783ab240dc359d9:0x757aec062a9a1d3a!2sPietra+Rossa!2m2!1d10.5063522!2d46.2971069!1m6!1m2!1s0x47825354abbcd58b:0xfc59b6a1af849cf4!2sPonte+di+Legno,+Brescia,+Itali%C3%AB!2m2!1d10.5090969!2d46.2602731!3e2!3m4!1s0x4783ab240dc359d9:0x757aec062a9a1d3a!8m2!3d46.2971069!4d10.5063522
    27 mei 2019 16:25
    Pfff wat een negativiteit om het schrappen van de Gavia. Bekijk het eens van de andere kant, er is tenminste over een alternatief nagedacht in plaats van de renners over een onverantwoord parcours te sturen.

    Daarnaast is deze etappe qua lengte en hoogtemeters (4800 hm) nog steeds zwaar genoeg om een serieus verschil te maken hoor!!
    27 mei 2019 20:28
    De Gavia van de zuid zijde is te smal, en het was een gecalculeerd risico. Zo vroeg in het jaar is het wel vaker van dat op zulke grote hoogtes. Bovendien zat De Gavia altijd voor de Mortirolo, Dikke kans dat de favorieten daar dan ook niet echt zouden aanvallen.
27 mei 2019 13:54
Regen in de afdalingen, dat wordt weer bidden en smeken dat er geen beslissingen (en erger) gebeuren door valpartijen. Verder hoeft een kortere etappe niet minder spektakel te geven, teveel bergen wil nog wel eens tot afwachten leiden.
27 mei 2019 13:59
Helemaal mee eens - Yates gaat het doen. Misschien wel a la Landis!
27 mei 2019 14:07
Lijkt mij wel de do or die etappe voor Roglic. Blijft hij meespelen of zien we morgen dat de hoogvorm er af is / gaat?
    27 mei 2019 14:14
    Dat denk ik ook, als hij morgen niet mee kan met de beste mannen dan is het een streep door de giro winst. Hij zou eigenlijk zelfs tijd moeten terugpakken, 44 seconden voor de tijdrit is al veel mijn inziens. Heb er zin in, zeer spijtig dat de rit niet vanaf het begin wordt uitgezonden.
    27 mei 2019 15:48
    Als hij minder dan een halve minuut verliest op Carapaz op de Mortirolo wint hij de Giro, zoniet wint Carapaz de Giro.
27 mei 2019 14:55
Mollema gaat morgen minute verliezen, de mortirolo is niks voor hem. mag blij zijn morgen met een top 20 plek
    27 mei 2019 15:16
    ...en dus zien we Mollema in de ontsnapping, samen met de bergkoning van Trek.
    27 mei 2019 20:37
    Ja, en nee... Mollema kan het hier toch goed doen.
    1 - de Mortirlo is lastig maar zeker geen Zoncolan
    2 - De finish loopt na De afdaling nog lang vies op, er is kans dat de explosieve klimmers het niet hebben op de lange weg naar De finish, er is veel tijd om terug te komen met een tijdrit In De benen.

    Zowel Mollema, Nibali als Roglic zouden iets extra’s kunnen brengen na De Mortirolo dat pure klimmers als Yates en Carapaz niet hebben.
    Als Roglic morgen met Nibali een gaatje slaat zou Ik dit keer vollebak meewerken.
27 mei 2019 15:07
Bijna 200 km in regenachtige omstandigheden; Yates lijkt me dan onwaarschijnlijk. Het zijn veel eerder de omstandigheden voor Nibali, zeker met pittige afdalingen erbij. Tenzij er een groepje vluchters over blijft naturlijk
    27 mei 2019 20:54
    +1 de afdaling is prima voor Nibali en de weg naar de finish is lastig maar is Het net niet voor een pure klimmer.
27 mei 2019 15:13
Ik denk dat of Nibali of Roglic de cocurrentie een grote tik uitdeelt morgen.

Ik zie Roglic zich zelf wel herpakken en de rest er af te rijden.
    27 mei 2019 15:21
    zet die gele bril nou eens af :P
    27 mei 2019 15:25
    Ik hoop het natuurlijk dat Roglic er een klap op geeft, maar momenteel is het vooral hopen ipv denken.
    27 mei 2019 15:26
    Ik begrijp dat je dat hoopt, maar erg realistisch is dat niet gezien het beeld van de afgelopen dagen. Roglic mag blij zijn als hij aan kan haken, maar zelfs dat betwijfel ik.
    Nibali, Carapaz, Yates en kornuiten ruiken bloed, de 3e week begint!
27 mei 2019 15:25
Morgen zal blijken of die praatjes van voor het begin van de Giro ('Roglic zit nog niet op zijn top') op waarheid berustten. Ik vrees ervoor, de curve ziet er niet goed uit.
En puur een vraag: hoe vaak is Roglic echt de beste geweest op een klim van het kaliber van de Mortirolo als er hard gereden wordt? (In tegenstelling tot samen naar boven rijden en dan sprint van een groepje.)
27 mei 2019 15:41
Morgen zal Roglic over de berg vliegen.....let op hem...hij is de sterkste
27 mei 2019 15:47
Yates of Lopez gaat deze rit pakken denk ik. Hoop op enorm vuurwerk.
Nibali en Roglic die weer samen komen te zitten maar nu voor ipv achter de feiten aan. Pakken 2 min op Carapaz en co
27 mei 2019 16:37
Worden Nibali zijn daalkunsten ook niet een beetje overdreven?
Het ziet er prachtig uit, maar gisteren had hij aan de voet 3 seconden voorpsrong op Carapaz. Verder had Roglic in de afdaling tot zijn val op een fiets van zijn ploegmaat al tijd goedgemaakt op Nibali.
Dumoulin daalde 2 jaar geleden ook sneller dan Nibali in de koninginnerit (zelfs nadat hij wat gewicht overboord had gegooid).
    27 mei 2019 17:46
    Precies Zjoske, Nibali lijkt in een keer voor iedereen "God"....het is een topper , maar hij blijft wel degene die gas geeft als andere iets vervelends overkomt....blijft een mare eigenschap
    27 mei 2019 18:03
    Dat is niet waar ik het over heb en ik ben het ook niet met je eens.
    Nibali is een goede daler, niet de snelste maar hij blijft wel vaak op zijn fiets zitten.
27 mei 2019 16:39
Inderdaad werd de Mortirolo in 1990 voor het eerst in het Giroparcours opgenomen en moest beklommen worden vanuit Monno, de kant waar nu de afdaling is. De Venezolaan Leonardo Sierra kwam als eerste boven en wist, ondanks 2 valpartijen tijdens de afzink, de ritzege te grijpen. Sierra zou enkele jaren later nog een keer in het nieuws komen door tijdens een etappe van de Vuelta vol in beeld op de vuist te gaan met de Spanjaard Ramón Arrieta. Na de matpartij volgde ontslag en daarna verdween hij uit beeld.
Het jaar daarop, in 1991, werd de Mortirolo vanuit Mazzo di Valtellina beklommen, zoals dat morgen ook het geval zal zijn. Chioccioli pakte toen de bergpunten op de top, won de etappe en was ook eindwinnaar van die Giro. Alleen Ivan Basso herhaalde deze triptiek (2006).
De enige Nederlander die als eerste op de top arriveerde was Kruijswijk in 2015 met Contador en Landa in zijn wiel. Landa reed naar ritwinst in Aprica en Kruijswijk mocht zich in de blauwe bergtrui hijsen, maar verloor die 3 dagen later aan Visconti.
27 mei 2019 16:43
Iemand al een Itinerary timetable gevonden van de etappe? Op de officiële site ontbreekt deze. Wil graag rond kilometer 100 thuis zijn om te kijken.

Edit: staat inmiddels op de site.
27 mei 2019 18:28
Een ding niet vergeten: regen is iets waar veel renners niet van houden. Mollema gedijt goed in regen, Nibali kan er ook voordeel uit halen, Roglic (met zijn skispringverleden) kan het ook. Maar het is de 3e week wat niet spreekt voor Mollema en misschien ook Roglic. Onvoorspelbaar. Ik gok op Nibali en daarachter een slagveld
    27 mei 2019 19:13
    Zou goed kunnen dat Carapaz morgen samen met Nibali de top van de Mortirolo rondt in de regen. In de afdaling maakt de Haai dan Carapaccio van hem.
27 mei 2019 19:26
Een "do or die" actie van Landa en Yates die samen met Mollema al vroeg in de aanval gaan lijkt mij wel wat. Benieuwd of de ploeg van Nibali dan volle bak gaat rijden.
    27 mei 2019 21:58
    Ik verwacht niet dat Movistar Yates zal laten rijden. Carapaz heeft ook gezien dat Yates een soort van opleving kent. En van de ploeg van Nibali zal het bergop vooral van Pozzovivo moeten komen. Caruso lijkt me al te veel gebruikt en de rest ontbeert het aan echte kwaliteit. Pozzo lijkt zich gespaard te hebben voor de 3e week
27 mei 2019 19:48
Do or die voor Roglic morgen.
Als hij weer tijd verliest dan zie ik hem niet meer winnen. Blijft hij bij Nibali&Carapaz of haalt hij nog wat tijd terug dan is er nog wat mogelijk. Echter nog een keer tijd verliezen kan je niet anders interpreteren dan dat hij gewoon niet mee komt met die twee.
27 mei 2019 20:01
En morgenmiddag blijkt weer dat deze etappe een muis heeft gebaard. Bereid jullie er maar vast op voor ...
    27 mei 2019 20:13
    Laten we hopen van niet.
    28 mei 2019 09:49
    met de etappe van zaterdag in het verschiet is de kans best groot dat we na vandaag nog steeds niet heel veel weten
27 mei 2019 20:22
Iemand een schema hoe laat ze ongeveer starten aan de mortirolo?

Reacties zijn gesloten.