Giro 2019: Primoz Roglic deelt eerste tik uit aan concurrentie, Tom Dumoulin vijfde

Door , zaterdag 11 mei 2019 om 19:57
Giro 2019: Primoz Roglic deelt eerste tik uit aan concurrentie, Tom Dumoulin vijfde

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft een gevoelige tik aan de concurrentie uitgedeeld door de openingstijdrit in de 102de editie van de Giro d’Italia te winnen. De Sloveen was in de acht kilometer lange tijdrit met aankomst op de San Luca liefst 23 seconden sneller dan Vincenzo Nibali, 19 seconden sneller dan Simon Yates en 28 seconden sneller dan Miguel Ángel López en Tom Dumoulin.

Dumoulin opent de Giro d’Italia
In de openingsfase van de wedstrijd volgden de favorieten voor de eindzege in de Giro d’Italia elkaar in rap tempo op. Om 16.50 uur was het Tom Dumoulin die als eerste renner van het startpodium rolde. Zijn tijd zou voor de andere favorieten meteen een richttijd zijn.

Beheerst en recht reed de Nederlander de San Luca omhoog. Bovenop de klim was zijn eindtijd 13 minuten en 22 seconden. Niet heel lang daarna reden de andere favorieten naar boven op de San Luca. Binnen een kwartier zouden namelijk ook Ilnur Zakarin, Miguel Ángel López, Bob Jungels, Vincenzo Nibali, Mikel Landa en Primož Roglič hun tijdrit beëindigen.

López en Nibali duiken onder tijd Dumoulin
De tijd van Zakarin viel tegen: hij moest bijna een minuut op Dumoulin toegeven. Toch kon Dumoulin niet lang genieten van de hot seat, want op dat moment wist de Nederlander dat López bij het eerste tussenpunt al sneller was geweest dan hem. Vlak daarna kwam de Colombiaan in dezelfde tijd binnen als Dumoulin, maar nam hij op milliseconden de leidende positie over.

Ook de verrassende López kon niet lang van de hot seat genieten. Alhoewel Jungels en Landa allemaal ver onder de tijd van de Colombiaan bleven, was het Nibali die de Italiaanse hoop nog verder aanwakkerde: hij dook vijf seconden onder de tijd van López en Dumoulin. Een Sloveense TGV was echter onderweg.

Roglič is de allerbeste
Roglič oogde onderweg heel sterk, dook onder de snelste tussentijd en denderde de San Luca omhoog. Aan de Sloveense dominantie was zaterdag niks te doen. De vaste camera kreeg Roglič snel in zicht en nog voordat de klok dertien minuten tikte, drukte de Sloveen zijn wiel over de finish. Met zijn tijd van 12 minuten en 54 seconden verpulverde hij die van Nibali met liefst 23 seconden.

Mollema zet goede tijd neer, Ciccone pakt de bergtrui
Daarna begon het grote wachten op Simon Yates. Bauke Mollema, Damiano Caruso en Tao Geoghegan Hart nestelden zich ondertussen in de subtop, terwijl Giulio Ciccone na een rustig eerste deel van de tijdrit de San Luca omhoog vlamde en op deze manier de eerste bergtrui om de schouders gehangen kreeg.

Yates komt niet aan tijd Roglič, eerste roze trui is voor Sloveen
Om 19.43 uur was het dan zover: ook Yates mocht beginnen aan zijn Ronde van Italië. De verwachte regen bleef uiteindelijk uit en dus kon de Brit onder dezelfde weersomstandigheden als zijn concurrenten zijn tijdrit afwerken. Na het meetpunt op zes kilometer werd vervolgens al duidelijk dat hij de aanstaande roze trui van Roglič niet zou bedreigen, want daar moest Yates direct achttien seconden toegeven op de Sloveen. Een uitmuntende slotklim zorgde er uiteindelijk voor dat Yates niet teveel tijd verloor en zelfs een beetje tijd pakte op de andere concurrenten.

Dit artikel delen:

59 Reacties

vevie 11 mei 2019 om 19:59

Sterk van roglic. De eerste 5 gaan het toch uitmaken voor de zege. Met voornamelijk het duel Roglic vs Yates.

