George Bennett: “Top-5 in de Giro is wel realistisch”

donderdag 29 april 2021 om 09:15
George Bennett: “Top-5 in de Giro is wel realistisch”

foto: Cor Vos

George Bennett heeft zijn pijlen gericht op een goed algemeen klassement in de Giro d’Italia. Momenteel verblijft de Nieuw-Zeelandse kampioen van Jumbo-Visma op Tenerife voor zijn laatste voorbereidingen. “Ik wil zien hoe ver ik kan geraken in het klassement, dat is het enige waar ik nu aan denk”, vertelt hij aan Cyclingnews.

Bennett weet dat de concurrentie stevig gaat zijn in Italië. “Ik heb gekeken naar de startlijst en elke week komt er wel een nieuwe klassementsrenner bij. Het is nu een bizarre lijst en er zijn een paar duidelijke topfavorieten zoals Simon Yates, Egan Bernal en misschien ook Mikel Landa”, somt hij op. “Maar dan heb je een groep van tien tot vijftien renners die voor de vierde plek kunnen gaan. Van Hugh Carthy, Aleksandr Vlasov, Daniel Martin, de DSM-renners, Pavel Sivakov en daar schaar ik mijzelf ook bij.”

“Er zijn er nog meer”, weet de Nieuw-Zeelander. “Maar dat is vooral vanwege de Olympische Spelen en omdat iedereen in de Giro voor zijn eigen kansen wil gaan. Natuurlijk wil je aan de voorkant van die lange lijst met namen staan. Dus een plek in de top-5 is wel realistisch. Dat zou een geweldig resultaat zijn, maar je moet er niet te zwaar op inzetten omdat nog zoveel onzeker is.”

‘In de best mogelijke vorm aan de start staan’
De 31-jarige klimmer heeft tot nu toe veertien koersdagen achter de rug, met de nationale kampioenschappen, Parijs-Nice en een paar dagen in de Ronde van Catalonië. “In Parijs-Nice reed ik in dienst van Primož Roglič en in Catalonië stapte ik ziek af, dus ik heb geen idee hoe mijn vorm is tegenover die andere renners”, aldus Bennett. “Daar moet je ook niet aan denken. Je moet kijken naar je eigen trainingen en eerdere ervaringen. Mijn focus is om in de best mogelijke vorm aan de start van de Giro te staan.”

Bennett en Jumbo-Visma kiezen ervoor om geen voorbereidingskoers te rijden. “Dit is altijd het plan geweest. Er is altijd een risico op corona, een van de redenen waarom we geen Tour of the Alps of Ronde van Romandië rijden. Het kan er sneeuwen of regenen, waardoor je makkelijk ziek kan worden of kan vallen. Daarom kiezen we voor de aanloop van super hard trainen en proberen om elk aspect te controleren”, geef hij aan.

Dylan Groenewegen
Deze week maakte Jumbo-Visma bekend dat ook Dylan Groenewegen start in de Giro. “Ik voel mij comfortabel daarbij, omdat we allebei onze ambities hebben. Ik ben altijd blij met een mede-kopman”, zegt Bennett. “Ik denk dat het mij helpt, omdat ik niet zeven man om mij heen wil in de vlakke etappes. En we hoeven de koers ook niet te maken. INEOS Grenadiers is de ploeg voor in de bergen, en zolang zij kunnen controleren is het prima. Het gevaarlijkste moment is als geen enkele ploeg de controle heeft. Dan wordt het een loterij.”


Dit artikel delen:

61 Reacties

harryjohan71 29 april 2021 om 09:22

Hugh Carthy is er in ieder geval geen concurrent meer

Scott Sunderland 29 april 2021 om 09:28

Waarom niet ?

harryjohan71 29 april 2021 om 09:34

Ik vergis me met McNulty, welke de giro niet meet rijdt. Hugh Carthy staat nog wel op de deelnemerslijst en dus nog steeds een concurrent

harryjohan71 29 april 2021 om 09:27

Bennett heeft zo te lezen geen probleem met Groenewegen in het team. Leuke opmerking "In de vlakke etappes wil ik niet teveel renners om me heen." Hij ziet zelfs de positieve kant in van een mede kopman.

Wheely 29 april 2021 om 09:56

In de bergen gaat hij ook geen zeven man om zich heen hebben met deze ploeg, ik hoop dat hij dat ook geen probleem vindt.

josi 29 april 2021 om 09:30

En geen woord over Evenepoel, hoe durft hij! Als het wat meezit en de vorm er is, lijkt me een plek tussen plaats 5 en 10 wel een realistisch doel voor Bennett. Ik heb echter geen idee hoe hij ervoor staat, en dat geldt wel voor meer renners. Het blijft dus een beetje koffiedik kijken.

