Geraint Thomas: “Ik ga niet voor de overwinning in Algarve”

dinsdag 18 februari 2020 om 14:36
Geraint Thomas: “Ik ga niet voor de overwinning in Algarve”

foto: Cor Vos (archief)

Voor Geraint Thomas begint zijn seizoen woensdag met de 46e editie van de Volta ao Algarve. De Tourwinnaar van 2018 heeft naar eigen zeggen een betere winter gedraaid, maar koestert niet de ambitie om de Portugese rittenkoers te winnen. “Ik zal vooral mijn ploeggenoten helpen”, zo vertelt Thomas in een perscommuniqué.

De renner van Team Ineos besloot zijn eerste Tourzege uitgebreid te vieren, waardoor Thomas een gebrekkige voorbereiding kende op het voorbije wielerseizoen. Nu is de 33-jarige ronderenner echter klaar voor een nieuw wielerjaar, al wil hij niet te hoog van de toren blazen. “Ik voel me echter wel beter dan aan het begin van 2019.”

“Er moeten nog wel wat kilo’s af, maar mijn trainingswaarden liggen nu een stuk hoger en zijn dus bemoedigend. De situatie is niet te vergelijken met die van vorig jaar, toen ik weer moest beginnen na mijn Tourzege. Ik was in het verleden altijd goed aan het begin van het seizoen, maar tegenwoordig richt ik me volledig op de Tour. Ik train wat minder intensief.”

Trainen in Los Angeles 
Thomas vertrok in januari opnieuw naar de Verenigde-Staten voor een trainingskamp in en rond Los Angeles. “Ik had daarvoor al zeven weken getraind, maar ik heb in Los Angeles ook nog een trainingsblok van vier weken afgewerkt. Het is fijn om even uit Europa te zijn en in je eigen bubbel te leven. Niemand geeft daar om de wielersport, waardoor je vrij bent om je eigen ding te doen.”

Thomas hoopt in zijn eerste wegkoers van 2020 meteen succes te boeken, maar de Brit is niet de aangewezen persoon om voor een overwinning te gaan. “Ik wil vooral weer koersritme opdoen. We hebben met Kwiatkowski, Van Baarle en Dennis enkele renners in de selectie die voor de zege gaan. Zij hebben dit seizoen al gekoerst. Ik ben er vooral om te helpen.”

De selectie van Team Ineos bestaat uit Geraint Thomas, Dylan van Baarle, Michał Kwiatkowski, Luke Rowe, Ben Swift, Rohan Dennis en Cameron Wurf.

Dit artikel delen:

15 Reacties

ThorHushovd 18 februari 2020 om 14:52

Jammer, resultaten uit het verleden bieden bij hem sowieso geen garantie, maar wel eerlijk verhaal. Denk dat Van Baarle stiekem nog wel eens erg goed kan gaan zijn dit rondje – en dus de loef afsteekt van kwiat en rohan dennis.

Romāns Vainšteins 18 februari 2020 om 15:03

De eerste indekker tov the#REV

Wheely 18 februari 2020 om 16:00

De rode lantaarn dan? Ook een leuke ambitie!

Johnny7 18 februari 2020 om 16:01

Mooiste leven van een renner ooit heeft deze man sinds hij de Tour heeft gewonnen. Hij krijgt een dik salaris (3,5m) en hoeft alleen de Tour te rijden. Verder hoeft hij niets te presteren en wil dat ook helemaal niet. Slaat het WK over waar hij goud had kunnen pakken (tijdrit) en is ontzettend laks wat betreft andere wedstrijden. Deze man is een irritatiefactor geworden. Jammer.

SvB 18 februari 2020 om 17:06

Helemaal eens. En verwacht zelfs dat ie niemand helpt en voor veilig plekje 8 zal ‘strijden’ en er na afloop tevreden over is

Brabander 18 februari 2020 om 17:27

+1

vevie 18 februari 2020 om 17:18

Tja, zolang de wielerwereld grotendeels om de Tour de France draait, zullen er ook renners zijn als Porte en Thomas die zich eigenlijk alleen focussen op de Tour. Nu hebben ze natuurlijk ook mooie uitslagen elders gereden, maar je merkt toch wel echt dat ze eigenlijk alleen de Tour belangrijk vinden

Hollow Knight 18 februari 2020 om 17:34

Thomas is een overschatte renner en zeker geen veelwinnaar. Zonder de medische begeleiding van Sky had hij nooit de Tour gewonnen. Let's not kid ourselves. Binnen 10 jaar komt de waarheid wel naar boven hoe de Edit: niet doen de Tour konden domineren.

hartstikkebedankt 18 februari 2020 om 17:57

Hij reed ze er toch allemaal stevig af in 2018. Thomas is op meerdere terreinen (kasseien) gewoon een goede renner die misschien zelfs wel meer had gewonnen als hij bij een andere ploeg had gereden en vaker voor eigen kans had gereden.

djerkson 18 februari 2020 om 18:16

Als hij zich op de klassiekers had toegelegd, had hij er wellicht een aantal gewonnen. De E3-prijs win je niet zomaar, daarnaast was hij wereldtop in het baanwielrennen. Ik vind eerlijk gezegd niet veel verdacht aan Thomas, gewoon een steengoed renner.

Domestique 18 februari 2020 om 18:24

Vind het ook geen overschat renner eigenlijk, wel een echte klasbak (alleen al hoe hij op de fiets zit straalt klasse uit). Een renner die sterk was in de Vlaamse koersen (iemand die af en toe finales van de voorjaarsklassiekers uit het verleden herbekijkt op de rollen, weet waarover ik het heb), heeft geëxcelleerd op de piste én de Tour heeft gewonnen. Een ‘coureur à l’ancienne’ zou Wuyts zeggen, die enkele decennia geleden wellicht een heel seizoen door koersen zou gewonnen hebben.

Martino87 18 februari 2020 om 19:31

Ik denk dat 95% van het peloton zou tekenen voor de erelijst van deze ‘overschatte renner’.

SvB 18 februari 2020 om 23:17

Vind m niet overschat maar saai en onuitgesproken.

DeLuiaardVanLimburg 19 februari 2020 om 08:26

Haha ‘overschat renner wint Tour de France’ was een mooie nieuwskop geweest… koekoek

Damien Heuvel 19 februari 2020 om 14:49

Mooie man en mooie coureur. Die terecht geen trap te veel doet in dit soort tweederangs wedstrijdjes.

Hij zal zich waarschijnlijk wel weer eens testen in de Tirreno of in Romandië zoals hij de laatste jaren altijd doet, om daarna weer vol toe te leven naar de Tour.

Overschat vindt ik hem overigens geenszins, niemand die tien jaar geleden gezegd zou hebben dat deze beste man ooit twee maal podium zou rijden in de Tour. En ja misschien dat hij er bij een andere ploeg meer uit had kunnen halen, maar dat zullen we nooit weten.

Vergeet daarnaast ook niet dat hij menig wedstrijd voortijdig is moeten afstappen door valpartijen. Ik ben nog steeds van mening dat hij zonder valpartij de Giro 2017 op z’n naam had geschreven. Maar ach, ook dat zullen we dus nooit weten.

Maar overschat, nee dat geenszins.