Dumoulin gaat het bergop toch lastig krijgen, hoor. Met Yates en Superman, die toch flink goed in de bergen zijn. Het wordt een hele mooie Giro, waar de beslissing toch echt valt in de laatste tijdrit

hartstikkebedankt 11 mei 2019 om 20:01

Roglic van een andere categorie maar ook wel een sterke Yates gezien, met name in de klim. Dumoulin was mwah, het eerste deel was al niet goed en de hele tijdrit vond ik niet getergd ogen. Om een paar voorbeelden te geven, volgens mij reed Yates tot de eerste bocht op het kaarsrechte stuk 1.38, Dumoulin 1.43. Op de klim, op de meest steile meters in die 2 bochten lijkt het gewoon alsof ie per se in de zeer zware versnelling wil blijven én in het zadel, geen idee of hij sneller kan maar hij stond bijna stil itt een Yates en Roglic die daar uit het zadel vol doorstoempen. Grootste verrassingen MAL natuurlijk en Nibali. Mollema goed gedaan alleen die fietswissel lever je netto toch gewoon op in denk ik.

chasse patat 11 mei 2019 om 21:41

Dumoulin verloor vooral tijd op Yates in de laatste 1400m. Bij dat bordje klokte ik nog 4s voorsprong van Tom op Yates. Yates kon blijkbaar de laatste km nog versnellen wat Tom niet meer lukte.

leegloper 11 mei 2019 om 20:03

Voor het inschatten van de krachtsverhoudingen: Houd er rekening mee dat Yates met meer tegenwind op het vlakke reed.

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 20:07

Die Yates begint onderhand naar het niveau Contador te kruipen qua ITT ja.

leegloper 11 mei 2019 om 20:09

Hoewel, ik zie nu dat het op het vlakke slechts een klein stukje echt tegen was en verder meer in de flank. Op klim pal tegen maakt niet zo veel uit.

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 20:21

Dan nog blijven het vlakke kilometers. Het is waanzinnig goed en al helemaal aan het begin van een ronde wat hij laat zien.

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 20:05

Iedereen lijkt klaar voor de ronde, het lijkt erop dat Dumoulin toch de tijdrit wat gekunsteld heeft benaderd met zijn team waardoor er netto wat resultaat is ingeleverd. Het is natuurlijk een erg a-typische ITT en een grote vraag of je die klim daadwerkelijk veel sneller opkomt met enige reserve op het vlakke inbouwen.

FDJ 11 mei 2019 om 20:08

Dumoulin koos vanwege de tijdritten voor de Giro. Veel meer kilometers dan de Tour. Deze alvast weinig aan gehad. Die laatste levert weinig op. De ttt en itt in de Tour gaan hem veel meer opleveren dan deze 3.

die is ribbedebie 11 mei 2019 om 20:11

Verwachte uitslag. Nog volop kansen voor onze Tom. Kijk naar Froome, die vorig jaar in het begin ook tijd verloor in de bergetappes. Daarna wel in de laatste week gepiekt, iets wat nu ook nodig is. Daar gaat het verschil worden gemaakt, zeker als Roglic en Yates nu aan het pieken zijn.

WernerFranke 11 mei 2019 om 20:41

Niet iedereen pakt 3 minuten in 1 ettape.

LyndaLid 11 mei 2019 om 20:56

Oh echt? Toch nog eens het voorbeschouwingstopic lezen dan…

kelderfan 11 mei 2019 om 20:13

Zeker een sterke Primož Roglič, die meteen de toon zet. Dat wordt een leuke Giro met 5 kanshebbers. Mollema heeft ook prima gedaan in dit geweld en met een fietswissel.

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 20:16

Wie is die duider naast Kleikers op ES BTW ?

Davide_Formolo 11 mei 2019 om 20:18

Traksel

leegloper 11 mei 2019 om 20:18

Traksel geloof ik.

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 20:19

Haha, totaal niet herkend.

Geeft aan dat Yates NOOIT als laatste had moeten starten, why ?

Tripodboom 11 mei 2019 om 20:17

Gaat JumboVisma 3 weken op kop rijden? Slopend!

Kraanwater 11 mei 2019 om 20:18

Sterke Roglic die nog sterker gaat worden. Knap dat de klimmers zo goed reden. Het lijkt er wel een beetje op dat Tom liever 2x podium rijdt in een GT ipv vol de Giro te gaan. Hij zal nog wel sterk worden maar zijn toch wel belangrijke secondes

montventoux 11 mei 2019 om 20:30

Vrees toch weer een jaar Britse hegemonie in de gloria.

leegloper 11 mei 2019 om 20:30

Breschel 22s binnen tijdslimiet. Gewoon zo uitgekiend?