Wheely 29 april 2021 om 10:05

Nog erger; geen woord over Mollema, hoe durft hij!

SoloSlim 29 april 2021 om 10:14

Wil zeggen dat hij gewoon niet gelooft in die mannen

Wheely 29 april 2021 om 10:19

Nou ik wel, ik zie toekomst in ze allebei.

Krakowic 29 april 2021 om 10:22

Evenepoel is over het paard getild en hard gevallen. Ik moet nog maar zien of hij weer zo makkelijk in het zadel terecht komt.

Joachim 29 april 2021 om 10:41

Haha mooie Hazes-referentie @Wheely

CechRepublic 29 april 2021 om 13:20

Ik ben zo elitair dat ik een Hazes ref niet eens herken. Mag ik nog wel blijven?

Viktrodriguez 29 april 2021 om 09:32

Prima die ambitie te hebben, maar ik zie het niet gebeuren. Bennett is niet bepaald de meest consistente goede tijdrijder, wat je wel moet hebben anno 2021 als je geen exceptionele elite klimmer bent. En secondes sprokkelen heeft ie ook niet echt de sprintbenen voor.

fietsvriend 29 april 2021 om 09:52

Benieuwd naar zijn tijdrit. Rest vd ploeg lijkt stappen gezet te hebben. Hoop dat dat ook voor hem geldt. Gun hem het beste, één vd sympathirkste renners uit het peloton met hart op de tong, mag ik wel.

Toch, als ik dat rijtje schaduwfavorieten zie staan die hij opnoemt schaar ik hem toch eerder bij één van de schaduwfavorieten van de schaduwfavorieten. Maar hij mag me verrassen.

SoloSlim 29 april 2021 om 10:11

Er zijn slechts 26km aan tijdrit te doen.. Dat mag geen minuten achterstand opleveren.

boehoe 29 april 2021 om 12:17

In bennets geval zo 2 minuten. En dan vast pok nog wel een valpartijtje erbij. Ik zie het somber in.

Joaquim Agostinho 29 april 2021 om 14:40

Originele vent die niet te beroerd is om zijn mening te geven over zaken die niet op het wielrennen van toepassing zijn, grote gunfactor!

Krakowic 29 april 2021 om 09:39

Romandië niet rijden want dan is de kans groter dat je ziek wordt en dan ziek af moeten stappen in Catalonië. Klinkt niet als een ideale voorbereiding. Maar hij mag me verbazen. Denk dat zijn analyse wel klopt. Paar echte favorieten en verder vooral een grote groep schaduwfavorieten, waar hij zeker ook toe behoort. Denk dat er ook wel minimaal 1 renner uit die grote groep het podium gaat halen, er zit toch altijd wel een verrassing tussen. Ben benieuwd wie het deze keer gaat zijn!

Ketjap Manis 29 april 2021 om 09:48

Ik zou Evenepoel in de top-3 zetten samen met Bernal en Yates. Mannen die ik eerder voor plek 4 in aanmerking zie komen zijn Landa, Vlasov, Martin en Bilbao. Bennett zie ik eerder rond plek 8 a 9.

horsm 29 april 2021 om 09:54

Ja, dat zou mijn inschatting ook zijn – maar tegelijkertijd vind ik dat Bennett wel de ambitie moet hebben om top 5 te rijden.

CechRepublic 29 april 2021 om 13:23

Overschatten we Yates niet? Los van die Vuelta overwinning was het toch enigszins aanmodderen in de GT de afgelopen jaren. En ja, in die Giro was hij ijzersterk gedurende 19 dagen,

vincenzo 29 april 2021 om 09:59

Top 10 is realistischer

Wim Kruithof 29 april 2021 om 10:09

Drie weken je ballen eraf draaien voor idealiter een vijfde stek in het klassement, als alles mee zit. Inmiddels toch al 31, ik begrijp dit soort ambities niet zo. Had hem liever voor etappes zien gaan en mogelijk de bergtrui. Wanneer podium op voorhand eigenlijk ongrijpbaar is, zou ik mijn koers anders inrichten. Tenminste, als je de 30 al voorbij bent en de groeicurve toch afneemt.

Dan kan de ploeg zich richten op de omkadering van Groenewegen.

lo squalo dello Stretto 29 april 2021 om 10:17

Zeker omdat er heel wat mindere renners zijn die wel al etappes in grote rondes gewonnen hebben.

