‘Giant-Alpecin presenteert deze Tour nog nieuwe grote sponsor’
Giant-Alpecin heeft een grote vis aan de haak geslagen, aldus Cyclingnews. De ploeg van Iwan Spekenbrink presenteert deze Tour nog een kapitaalkrachtig bedrijf uit Zwitserland als nieuwe partij achter de WorldTour-formatie.
De Duitse ploeg met Nederlandse roots heeft daarnaast Chris Hamilton, de Australische beloftenkampioen, vastgelegd voor de profploeg van 2017. Eerder werd Michael Matthews gelinkt aan Giant-Alpecin. Tevens gaat men door met de vrouwenploeg, waar Leah Kirchmann (draagster eerste roze trui Giro Rosa) bijtekent, en is er een opleidingsploeg in opkomst.
‘We gaan als ploeg groeien’
Gisteren vertelde Spekenbrink al aan WielerFlits dat er veranderingen plaats kunnen gaan vinden bij zijn formatie. “Er zijn goede ontwikkelingen voor onze ploeg. Het gevolg van keuzes die we hebben gemaakt kán verandering teweeg brengen, maar wel met de nadruk op ‘kan’. Het staat in ieder geval wel vast dat we als ploeg gaan groeien”, bevestigde de Twentse teambaas.
“Naast de heren- en vrouwenploeg, komt er ook een high end development-team (opleidingsploeg, red.) met een Duitse licentie. Daarnaast ligt onze focus de komende transferperiode op het het aantrekken van Duitse renners.”
Alpecin nog in gesprek
Gisteren kwam via L’Équipe naar buiten dat Alpecin de Giant-ploeg achter zich liet en koos voor een partnership bij Katusha. Cyclingnews ontkracht dit en zegt dat er nog steeds gesprekken zijn tussen Spekenbrink en het shampoo-merk om in 2017 door te gaan. “Er zijn speculaties, maar daar kunnen we niet op ingaan”, zei Spekenbrink daar gisteren over. Katusha zei dat er niets speelde.
Een ploeg met Zwitserse roots als IAM lukt het niet om een sponsor te vinden.
Voor Lotto-Jumbo is het al jaren schrapen en inleveren.
En een ploeg als Giant (wat ik vrijwel geen eigen identiteit vind hebben) bind de ene na de andere kapitaalkrachtige sponsor of samenwerkingspartner aan zich.
Nu weer een Zwitser die in deze ploeg met een kern van Nederlandse renners aangevuld met een vreemdelingenlegioen rijdend op een Duitse licentie stapt.
Alle sympathie voor de renners hoor (met name de Nederlandse) en chapeau voor Spekenbrink, maar ik vind het toch maar wonderbaarlijk
Wat suggereer je? Financiele doping?
Misschien dat ze serieuzer worden genomen, een meerjarenplan kunnen voorleggen en ook kunnen uitvoeren.
Moet ik hiermee iets suggereren dan??
Ik vind het alleen typisch dat het Spekenbrink wel elke keer lukt een grote sponsor aan zich te binden waardoor de ploeg uit financieel oogpunt groeit waar al jaren ploegen verdwijnen of budgetten zien slinken.
Goede renner, wint wel eens iets, maar mist wat mij betreft de gunfactor die Degenkolb heeft.
Ik vind dat ze Kittel op een waardeloze manier hebben laten vallen, maar hoe ze van Skill naar de beste sprinttrein ter wereld zijn gegaan was een staaltje vakmanswerk.
Nu het proces om ook een klassementteam te worden zal ook een tijdje duren, maar met Barguil hebben ze wel een pareltje in handen en voor kortere etappe koersen kunnen ze met Dumoulin al uitpakken.
Ik weet dat bovenstaande veel speculeren is, maar ik denk dat het duidelijk moge zijn dat de Nederlandse kern langzaam maar zeker verdwijnt. Zeker nu er een Zwitserse sponsor op de proppen komt. Misschien wel kansje voor Clement om samen met een paar Zwitserse teamgenoten van IAM over te stappen (ook weer speculatie)?
aoyen - 4 juli 2016 om 10:11
@Wielerfan1987, met 1t4i hebben ze toch meer identiteit dan bijna elke andere wt ploeg?
Loze, mierzoete prietpraat. Meer is dat niet. Snap echt niet dat mensen daarvoor vallen.
Ik gok Adecco
Wel precies dezelfde taal als ze op de marketingafdeling van grote bedrijven spreken, dat verklaart naar mijn idee ook het succes van Spekenbrink. Als ze op de marketingafdeling termen als 'team' en 'innovation' horen kunnen ze niet meer helder denken, zeker niet als dat gebeurt in combinatie met een hippe afkorting met een 4 erin.
Spekenbrink bespeelt dat slim en haalt zo veel geld op om zijn sportieve doelen te behalen.
Swatch (horloges).
En dan Spartacus als ploegleider. Tony Martin erheen om de Duitsers te pleasen en Albasini en Frank voor de Zwitsers. Leuk toch?
Iets wat normaal is moet je mooi verpakken. Dat kan Speekenbrink wel. Daarnaast is de 1t4i natuurlijk wel een succesverhaal uit het verleden en dat horen bedrijven graag.
Van een nietszeggende ploeg naar een ploeg met een fantastische sprinttrein en één van de beste tijdrijders. Eerstgenoemde natuurlijk niet echt meer maar dat ruilen ze in voor een nieuwe grote ronde winnaar.
Spekenbrink weet het vooral goed te verkopen, en je trapt er zelf ook in
Klinkt nogal tegenstrijdig, vreemdelingen legioen maar met name sympathie voor onze nl jongens, juist die mixture is wat giant als sponsor wereldwijd nodig heeft, qua presentatie en taalkennis komen ze gewoon degelijk over.
Begrijp nog altijd die aversie niet, komt het misschien door een nlr in Duitse dienst?
Matthews ook geen slechte. Voor de gunfactor hoop ik dat Degenkolb blijft.
Wel benieuwd naar de andere Duitse aankopen, zoveel zijn er niet einde contract volgens mij?