KennyKlimmen 11 mei 2019 om 20:32

Tom dan maar afstappen en focussen op de tour(:

girardengo 11 mei 2019 om 20:35

Roglic steekt er momenteel behoorlijk boven uit. De andere favorieten – Nibali, Yates, Lopez, Dumoulin – staan redelijk bij elkaar in de buurt. Dumoulin overtuigt echter niet meer op zijn terrein. Maar de Giro is nog lang.

adelaarvanboom 11 mei 2019 om 20:50

Dumoulin staat naar mijn mening achter Lopez en co. Hij heeft als tijdrijder tijd verloren op klimmers. Lopez verbaast vriend en vijand, hij zou vooraf te veel sterren gekregen hebben. Pas maar op hij doet mee voor de overwinning.

Slurpie Blauw 11 mei 2019 om 20:36

Deze proloog is voor dwergen.

Dat gezegd hebbende; ik ben bang dat TD Breukink achterna gaat qua carrière. Veelbelovend, maar een nagedachte wanneer het echt zou moeten gebeuren.

DrJ 11 mei 2019 om 20:54

Maar Tom heeft al een grote ronde gewonnen. Breukink niet.

Jean Dumas 12 mei 2019 om 02:18

Tom rijdt gewoon conservatiever dan vroeger, ook hier. Roglic is de enige favoriet die een snelle aanloop heeft genomen en dat kon volhouden, dus daar zit wat in.

Plavka 12 mei 2019 om 09:25

Dumoulin heeft al meer gewonnen , tot nu toe,dan in zijn gehele carriere.

Samlambeej 11 mei 2019 om 20:40

Ik zou het ook niet raar vinden mocht dit het eindklassment zijn.

Sauerpraum 11 mei 2019 om 20:40

Ik denk dat onderstaande personen zich nu toch eens achter de oren mogen krabben hahaha. Blijkt maar weer eens dat wielrennen een onvoorspelbare sport is en dat het dan ook totaal geen zin heeft om geheel overtuigd van je eigen gelijk commentaar te gaan zitten geven op andermans verwachtingen… Gewoon kijken en je verwonderen lijkt me het beste in dit geval.

jonkie28 10 mei 2019 om 12:11
Lopez met twee sterren? Really?

Sunrider 10 mei 2019 om 12:55
Inderdaad, geen kenner die hem bij de top zal verwachten behalve … dus.

Baiskeli 10 mei 2019 om 12:34
Sorry hoor maar hoe krijgt MAL hier twee sterren? In de tekst staat zelfs hoe slecht hij is in tijdrijden. Dat tijdverlies in die eerste 6 vlakke km gaat hij echt niet goedmaken in 2 kilometer klimmen lijkt me..

ONCE 11 mei 2019 om 02:15
Naast dat MAL niet kan tijdrijden is dit ook helemaal geen klim die hem zo goed ligt. Zelfs op de klim gaat hij nog tijd verliezen tov 10-15 man

Samlambeej 11 mei 2019 om 20:51

Niet zo persoonlijk doen joh, iedereen kan er eens naast zitten. Heet ze gewoon Janko's of zo.

edit: nee doe dat laatste ook maar niet

LyndaLid 11 mei 2019 om 20:57

Mooi, hoef ik dit niet te posten. Maar toch even 1 keer in de zoveel tijd na een voorspelling (nouja… Correctie) wat mensen richtig het voorbeschouwingstopic verwijzen en zeggen dat ze volgende keer hun mond mogen houden is heel erg OK ;) ik zal verder geen "random" namen noemen.

Dank.

xistnc 11 mei 2019 om 21:11

En hoe vind je deze?

Quote:
Tijdrijders Tom Bohli (UAE Emirates), Miles Scotson (Groupama-FDJ) en Scott Davies (Dimension Data) lijken – bij afwezigheid van Bernal – de grootste kanshebbers op de eerste witte trui.

Davies staat na de eerste etappe 12e, Bohli 20e en Scotson 31e van de 49 kandidaten voor de witte trui.

Mwielerfan 12 mei 2019 om 00:25

Teksten quoten is natuurlijk prima, maar als je de naam erbij zet lijkt het alsof je mensen zwart wilt maken. Ik durf te wedden dat je het zelf ook wel eens fout hebt.