ParijsTours2004 29 april 2021 om 11:10

Wat is dat toch dat wielrenners zelf (en blijkbaar hun ploegbazen) die toptienplekken zoveel hoger waarderen dan wij en etappes zoveel lager? Kan WF daarover niet eens op onderzoek uitgaan? Stel dat ze het eigenlijk met ons eens zijn, maar dat het op de een of andere manier aan de beloning ligt, lijkt dat me reden om de beloningsstructuur aan te passen: topsport is er toch alleen bij gratie van de fans? Stel dat ze het echt met ons oneens zijn, en dat ze een achtste plek in de Giro gewoon echt mooier vinden dan een etappezege, dan ben ik gewoon heel benieuwd wat daar nou precies achter zit.

rahimns 29 april 2021 om 11:19

Het is gewoon de mindset van een klassementsrenner… hoe ver kan ik komen in een race van 3 weken tegen de allerbeste, dat is voor hun de uitdaging. Zo vreemd is die gedachten gang toch niet. Ieder zijn ding…

ParijsTours2004 29 april 2021 om 11:24

Dat snap ik wel, maar Bennett weet gewoon al zeker dat hij geen podium gaat rijden, en zo’n toptienklassering in een grote ronde heeft ‘ie al. Wat wil je dan op je erelijst hebben staan?

horsm 29 april 2021 om 11:29

Ik sla zelf een toptien AK heel veel hoger aan dan een etappezege, en ik zie ook liever dat Bennett zich daarvoor inzet dan dat hij in week drie elke dag in de vroege vlucht zit. Maar goed, smaken verschillen nou eenmaal.

De Speedies 29 april 2021 om 11:34

Denken jullie dat Hindley en Kelderman met t idee van start gingen dat ze (makkelijk) podium konden rijden vorig jaar ? Als alles (echt alles) meezit haalt bennett top 3 of top 5, top 10 is zeker realistisch. Waarom niet gewoon proberen en wel zien waar t schip strand? Na een slechte week kan je het altijd omdraaien, gebeurt vaker.

YogiBear 29 april 2021 om 12:01

Ik moet ook zeggen dat ik een top10 plek en drie weken hard daarvoor je best doen, hoger inschat dan een etappe winnen. Natuurlijk zijn daar best uitzonderingen op; heroïsch een etappe winnen met een banddikte na 200 km alleen voorop te hebben gereden, zou ik bv best hoog waarderen.

Bulcke 29 april 2021 om 12:01

Een grote ronde draait om het klassement. Etappes winnen in de bergen doe je alleen als je daarvoor de zege krijgt van de (teams met) betere klimmers. Dus dat is eigenlijk altijd iets wat is weggegeven. Een vijfde plek in Een grote ronde verdien je zelf. Ik snap die ambitie wel

ParijsTours2004 29 april 2021 om 12:58

Hm, okee, daar zit ook wel weer wat in natuurlijk.
Maar wat na de carrière van een renner overblijft is toch de erelijst, en wat is nou een erelijst met nauwelijks overwinningen?

Pizzi 29 april 2021 om 13:07

Hoe vaak heeft Bennett al zelf voor een klassement gereden in een grote ronde? Ik vind het een uitstekend doel en je mag best wel ambitieus zijn.

assen 29 april 2021 om 13:50

Ik waardeer etappezeges ook zeer laag. Levert nauwelijks punten op en de grootste loser kan winnen. Etappezeges worden m.i. dus zeer OVERgewaardeerd.

KimJungPoels 29 april 2021 om 10:33

Als hij in de vorm van vorig jaar bij de hervatting is dan zou een top-5 mogelijk moeten zijn. Maar op dit moment denk ik dat er toch een heel aantal mannen beter geacht mogen worden dan Bennett.

Yates, Bernal en Landa sowieso. Evenpoel mogelijk en anders Almeida wel. Als Bernal tegenvalt krijgt hij het ook lastig met Martinez of Sivakov vermoed ik. Verder nog Buchmann, Martin, Carthy, Vlasov, Bilbao, Hindley en Bardet die ik zeker niet als minder in schat op dit moment.

Poeksel 29 april 2021 om 10:37

Bennett top 5, dat is net zoiets alsof Hart een grote ronde zou winnen. Of Hindley en Kelderman podium rijden. Wees eens realistisch George!

YogiBear 29 april 2021 om 11:58

Letterlijk dat dus. Hij zegt niet dat hij zeker top5 gaat rijden en al zeker niet dat hij in de top3 gaat komen. Hij is echter realistisch en geeft aan dat top5 mogelijk is omdat hij zichzelf bij een hele grote groep ziet voor wie dat tot de mogelijkheden behoort. Niets mis mee om die ambitie op deze manier op voorhand uit te spreken.

Jean Dumas 29 april 2021 om 10:46

Moeilijk in te schatten. Op papier somt hij het goed op, maar hij is ook een brekebeen.

Ronellenfitsch 29 april 2021 om 11:15

Je kunt het ook omkeren, juist omdat Bennett gestaag gegroeid is en veelal in dienst rijdt, is het prima dat hij een keer wil proberen hoe ver hij komt. Dat zit kansen op ritzeges voor anderen toch niet in de weg.

