Gianni Savio haalt uit naar Giro-organisatie: “Een sportieve schande”

donderdag 11 februari 2021 om 08:38
Gianni Savio haalt uit naar Giro-organisatie: “Een sportieve schande”

foto: Cor Vos

Gianni Savio is op zijn zachtst gezegd niet blij dat zijn ploeg Androni Giocattoli-Sidermec niet uitgenodigd is voor de Giro d’Italia. Tegen OA Sport lucht de excentrieke ploegbaas zijn hart en spreekt hij van een sportieve schande. Savio twijfelt zelfs of hij actief wil blijven in de wielersport. “Als ik in een oneerlijk systeem moet leven waarin zulke beschamende keuzes gemaakt worden, dan weet ik niet of ik wil doorgaan”, zegt hij.

“Waarom ik dit als een sportieve schande neerzet, is gebaseerd op objectieve cijfers”, vertelt Savio. “De laatste vier jaar waren wij de beste Italiaanse profploeg op de UCI-ranglijst. Datzelfde geldt voor de Ciclismo Cup, waarin we tweede waren na UAE Emirates. Bovendien stonden we vorig jaar op het podium van de Giro, met prijzen voor Simon Pellaud (Prijs voor de Strijdlust) en Mattia Bais (meeste ontsnappingskilometers). Twee jaar geleden hebben we een etappe gewonnen met Fausto Masnada. En we hebben een project om renners te lanceren…”

Naast Masnada noemt hij ook namen van Davide Ballerini, Mattia Cattaneo, Andrea Vendrame en Iván Ramiro Sosa. “En een zekere Egan Bernal. Veel teams praten over projecten, maar wij beschikken over daadwerkelijke cijfers”, vindt de Italiaanse ploegbaas.

Savio begrijpt niets van de uitnodiging voor Vini Zabù-KTM – foto: Cor Vos

Twijfels bij wildcard Vini Zabù-KTM
Dat EOLO-Kometa en Bardiani-CSF-Faizanè uitgenodigd zijn, snapt Savio. “EOLO is een grootmacht en bekend in de wielersport als sponsor van RCS-wedstrijden. Bardiani heeft een grotere historie dan wij en heeft ook sterk ingekocht met Giovanni Visconti en Enrico Battaglin. Maar Vini Zabù-KTM verloor haar beste renners omdat ze niet bevestigden, is altijd ondergeschikt aan ons geweest op de UCI-ranking en in de Ciclismo Cup, heeft geen jonge renners opgeleid, heeft geen project… Iets klopt daar niet.”

Daarbij wijst Savio ook naar de positieve dopingtest van Vini Zabù-renner Matteo Spreafico tijdens de afgelopen Giro. “Dat laat zien dat het huidige systeem geen rekening houdt met sportieve, ethische en morele waarden”, haalt hij uit. “Maar ik weet niet wat de redenen dan wel zijn. Wat ik wel weet is dat de keuze gebaseerd zou moeten zijn op sportieve criteria.”

Toekomst
Androni Giocattoli-Sidermec hield rekening met het niet-rijden van de Giro, omdat aanvankelijk (naast Alpecin-Fenix) maar twee wildcards zouden worden uitgedeeld. Maar van dit scenario ging Savio niet uit. Hevig teleurgesteld twijfelt hij over zijn toekomst. “Als ik in een oneerlijk systeem moet leven waarin zulke beschamende keuzes gemaakt worden, dan weet ik niet of ik wil doorgaan”, zegt hij.

“Ik ga er over nadenken. Ik zeg niet dat ik zal stoppen, maar ik zeg ook niet dat ik verder ga. Ik heb strijdlust in mijn dna zitten, maar ik wil niet de Don Quichot zijn. Er is iets mis met het systeem. Ik beschouw mezelf als een van de laatsten der Mohikanen. Helaas heeft de God van het geld bijna alles opgeslokt”, sluit hij af.


Dit artikel delen:

29 Reacties

lander luypaert 11 februari 2021 om 08:42

Ik geef hem volledig gelijk.

Polleke 11 februari 2021 om 08:50

Tot hij het over ethiek en moraal heeft…

Ab Normaal 11 februari 2021 om 08:53

In ieder geval heeft hij gelijk over Vini Zabu.

KimJungPoels 11 februari 2021 om 09:03

Savio heeft hier helemaal gelijk. Het is de laatste jaren telkens gebleken dat hij niet wordt uitgenodigd als daar ook maar even de kans voor is. De afgelopen jaren konden ze hem niet weigeren omdat Androni de Ciclismo cup won. Nu kon dat wel, ondanks dat Androni de best presterende Italiaanse PCT ploeg was.

Al jarenlang heeft dit team veel meer te bieden dan Vini-Zabu. Er komen goede Italiaanse en Zuid-Amerikaanse renners door. Renners die zich mede door de deelname aan een giro goed kunnen ontwikkelen. Ook dit jaar is het team van Savio weer vele malen getalenteerder dan dat rommeltje wat er bij Vini-zabu rondrijdt.

Dus ik ben het helemaal met hem eens dat het een regelrechte schande is.

lo squalo dello Stretto 11 februari 2021 om 09:08

Overschot van gelijk. Is niet de eerste keer dat de RCS/Giro Androni weert van deelname. Terwijl ze al jarenlang het beste Italiaanse PCT-team zijn.

Wheely 11 februari 2021 om 09:09

Hij heeft me overtuigd met zijn argumenten en passie, ik ga ze missen in de Giro.

Wim Kruithof 11 februari 2021 om 09:46

+1 geheel eens.

Vinyakke 11 februari 2021 om 09:58

+2 ook eens

Sammysosa 11 februari 2021 om 10:10

Plusje van mij erbij. Ik ken de historie niet en weet niet wat er tussen RCS en Savio is voorgevallen, maar dit lijkt me bijzonder onrechtvaardig.
+3, gaat lekker @Wheely, weet je al wat je met al deze bevestiging gaat doen?

Wheely 11 februari 2021 om 13:14

@Sammysosa
Ik ben het aan het vieren met een Italiaanse espresso. :)

Sammysosa 11 februari 2021 om 13:24

Segafredo? Heerlijke grondsmaak ik ben jaloers!

SnellePelle 11 februari 2021 om 09:42

Ze hadden afgelopen jaar ook graag plekken van covid afhakers als Jumbo en Mitchelton ingevuld.

Duh 11 februari 2021 om 09:49

Redactie, kan het woordje ‘altijd’ weg uit de poll? Androni Giocattoli-Sidermec had altijd een van de drie Giro-wildcards moeten ontvangen.

Bedoelen jullie daarmee dat als ik ‘Eens’ aanklik, ze ook een wildcard hadden moeten krijgen als er zoals oorspronkelijk de bedoeling was, er maar 2 wildcards zouden zijn?
En ook als ze net een dopingschandaal zouden hebben? No matter what, altijd een wildcard voor Savio?? OK, dan moet ik op oneens klikken…
Altijd is een nogal definitief begrip.

ivo001 11 februari 2021 om 09:50

Androni heeft toch ook wel een matige selectie dit jaar zo op het oog.
Vini idem.
Had nog liever Gazprom gezien.

lo squalo dello Stretto 11 februari 2021 om 10:00

Inderdaad, Gazprom had ik er ook graag bij gezien. Arkéa ook indien Quintana meedoet (gezien het Tour-parcours toch niets voor hem is)

Beer 11 februari 2021 om 10:14

De UCI schiet de organisatoren lelijk in de voet met die gratis wildcard voor Alpecin. Dat team wordt nu aan alle organisatoren opgedrongen omdat ze sterk presteerden in kleinere Belgische wedstrijden & 1 grote kopman hebben; ook als ze hun kip met de gouden eieren (VDP) niet aan de start brengen. Plots moeten er hierdoor wildcards bijgecreëerd worden en dan nog vallen er teams die bijdragen aan het specifieke karakter van een wedstrijd af. Die kleinere teams horen er toch gewoon bij in de grootste wedstrijden van hun land? Denk aan Androni in de Giro of Topsport Vlaanderen in de Vlaamse klassiekers.

lampje 11 februari 2021 om 10:22

Dit was vorig jaar toch ook met die Franse broddelaars?

Shinzawai 11 februari 2021 om 10:28

Niet alleen de gratis wildcard van Alpecin, maar daarnaast ook het krampachtig vasthouden aan 19 World Tour teams, terwijl er slechts 16 echt voldoende niveau hebben.

lo squalo dello Stretto 11 februari 2021 om 12:08

Dat is inderdaad de oorzaak van het probleem. Eerst WorldTour willen afslanken maar uiteindelijk zijn het toch 19 teams waarvan er enkelen geen waardige ploeg kunnen afvaardigen naar alle 3 de grote rondes. + Alpecin wat inderdaad door resultaten behaald in (BE) eendagswedstrijden aan alle grote ronden mag meedoen.

Het zou beter zijn om de WorldTour naar 16 ploegen te brengen en dan afhankelijk van de ProContinental ranking ploegen wildcards laten verdienen voor de grote ronden. Waarbij organisatoren er dan nog 2-3 teams zelf kunnen kiezen, onafhankelijk van de ranking.

Ik mag dan wel Belg zijn maar dat Wanty en Alpecin alle 3 de grote rondes rijden in 2021 slaat nergens op.

Casar 11 februari 2021 om 10:34

Ik zou teleurgesteld zijn als Savio niet zo emotioneel had gereageerd. Geef hem volledig gelijk alleen dat stukje over ethiek is wat dubieus. Maar had deze ploeg altijd verkozen boven Vini.

Poeksel 11 februari 2021 om 10:48

Vooral zonde dat Tesfatsion niet aan de Giro zal meedoen.

jappe666 11 februari 2021 om 11:26

Androni zou er puur kwalitatief gezien altijd moeten bijzitten inderdaad, toch zeker in vergelijking met een Vini-Zabu (Of ze dan voorrang moeten krijgen op een Gazprom of Arkéa is een andere vraag).

Het probleem van Savio is echter dat als hij zijn beste selectie stuurt, hij kiest uit Cepeda, Jerman, Pellaud, Ponomar, Restrepo, Sepulveda, Tesfatsion, Umba en Vigo.

Dat zijn welgeteld 0 Italianen…terwijl de kans groot is dat ze bij Vini starten met minstens 5-6 Italianen en met Mareczko misschien zelfs voor een Italiaanse zege kunnen zorgen.

Moest Savio nog beschikken over een Italiaan van het kaliber Masnada, Vendrame, Cattaneo of Ballerini zoals 2-3 jaar terug was hij er volgens mij altijd bij geweest.

storm-biker 11 februari 2021 om 11:40

Mareczko etappewinst? Gaat nooit gebeuren.

platteprijs 11 februari 2021 om 12:26

@ Jappe +1

Jean Dumas 11 februari 2021 om 12:51

De RCS-koersen zijn het bestaansrecht van de Italiaanse ploegen. Beter de WT verkleinen en meer wildcards uitdelen, zoals hierboven al gesteld.

Chippen 12 februari 2021 om 16:57

minder wt-ploegen betekent minder garanties op grote koersen, dus dat betekent minder sponsoren in het wielrennen

misschien binnen enkele jaren een haalbare kaart, maar in deze onzekere tijden zou dat een heel slecht moment zijn om zoiets uit te voeren

Spartacus 11 februari 2021 om 13:52

Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V
Klik

Chippen 12 februari 2021 om 16:49

ik vind dat je, naast vini zabu, ook nog wel kan discussiëren over kometa. dat stelt ook niet echt veel voor op wackermann na, maar ja, contador & basso

betwijfel dat die veel gaan presteren met hun half dozijn vierderangsprinters

Verweggistan 12 februari 2021 om 16:54

Inderdaad, die drie ploegen doen weinig voor elkaar onder. Er is wat ervaring binnengehaald bij Eolo-kometa met oa Gavazzi en Wackermann, maar verder valt het tegen. Basso en Contador helpt veel, maar ook dat Eolo, net als Cofidis dat is in de Vuelta, een sponsor is van de Giro.

Headlines

Materiaalzone

Populair