Sauerpraum 12 mei 2019 om 01:30

Tuurlijk heb ik ook wel eens bepaalde verwachtingen rondom de koers, maar ik ga die hier niet posten alsof ik een kristallen bol heb en met een toontje dat uitstraalt alsof alle andere afwijkende meningen enorm dom zijn. Het gaat mij dus ook meer om de manier waarop deze lieden het brengen.

SjiekeKost 12 mei 2019 om 01:45

+1

Demprino 11 mei 2019 om 20:50

Poeh en dat allemaal in slechts 8 kilometer. Hoe heeft oomen het gedaan eigenlijk?

maklukzat 11 mei 2019 om 21:02

Dit gaat een hele lastige klus worden voor Dumoulin. Hij had zich beter op de Tour kunnen richten, maar moest daar zo nodig op terug komen. Jumbo-Visma zal nu aan de bak moeten. Zonde dat Gesink er niet bij is. Hij had veel voor Roglic kunnen betekenen.

flitsvolger 11 mei 2019 om 21:09

Ik vond de tijd van Dumoulin meteen al matig, ik dacht toen hij gefinisht was: vandaag gaat hij de tijdrit niet winnen. Dit vooral omdat vooraf gezegd was dat de winnaar in de 12 minuten zou gaan finishen en hij ruim boven de 13 minuten zat. Desondanks is de schade voor Dumoulin beperkt en zijn zijn kansen nog niet voorbij voor het klassement met een klassering in de buurt van Nibali en Lopez.

Rendo 11 mei 2019 om 21:11

Leuk dat Nibali al direct in vorm is. Mooi dat de Tour des Alpes dan toch geen referentie was. Sivakoz op een minuutje…

LB108 11 mei 2019 om 21:25

Ik schat eerlijk gezegd Yates beter in aangezien Rogla toch sowieso de betere tijdrijder is en Yates toch heel vlot naar boven gaat, zelf op de TT fiets wat niet zijn specialiteit is maar waarin hij enorm sterker geworden is

Jean Dumas 12 mei 2019 om 02:37

Weinig kan worden gezegd over het mentale gevecht dat in de derde week zal optreden, en wie dan de sterkste is. Dan heb je ook nog de factor tegenslag. Vrees wel voor de tijdrit van San Marino, waar Roglic met zijn huidige vorm echt kan huishouden.

Wheely 11 mei 2019 om 21:37

Wel echt mooi dat op de eerste dag de top 5 in het AK ook echt meteen de vijf mannen zijn die het moeten gaan doen deze Giro. Zelden vertoond in een grote ronde.

xistnc 11 mei 2019 om 21:45

Absoluut, kudo’s voor de parkoersverantwoordelijken. Komende week ziet er ook erg interessant uit. Ik ben benieuwd hoe vaak de pure sprinters om de dagzege mogen spurten. Als dat slechts één keer is zou me dat niets verbazen. De ploegen van de top-5 zullen elke dag op hun qui-vive moeten zijn.

Mwielerfan 12 mei 2019 om 00:28

Heel fijn, hebben we de eerste 10 dagen nauwelijks strijd voor de leiderstrui. Echt kudos voor parcoursbouwer om vlakke delen van de ronde nog wat saaier en eendimensionaler te maken

west 11 mei 2019 om 21:56

Nu we het toch over de eerste etappe hebben; Waarom iedereen hier dwingen in zo’n stom chatprogrammaatje te reageren? Wat is er mis met een volgtopic behouden naast die liveticker?
Er zijn hier een hoop mensen die langere reacties willen geven dan 1 beknopte zin… Geef die mensen ook de ruimte. We krijgen straks een vlakke etappe waar 200 kilometer niks gebeurd. Dan hebben de reageerders die achter de tv zitten sowieso geen ticker nodig en gaan de reacties vaak over totaal ongerelateerde dingen en iets dieper dan “Roglic eerste” of “Landa slecht”… Daar is die chat totaal niet voor gemaakt.
Plus, als er wat mensen naar het volgtopic gaan hoeft de chat ook niet steeds overbelast te raken…
Ik weet nog dat de chat vorig jaar ook niet hartelijk ontvangen is door veel vaste reageerders, maar blijkbaar is het iets wat de @redactie wil… Dus waarom niet allebei?

montventoux 11 mei 2019 om 23:03

@redactie eensch en heel graag svp. Alle vernieuwing is wennen maar hier zit voor de volger geen enkel voordeel in.

josemanuelfuente 11 mei 2019 om 23:10

Mollema prima!!! Volgtoplc terug!!

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll