Giro d’Italia verdeelt wildcards, geen Androni

woensdag 10 februari 2021 om 14:35
Giro d’Italia verdeelt wildcards, geen Androni

foto: Cor Vos

RCS Sport, de organisator van de Giro d’Italia, heeft geopenbaard welke drie teams een wildcard hebben ontvangen voor de 104e editie van de Italiaanse ronde: Bardiani CSF Faizanè, EOLO-Kometa en Vini Zabù. Onder meer Androni Giocattoli-Sidermec, dat de afgelopen drie jaar steeds op een ticket kon rekenen, is er in mei niet bij.

De strijd om de wildcards ging tussen de Italiaanse ploegen Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF Faizanè, Vini Zabù-Brado-KTM en EOLO-Kometa, het Franse Arkéa Samsic (de ploeg van de Giro-winnaar van 2014 Nairo Quintana, die een nieuwe deelname aan de Italiaanse ronde wel zag zitten) en Gazprom-RusVelo uit Rusland.

Alpecin-Fenix kon als beste ProTeam van afgelopen seizoen sowieso rekenen op een uitnodiging. De Belgische formatie heeft die geaccepteerd, meldde RCS Sport in een persbericht. Onlangs gaf de UCI groen licht voor een extra wildcard in de drie grote ronden. Daarom gaan niet 22, maar 23 ploegen van start in de Giro.

Eerste deelname voor EOLO-Kometa
Bardiani CSF Faizanè en Vini Zabù waren ook afgelopen jaar van de partij in de Giro. Voor EOLO-Kometa, de ploeg van Ivan Basso en Alberto Contador, wordt dit de eerste deelname. Het team zette deze winter de stap naar de ProTour en versterkte zich met onder meer Francesco Gavazzi en Manuel Belletti, die al de nodige ervaring hebben in de Ronde van Italië.

Opvallende afwezige is Androni Giocattoli-Sidermec. De Italiaanse formatie van manager Gianni Savio pakte in de afgelopen editie nog twee nevenklassementen: Simon Pellaud werd gehuldigd als winnaar van de Traguardo Volante, het tussensprintklassement, terwijl zijn ploeggenoot Mattia Bias de Fuga Bianchi voor de beste vluchter won.

Deelnemende teams Giro d’Italia 2021
flag-fr AG2R Citroën
flag-be Alpecin-Fenix
flag-kz Astana-Premier Tech
flag-bh Bahrain Victorious
flag-it Bardiani CSF Faizanè
flag-au BikeExchange
flag-de BORA-hansgrohe
flag-fr Cofidis
flag-be Deceuninck-Quick-Step
flag-us EF Education-Nippo
flag-it EOLO-Kometa
flag-fr Groupama-FDJ
flag-gb INEOS Grenadiers
flag-be Intermarché-Wanty-Gobert
flag-il Israel Start-Up Nation
flag-nl Jumbo-Visma
flag-be Lotto Soudal
flag-es Movistar
flag-za Qhubeka ASSOS
flag-de Team DSM
flag-us Trek-Segafredo
flag-ae UAE Emirates
flag-it Vini Zabù

Dit artikel delen:

46 Reacties

KimJungPoels 10 februari 2021 om 14:42

Precies de drie ploegen die ik niet gekozen zou hebben.

hartstikkebedankt 10 februari 2021 om 14:48

Bardiani is er wel op vooruit gegaan. EOLO heeft op zich nog wel een paar leuke renners. Vini en Androni is dit jaar beetje lood om oud ijzer. Arkea als ze Quintana aan de start zouden brengen was natuurlijk interessant. Gazprom hebben de Italianen ook niet veel laten zien vorig jaar, Kreuziger tja en Zakarin mwah. De rest komt al niet in aanmerking.

xistnc 10 februari 2021 om 15:07

Kreuziger naar Gazprom? :o

Check.

Groetjesaandevoetjes 10 februari 2021 om 15:37

Jij bent dan ook niet de koers directeur die op basis van commercie en continuiteit beslissingen maakt. Er zit geen Italiaanse ploeg meer in de WT, dus logisch dat ze kiezen voor Italiaanse ploegen.

