Giro 2019: AG2R La Mondiale met Franse speerpunten naar Giro d’Italia

dinsdag 7 mei 2019 om 09:12

Tony Gallopin - foto: Cor Vos

De Grande Partenza nadert met rasse schreden: steeds meer ploegen leveren hun selectie in voor de 102de editie van de Giro d’Italia. Ook AG2R La Mondiale heeft haar huiswerk intussen ingeleverd.


Naar verwachting worden Tony Gallopin en Alexis Vuillermoz uitgespeeld als kopmannen voor het klassement. Maar of Tom Dumoulin en co. echt wakker moeten liggen van hun aanwezigheid? “Ik weet dat ik in een grote ronde misschien top-10 kan rijden, maar waarschijnlijk geen top-5”, zei Gallopin afgelopen december al.

“Ik moet realistisch zijn: het niveau ligt heel erg hoog. Misschien ga ik in de Giro voor het klassement, maar ik wil ook graag een etappe winnen. Het zal een kwestie van aanhaken worden”, blikte de Fransman alvast vooruit.

Wel heeft de 30-jarige Gallopin de kans om zijn etappehattrick in grote rondes te completeren. In het verleden won hij namelijk al ritten in de Tour en Vuelta, maar in de Giro won hij nog nooit. Logisch ook, daar dit pas zijn eerste deelname aan de roze ronde wordt.

Ook de rest van de equipe kon nog geen dagsuccessen boeken in de Giro. Wel werd Nico Denz, de enige Duitser in de ploeg, vorig jaar tweede in een etappe. Hubert Dupont en Alexis Vuillermoz werden in het verleden allebei al eens elfde in het eindklassement.

Selectie flag-fr AG2R La Mondiale voor de flag-it Giro d’Italia
flag-fr Francois Bidard
flag-de Nico Denz
flag-fr Hubert Dupont
flag-fr Tony Gallopin
flag-lu Ben Gastauer
flag-fr Nans Peters
flag-fr Alexis Vuillermoz
flag-us Larry Warbasse

Giro 2019: Deelnemerslijst

Dit artikel delen:

10 Reacties

Ab Normaal 7 mei 2019 om 09:20

Blijft zonde met dit parcours dat Latour hier niet uitgespeeld wordt als kopman en Gallopin en Vuillermoz als helpers van Bardet in de Tour.

Wielerfan999 7 mei 2019 om 09:45

Latour is geblesseerd.

Kraaijvanger 7 mei 2019 om 09:33

Toch benieuwd of Gallopin voor het klassement gaat, als je naar zijn uitslagen kijkt in de voorbereiding op de Giro is dit niet hoopgevend.

tdcbolide 7 mei 2019 om 09:38

verwacht nog het meest van Nico Denz

Baukema Tomoulin 7 mei 2019 om 09:40

Gallopin zal tot ongeveer rit 17 er wel goed bij staan (plek 6 a 9) en er doorheenzakken wat Vuillermoz de mogelijkheid geeft om in de laatste 3 etappes van een plek 12 à 17 nog net wel/net niet de top 10 binnen te komen.

Jandepandaman 7 mei 2019 om 11:37

Denk dat je Vuillermoz wel erg hoog inschat in dit deelnemersveld. Kan me van laatste tijd weinig goede resultaten van hem herinneren dus ik verwacht hem hooguit in top 30.

Sonsbach Allstars 7 mei 2019 om 14:57

Onbegrijpelijk dat een professionele ploeg waar miljoenen in omgaan niet in staat is om concrete doelstellingen voor 1 van de grote rondes te formuleren; althans zo lijkt het afgaande op deze berichtgeving. Wanneer is hun Giro nu geslaagd?

Jacco van Stierop 7 mei 2019 om 20:21

Volgens hun website is een top10-plaats en een etappezege het doel. Lijkt me gezien de selectie wel redelijk. Loopt sinds vorig seizoen, toen ze veel pech hadden, allemaal wat stroef bij deze ploeg. Maar ze willen meestal wel koersen, Denz zal het zeker proberen. Gallopin als ronderenner zie ik niet zo zitten, is veel meer een man voor klassiekers. Zonde als hij 3 weken gaat zitten aanklampen. Zelfde geldt voor Vuillermoz, heb liever dat hij in de derde week 17e staat en dan de ruimte krijgt om eens goed uit te halen in een bergetappe, dan komt die top10 vanzelf wel weer in zicht.

Hangtieniedanstaatie 7 mei 2019 om 16:02

@Jandepandaman, schat jij Gallopin wel zo hoog in dan?

Jandepandaman 7 mei 2019 om 20:55

Evenmin. Gallopin hangt altijd rond plekje 10 tot het hoog gebergte komt, dan begint het verval.

Dit is in mijn ogen gewoon een vrijbuitersploeg die mooi voor etappes moet gaan. Daar hebben ze met Vuillermoz, Gallopin en wellicht Denk wel echt een leuke ploeg voor.

Ook ben ik wel benieuwd hoever Nans Peters kan komen, die groeit ook leuk. Benieuwd hoe zich dat uit in deze grote ronde.