Door een leegloper op Carrefour de l’Arbre zag Wout van Aert zondag zijn kansen op de zege in Parijs-Roubaix in rook opgaan. Volgens zijn ploeg Jumbo-Visma was er sprake van brute pech, maar Philippe Gilbert is het daar niet mee eens.
De oud-renner, die in 2019 de beste was in de Hel van het Noorden, legt de ‘schuld’ toch voornamelijk bij Van Aert. “Hij leek zijn wedstrijd goed onder controle te hebben, hij spaarde zichzelf zoals hij deed in de E3 Saxo Classic”, laat Gilbert weten in gesprek met de Franse sportkrant L’Équipe. “Tot hij demarreerde en een lekke band kreeg. Ik denk dat dit eerder bij het materiaalbeheer hoort en niet bij pech.”
De wereldkampioen van Valkenburg graaft vervolgens in zijn wielergeheugen. “Ik herinner me mijn eigen ervaringen in deze wedstrijden en ook in een kasseirit in de Tour de France. Ik ging in de aanval, maar doordat ik te opgewonden was, maakte ik een stuurfout en raakte ik een verkeerd geplaatste kassei waarna mijn voorkant lek kwam te staan. Bij Van Aert zie ik hetzelfde.”
“Hij nam een maximum aan risico’s en had een te groot verlangen om te winnen. Een verlangen dat niet goed gecontroleerd werd. Mathieu van der Poel maakte deze fout niet omdat hij alle hindernissen wist te ontwijken”, is Gilbert, die namens Eurosport de koers vanop de motor volgde, van mening.
Volgens Maarten Wynants, een van de ploegleiders van Jumbo-Visma, lag het niet aan Wout van Aert of het materiaal. “We hebben in totaal vier lekke banden gehad. Dat zijn er véél minder dan vorig jaar. Alleen hadden we er nu twee op een cruciaal moment … Brute pech dus. Dit viel simpelweg niet te voorkomen.”
33 Reacties
Knap dat hij precies weet hoe die lekke band is ontstaan.
Ja hij moet er wel heel dichtbij gezeten hebben.
Je zou ook kunnen zeggen dat Mathieu driest rijdt en daardoor meer kans heeft op lekke banden.
Veel mensen lijken te denken dat rijden over kasseien meer geluk dan wijsheid is en dat het weinig te maken heeft met inschatten en sturen. Als je ziet hoe vaak Jumbo-Visma lek heeft gereden tijdens Parijs-Roubaix en de kasseirit in de Tour moeten ze er misschien eens wat vaker op trainen, want een coureur heeft veel invloed op deze “pechfactor.” Het is niet zomaar nonchalant over die keitjes knallen, je moet er gewoon je kop ook bij houden.
Ben ik volkomen met je eens, niet alles is pech!
Heb je voor mij even de statistieken van het aantal keren lek per ploeg? Waar haal je vandaan dat TJV zo vaak lek is gereden?
Hoe vaak andere ploegen lek hebben gereden is binnen de context van dit artikel niet relevant. Gilbert zegt iets over de pechfactor waarmee je het eens of oneens kan zijn. De door Gilbert beschreven factoren hebben in iedere geval geen betrekking op de knechten of de eerste helft van de koers, maar hebben betrekking op de kritieke momenten waar het in de finale om draait en waarbij het uiterste wordt gevraagd van zowel het materiaal als de kunde van de renner.
Het is niet zomaar nonchalant over die keitjes knallen, je moet er gewoon je kop ook bij houden.
Eerlijk? Dankjewel voor dit ontbolsterend inzicht. Ik hoop dat de ploegleiding van Jumbo – Visma mee leest, want jouw rijke en positieve bijdrage kan met het oog op 2024 net het verschil maken.
@Yogibear: Nee, die heb ik niet. Maar ik weet wel dat Laporte gister twee keer lek heeft gereden, Van Aert één keer en ik geloof Van Baarle één keer. Bij Alpecin-Deceuninck heb ik alleen Dillier en Philipsen zien staan. Als je dan beide met Vittoria’s rijdt is dat gewoon opvallend.
@Panache: Ik denk dat ik je niet helemaal goed begrijp. Gilbert zegt toch juist wat ik ook denk? Die lekke banden komen niet vanuit het materiaal of vanuit pech maar vanuit het verminderde vermogen om over kasseien te rijden van bijvoorbeeld een Van Aert of Laporte, het zijn steengoede (haha) renners, maar kasseirijden is niet alleen hard fietsen, wat beide heren vanzelfsprekend goed kunnen.
Pech is een gebrek aanbor
Beste Boulette d’Avesnes, klopt ik reageerde op YogiBear.
