Gemiste kans Jumbo-Visma

Gemiste kans Jumbo-Visma
dinsdag 25 augustus 2020 om 14:49

Wielrennen is een zodanige blessuregevoelige en gevaarlijke sport dat het gedroomde affiche vaak allang in de prullenbak kan voordat het startschot heeft geklonken. De Tour de France van 2020 zou de tweestrijd worden tussen de drie kopmannen van Team Ineos versus de drie leiders van Jumbo-Visma. Het gevecht van Egan Bernal, Geraint Thomas en Chris Froome contra Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk.

Zaterdag bij Le Grand Départ in Nice zijn liefst drie van deze zes wereldtoppers niet aanwezig. De voormalig Tour-winnaars Froome en Thomas wisten niet het gewenste niveau te halen. De nummer drie van vorig jaar Steven Kruijswijk liep een scheurtje in zijn schouderblad op in de gevaarlijke afdaling van de Col de Plan Bois in de voorlaatste rit van de Dauphiné.

Tot mijn grote verbazing las ik in diverse commentaren dat Kruijswijk nauwelijks gemist zou worden in de Tour-ploeg van Jumbo-Visma. Het zou meer duidelijkheid geven omtrent het kopmanschap en verder zou er een betere balans tussen klimmers en helpers in het team komen.

Aderlating
Flauwekul! De afwezigheid van Kruijswijk is een grote aderlating voor geel-zwart. De geboren Brabander was in topvorm. Behoort bergop tot de allerbesten. Heeft altijd extra reserves in de beslissende derde week van een grote ronde. En heeft ook de persoonlijkheid om zich in dienst te stellen van een ploegmaat wanneer die beter is.

Het bericht dat Kruijswijk noodgedwongen de Tour moet missen, bood Jumbo-Visma een uitgelezen kans om de favorietenrol weer naar Team Ineos te schuiven. Ik vind het een gemiste kans dat dit niet direct gecommuniceerd is. Ga er maar vanuit dat het voormalige Team Sky zaterdag vanaf de start op het Place Masséna in Nice een koude oorlog start. Wie moet de verantwoordelijkheid nemen? Wie kijkt naar wie? En wie moet in de Tourhelft het meeste vuile werk opknappen?

Killerwespen

De Britten zijn geschrokken van de sterke optredens van de Nederlandse formatie in de Tour de l’Ain en de Dauphiné. Geen ploeg kwam zo sterk uit de Corona-break als de ‘killerwespen’, zoals Richie Porte Jumbo-Visma onlangs noemde. Dit zal voor Team Ineos de belangrijkste reden zijn geweest om met name Welshman Thomas thuis te laten en de in betere vorm verkerende Richard Carapaz voor de Tour te selecteren. Het Britse keurkorps beseft dat ze de trukendoos moeten openen om de nieuwe opponent de baas te blijven.

In mijn ogen heeft Jumbo-Visma momenteel inderdaad de beste renner (Primoz Roglic) en de beste ploeg. Op papier net ietwat sterker dan Team Ineos. Alleen gaat het er in de Tour de France niet alleen om wie het beste op de fiets is. Er komt een veel groter spel bij kijken. Het wordt zowel een fysieke als een mentale strijd. Hoe zorg je dat je opponent in de eerste extreem verraderlijke Tour-helft met gevaarlijke ritten in Nice, Sisteron, Orcières-Merlette, Mont Aigoual en Lavaur al het spreekwoordelijke jasje moet uitdoen? En hoe bespaar je zoveel mogelijk energie voor de uiteindelijk beslissende ritten in de slotdagen in de Alpen?

Dit is een bijltje waar teammanager Sir Dave Brailsford al jaren mee hakt. In de afgelopen acht jaar wist hij liefst zevenmaal de Tour te winnen en dat met maar liefst vier verschillende renners (Wiggins, Froome, Thomas en Bernal). Natuurlijk hebben de vele miljoenen aan Britse ponden een groot aandeel in dit succes. Anderzijds hebben zij ook jaar na jaar de concurrentie murw geslagen en steevast het geloof om de Britse te trein te verslaan geminimaliseerd.

Historische verantwoordelijkheid

Het is nu aan Jumbo-Visma om duidelijk te maken dat Team Ineos in deze Tour dé te kloppen ploeg is. Dat zij op basis van hun huidige Tour-ploeg met de twee winnaars van grote rondes van vorig jaar (Bernal Tour de France en Carapaz de Giro d’Italia) de sterkste en meest ervaren formatie hebben. Dat de Britten gezien hun zeven Tour-zeges vanaf 2012 nu ook een historische verantwoordelijkheid hebben.

Denk maar dat er een aantal concurrenten van start gaat met het idee dat ze kunnen profiteren van de mogelijk onderlinge rivaliteit tussen Team Ineos en Jumbo-Visma. Mannen als Julian Alaphilippe, Thibaut Pinot, Nairo Quintana, Mikel Landa, Tadej Pogacar, Miguel-Angel Lopez en Enric Mas kennen allemaal het spreekwoord waar twee honden vechten om een been en een derde loopt er ras mee heen…

Ik geloof dat Jumbo-Visma de komende weken echt de unieke kans heeft om de Tour te winnen. Natuurlijk is het een mooi compliment en streelt het imago’s om als dé te kloppen ploeg in de 107e editie van de Ronde van Frankrijk van start te gaan. Deze rol moeten de mannen van Merijn Zeeman nu echter niet willen. Zij zijn de uitdagers, niet de favorieten. Iedere meter die je in de eerste Tourhelft niet op kop hoeft te rijden is winst. Als ‘gentlemen’ moeten ze de hoge hoed afnemen en beleefd tegen de soldaten van Team Ineos zeggen: ‘After you’. Willen winnen betekent soms ook durven te verliezen.

Dit artikel delen:

109 Reacties

madeinstars 25 augustus 2020 om 14:59

Wat een onzin. Je bent fysiek de sterkste ploeg of dat ben je niet. Daar hoef je geen spelletjes voor te spelen. Als Jumbo, zoals velen verwachten, fysiek de sterkste ploeg blijkt dan moeten ze juist niet moeilijk doen en de koers gewoon op z'n Sky's in handen nemen en de overwinning afdwingen.

Ik vind het overigens meer van 'durven verliezen' getuigen, als je gewoon brutaal de koers in hande neemt, dan dat je lafjes gaat afwachten of iemand anders dat doet.

Mechanieker 25 augustus 2020 om 20:08

Zoals afgelopen zondag bij NK…..
Durven te verliezen, bedoel ik dan….

Quincy Adams 25 augustus 2020 om 15:01

Leuke binnenkomer! Maar die kans is inderdaad gemist. Hoe gaan ze die underdogpositie (tov Ineos) nog kunnen innemen…?
Interessant om te zien welke ploegen er kopwerk gaan doen in de eerste paar ritten!

BigApple 25 augustus 2020 om 15:02

Goed eerste stuk Raymond! Jumbo-Visma moet idd. behendiger omgaan met het politieke spel. Las vandaag dat Roglic topfit aan de start verschijnt. Niet handig om te zeggen. Ook daar hadden ze beter bescheidenheid kunnen gebruiken en de druk verplaatsen.

tendam 25 augustus 2020 om 15:02

Volgens mij doet Merijn Zeeman niet anders dan aangeven dat Ineos nog altijd de te kloppen ploeg is. Het zijn de media die beweren dat Jumbo favoriet is. Vreemde analyse dus.

horsm 25 augustus 2020 om 15:55

Precies. Ik begrijp de ‘gemiste kans’ uit de titel dan ook niet zo.

debarreman 25 augustus 2020 om 16:24

Precies, Ineos heeft de laatste TdF winnaar in de ploeg. Die is ook weer een jaartje ouder, wijzer en sterker.

peervaneynthoven 25 augustus 2020 om 23:58

“Het bericht dat Kruijswijk noodgedwongen de Tour moet missen, bood Jumbo-Visma een uitgelezen kans om de favorietenrol weer naar Team Ineos te schuiven. Ik vind het een gemiste kans dat dit niet direct gecommuniceerd is”
Wat is er niet direct gecommuniceerd?? Op het moment dat duidelijk werd dat Kruijswijk (door een scheurtje in zijn schouder) niet kon starten is dit meteen gecommuniceerd + zijn vervanger aangewezen.
Ik begrijp werkelijk niets van die “gemiste kans”. Onzin analyse dus wmbt.

Marik 25 augustus 2020 om 15:05

Ben het eens met de stelling dat TJV niet meteen het heft in handen moet nemen vanaf het begin van de Tour. Houd de mannen zo lang mogelijk fris en laat INEOS maar doen wat in hun DNA zit: de lead nemen en het tempo bepalen.
In de Dauphiné heeft TJV laten zien dat het een goede strategie is om de lead te pakken op het moment dat INEOS verzwakt. Als ze dat zo in de Tour ook aanpakken dat hebben ze een grote kans om het geel naar Parijs te brengen.
Er zijn genoeg lieden die vinden dat TJV haar verantwoording moet nemen als sterkste ploeg. Wat een onzin: De Tour win je ook door efficiënt met je renners om te gaan. Daarnaast hebben ze volledig het recht om de Tour te rijden zoals ze dat zelf willen, wat criticasters daar dan ook van mogen vinden.

VerstandOpNul 25 augustus 2020 om 15:08

Kijk, zien we hier al iets van de vernieuwing op Wielerflits? Opinie is soms interessanter dan feiten, dus wat mij betreft een prima begin!

Wat betreft deze opmerking over Kruiswijk:

“En heeft ook de persoonlijkheid om zich in dienst te stellen van een ploegmaat wanneer die beter is.”

Ik weet nog niet goed waar dit dan uit zou moeten blijken.
Kruiswijk is een wat ingetogen jongen, maar betekent dat direct dat hij zich ook in dienst van anderen zou willen stellen? Alle kopbeurtjes voor Roglic, dit en vorig seizoen waren niet heel erg van harte. Met de komst van Dumoulin was hij ook niet onverdeeld gelukkig. En hij is tot nu toe regelmatig de dans ontsprongen (valpartijen, ziek/zwak/misselijk)..

Jean Dumas 25 augustus 2020 om 16:32

Zou deze artikelen wel iets anders opmaken, deze column zou kunnen worden gelezen als nieuwsbericht.

DemarrErik 25 augustus 2020 om 15:10

Eens dat je niet vanaf etappe 1 de hele ploeg op kop moet zetten.

Maar los van het hierboven beschreven politieke spel: de eerste etappes lenen zich er volgens mij prima voor om een aanvaller als van Avermaet het geel te laten pakken en zijn ploeg op kop te laten rijden. Bespaart je weer wat politiek gekronkel.

mackie 25 augustus 2020 om 15:17

Ben het niet eens met Raymond

Ik vind Kruijswijk niet de knecht die je eventueel in de 3e week nodig hebt, juist door zijn manier van fietsen. Een knecht moet ook wel eens 5/10 min diep in het rood kunnen fietsen om daarna helemaal leeg geparkeerd te staan. Kruijswijk is meer een diesel die misschien langer dan wie dan ook op 95% kan fietsen maar zich niet in een paar minuten helemaal leeg kan rijden.

assen 25 augustus 2020 om 15:23

Hatsjikidee, scherp en goed opgeschreven, of je het er nu mee eens bent of niet.

jvh93 25 augustus 2020 om 15:25

Het mooie van opinie, is dat er discussies door ontstaan. Goed onderbouwd verhaal trouwens.
En natuurlijk is het een enorme aderlating dat kruijswijk niet mee kan doen. Ben het niet geheel eens met de gemiste kans, uiteindelijk moeten ze het toch op de fiets laten zien en hebben ze eerste tikken al uitgedeeld in de l’ain en de dauphine

bartp25 25 augustus 2020 om 15:25

Mooi stuk, inderdaad jammer dat het niet de gedroomde strijd wordt, maar strijd wordt het alsnog. Tevens klopt het dat het niet alleen een strijd op de fiets wordt maar ook mentaal. Absoluut van toegevoegde waarde, kijk nu al uit naar de volgende opinie stukken!

Marco Heijmans 25 augustus 2020 om 15:27

Volgens mij is met Froome de enige klassementsrenner weg, die in de tijdrit van Dumoulin of Roglic kan winnen. Dus mij lijkt dat de druk bij Ineos ligt om voor het laatste weekend voorsprong te hebben.

Franco Ballerini 25 augustus 2020 om 16:05

Ik denk dat een goede Thomas ongeveer gelijkwaardig aan Dumoulin is in tijdritten sinds Tom zich heeft omgevormd tot klassementsrijder.

jappe666 25 augustus 2020 om 15:33

De eerste etappe zie je gewoon de mannen van LTS en DQS op kop, met eventueel steun van NTT, Cofidis, Sunweb en UAE. Zullen gewoon de ploegen van de sterke sprinters zijn die het voortouw gaan nemen. Vanaf dan is het gewoon de ploeg van de gele trui die zal gaan controleren. Ik zie noch Ineos, noch TJV op kop rijden die eerste dagen, tenzij ze een waaier zouden willen trekken of per ongeluk de gele trui zouden hebben binnengehaald, maar dan gaan ze gewoon in relax-modus voorin rijden om de trui weg te geven.

Op basis van zijn verrichtingen in de Dauphiné betwijfel ik trouwens ten zeerste dat Kruijswijk (al) in topvorm was én een voortreffelijk knecht zou zijn. Dumoulin en Kuss heb ik stevig zien werken, maar Kruijswijk heeft toch niet veel diensten kunnen bewijzen aan Roglic/Van Aert, en kwam toch steeds op aanzienlijke achterstand binnen. Hij is zeker een verlies voor TJV, maar de stellingen hierboven gaan me toch wat ver.

Charlie33 25 augustus 2020 om 15:34

He Raymond, leuk stuk. Je uitgesproken mening zou ook de wielerflits podcasts van nieuw elan kunnen voorzien. De manier waarop je vorige week op NPO radio 1 commentaar gaf op het wielrennen smaakte naar meer.

Julius9K 25 augustus 2020 om 15:38

Ik hoop dat Kerckhoffs zich niet blijvend beperkt door zijn oranje bril. Graag bredere en algemenere stukken over wielrennen en tactieken an sich. En wie de favorietenrol al dan niet dient te dragen, zal de koers wel zelf uitwijzen hoor. Daar zal de aan- of afwezigheid van Kruijswijk weinig aan veranderen. Ik snap het standpunt dus niet zo goed.

Marik 25 augustus 2020 om 15:44

1e stuk, meteen vragen om bredere en algemenere stukken. Damn zeg, geef de man de tijd ipv te hakken na 1 stuk.

stark72 25 augustus 2020 om 16:25

Het is zijn eerste bijdrage op WF en dan met zo’n opmerking komen. Ook knap.

Arie den Blanken 25 augustus 2020 om 18:23

Kerkhoffs moet zijn boterham verdienen met stukjes te schrijven over wielrennen en dan is het normaal dat dit door zijn “oranje bril” gebeurt. 99% van zijn lezers hebben namelijk diezelfde bril op.

jan jansen 25 augustus 2020 om 23:55

En het is trouwens een prima bril die ons allemaal past

japio 25 augustus 2020 om 15:45

Tja, ik weet niet of je kunt spreken van een gemiste kans door de favorietenrol niet gelijk weg te schuiven. Men heeft vooral verwarring gezaaid, dat is ook een tactiek. Een bericht als vandaag van Zeeman helpt dan niet echt.

Anders dan verwacht gaan we niet een strijd zien tussen 2 ploegen met meerdere kopmannen/ potentiële winnaars. Echter, deze 2 ploegen zijn nog steeds het sterkst, dus een strijd krijgen we hoe dan ook. De eerste week hebben ze hetzelfde belang: geen tijd verliezen, maar niet het geel pakken.

Glorious 25 augustus 2020 om 15:52

Ik vindt de ploeg met Jansen veel meer in balans. Kruiswijk was toch de 3e man en de Giro is top voor de ploeg en hem. En ik denk, zonder dat Roglic dit zou toegeven, dat het voor Roglic ook fijn is een extra vlakke man.
Kuss en Bennett horen bij de beste klimmers en zijn zelfs beter dan de fans hadden verwacht.
Van Aert is de beste renner van het moment en kan ook aardig berg op. Martin de tank met ervaring, Tom een goede uitstraling en wordt beter en beter en kan gewoon top 3 rijden. Gesink de ervaren man heel belangrijk en kan alle heuvels en midden bergen overleven.

Van Aert ritten laten pakken wil iedere fan en moet ook kunnen! Zeker met Gesink Martin Jansen erbij.

jan jansen 25 augustus 2020 om 23:57

Het enige wat telt is geel, de rest doet er niet toe en er worden dus geen onnodige krachten verspeeld

Magikdatzeggen 25 augustus 2020 om 15:53

Ik heb Kruijswijk in de Dauphiné niet overtuigend zien knechten. Als hij niet als kopman uitgespeeld kan worden denk ik dat TJV beter af is zonder hem.

detac 25 augustus 2020 om 15:55

Poe Poe Kruijswijk valt weg en dan moet je de rol maar naar Ineos schuiven? Ineos neemt twee oud winnaars niet mee… Wat is je argument? Jumbo heeft laten zien in de breedte veruit de beste te zijn, daar veranderd het wegvallen van Kruijswijk niks aan.
Als je favoriet bent en de sterkste bent wil dat niet zeggen dat je ook maar dom op kop moet gaan rijden.

