Geruchten rond Tourparcours 2019: La Planche des Belles Filles en Tourmalet

dinsdag 23 oktober 2018 om 10:51

Aru wint op La Planche des Belles Filles. foto: ASO (archief)

Hoewel de officiële presentatie van de route van de Tour de France 2019 pas aanstaande donderdag in Parijs plaats zal vinden, melden diverse bronnen al de nodige geruchten over de mogelijke route. Naar verluidt kent La Grande Boucle volgend jaar onder meer een aankomst bovenop La Planche des Belles Filles.


Zeker is is dat de Grand Depart op 6 juli plaatsvindt in Brussel. Die dag is er een vlakke rit, een dag later volgt er een ploegentijdrit door de Belgische hoofdstad. Op dag drie gaan de renners naar Frankrijk. De websites Velowire.com en Ladepeche.fr maakten al een tekening van het vervolg door Frankrijk.

Het lijkt er op dat het peloton eerst de champagnestreek van Epernay en Reims aandoet. In de Vogezen gaat het voor het eerst bergop. De La Planche des Belles Filles zou de eerste scherprechter van de Tour 2019 worden. De beklimming werd in 2017 voor het laatst aangedaan. Fabio Aru kwam destijds als eerste boven. Dit gerucht is al bevestigd door parcourssamensteller Stéphane Boury. Het is niet zomaar de klim, want er wordt ook nog een verlengde opgenomen in het parcours. Dit stuk, dat nog geasfalteerd moet worden, kent een maximaal stijgingspercentage van 24%. En het ligt krap honderd meter voor de aankomst.

Dit jaar werden de rustdagen iedere keer op maandag gehouden. Uit de geruchten blijkt dat de eerste rustdag volgend jaar na tien etappes op een dinsdag zal zijn. Etappe 12 kent een aankomst op de Tourmalet, een col die bijna iedere Tour wel in het parcours zit. Deze zomer pakte Julian Alaphilippe bijvoorbeeld veel bergpunten op deze beklimming. Een dag na deze klimetappe, brengen de renners hun jaarlijkse bezoekje aan Pau. Daar zal een individuele tijdrit op het programma staan.

De tweede rustdag is naar verwachting op maandag 22 juli in Nîmes. Daarna gaan de renners door naar de Alpen. Er zullen waarschijnlijk aankomsten zijn in skioorden Valloire en Tignes. In Val Thorens, zal het algemeen klassement beslist worden, voordat de renners op de laatste dag naar Parijs trekken.

Etappeschema Tour de France 2019 (6-28 juli) volgens Franse geruchten
Etappe 1: Brussel – Brussel
Etappe 2: Brussel – Brussel (ploegentijdrit)
Etappe 3: Binche – Epernay
Etappe 4: Reims – Nancy
Etappe 5: Saint-Dié-des-Vosges – Colmar/Mulhouse
Etappe 6: Mulhouse – La Planche des Belles Filles
Etappe 7: Belfort – Chalons-sur-Saône
Etappe 8: Macon – Saint-Etienne
Etappe 9: Saint-Etienne – Brioude
Etappe 10: Saint-Flour/Aurillac – Albi

Etappe 11: Albi – Toulouse
Etappe 12: Toulouse – Tourmalet
Etappe 13: Pau – Pau (individuele tijdrit)
Etappe 14: Tarbes – Prat d’Albis
Etappe 15: Limoux – Nîmes

Etappe 16: Nîmes – Nîmes
Etappe 17: Pont du Gard – Gap
Etappe 18: Embrun – Valloire
Etappe 19: Vallei van de Maurienne – Tignes
Etappe 20: Albertville – Val Thorens
Etappe 21: Rambouillet – Parijs

Dit artikel delen:

20 Reacties

Romāns Vainšteins 23 oktober 2018 om 11:05

hmmm > Vogezen > Jura > Ardeche > Centraal massief > Pyreneeen > Alpen

Een zuidoostelijke TDF

Jacco van Stierop 23 oktober 2018 om 12:38

Het zal te maken hebben met het eerbetoon aan Merckx, 50 jaar na zijn eerste Tourzege. In de Tour van 1969 werden deze regio’s ook aangedaan.

Huubi 23 oktober 2018 om 15:14

in de tour ook al onverhard?

RoBinnn 23 oktober 2018 om 11:11

De opeenvolging van ‘saaie’ vlakke etappes lijkt komend jaar een stuk beter in orde waardoor er in ieder geval in de eerste week meer variatie te zien zal zijn.

Kleine aanvulling op de geruchten, de tijdrit rondom Pau is zeer onzeker. Grote kans dat hier toch een bergetappe plaats zal vinden in de Pyreneen, de tijdrit zal dan plaats vinden de dag na de laatste rustdag rondom Nimes.

