Gemengde gevoelens bij LottoNL-Jumbo na eerste Tour-rit

Door , zondag 3 juli 2016 om 10:38
Gemengde gevoelens bij LottoNL-Jumbo na eerste Tour-rit

foto: Sirotti

Dylan Groenewegen had het grootste geluk van de wereld toen hij zaterdag overeind bleef na de val van diens voorganger Michael Mørkøv. Desondanks is Groenwegen kritisch in het persbericht. “We hadden iets te weinig man, dus het was lastig om helemaal vooraan te blijven.”


Mannetje tekort
Groenewegen gaat verder: “In eerste instantie lukte het ons om de voorste posities in het peloton in te nemen, maar het was te hectisch om dat vol te houden. Ik vond het wel een leuke dag vandaag. Ik heb genoten van de chaos.” Het mannetje dat in de finale uiteindelijk werd gemist, was Timo Roosen. De Noord-Brabander is één van de lead outs voor Groenewegen, maar schoof op zo’n vijfkilometer voor het einde onderuit. “We zaten met een paar man goed bij elkaar, maar ik ging in een klotebochtje op mijn muil. Toen was het voor mij direct klaar, zonde”, vertelt Roosen aan NU.nl, die aangaf een klein beetje last te hebben van de wond op zijn knie. Hij verwacht echter dat dit snel voorbij is.

Vanmarcke relativeert
Sep Vanmarcke was uiteindelijk de laatste man voor Groenewegen, maar hij stelde vast dat de zwart-geel-witten te vroeg op de afspraak waren. “Dylan wilde erg vroeg aan gaan, volgens mij té vroeg”, zei de Belg na afloop tegen het Algemeen Dagblad. “Maar dat is de onervarenheid als je voor het eerst in de Tour bent. En Robert Wagner waren we ergens tussen de twee en drie kilometer van de aankomst ook kwijt. Het ging zo hard in de finale, met de wind in de rug en het parcours dat bergaf liep. Dat maakte het erg lastig om in positie vooraan te komen en vervolgens te houden”, relativeert Vanmarcke.

Kelderman mikt op goed resultaat
Tour-debutant Wagner baalde in het persbericht eveneens: “Als ik nog bij hen had gezeten, hadden we een goede kans gemaakt. Het is heel lastig om je sprint voor te bereiden als het zo chaotisch is. De klassementsrenners doen hier ook nog mee met hun treintjes. Dit is heel anders dan in andere wedstrijden.” Zondag trekt LottoNL-Jumbo de kaart van Wilco Kelderman. “We rijden grotendeels langs de kust en de wind gaat een rol spelen. Op deze aankomst gaat het waarschijnlijk tussen de klassementsrenners en de specialisten voor dit werk. Wij willen daar ook graag in meedoen en gaan Wilco in stelling brengen”, openbaart ploegleider Merijn Zeeman de plannen.

Dit artikel delen:

22 Reacties

LutsenkoFan 3 juli 2016 om 10:48

Hoe staat de wind voor vandaag dan?

Kingstown 3 juli 2016 om 10:50

Klinkt allemaal alsof een stel tieners voor het eerst de wijde wereld intrekt en met volle verbazing merken dat het er heel anders aan toegaat als in het vetrouwde dorp waar ze normaal spelen. Schattig wel.

RainbowJersey 3 juli 2016 om 10:58

Misschien had het leerzam geweest met de sprinttrein naar de Dauphiné te gaan. Hopelijk gaat het morgen beter!

horsm 3 juli 2016 om 11:02

@kingston, Flauwe reactie. Het is toch ook de eerste keer dat TLJ met een sprint trein in de tour rijdt? Hiervoor reden ze met Groenewegen voornamelijk (heel succesvol) in kleinere koersen….

maklukzat 3 juli 2016 om 11:14

Conform verwachting dus. Je kan toch niet verwachten van een onervaren sprinttrein op dit niveau, dat ze de boel meteen op de rit hebben. Wel positieve punten gezien. De manier hoe Groenewegen met die valpartij omging was toch wel grote klasse. Dat zie ik alleen mannen als Sagan doen.

Il Cavaliere 3 juli 2016 om 11:23

‘Ik ging in een klotebocht vol op mijn muil’.

Kunnen ze bij het voetbal iets van leren. Zeggen waar het op staat ipv al die mediatrainig

vanSpringel 3 juli 2016 om 11:31

TLJ had de sprinttrein toch al op de rails ?
Wellivht een keer met whiteboard (net als in het voetbal en andere sporten) een plan visualiseren.
Dan blijft het beeld beter in die koppies hangen.
5-traps raket met momenten van aflossing op welke afstanden van de streep ?
Wie wacht komt steeds te laat…wie te vroeg komt wint nooit.

De Speedies 3 juli 2016 om 11:42

@vanSpringel dat plan hebben ze sowieso. De juiste benen en posities op het moment zijn echter niet van te voren in te schatten. Wagner had het wiel van sep maar sep kwam niet naar voren toen wijnants (?) vol doortrok en zo met maar 3 tljs op kop kwam. Ik denk dat de val (ook onberekenbaar, zelfs contador kan vallen zie je wel… Stel je voor dat dat gesink was geweest ) van roosen net de missende schakel was in het geheel.

Chrys 3 juli 2016 om 11:48

En let wel: met roosen, Wagner en groenewegen drie debutanten van de sprinttrein in de Tour. Logisch dat het niet meteen loopt, al is de kritische toon natuurlijk terecht. Je wilt altijd beter en dus moet je van een dag als vandaag leren.

DrJ 3 juli 2016 om 11:54

Sowieso heeft TLJ in de tour nog nooit een sprinttrein gehad. Ik hoop dat ie 1x perfect gaat en dat Dylan ‘m wint.

schipperaar 3 juli 2016 om 12:02

Alweer een baal gemengde gevoelens, Sep moet Dylan temperen met zijn ervaring, dylan verspeelde veel te veel krachten in driede positie.
Vergeet die sprinttrein aub en nestel je rond de 10/15 positie om een goed eindschot te bewaren, sagan doet niet anders.

achterhoeker 3 juli 2016 om 12:09

Als TLJ wat meer ervaring met de sprinttrein krijgt denk ik uiteindelijk dat Dylan Groenewegen wel top 5 kan rijden en misschien wel meer…
Laat me verder graag verrassen door Wilco Kelderman benieuwd wat hij in dit peloton vol wereldtoppers kan…

Scibby 3 juli 2016 om 12:26

Ook wel fijn om te zien dat het dit jaar (noodgedwongen) niet allemaal om het klassement draait.

TeamNL 3 juli 2016 om 12:35

Tsjonge die Sep. Hij vond dat Dylan te vroeg aan wilde gaan. Volgens mij is Sep toch echt meegenomen vanwege zijn ervaring en had hij juist als kapitein Dylan moeten waarschuwen.

Culnamo 3 juli 2016 om 12:39

Beste schipperaar,
Wat goed om Groenewegen en Sagan met elkaar te vergelijken. Alleen zijn dit twee totaal andere renners met totaal andere mogelijkheden en kwaliteiten.

nasibal 3 juli 2016 om 12:46

Beste Culnamo,
Ook als het gaat om je ergens nestelen in de sprint? Dat is namelijk waar de vergelijking betrekking op heeft.

schipperaar 3 juli 2016 om 12:49

@culnamo
Waar een wil is, is een weg, beter sagan imiteren dan wachten op die sprinttrein waar ze een stuk “verder” mee zijn, soms te zoals gister.

Wildebert 3 juli 2016 om 13:12

De beste Schipperraars staan aan wal…

Sunrider 3 juli 2016 om 13:16

Er was weinig ruimte op de weg gisteren, ook Etixx had last met hun superieure trein. Lotto Soudal dan weer wel goed maar Greipel liet zich wegdrummen, die heeft wat meer ruimte nodig. Zo is er bij iedereen wat als er niet gewonnen wordt ;)

Koel 3 juli 2016 om 13:34

TeamNL – 3 juli 2016 om 12:35
Ook mijn idee…!
M.a.w.: goed opletten en precies doen wat er wordt gezegd!

limburgia 3 juli 2016 om 13:55

Als je met de grote honden mee wil plassen moet je wel je poot hoger optillen
is een spreekwoord wat op de gemengde gevoelens van TLJ betrekking heeft .

ghostwriter 3 juli 2016 om 14:24

Vooraf was het al duidelijk dat de LottoNL sprinttrein (inclusief Groenewegen) naar deze Tour ging om ervaring op te doen en hopelijk een paar keer echt mee kan strijden. De fouten die er nu gemaakt worden zijn logisch maar natuurlijk wel iets waar ze van moeten leren. Ik denk dat de LottoNL sprinttrein met mannen als Wynants, Vanmarcke en Roosen als hardrijders en Wagner als lead-out op termijn voor geen enkele sprinttrein onder hoeft te doen maar ze zullen daarvoor meer ervaring op moeten doen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.