Tuubke 29 april 2021 om 11:18

Geen idee hebben hoe je vorm is ten opzichte van de anderen, maar ondertussen top-5 realistisch noemen. Dat klinkt mij niet bepaald realistisch in de oren.

Poeksel 29 april 2021 om 11:19

Mijn bericht van 10:37 was te cryptisch zeker?

Klein Verzet 29 april 2021 om 11:20

Ik hoop dat Bennett elke dag zijn vermogensgegevens op Strava zet, en op af en toe een pittige ofwel humoristische uithaal naar deze of gene collega. Forza, George.

molovin 29 april 2021 om 11:26

Als hij de vorm weet te bereiken die hij vorig jaar haalde voor zijn val in de tour is het zeker een top 5 kandidaat. Zat echt bij de top-klimmers van het peleton toen, alleen die val in het begin van de tour verpestte het helemaal voor hem.

KennyKlimmen 29 april 2021 om 11:27

Ogenschijnlijk altijd de goede mindset. Lijkt op de foto nog een hele vent t.o.v. die basisschoolkinderen achter hem..

Treenert 29 april 2021 om 11:46

@ParijsTours +1

EricV 29 april 2021 om 12:32

Mollema lijkt me de topfavoriet

Ronellenfitsch 29 april 2021 om 12:43

Bennett zou hier overigens keihard uitgelachen zijn als hij voorafgaand aan de Italiaanse zomer van 2020 had gezegd dat podium in Lombardije wel realistisch zou zijn …

IlPirata 29 april 2021 om 13:30

Hoogmoed komt voor de val. Top 10 misschien. Tevens heeft Jumbo in de Giro geen sterke AK-ploeg.

assen 29 april 2021 om 13:55

Dat hadden Dumoulin en Pogi ook niet toen ze hun ronde wonnen. ;-)

IlPirata 29 april 2021 om 14:32

@assen. Denk jij serieus dat Benett deze giro kan winnen? DM me maar als dat zo is, krijg je een goed Italiaans wijntje van mij. Dat is net zoiets als NEC landskampioen gaat worden (voetbal).

Wheely 29 april 2021 om 14:38

Je weet het niet he, straks krijgt Bernal weer last van z’n rug, lazert Evenepoel van z’n fiets en gaat Yates aan de diarree. Vorig jaar kregen we ook een aparte uitslag doordat Thomas wegviel.

Poeksel 29 april 2021 om 14:38

Of Leicester City die landskampioen wordt. Of Tao Hart die de Giro wint. Of Steven Bradbury die olympisch goud wint met shorttrack.

IlPirata 29 april 2021 om 15:13

@all Begrijp mij goed, ik zou het erg leuk vinden, maar zie het niet zo 1-2-3 gebeuren.That’s all.

assen 30 april 2021 om 06:55

De kans dat Bennett de Giro wint schat ik zelf op lager dan 2%. Wil alleen maar zeggen dat een goede ploeg geen noodzakelijke voorwaarde is om te winnen.

Edwin Jansen 29 april 2021 om 14:48

Ik denk dat top 5 er zeker in zit, vermits hij het slim speelt met de hulp van andere teams, want van zijn eigen team mag hij niet heel veel hulp verwachten. Met een beter team had het podium er zeker in gezeten. Ik denk zelf dat Georgie ook nog zelf niet echt weet waar zijn top ligt.

VerstandOpNul 29 april 2021 om 14:51

Ontzettend leuke kerel, dus mede daarom hoop ik dat hij ons gaat verrassen.. Qua tijdrijden lijkt TJV er nog verder op vooruit te zijn gegaan op die zwart-gele fietsjes, dus daar hoeft hij zijn klassement niet (meer) op te vergooien..

pirazzi 29 april 2021 om 14:53

Met top 5 zal George Bennett blij zijn maar top 20 is realistischer.

Bulcke 29 april 2021 om 15:19

En welke 19 renners zie jij dan voor hem eindigen?

pirazzi 29 april 2021 om 22:06

Top 20 zeg ik, niet twintigste.
Maar goed: Bernal, S. Yates, Bilbao, Landa, Sivakov, Vlasov, Dan Martin, Evenepoel, Almeida, Masnada, Carthy, Hindley, Cepeda, Nibali, Mollema, Knox, Soler, Buchmann, Bardet.

Pascal De Kooning 29 april 2021 om 16:17

Top 5 is te hoog gegrepen volgens mij. Top 10 zou moeten kunnen.

Posterix 30 april 2021 om 11:55

Of een vijfde plek realistisch is weet ik niet. Ik ga iig (hopelijk) drie weken lang genieten van George zijn rijden en zijn interviews.

Headlines

Materiaalzone

Populair