Gemengde gevoelens bij Kruijswijk na tijdrit: “Kon niet het juiste ritme en gevoel vinden”
Steven Kruijswijk - foto: Cor Vos
woensdag 2 juni 2021 om 18:07

Gemengde gevoelens bij Kruijswijk na tijdrit: “Kon niet het juiste ritme en gevoel vinden”

Steven Kruijswijk zette vandaag tijdens de individuele tijdrit in het Critérium du Dauphiné een negentiende tijd neer. De 33-jarige kopman van Team-Jumbo Visma deed 39 tellen langer over het 16,4 kilometer lange traject tussen Firminy en Roche-La-Molière dan winnaar Alexey Lutsenko. Hij kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn prestatie.

“Ik kon in het tweede gedeelte niet het juiste ritme en gevoel vinden. Daardoor verloor ik iets meer tijd dan ik gehoopt had”, vertelt hij op de site van zijn ploeg. “Ik heb zo hard als mogelijk proberen te pushen, maar op zo’n zwaar parcours als vandaag geeft het gevoel uiteindelijk toch de doorslag”, stelt Kruijswijk.

Zijn achterstand op leider Pöstlberger bedraagt met nog vier dagen te gaan veertig tellen. Kruijswijk blijft optimistisch over zijn kansen. “Er komen nog zware etappes aan waar het klassement zeker nog op zijn kop gaat. We gaan er de komende dagen het beste van proberen te maken.”

Opsteker voor Vingegaard
Bij de 18 renners die Kruijswijk voor zich moest dulden, zat ook zijn ploeggenoot Jonas Vingegaard. De Deen werd zevende op slechts zeventien tellen. Voor de van een achillespees herstelde Deen is zijn prestatie een opsteker. “Ik had echt niet verwacht dat ik na mijn blessure dit nu al uit mijn benen kon schudden”, aldus Vingegaard. “Ik ben erg blij dat het met mijn vorm crescendo gaat en ik verwacht dat ik in een goede vorm aan de Tour de France kan beginnen.”

