Giro 2019: Voorbeschouwing bergetappe naar San Martino di Castrozza

vrijdag 31 mei 2019 om 07:30

foto: Cor Vos

De grote tenoren hebben donderdag een verkapte rustdag achter de rug. Het slotweekend staat voor de boeg, met twee zware bergetappes en de afsluitende tijdrit in Verona. Te beginnen met de etappe naar San Martino di Castrozza, een klim van bijna veertien kilometer. Welke topper vindt hier zijn Waterloo? WielerFlits blikt vooruit.


Parcours

Even werd de opgave voor de renners wat makkelijker met de rit naar Santa Maria di Sala, maar een dag later hervatten ze het klimwerk alweer. Sterker, etappe negentien van de Giro d’Italia 2019 (Treviso > San Martino di Castrozza, 151 kilometer) kent een nieuwe aankomst bergop met het slotweekend voor de boeg. De aanloop is golvend en kent twee gecategoriseerde beklimmingen, waarna de slotklim de renners naar 1478 meter hoogte brengt.

Het startschot voor de negentiende rit klinkt in het prachtige Treviso, waar monumentaal erfgoed en wielrennen samenkomen. Enerzijds zijn er bijvoorbeeld het dertiende eeuwse stadhuis en de kathedraal van Sint Pieter, anderzijds is dit de thuishaven van fietsconstructeur Pinarello – de fietsenleverancier van Team Ineos. Ook was de stad al meermaals het decor voor de mondiale titelstrijd, zoals het WK veldrijden in 2008. Lars Boom won toen de regenboogtrui.

Van daaruit begeeft het peloton zich op geaccidenteerd terrein, waarbij de coureurs onder andere Villorba passeren. Dit is de thuisstad van Massimo Zannetti, de eigenaar van het beroemde koffiemerk Segafredo. Via de Santa Maria della Vittoria na twintig kilometer, koersen de renners naar de steile Passo San Boldo (6,3 km aan 6,8%) van derde categorie; een populaire bestemming onder fietstoeristen. Een gebied dat ook bekendstaat om zijn indrukwekkende netwerk met cañons, kloven.

Veel tijd om daarbij stil te staan hebben de renners niet; met de tweede koershelft breekt immers het belangrijkste deel van de etappe aan. Het blijft op en af gaan, waarbij de klim naar Lamon (7,4 km aan 3,7%) de voorlaatste van deze rit is. Aan de voet van de klim – in Fonzaso – zijn de kledingmerken Castelli en Sportful gevestigd. Ook kwam oud-renner Davide Malacarne hiervandaan. De klim zelf is van vierde categorie en niet de voornaamste horde onderweg.

Die eer is namelijk weggelegd voor de slotklim naar San Martino di Castrozza (13,6 km aan 5,6%). Onder andere de Nederlander Wout Wagtmans (in 1954) kwam hier al eens als eerste over de streep. In 2009 passeerde Danilo Di Luca hier als eerste de finishlijn, maar nadien werd Stefano Garzelli aangewezen als winnaar na de diskwalificatie van zijn landgenoot. Het is een geleidelijke klim die vooral in de laatste tien kilometer zijn steilste pieken kent.


Start: 13.05 uur in flag-it Treviso
Finish: 16.56 – 17.25 uur in flag-it San Martino di Castrozza


Favorieten

Thomas De Gendt noemde deze etappe al een kans voor de aanvallers. En als Thomas De Gendt zegt dat een rit gemaakt is voor de avonturiers, dan is dat zo. Het is een korte rit met een niet al te zware aanloop. Daarnaast is de slotklim een loper. Ja, de klassementsmannen kunnen verschillen creëren, maar de toppers zullen meer dan waarschijnlijk alles op alles zetten in de loodzware bergrit van zaterdag.

En dus moeten we kijken naar de aanvallers. De naam van Thomas De Gendt is al genoemd. De Belgische rasaanvaller van Lotto Soudal zat al meermaals mee, maar nog niet alle puzzelstukjes vielen op zijn de plek. Op weg naar Anterselva (elfde) en Pinerolo (achtste) zat hij in de juiste vlucht, maar bleek hij niet goed genoeg om te strijden voor ritwinst. “Er zijn nog twee kansen, denk ik. Vrijdag is het hetzelfde als vandaag”, zei hij na de rit naar Anteselva voor de camera van WielerFlits. “De sterkere mannen kunnen wegrijden. Zij die nog kracht hebben in de benen. Het zal ook weer een grote groep zijn.”