En vaak pakken de wildcards ploegen weinig punten in de grote ronde’s, dus in principe maakt het voor de PCT ranking niet super veel uit. Arkea en Gazprom kunnen zich nu focussen op andere koersen (Algarve, Hongarije, Noorwegen) tijdens de Giro waar de tegenstand heel wat minder is en ze dus wel punten kunnen sprokkelen.

hartstikkebedankt 10 februari 2021 om 14:43

Androni, een grote naam die er niet bij is in de Giro, maar ik zou zelf ook EOLO de voorkeur geven. Androni heeft toch een stuk mindere selectie dan andere jaren vind ik. In plaats van Vini had ik zelf misschien het voordeel gegund aan Gazprom of Arkea, maar de Italiaanse roots wortelen diep en daar is niet veel aan te doen.

Drossard Kudus 10 februari 2021 om 14:48

Tja, het enige logische argument om Vini uit te nodigen is Mareczko, maar als ik Girobaas zou zijn zou ik toch liever Quintana of Zakarin, Kreuziger en de Italiaanse Gazpromsubtoppers mee zien doen.

ivo001 10 februari 2021 om 15:38

Gazprom was met Zakarin, Velasco, Cima, Canola, Kreuziger, Chernetskii, Kuznetskov misschien nog wel aardig geweest. Eventueel 2 Cima.

David Janssens 10 februari 2021 om 14:56

Logisch dat de Italiaanse ronde 3 Italiaanse teams uitnodigt. Teams als Arkea en Gazprom voegen weinig toe, dan liever nationale teams die er iedere dag invliegen! Wel een aparte keuze, ik had toch Androni i.p.v. EOLO of zelfs Vini gekozen.

ChefSpijker 10 februari 2021 om 15:03

EOLO heeft prima ingekocht, is kwalitatief beter dan Androni. En natuurlijk Basso en Contador erachter die wel indruk maken op de organisatie.

Vinyakke 10 februari 2021 om 15:13

Vind het vooral vreemd dat een niet-WT ploeg (ploeg VDP) aan al de 3 grote rondes kan meedoen omdat vooral VDP veel puntjes heeft gesprokkeld. En die doet dan enkel de tour en dan nog maar half. In plaats hadden ze bijvoorbeeld de top-3 van proconti’s elk ééntje kunnen laten rijden, met de eerste keuze voor de winnaar (alpecin zou dan tour kiezen) en de tweede keuze voor Arkea (die dan met Q de giro had gekozen). Als Gazprom dan derde was geweest had Zakarin de vuelta kunnen rijden, iedereen content toch? Dan heb je nog 3 free wildcards voor 3 Franse, Italiaanse en Spaanse teams over.

ivo001 10 februari 2021 om 15:34

Merlier, vermeersch, Rickaert en Krieger hebben toch ook redelijk bijgedragen.

osca freire gomez 10 februari 2021 om 15:57

Ik zou het liefste een ranking per land krijgen.Dus de PCT ploeg die de meeste punten in Italië heeft betaald krijgt een Giro wildcard. Hetzelfde geldt dan voor de overige WT wedstrijden.

HoofdIsVrij 10 februari 2021 om 16:30

Tja… ik vond het juist onlogischer dat in het verleden wildcards lukraak werden uitgedeeld of aan de hoogste bieder werd gegeven (Giro had daar met CCC en Gazprom wel een handje van).

Nu wordt in ieder geval één team op sportieve gronden aan alle rondes toegelaten die daar gewoon voor gereden en gepresteerd heeft.

Vinyakke 10 februari 2021 om 16:31

Met alle respect maar de prestaties van krieger, rickaert, Vermeersch en eigenlijk ook merlier zijn niet van die orde dat ze ook maar van enig belang zijn in het toekennen van wildcards voor grote rondes toch?

Etio 10 februari 2021 om 19:06

@Vinyakke Perfect plan, zou veel beter en eerlijker zijn!
@osca freire gomez Dat zou ook een prima plan zijn, in ieder geval stukken beter en eerlijker dan de huidige regeling.

Peetvader 10 februari 2021 om 19:31

Alpecin behaalde vorig jaar 4788 punten, waarvan 2040 van VDP.
Alleen zou hij het dus zeker niet halen :). (bvb Merlier ook 745 en Vermeersch 499).

Arkea had zelfs een achterstand van meer dan 1000 punten. Dus met een iets mindere kopman dan VDP zouden ze nog de eerste plaats behaald hebben.

Quintenri 10 februari 2021 om 15:20

EOLO-Kometa rijdt sinds dit jaar met nieuwe fietsen van het merk Aurum. Opgericht door Basso en Contador! Ik ben als materiaalfreak wel benieuwd wat dat gaat geven. Toch een heel jong merk dat al onmiddellijk ingezet wordt in een profpeloton.

Polleke 10 februari 2021 om 15:30

Komen uit dezelfde Chinese fabriek als alle andere frames, dus zal wel ok zijn…

Quintenri 10 februari 2021 om 15:37

Jammer dat je dat denkt ;)

Wheely 10 februari 2021 om 15:44

Niet heel verwonderlijk dat ze op die frames rijden natuurlijk, wel leuk en vooral slim.

Romāns Vainšteins 10 februari 2021 om 15:49

In principe kun je die dingen gewoon zelf bestellen en er in flitsende glimmende, cursieve letters 'oelewapper' op zetten ? Zelfde laken één pak?

'Sinds ik een oelewapper heb is de hele ervaring een stuk vooruit gegaan, mooi gestroomlijnd frame dat goed reageert op mijn handelingen'

Polleke 10 februari 2021 om 16:41

dat denk ik niet, dat weet ik niet toevallig…

Quintenri 10 februari 2021 om 17:23

Dan ga je beweren dat alle fietsframes even goed/slecht zijn? Geen verschil tussen een Look en een BMC? Geen verschil tussen een De Rosa en een Specialized? En je gaat ook beweren dat Canyon fietsen niet gemaakt worden in Koblenz zeker?

Polleke 10 februari 2021 om 18:25

In het topsegment zit heel weinig kwaliteitsverschil, dat klopt… en jouw Canyon-frame komt wel degelijk uit Taiwan, laat je niet misleiden door de marketeers… assemblage is voor een groot deel in Koblenz, dst wel…

Veloburto 10 februari 2021 om 18:37

Chinarello

kleomantre 10 februari 2021 om 18:39

Giant maakt toch ook een hele zwik frames voor andere merken. Kun je waarschijnlijk beter een Giant kopen, bespaar je weer een paar honderd euro. Die gaan voor zichzelf echt geen inferieure meuk maken terwijl ze topkwaliteit voor andere merken maken.

Verweggistan 10 februari 2021 om 15:43

Bardiani en Eolo snap ik. Bardiani heeft zich versterkt. Eolo is een sponsor van de Giro. Maar ViniZabu boven Androni verkiezen snap ik niet. Beide zijn erg zwak, dus een keertje Gazprom of Arkea was ook prima geweest.

platteprijs 10 februari 2021 om 15:45

Bij Vini hebben we ten minste kans op 2 extra NLers aan het vertrek (Van Empel en Van Elzakker).

Brigand 10 februari 2021 om 15:51

Is Etienne Van Empel de broer van de nieuwe wereldkampioene veldrijden beloften Fem Van Empel ?

Verweggistan 10 februari 2021 om 16:23

geen familie als ik het goed begreep.

lo squalo dello Stretto 10 februari 2021 om 16:17

onbegrijpelijk

IlPirata 10 februari 2021 om 16:29

Domme keuze. Androni Giocattoli-Sidermec is altijd een smaakmaker in de giro, lekker aanvallend en daarnaast regelmatig winnaar van de pro-continentaal divisie.
Hebben zelfs met Rujano nog op het podium gestaan van de giro.

Basso en Contador zullen wel flink gelobbyd hebben.

Maillot à Pois 10 februari 2021 om 16:40

Da’s ook al weer 15 jaar geleden, prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst ;-)

Wel erg zuur voor Savio, die natuurlijk wel al jaren een stabiele werkgever in het Italiaanse wielrennen is.

SCIC 10 februari 2021 om 16:43

Oei, dat kan wel eens de nekslag voor de ploeg van Savio zijn. Of Bardiani qua slectie beter is, moet nog maar blijken. In San Juan was weinig te merken van Bardiani. Zeker vergeleken met Androni.

Shinzawai 10 februari 2021 om 16:57

San Juan ging dit jaar niet door, dus best logisch dat Bardiani daar weinig heeft laten zien.

Shinzawai 10 februari 2021 om 17:04

Bardiani en Eolo zijn best aardige ProTeams, dus logisch dat die erbij zijn. Androni is dit jaar serieus verzwakt, dus ook logisch dat die er een keer niet bij zijn. Ik had i.p.v. het zeer matige Vini Zabu echter Gazprom verwacht, dat met een zeer sterke ploeg zou kunnen starten, die de Giro als hoofddoel heeft.

