Gijs Verdick (Jo Piels) in kritieke toestand na hartaanval

Door , woensdag 4 mei 2016 om 12:26
Gijs Verdick (Jo Piels) in kritieke toestand na hartaanval

Gijs Verdick (21) ligt in kritieke toestand in een Pools ziekenhuis, dat meldt zijn ploeg. De Nederlandse coureur van Jo Piels kreeg afgelopen nacht een hartaanval. Verdick nam deel aan de Carpathian Couriers Race U23 (2.2U) in Polen.


In de nacht van maandag op dinsdag kreeg de jonge Gijs Verdick, rond de klok van 01.00 uur, een hartaanval. Verdick is daarna gereanimeerd en naar een Pools ziekenhuis overgebracht. In het ziekenhuis heeft de 21-jarige renner een tweede hartaanval gekregen en is er door zuurstofgebrek hersenschade ontstaan.

Jo Piels is vandaag in de laatste etappe niet meer van start gegaan in de Poolse rittenkoers. Inmiddels is zijn familie ook bij hem gearriveerd in Polen.

Update
De toestand van Verdick is nog steeds zorgwekkend. Dat zegt ploegmanager Ria Vink tegenover Omroep Gelderland. “Ik heb net met zijn vader gesproken”, aldus Vink. “De hartwaarde is iets omhoog gegaan, gisteren was de pompfunctie maar 15 procent. Ze hebben de medicatie verminderd om te kijken of dat iets uithaalt. Maar er is nog geen reactie vanuit de hersenen.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

TaDo 3 mei 2016 om 21:51

Treurig, alle kracht voor zijn naasten en teamgenoten. Nu ook duidelijk waarom geen enkele Piels coureur in de laatste etappe van de Carpathian Couriers Race is gefinisht.

kartje 3 mei 2016 om 21:52

Goh het houdt niet op voor jonge beloftevolle wielrenners,… Hoop dat zijn toestand snel stabiel wordt.

batchieboy 3 mei 2016 om 22:08

Er is hersenschade. Dag is een heel slecht teken!

Romāns Vainšteins 3 mei 2016 om 22:11

Ongeacht de oorzaak van dit specifieke geval komt er een ‘verplichte’ screening op jonge gasten voordat ze besluiten werkelijk zo hard mogelijk te gaan fietsen als ze maar kunnen. Dit is een sport die bij overdrijven van eigen kunnen fataal kan zijn, de voorbeelden zijn er helaas te over, jongemannen van 21 moeten geen hartaanval krijgen.

assen 3 mei 2016 om 22:13

Pfff. Nee, niet weer. :-(
Sterkte voor alle betrokkenen.

Spartacus 3 mei 2016 om 22:15

@RV die screening is er (uiteraard) al lang, alleen is die nu eenmaal niet waterdicht als het gaat om het opsporen van congenitale hartritmestoornissen en/of cardiomyopathie.

Turtlehead 3 mei 2016 om 22:29

Sterkte aan hem en zijn familie/vrienden. Klinkt helemaal niet goed, hoe is het toch mogelijk voor zulke sporters.

Jacco van Stierop 3 mei 2016 om 22:35

Wat een afschuwelijk nieuws. Hopelijk blijft de schade beperkt en krijgt hij de optimale medische en morele zorg.

PietFriet 3 mei 2016 om 22:37

Het is de laatste tijd jammer genoeg wel vaak raak.

Romāns Vainšteins 3 mei 2016 om 22:41

Dat wist ik niet, goede zaak en natuurlijk vind je niet alles. Nu alleen maar hopen dat het goed met hem komt !

zipp404 3 mei 2016 om 22:47

Sterkte naar de naasten, hopelijk “wint hij deze strijd!

Explorer 3 mei 2016 om 22:49

@spartacus. Mag toch hopen dat de hartritme stoornissen bij een inspannings test aan bod komen. Er zijn trouwens zo veel verschillende hartritme stoornissen dat je nu niet kunt zeggen wat de renner is overkomen. Diagnose moet toch nog gesteld worden. Hopelijk komt deze jongen er goed door heen. Maar twee hartaanval in korte tijd.. en hoe lang is hij gereanimeerd?
Heel heel veel sterkte voor de familie..

maklukzat 3 mei 2016 om 22:49

Dat is schrikken. Bekende renner uit het elite/belofte peloton.

reusjen 3 mei 2016 om 22:54

@explorer
Dat hoeft niet hoor, het blijft een moment opname.

Wheely 3 mei 2016 om 23:01

Heftig. Sterkte aan alle betrokkenen.

John hiatt 3 mei 2016 om 23:41

Pffff, heftig nieuws. Klinkt niet goed, al hoop ik op herstel.

KeesD 4 mei 2016 om 00:25

Gatverdamme… treurig dit….

Wim Kruithof 4 mei 2016 om 06:48

zelfs bij een lichaam in top(sport)conditie kan het hart een zwakke schakel blijken.

Er is zoveel meer dan wielrennen. Ik hoop dat de hersenschade hem niet alle levensvreugde zal ontnemen.

billi 4 mei 2016 om 08:14

weeral geschrokken, triest, hopelijk komt hij er bovenop, wielrenner zijn is nu even bijzaak, er bovenop komen is datgene wat nu telt

Paul81 4 mei 2016 om 09:16

Kan inderdaad ook later ontstaan, of lang niet gezien worden. Kijk naar een vansummeren..
Maar wel verschrikkelijk, zo jong, tijdens doen wat je het liefst doet

koos1 4 mei 2016 om 13:48

Op de eerste plaats sterke aan de renner, de ploeg en iedereen die hem kent.
Zonder ook maar naar doping te willen wijzen valt het wel op dat de laatste tijd veel renners met behoorlijke hartklachten te maken krijgen. Met voordat dit geval en het overlijden van de belgische renner (naam ben ik even kwijt).

Spinergy 4 mei 2016 om 14:18

:(

Spinergy 4 mei 2016 om 15:50

@reusjen: de kans dat het bij een test opgemerkt wordt, is héél klein, tenzij het een ‘grote’ afwijking is.
Ik heb zelf een hartritmestoornis die ik voor het eerst waarnam tijdens een wedstrijd, daarna bij een test op Papendal en in het ziekenhuis gebeurde er niks. Vervolgens gebeurde het nog eens in de koers en kreeg ik van de huistarts een kastje mee die een paar dagen alles in de gaten hield en daaruit was de afwijking wel af te lezen.
Ik heb in de winter tijdens de GOW crossen vaak tegen Gijs Verdick gereden; ik hoop op het beste en sterkte aan al zijn naasten!!!

KeesD 4 mei 2016 om 16:15