HetRodeVod 23 oktober 2018 om 11:26

Etappe 1 finish bij de koninklijke serres van Laken (Brussel). Die weg loopt nog relatief flink op (paar %). Sagan kan vast een gele trui reserveren. Verder ziet week 1 er leuk uit, beetje sprinter in een mooie omgeving en dan de Vogezen in.
Al kijk ik nu met Groenewegen opeens uit naar een doodsaaie eerste week :p

Jean Dumas 23 oktober 2018 om 12:38

De huidige kaarten van Velowire en La Depeche du Midi verschillen nogal. Reken er maar op dat die tijdrit in Pau zoals Robinnn zegt niet doorgaat, maar dat La Depeche daar gelijk krijgt. De individuele tijdrit valt dus eerder in Nîmes te situeren. Meestal past Thomas Vergouwen zijn parcours op het laatste moment nog aan, waarna het vrijwel altijd klopt.

Jacco van Stierop 23 oktober 2018 om 12:39

“Een dag na deze klimetappe, brengen de renners hun jaarlijkse bezoekje aan Pau. Daar zal een individuele tijdrit op het programma staan.”
Ik lees juist dat er weliswaar in Pau een tijdrit plaats zal vinden, maar dan in de Vuelta van volgend jaar, wanneer ze de grensregio aandoet. De tijdrit in de Tour 2019 zal dan verreden worden in Nîmes, deels over het parcours – dus dwars door de Romeinse arena’s- van de ploegentijdrit waarmee de Vuelta 2017 van start ging. Enfin, we gaan het donderdag zien.

bommie 23 oktober 2018 om 14:10

Ik las toevallig vandaag ergens dat de aankomst op LPDB inderdaad hoger ligt dan de vorige keren, maar dat de finish onverhard zal zijn en het laatste stuk dus niet geasfalteerd zal worden.

De finish in Val Thorens zou ook hoger liggen dan het dorp zelf.

Jean Dumas 23 oktober 2018 om 16:21

De cyclo Etape du Tour voor de liefhebbers: Albertville-Val Thorens (via de Cormet de Roselend of de Madeleine).

aartstyle 24 oktober 2018 om 08:37

Hoger dan in Val Thorens zelf? Het dorp zelf ligt al op 2300 meter hoogte. Zou niet weten waar dat dan zou moeten, maar ik laat me verrassen.

Over die etappe, het zou ook kunnen dat ze de over de cormet de roselend gaan en dan de col de la loze (2300M), is een nieuw te asfalteren weg tussen courchevel en meribel en moet heel toevallig in zomer 2019 gereed zijn.

NCK17 23 oktober 2018 om 14:45

Hopelijk is de itt eindelijk weer eens lang, 50 km ofzo.

Romāns Vainšteins 23 oktober 2018 om 19:59

Ja, dan kunnen alle klimmers meteen weer inpakken tov de chronomonsters en net zo goed giro-vuelta gaan doen. Weet je helemaal zeker dat het Dumoulin tegen de Skybots gaat zijn weer.

krypton 25 oktober 2018 om 08:05

@RV
Gewoon 16 etappes over kasseien doen en vijf sprintetappes, wordt het nog spannender…

Als je een grote ronde wilt winnen moet je compleet zijn en óók kunnen tijdrijden. De tendens om zo weinig mogelijk tijdritkilometers op te nemen (of überhaupt het parcours op een bepaalde manier te bouwen) omdat de winnaar je anders niet aanstaat is echt compleet belachelijk.

Jungle Man 23 oktober 2018 om 15:20

Geen kasseien zo op het eerste gezicht af te leiden , jammer!

bommie 23 oktober 2018 om 15:30

In de eerste etappe komen ze over kasseien. Uiteraard op de Muur van Geraardsbergen en de Bosberg en verderop nog minimaal één strook. Maar niet echt veel en allemaal in de eerste helft van de etappe.

marehoek 23 oktober 2018 om 16:40

Schandalig zo weinig tijdrit km.
Tom op naar de GIRO.

Geit in mijn Kelderman 23 oktober 2018 om 17:21

Weer maar een ITT, jammer. Hoop dat het een beetje fatsoenlijke afstand is en niet die drek van de laatste twee jaar.

r_nijman 23 oktober 2018 om 18:02

Voor Tom zou het jammer zijn als het maar 1 tijdrit is van 25 tot 30km ofzo, maar de ASO wil het natuurlijk wel spannend houden. Gooien ze er een ITT van 65+ km, dan is de spanning ook ver te zoeken. Hopelijk komt het compromis boven de 40km uit…..

Covadonga 23 oktober 2018 om 19:41

Met een tijdrit van 60 km wordt het niet ineens een stuk minder spannend. De Tour wordt toch wel in de bergen beslist.

Sonsbach Allstars 23 oktober 2018 om 20:06

@covadonga: de vorige tour werd in de giro beslist

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.