Giro 2019: Lotto Soudal met Ewan, Campenaerts en De Gendt

maandag 29 april 2019 om 18:16
Giro 2019: Lotto Soudal met Ewan, Campenaerts en De Gendt

De ritwinst van Caleb Ewan in de Ronde van Turkije - foto: Cor Vos

Lotto Soudal start met een selectie die voornamelijk gebouwd is rond Caleb Ewan in de Giro d’Italia. De Australische sprinter, die afgelopen winter overkwam van Mitchelton-Scott, gaat op voor zijn derde deelname aan de Giro. Ook werelduurrecordhouder Victor Campenaerts doet mee.


De sprinttrein van Lotto Soudal is op maat gemaakt voor Ewan, die in 2017 al eens een rit won in de Giro. Hij wordt in de sprintvoorbereiding bijgestaan door Tosh Van der Sande, Jasper De Buyst en de grote Duitser Roger Kluge. De Buyst benadert zijn topvorm nadat hij in Parijs-Nice hard viel en zijn schouderblad brak.

Campenaerts reed dit voorjaar enkel Tirreno-Adriatico, waarna hij het werelduurrecord van Bradley Wiggins verpulverde in Mexico. In de Ronde van Romandië gaat VocSnor de puntjes op de i zetten richting de Giro. Zijn doelen zijn de tijdritten.

Voor rasaanvaller Thomas De Gendt is de Giro de eerste van drie grote rondes dit jaar. De kans bestaat dat hij in de bergen Jelle Vanendert naast zich ziet, de klassiekerrenner hoopt zijn vorm uit de Ardennen door te trekken. Australiër Adam Hansen gaat de 28ste grote ronde uit zijn loopbaan rijden, hij viert op de openingsdag in Bologna (11 mei) ook nog eens zijn 38ste verjaardag.

Selectie Lotto Soudal voor de Giro d’Italia 2019 (11 mei-2 juni)
flag-be Victor Campenaerts
flag-be Jasper De Buyst
flag-be Thomas De Gendt
flag-au Caleb Ewan
flag-au Adam Hansen
flag-de Roger Kluge
flag-be Tosh Van der Sande
flag-be Jelle Vanendert


Giro 2019: Deelnemerslijst

Dit artikel delen:

23 Reacties

chasse patat 29 april 2019 om 18:25

Hoe lang gaat Adam Hansen nog door met het uitrijden van grote rondes? Dit kan zijn 25e worden als ik goed heb geteld. Cultheld!

quickstep 29 april 2019 om 18:28

dan heb jij niet goed geteld

chasse patat 29 april 2019 om 18:29

Hoeveelste dan volgens jou? (Ik kom op 8x Giro, 7x Tour en 9x Vuelta tot nu toe)

hartstikkebedankt 29 april 2019 om 18:48

Chasse patat wel geslapen vannacht?

chasse patat 29 april 2019 om 19:00

??? 8+7+9=24 en de Giro van 2019 straks = 25 !!! Moet ik het nog verder toelichten? Ik doe het graag.

hartstikkebedankt 29 april 2019 om 19:05

O ja sorry ik bedoel die andere gozer

Ainu 30 april 2019 om 14:00

Misschien had hij je punt gemist en telde hij de DNF’s mee.

koos1 29 april 2019 om 18:28

Sterke trein voor Ewan die een of meerdere etappes moet kunnen winnen, maar met een beetje pech ook zomaar met lege handen naar huis kan gaan. Met rasaanvaller De Gendt zullen ze weer veel in de aanval zijn te vinden.

Ewan en de sprinttrein twee weken Giro en dan naar huis voor de Tour?

Veloburto 29 april 2019 om 21:29

Denk je echt dat De Gendt in de aanval gaat deze Giro?

Romāns Vainšteins 29 april 2019 om 21:41

100% zeker, en wanneer hij het dan niet redt zak ie af en knalt ie gewoon op kop voor Ewan door. Heb hem dat kunstje ook al een paar x zien flikken. Blijf onder de 200 K rij zonder stayeren de gehele afstand en de Gendt kom als eerste aan.

Titaantje 29 april 2019 om 18:51

Vanendert en grote rondes… dat is al sinds 2011 geen suces mer. Die jongen hoef je in principe maar 3 weken per jaar op te stellen: de heuvelklassiekers, de ronde van belgie en de tour de wallonie.

robkuh84 29 april 2019 om 19:21

Zou Campenaerts echt een rol van betekenis kunnen spulen tijdens de 3 tijdritten?
Ik kan mij niet voortellen dat hij mee kan met de grotere jongens.

Marcel1112 29 april 2019 om 19:33

Ik weet zeker van wel.

rahimns 29 april 2019 om 20:20

Even de profielen erbij pakken… bij zeker 2 van de 3 is Campenaerts kansloos

LaurentJalabert 30 april 2019 om 11:29

@rahims net als vorig jaar zeker toen hij 1 sec achter Dumoulin zat ofzo.

Vinyakke 29 april 2019 om 19:22

Toch een vrij sterke ploeg (gezien het beschikbare materiaal natuurlijk). Met wat geluk winnen ze met 3 verschillende renners een rit. Al grijp je mits wat pech natuurlijk overal net naast. Voorlopig hebben ze wat het klassement betreft als een van de weinige ploegen geen ambities, dat kan tijdens het jagen naar dagsucces wel in hun voordeel spelen!

Gilberto 29 april 2019 om 19:38

Ja, raar ploegje toch altijd dat Lotto. Ik vind dat ze aardig dom hebben gereden in het heuveldrielluik, maar met Lambrecht toch een leuke toekomst, benieuwd of ze die weten te behouden.
Qua klassementambities is het wederom nx bij ze, maar ach, wat dat betreft hebben ze in dit deelnemersveld toch nx te zoeken, en daarbovenop heb je inderdaad gewoon een hele reele kans dat je met Campenaerts, Ewan en de Gendt voor 3 etappes ken gaan, prachtig toch?

Brabander 29 april 2019 om 21:42

Dat heb ik nu ook met Lotto. Rare ploeg. Maar zeker niet kleurloos

Marcel1112 29 april 2019 om 19:35

Hoop dat de Gendt een ritje pakt.

Johnny7 29 april 2019 om 21:13

“Voor rasaanvaller Thomas De Gendt is de Giro de eerste van drie grote rondes dit jaar. De kans bestaat dat hij in de bergen Jelle Vanendert naast zich ziet”

Ze zullen elkaar zeker elke dag in de bergen tegenkomen ja… in de bus.

VerstandOpNul 30 april 2019 om 09:20

De Gendt moet gewoon met het treintje voor Ewan meerijden, heeft er het perfecte vermogen voor.. Die kunstjes met een vroege aanval die af en toe lukt kennen we nu wel..

KissMyAce 30 april 2019 om 10:34

Oke

Ab Normaal 30 april 2019 om 11:04

Op alle nieuwssites zie je de aankondiging van het team van Lotto.
Ik vind het echter een enorm gemiste kans dat er nergens gesproken wordt over het eventueel uitstappen van Ewan na etappe 11/12. Lotto Soudal bouwt een team om hem heen, maar aangezien hij ook de tour rijdt, kan ik me nauwelijks voorstellen dat hij de zware laatste week uitrijdt. Rijdt zijn trein dan doelloos rond? Stappen die ook uit? Nergens een vraag richting de ploeg / Ewan wat zijn plannen zijn m.b.t. uitrijden.