AWestie 10 februari 2021 om 17:26

Dramatisch wildcardbeleid blijft het zo eigenlijk hé. Dit vind ik een beter voorstel: https://twitter.com/laflammerouge16/status/1359538176474427393?s=19

Scott Sunderland 10 februari 2021 om 17:47

Daar gaat het plan van Quintana om de Giro te rijden. Weer alles op de Tour dan maar en hopen dat het nu wél goed uitpakt. Dat onderzoek naar doping is kennelijk doodgebloed.

jappe666 10 februari 2021 om 17:50

Wat mij betreft zouden ze de regels beter aanpassen.
WT-teams komen aan de start met de gebruikelijke 8 renners.
Het beste ProTeam van het seizoen voorheen mag met 7 deelnemers aan de start verschijnen.

Voor de resterende plaatsen zou ik opteren voor 5 wildcards van telkens 5 renners.
Zo kom je ook uit op 32 extra renners, maar kan je meer sponsors/teams een levenslijn bieden, komt er meer kwaliteit aan de start én zijn er meer teams die willen koersen van bij de start.

De PCT-teams hebben kleinere selecties en hebben vaak minder kwalitatief sterke renners om aan de start te brengen. De kwaliteit en attractiviteit van de koers gaat omhoog dus beter voor de houders van de uitzendrechten en de organisator, de overlevingskansen van meer teams wordt gegarandeerd en die teams hun aantrekkingskracht voor jonge talenten wordt ook groter, …

Ik zie alleen maar voordelen eigenlijk.

Magician 10 februari 2021 om 20:10

Ja, wat een voordelen. Vooral ook heel eerlijk als een team voor de start al drie renners minder heeft dan andere ploegen.

Mystery Rider 11 februari 2021 om 06:37

Eigenlijk wel een goed idee.

Uiteindelijk brengen de meeste van die PCT ploegen toch enkel peloton vulling mee en moeten ze waarschijnlijk zelfs moeite doen om 8 valabele renners op te stellen.

jappe666 11 februari 2021 om 07:28

@Magician:

Sport is per definitie oneerlijk.
In pakweg het tennis of het voetbal stromen de betere teams ook pas later in in een toernooi, is de loting vaak zo geleid dat ze niet tegen elkaar uit kunnen komen etc.

Er is ook geen verschil met bv een WK waar ook niet elk land evenveel deelnemers telt. Dat wordt ook bepaald op basis van de kwaliteit, wat hier ook het geval zou zijn.

Enkel in het geval er een ploegentijdrit zou gereden worden moeten ze nog ergens een bijkomende regel verzinnen, want dat is wél echt oneerlijk.

KimJungPoels 10 februari 2021 om 18:09

De organisatie van de Giro laat Savio altijd meteen stikken als ze de kans hebben. Laatste jaren konden ze hem niet vermijden, want hij won ieder jaar de Italia Cup, en daar zat een uitnodiging aan vast. Dat is dit jaar niet zo.

Androni leidt al jaren op een goede manier zowel Italianen en Zuid-Amerikanen op en er komt altijd wel weer wat leuks door. Ook nu hebben ze met Vigo, Cepeda, Tesfatsion, Jerman en niet te vergeten Umba en Ponomar weer prima talenten in huis van wie we met een aantal wel kennis gaan maken de komende jaren. En dan heeft Savio nog de pech gehad dat Conca en Colleoni onder het contract uit zijn gekomen.

Deze man en zijn ploeg hebben veel meer betekent voor de sport en verdienen alleen op basis daarvan al een uitnodiging in plaats van Vini Zabu.

IlPirata 10 februari 2021 om 19:14

Deze man en zijn ploeg hebben veel meer betekent voor de sport en verdienen alleen op basis daarvan al een uitnodiging in plaats van Vini Zabu.

Dit inderdaad.

ProfrondeZevenbergen 10 februari 2021 om 20:02

3 Italiaanse teams uitnodigen voor een Italiaanse koers. Hoe durven ze …

SCIC 10 februari 2021 om 20:31
Quote:
Shinzawai 10 februari 2021 om 16:57
San Juan ging dit jaar niet door, dus best logisch dat Bardiani daar weinig heeft laten zien.

Klopt, ik bedoel Vuelta al Tachira

Headlines

Materiaalzone

Populair