Dan de mannen van Gianni Savio. Na achttien dagen Giro kan je niet zeggen dat Androni Giocattoli-Sidermec de koers niet kleurt. Voor elke aanval, tussensprint of bergpunten willen de coureurs in het rood en wit van de Italiaanse formatie zich inzetten. In de bergritten zitten altijd wel meerdere troeven mee. Dus reken maar dat Fausto Masnada erbij is. Fausto, met die naam kan je al niet stuk in Italië. Na zijn ritzege in San Giovanni Rotondo werd hij afgelopen week nog eens derde in Ponte di Legno en vierde in Anterselva. Op weg naar San Marco di Castrozza vindt hij een parcours op zijn maat.

Fausto Masnada – foto: Cor Vos

Zie je Masnada gaan, dan komt Cattaneo eraan. Het is het koningskoppel van Savio in de bergen. Met een vijfde plaats in L’Aquila en een tweede plek in Como liet ook Mattia Cattaneo zien dat hij een neusje heeft voor de juiste ontsnapping. Reken maar dat Androni Giocattoli-Sidermec het overtal wil uitspelen en iemand mee zal hebben om voor ritwinst te strijden.

In de parcoursvoorbeschouwing is de startplaats al genoemd. Treviso, uitvalsbasis van Pinarello. Dus mag je verwachten dat de renners van Team Ineos de opdracht krijgen om mee te zitten. Wellicht krijgt Eddie Dunbar wel de kans om aan te vallen. De Ierse allrounder gaf in Pinerolo zijn visitekaartje af met een derde plek, in de sprint achter Cesare Benedetti. De slotklim is niet al te steil, wat in het voordeel is van Dunbar. Een deel van de ploeg zal bij kopman Pavel Sivakov moeten blijven, maar ook Iván Ramiro Sosa en Sebastián Henao kunnen zich in de aanval gooien.

Gianluca Brambilla – foto: Cor Vos

Je las ook dat het peloton door Villorba trekt, de thuishaven van het koffiemerk Segafredo. Als we in de gelederen van Trek-Segafredo kijken naar aanvallers, doemt de naam van Giulio Ciccone op – ritwinnaar in Ponte di Legno. Hoewel er zaterdag nog heel veel punten op te rapen zijn voor het bergklassement, kan hij op weg naar San Marco di Castrozza de blauwe trui al veiligstellen. Gaat hij voor zekerheid, of wil hij zaterdag afsluiten met een knaller? De grootste kans is dat Italiaan Gianluca Brambilla meeschuift in de vlucht voor zijn sponsor. Brambilla lijkt te groeien in de ronde, met al een vierde (Pinerolo) en achtste (Anterselva) plaats vanuit de aanval. Slaat hij hier toe?

Mitchelton-Scott wil aanvallen. Enerzijds om voor ritzeges te kunnen gaan, anderzijds zodat de Australische ploeg altijd een mannetje van voren kan laten terugzakken om kopman Simon Yates te helpen. Die rol is deze ronde al weggelegd geweest voor Mikel Nieve, Johan Esteban Chaves en Lucas Hamilton. Laatstgenoemde streed in L’Aquila om de ritoverwinning, maar zag Pello Bilbao met de zege gaan lopen. De jonge Australiër maakt indruk deze Giro, al gaat dat wellicht ook ten koste van een eigen goede uitslag. Krijgt hij de ruimte van de ploeg, of moet hij bij Yates blijven? Chavito toonde zich in Anterselva met een knappe tweede plaats. Hij krijgt misschien eerder de vrijgeleide van zijn ploeg om aan te vallen dan de ijzersterke Hamilton.

Pello Bilbao – foto: Cor Vos

Astana krijgt de smaak te pakken. Miguel Ángel López is aan een indrukwekkende inhaalslag bezig, maar wellicht krijgen we door de klassementsstrijd een wedstrijd in de wedstrijd op deze negentiende koersdag. Pello Bilbao won al een etappe, Dario Cataldo mocht ook al een ritzege noteren. Ook dit is een etappe waarin Bilbao zijn kans kan grijpen vanuit de aanval, evenals Ion Izagirre. Laatstgenoemde is nog relatief onzichtbaar, maar kan zomaar zijn dag hebben.

Bij Bahrain Merida zitten ze in hetzelfde schuitje als Mitchelton-Scott. Damiano Caruso en Domenico Pozzovivo zijn de trouwe helpers van Vincenzo Nibali. Door mee te springen hebben ze twee kansen. Bij genoeg voorsprong kunnen ze meedoen om ritwinst. Maar als dat niet mogelijk is, dan zijn zij de ideale springplank voor kandidaat-eindwinnaar Nibali. Caruso werd deze Giro al eens tweede en negende in een rituitslag. Bij EF Education First zijn Tanel Kangert en Joe Dombrowski aan het aanvallen geslagen. De Est werd in Anterselva nog zesde.

foto: Cor Vos

Bob Jungels lijkt de Giro d’Italia van Deceuninck-Quick-Step te moeten redden. Een ritzege zat er nog niet in, waarop ploegbaas Patrick Lefevere zei dat men wel ‘een beetje verwend‘ was de laatste jaren. Het klassement voor Jungels is om zeep, maar hij toont zich in de slotweek aanvalslustig. Zo schoof hij ook mee in de rit naar Anterselva, alleen was hij wel de laatste van alle aanvallers die over de streep kwam. Kenmerkend voor zijn Giro. Een duo-aanval met Eros Capecchi zou ook nog kunnen. De Italiaan liet zich vorige week nog van zijn beste, aanvallende kant zien richting Pinerolo. Het leverde hem een vijfde plaats op.

Natuurlijk bestaat er altijd nog de kans dat een klassementsrenner zich zo goed voelt, dat hij op San Marco di Castrozza een slag wil slaan. Gezien de betrekkelijke zwaarte van de slotklim, is het lastig om grote verschillen te maken. Zeker met de zaterdagrit nog in het achterhoofd. Movistar liet zien over een ijzersterk blok te beschikken, met Richard Carapaz én Mikel Landa nog in topposities. Daarnaast lijkt Miguel Ángel López nu zijn topvorm te bereiken. Doet hij nog een poging om Bauke Mollema en Primož Roglič voorbij te steken in het klassement?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Fausto Masnada
*** Gianluca Brambilla, Lucas Hamilton
** Damiano Caruso, Pello Bilbao, Thomas De Gendt
* Mattia Cattaneo, Eddie Dunbar, Tanel Kangert, Johan Esteban Chaves

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)



Wie wint etappe 19 van de Giro 2019?

  • Miguel Angel Lopez 7.00
  • Mikel Landa 7.50
  • Vincenzo Nibali 11.00


Weer en tv

In Treviso is het prima weer voor de start van de negentiende etappe. Het is bij het begin van de middag 22 à 23 graden Celsius. De kans op regen is nul. Het is in aankomstplaats San Martino di Castrozza ook droog. De temperatuur is op zo’n 1.500 meter hoogte in de namiddag ongeveer 13 graden Celsius, onder een licht wolkendek. De wind is matig en waait vanuit het noorden.

De live-uitzending op Eurosport 1 begint om 13.15 uur, al is er om 13.00 uur eerste een korte vooruitblik. Kun je de koers niet op tv zien? Dan biedt WielerFlits je alle mogelijkheden om de koers toch te volgen via ons liveblog!


Dit artikel delen:

43 Reacties

lander luypaert 30 mei 2019 om 19:09

Polanc, Ciccone, Madouas zie ik ook wel iets doen.

ONCE 30 mei 2019 om 19:12

Hirt!

Jean Dumas 30 mei 2019 om 19:13

Polanc, Masnada, De Gendt, misschien zelfs Yates.

hartstikkebedankt 30 mei 2019 om 19:15

Al met al zien we toch een aparte Giro waarbij niemand echt in staat lijkt om overtuigend het verschil te maken en we ook best veel verrassende etappewinnaars zien. Voor morgen tip ik De la Parte, Ciccone en Zakarin (en eigenlijk iedereen van plek 10-25 AK).

Jori 30 mei 2019 om 19:25

En Formolo, deze man rijdt overal! Op kop van peloton voor sprint, in ontsnapping, majka het bergje over duwen, hij doet het allemaal.

hartstikkebedankt 30 mei 2019 om 19:29

True, die rijdt ook wel een opmerkelijke ronde

Titaantje 30 mei 2019 om 19:25

De Gendt mag er gerust uit worden gehaald. Zal vast wel in de vlucht zitten, maar komt bergop gewoon duidelijk tekort deze Giro. Dan beter idd een Madouas. Zijn snelle benen zullen helpen op deze minder zware klim.

lander luypaert 30 mei 2019 om 19:33

Jepp of een Polanc, Carthy

Jowinho 31 mei 2019 om 09:08

Ik geef hem in deze etappe wel een kans. Weinig klimmen en die slotklim is een loper. Waarmee ik niet zeg dat die zeker gaat winnen natuurlijk.

Jacco van Stierop 30 mei 2019 om 19:57

Inderdaad, 10 jaar geleden was er ook deze slotklim naar San Martino di Castrozza, maar toen zat die aan het begin van de Giro, in de 4e etappe. De vluchters van de dag werden op de slotklim één voor één opgeraapt, met Jens Voigt als laatste op een kleine 3 km van de finish. Danilo Di Luca won de rit voor Garzelli maar later zou de naam van Di Luca doorgestreept worden vanwege dopinggebruik en ging de zege alsnog naar ‘de eekhoorn’. De Zweedse renner Thomas Löfkvist mocht na afloop van de etappe het roze aantrekken.
Zweden had 26 jaar moeten wachten op het roze, de laatste die het had gedragen was Tommy Prim geweest in 1983. Het grootste Zweedse succes was natuurlijk de eindzege in 1971 van Gösta Pettersson. Na Löfkvist heeft geen enkele Zweedse renner meer de leiderstrui in een GT gedragen.
Het is mij niet duidelijk waarom de laatste 10 jaar wel zo veel goede renners uit buurland Noorwegen komen maar niet uit Zweden. Bij de vrouwen is het wel wat beter met de inmiddels gestopte Emma Johansson en huidig Zweeds kampioene Emilia Fahlin, die haar kampioenstrui zo schitterend mag tonen namens haar ploeg FDJ Nouvelle-Aquitaine Futuroscope. (Groupama-FdJ-renner Tobias Ludvigsson rijdt overigens in deze Giro tijdens de tijdritten in de nationale kampioenstrui; gezien zijn positie in het AK komt het helaas te weinig in beeld.)
Mag trouwens tijdens deze Giro regelmatig bij Eurosport met plezier luisteren naar Magnus Bäckstedt, in de Giro van 2003 winnaar van dat rare, inmiddels opgeheven intergiro-klassement met een blauwe trui als prijs. Heeft een zeer prettige stem en weet op ongedwongen wijze het commentaar van ongeleid projectiel Carlton “meanwhile” Kirby aangenaam te verzachten.

Covadonga 30 mei 2019 om 19:59

De steile passo San Boldo? 6,8% is helemaal niet bijzonder toch?

Corné 't Glansarm 30 mei 2019 om 20:17

Hopelijk wordt dit één van de saaiste ritten deze Giro…
Één van de weinige dagen dat ik de etappe niet kan volgen (zaterdag moet ik er ruzie voor maken, maar dat neem ik alvast voor lief)

Adelaar 30 mei 2019 om 20:32

Een mooi bewijs dat egoïsme geen bovengrens kent, Corné.

xistnc 30 mei 2019 om 22:10

Zou Corné misschien Hakkie4 zijn? Die redeneerde ook altijd op die manier.

Corné 't Glansarm 30 mei 2019 om 23:41

@Adelaar uiteraard denk ik dat het voor mij niet geldt, maar in zijn algemeenheid heb je gelijk, mooie uitspraak

@xistnc ik heb geen idee wie Hakkie4 was of is, maar begrijp zijn gedachtengangen in dezen…

mus van de maasstad 31 mei 2019 om 08:07

Ik kan zowel vandaag als morgen niet kijken ivm weekendje weg met mn vrouw.

Volgende keer als is zoiets plan ook maar even de wielerkalender bekijken

koos verrek 30 mei 2019 om 20:41

Pff 1 berg.. Flauwe giro

KennyKlimmen 30 mei 2019 om 21:11

Denk net niet zwaar genoeg voor klassementsgeweld….. of het moet een contador-be-like coup zijn van….. ja van wie eigenlijk?

Veloburto 30 mei 2019 om 21:12

Misschien O’Connor? Waarom verloor hij vandaag 6 minuten?

KissMyAce 30 mei 2019 om 22:35

Gewerkt bij het terughalen van de vluchters

maklukzat 30 mei 2019 om 21:13

Die slotklim is een echte loper. Zal lastig worden om verschil te maken.

Kruisberg 30 mei 2019 om 21:33

Hup Baukema!

Joachim Agostinho 30 mei 2019 om 22:18

Molkema is de naam!

Wesley Deen 30 mei 2019 om 21:44

Wie word er hier nog meer ontzettend moe van karsten kroon?

Jack2811 30 mei 2019 om 23:03

Ik vind Karsten juist wel prettig om naar te luisteren! Heeft veel verhalen van toen hij nog koerste en kent veel wielrenners doordat hij groot deel van ze carriere buiten Nederlandse dienst heeft gereden. Dwaalt soms wel te ver af met bijvoorbeeld dieren haha

girardengo 30 mei 2019 om 23:42

Aanvankelijk vond ik hem wel erg losjes en tamelijk onvoorbereid commentaar geven, maar inmiddels heeft hij zich meer onder controle wat dat betreft en komt zijn kracht, de originele en relativerende benadering, gebaseerd op eigen ervaringskennis, sterker naar voren. Het gepraat over ezels, koeien en andere beesten is juist wel grappig, als de etappe saai is. Contrasteert met collega Van Bellegem, maar zij kunnen met elkaar overweg en vullen elkaar aan. Zonder meer een aanwinst.

mus van de maasstad 31 mei 2019 om 08:08

Luister tegenwoordig liever naar eurosport dan sporza om eerlijk te zijn.

Olly 31 mei 2019 om 08:32

@Mus. Ja ik heb mezelf daar ook op betrapt. Voor de Giro is het wel makkelijk overigens :-)

chasse patat 31 mei 2019 om 09:55

Ik mag ook graag naar Karsten Kroon als commentator luisteren. Is net even anders en daarom zo welkom. Al vind ik het jammer dat maatje José Been niet meer aan zijn zij zit. Bij saaie etappes konden die twee als Jip en Janneke uit Dalen allerlei verhaaltjes verzinnen en lekker tegen elkaar ingaan. Ik mis José toch stiekem een beetje… Zo! Het is gezegd!

Brabander 31 mei 2019 om 11:45

Hier nog 1 die totaal niet moe wordt van Karsten Kroon. Vooral in combinatie met de humorloze Vanbelleghem echt top wat mij betreft. Prettige stem, lekker genuanceerd (tegen het laconieke aan), hij bekijkt de koers met andere ogen en heeft humor. De chemie tussen hem en de Vlaming vind ik schitterend. Karsten deelt vaak wat subtiele plaagstootjes uit aan Jeroen en deze schijnt dat niet altijd door te hebben. Goud!

IlPirata 30 mei 2019 om 22:17

Bij EF Education First zijn Tanel Kangert en Joe Dombrowski aan het aanvallen geslagen. De Est werd in Anterselva nog zesde.

@redactie Ik vind Hugh Carthy toch ook erg sterk strijden de laatste week in de bergen.

Jack2811 30 mei 2019 om 23:03

Doordat hij zo sterk rijdt zie ik hem niet zomaar tijd in de vlucht krijgen van zijn concurrenten uit de top 10

IlPirata 30 mei 2019 om 23:08

@Jack2811 kan zo zijn inderdaad.

Wheely 31 mei 2019 om 08:10

Dombrowski en Carthy staan gewoon 13e en 14e in exact dezelfde tijd! Hoe krijgen ze dat nou weer voor mekaar?

Jean Dumas 31 mei 2019 om 08:53

Carthy heeft 9 sec verloren in de sprint, hij zat achter een breuk.

KissMyAce 31 mei 2019 om 09:46

Ik moest om jou lachen Jean

Wheely 31 mei 2019 om 10:19

Goede timing van de jonge Brit.

assen 31 mei 2019 om 08:46

Ohhh, Jammer dat Tom er niet meer bij is!
In etappes met alleen een klim op het eind, had ie lik op stuk gegeven. En met deze steilheid en zijn motor… zucht.

Ben het eens met de uitspraak dat deze klim meer voor de motoren is dan voor de klimgeiten. Leuk, want dat betekent dat Roglic en Nibali en in mindere mate Mollema hier voordeel bij hebben.

Jean Dumas 31 mei 2019 om 09:03

Landa zit weer eens gevangen, en hopelijk voorgoed. Als hij vroeg demarreert op de slotklim en Nibali gokt krijg je de anticlimax van Movistar dat achter Landa aanrijdt, en dat moeten ze echt voorkomen.

FDJ 31 mei 2019 om 09:05

Een grote zware beklimming tijdens een etappe over het algemeen een voordeel voor de tijdrijden de klimmer. Roglic gaf aan zich weer beter te voelen dus ik hoop alles of niets van hem.

Sonsbach Allstars 31 mei 2019 om 10:27

Eens dat het meer een beklimming voor de tijdrijdende klimmer is. Wat minstens zoveel telt is wie in deze fase van de Giro het minst is uitgewrongen. Ik heb zowel Roglic, Nibali als Carapaz al mindere dagen zien hebben dus who knows

Jean Dumas 31 mei 2019 om 09:33

In 2009 won Di Luca hier, na een sprint van een groep favorieten met de latere eindwinnaar Menchov. Resultaten DL later geschrapt.

oborobo 31 mei 2019 om 11:46

mus van de maasstad

Kunt wel zien wie bij jullie thuis de broek aan heeft!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.