Murcia 25 augustus 2020 om 15:58

Wat renners en ploegleiders voor de koers zeggen hoeft niet altijd de waarheid te zijn. Of ze willen of niet, zowel INEOS als TJV zal op een gegeven moment de regie moeten pakken. Het liefst natuurlijk zo laat mogelijk. Overigens bedankt Raymond voor dit stuk wat de discussie hier kan losmaken.

horsm 25 augustus 2020 om 15:59

Wat mij betreft mag het wat minder oubollig ('waar twee honden vechten om een been gaat een derde er al ras mee heen') en (als het kan) ook wat minder open deuren (nogmaals die twee honden). I.t.t. het algemene publiek van de telegraaf heeft WielerFlits een publiek van wielerfans. Dus dan mag het niveau inhoudelijk ook iets hoger. Denk ik.

Rare titel ook. Welke 'kans' is nou precies gemist? '

Wigo 25 augustus 2020 om 16:00

“….en Enric Mas”
die gaat op een uur eindigen, net als vorig jaar :-)

Verweggistan 25 augustus 2020 om 16:03

Oh, ik dacht meteen aan het niet-meedoen in Plouay.

rahimns 25 augustus 2020 om 16:10

Kijk als Kruijswijk op 80% de Tour had kunnen rijden had je die altijd mee moeten nemen. Die had dan bergop prima zijn werk kunnen doen. Alleen was dan de vraag geweest of hij daar zin in had gehad. Nu dat geen optie is vind ik dit het beste alternatief en neem je de druk bij Van Aert en vooral Tony Martin wat weg. Natuurlijk wil je met je sterkste 8-tal naar de Tour, alleen die optie is er nu niet. En dan vind ik de keuze van Jansen ipv een andere klimmer wel beter en komt de ploeg wel iets meer in balans.

tdola 25 augustus 2020 om 16:15

Sterkste 9-tal mag al aantal jaren niet meer, lol.

Explorer 25 augustus 2020 om 21:05

@ Rahimns, ik zou eigenlijk niet weten wat ze met Jansen moeten in deze tour. Ik had eerder een renner meegenomen die aardig kan klimmen ipv een hardrijder.de plus had hier gewoon moeten staan ipv jansen. Ongeacht dat hij weg gaat had die jongen de tour moeten rijden in dienst van dumoulin en roglic. Dan heb je een evenwichtig team. Het ego van jumbo moet plaats maken voor het winnen van een tour. De beste renners horen daar in. Van aert Martin voor het vlakke. De rest voor het midden en hoog gebergte. Dat was ook het plan als kruijswijk in de selectie zat.
16 bergen en een kwak heuvels in deze tour. Das niks voor jansen in mijn opinie ;-)

skylimit 25 augustus 2020 om 16:10

Gemiste kans ? De tour moet nog beginnen dus er is nog geen kans gemist. Na de tour kan je pas spreken van een gemiste kans als Roglic of Dumoulin het geel niet naar Parijs hebben kunnen brengen. Als je favoriet bent, moet je gewoon die rol op je nemen en dat vanaf het begin tonen, ook al duurt de Tour 3 weken (net zoals VDP op het nationaal kampioenschap) en niet lafjes gaan rijden.
Nu is de kans om de Tour te winnen die je moet pakken en niet achteraf zeggen, hadden we daar maar dit of dat in de koers gedaan.
Kruijswijk is er niet bij. Ik geloof niet dat je daar wat aan gaat missen, zeker gezien dat het in de eerste week al zeer hectisch kan gaan zijn. Valpartijtjes zijn snel gebeurd en bij de geel-zwarte zitten toch niet de meest stuurvaste/behendige renners op de fiets.

Murcia 25 augustus 2020 om 16:19

Bij INEOS valt het met die stuurvastheid ook wel mee gezien de capriolen van Sivakov en Carapaz kort geleden, maar je hebt gelijk de eerste dagen de hectiek overleven zal al belangrijk genoeg worden.

kelderbelg 25 augustus 2020 om 16:22

Bij zo’n ‘smeuïge’ afsluiter mag ook wel een onderbouwing. Of is het gewoon een hersenscheet?

Headlines

Materiaalzone

Populair