Hij nam een maximum aan risico’s en had een te groot verlangen om te winnen. Een verlangen dat niet goed gecontroleerd werd
enige waarmee ik het eens ben, is dat hij een te groot verlangen had om te winnen, maar dan enkel omdat hij op 40 kilometer niet wilde verder rijden met mathieu. technisch gezien nam hij eigenlijk nauwelijks risico's en reed hij heel gecontroleerd en koelbloedig, zijn enige fouten waren tactisch
ronduit bizar dat gilbert stelt dat van der poel, die op de helft van de kasseistroken de graskantjes heeft gemaaid, degene zou zijn die zijn gedrevenheid onder controle had. het zijn die bruuske uitwijkmanoeuvres die iemand lekke banden bezorgen
heeft gilbert eigenlijk de koers wel gezien of is dit gebaseerd op wat hij gehoord heeft vanop zijn motor? zou bijna denken dat hij deze evaluatie had gemaakt in de verwachting dat van aert ging winnen en van der poel verloor (na pech door zijn zoveelste uitstap naast het parcours) en dat hij gewoon de namen heeft omgewisseld en er vanuit ging dat ie wel zou blijven kloppen
Ik vind het ook wel een wat vreemd relaas dat niet strookt met de beelden die ons gisteren getoond zijn. Kan het misschien zijn dat hij van Aert live heeft zien lekrijden? En dan daarop baseert dat dat niet snugger was.
Fijn om de mening te lezen van een echte connaisseur als Chippen. Gilbert mag dan oud winnaar zijn van zowel Vlaanderen als Roubaix, maar zoveel verstand als Chippen heeft van het hard op kasseien rijden heeft Gilbert uiteraard niet.
ook dan slaat de vergelijking met mathieu nergens op.
gilbert zegt dat mathieu alle hindernissen wist te ontwijken, terwijl die eigenlijk meer hindernissen nam dan er eigenlijk in het parcours lagen, door uit te wijken naar plekken waar je niet weet welke stenen of putten er onder het gras zitten
@DeGroteMolen
Als dat een argument was, dan zou Roger De Vlaeminck alleen maar onweerlegbare wijsheden spuien.
Gelukkig had Mathieu geen al te groot verlangen om te winnen en reed zodra het maar even kon door het zachte veilige gras.
Gilbert praat toch zelden onzin
… maar hij moet wel dringend op Engelse les, want zijn uitspraak op Eurosport laat enorm veel te wensen over, wat erg jammer is.
Volledig oneens. Lekker gewoon je accent behouden en kritiek daarop weglachen. Is gewoon uitstekend te volgen ook wat hij allemaal uitfrengelst. 10 x liever de allesziende Gilbert op de motor met dik accent dan perfect Brits van Wiggo die alles mist.
Ik vind het Engels van Gilbert opvallend goed (voor een Franstalige). En Gilbert was een érg slimme coureur.
Klopt.
En toch was het zeer waarschijnlijk pech cq gebrek aan geluk.
Tenzij Gilbert een exact moment aan wijst op de beelden in dit slomo. Maar dat doet cq kan hij niet.
Als je het Engels van Bart Brentjens hebt gehoord, kan dan dat van Gilbert eigenlijk amper tegenvallen.
We zijn dan ook het enige land in Europa waar men moeite doet om meer dan 1 taal aan te leren.
Quelle absurdité
Ik ben toch geneigd om Maarten Wijnands te geloven. Want die weet het beste wat brute pech is. Zijn hele carrière was namelijk pech terwijl Gilbert veel geluk heeft gehad of afgedwongen.
Waar heeft Gilbert het over? hahahaha
Gilbert zeikt even medelander af, die hij graag minder succesvol dan hem wil laten lijken. Hoezo kan het verlangen te winnen te groot zijn….man man wat een gezever.
Waar slaat dit op ? Het was wel Mathieu die totaal onverantwoorde risico’s nam. Enkele keren het decor in ook nog eens iemand ten val gebracht. Ik heb Van Aert helemaal geen zotte dingen zien doen. Of je nu 40 daar over rijdt of zoals Wout 41.8, dat zal het verschil niet maken. Maar een kassei aantikken is rap gebeurd. Ben er eens overgereden (superklassieker, mix van RDV en PR in één rit) daar met een koersfiets met gewone bandjes met zowat 6kg erin. Eigenlijk is dat gewoon niet te doen. Voor diegenen die er eens willen rijden zou ik stellig aanraden om de mountainbike te nemen met 3kg druk of zo. Dan ga je er ook van kunnen genieten en zelfs kans hebben om zonder miserie aan te komen.
Wat is je punt nu? Dat ontgaat me even.
“De wereldkampioen van Valkenburg” Ik moest verder lezen om te weten of deze aanzet om Gilbert of Van Aert ging.
Hoe bedoel je? Is toch helder.
Bij jouw zin vroeg ik me dan weer af of deze aanzet over Gilbert, Raas of Camenzind of Marcel Kint zou gaan.
Je doet erom vermoed ik? WK cyclocross 2018