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
2 juni 2021 18:12
Kruijssnelheid lag net even te laag. Diesel moet nog beetje op temperatuur komen.
2 juni 2021 18:14
Voor Steven plek tussen 5 en 12. Hij zal echt niet te veel risico's nemen met een schuin oog naar de Tour.
    2 juni 2021 18:21
    Kruiswijk moet juist nu wel risico's nemen. In de tour komt hij toch tekort voor de 1e tien.
    2 juni 2021 19:31
    En dan kan je maar beter nu vast op je bek gaan en al je botten breken, dan ben je later tenminste niet teleurgesteld.
2 juni 2021 18:24
Die kruijswijk heeft altijd wel wat...is geen. Kopman zal het ook niet worden. In de tour. Hij moet maar eens wat meer wedstrijden rijden heeft nog geen 25 koersdagen in het jaar
    2 juni 2021 18:43
    Ah. Ok. Ik zal het even naar zeeman doorfaxen.
    2 juni 2021 19:39
    Eens
    2 juni 2021 23:09
    Tja, twee keer top 5 waarvan 1x podium en ook top 5 in Giro en Vuelta. Ach er zijn mindere kopmannen zullen we maar zeggen.
2 juni 2021 18:55
Iedereen hoopt zo ontzettend dat hij het een keer echt waarmaakt. Het is wel een feit dat zijn meeste uitslagen tegenvallen. Je kunt het toch ook niet alleen hebben van een leuke prestatie in een grote ronde. Enfin, ook ik hoop dat het er over 4 weken ineens uitkomt en dat alles op zijn plaats valt. Hoop doet leven.
    2 juni 2021 19:33
    In zijn laatste Tourdeelname was hij derde. Dan heeft hij het toch waargemaakt?
    2 juni 2021 19:36
    Want derde in de Tour telt niet?
    2 juni 2021 19:54
    Zou toch zonde zijn als we zo straks terug kijken op de carrière van Steven. 1 sneeuwmuur minder en het was na Tom de beste ronderenner van de laatste 20 jaar
    2 juni 2021 20:23
    Met waarmaken bedoel ik een prijs rijden. Een etappe waar dan ook, een eindklassement waar dan ook. Dat gun ik hem zo.
    2 juni 2021 21:33
    Ik snap je goede bedoelingen, maar het talent van Kruijswijk ligt echt bij grote rondes AK rijden. Natuurlijk mag je hopen op een etappe, maar dat zal dan een toevalstreffer zijn. Zelf vind ik het helemaal prima: AK in een grote ronde vind ik het summum van het wielrennen. Zo vind ik ook Kelderman een pracht renner. Zeggen dat hij nooit wint is ook een beetje als zeggen dat Groenewegen niet kan klimmen...
    2 juni 2021 22:40
    @Pantano: ook met die sneeuwmuur is Kruijswijk, op Tom na, de beste ronde rijder van de afgelopen 20 jaar
    3 juni 2021 06:14
    Kruijswijk is in elk geval de beste sneeuwschuiver.
    (Jammer voor Kruijswijk dat hij die schuiver maakte en bij een ploeg zit waar ze toen geen knechten hadden die in staat waren om m te helpen. Als hij toen zoals Heart in de afgelopen giro Dennis bij zich had gehad, had hij de giro gewonnen. Voor de wielerliefhebber was er wel wat te zien die etappe, was na zijn schuiver toch nog even spannend)
2 juni 2021 18:59
Die Vingegaard rijdt dit jaar wel goede tijdritten. Was bij de jeugd niet per se een topper daarin. Heeft Jumbo simpelweg beter materiaal en/of coaching op deze discipline?
    2 juni 2021 19:04
    Titaantje ja dat hebben ze. Mathieu Heijboer speelt daar een hele belangrijke rol in. En ook Tony Martin heeft hierin veel betekend.
    2 juni 2021 19:09
    Bij JV hebben ze dit goed op de rit. En renners moeten ook regelmatig trainen in deze houding om goed te worden in tijdritten.
    2 juni 2021 19:31
    Het beste materiaal sowieso. Die Cervelo tijdritfietsen zijn absoluut de beste. Zie de geschiedenis van het merk. En qua resultaten: zie o.a. ook de proloog in de Giro.
    2 juni 2021 20:40
    @Titaantje
    Het wordt vaak vergeten maar Vingegaard was in de jeugd en de beloften een goede tijdrijder. Bij de overgang naar de profs duurde het even maar met name dit seizoen is vanaf de eerste tijdrit raak. Ik denk dat de combinatie van het materiaal + de staf het verschil maakt net als de selectie van renners voor de ploeg, een goede tijdrijder zijn is bijna een vereiste lijkt het wel. Laporte bv is ook een zeer goed tegen de klok.
    2 juni 2021 21:18
    Die Cervélo's hebben duidelijk een paar percentjes toegevoegd. Verder zijn de kunde en het fanatisme van Tony Martin maar ook Primoz Roglic een enorme opsteker voor hun ploeggenoten.
    2 juni 2021 23:37
    @Murcia: Kan je me even wijze hoe jij afleidt dat hij een toptijdrijder was bij jeugd / beloften? Behalve 1 zege (wat denk ik een klimproloog was) zie ik namelijk geen enkele top 5 notering van hem in ITTS tussen 2014 en 2020. En dat is inclusief toch wat matigere bezette velden als het Deense NK U23 (slechts 15e in 2018, natuurlijk was hij toen wel jonger dan de concurrentie, maar dit is dan ook een veld met enkel Denen U23).
2 juni 2021 19:56
De tijdrit van Kruijswijk was niet echt denderend, maar ook niet echt rampzalig. Eerder dit jaar reed hij uitstekende tijdritten en viel hij in de bergen tegen. Hopelijk is het nu andersom.

Quote:
de van een achillespees herstelde Deen

Huh?
    2 juni 2021 20:07
    Ik snap de negativiteit ook niet helemaal. 16 seconden verliezen op Thomas en 24 op Porte, echt slecht is dat niet.
2 juni 2021 20:11
Ik snap de negativiteit niet? Als hij de rest van de week op zijn fiets blijft zitten is de vorm toch prima om voor roglic te knechten?
    3 juni 2021 09:55
    En in opbouw naar de Tour is dit prima. In de bergritten in de Dauphine van 2019, het naar dat hij derde werd in de Tour, reed hij geen top 10 noteringen en reed hij zelfs niet uit. Kruijswijk is bij uitstek de man voor een grote ronde en rijdt in wat lastigere tijdritten ook goed mee. Die gaat er in de Tour echt wel staan en sluit niet uit dat hij in de schaduw van een Roglic ook weer naar dikke top 10 notering zal rijden a la Dumoulin afgelopen jaar. Het enige wat voor Jumbo jammer is, is het ontbreken van een ploegentijdrit. Daar hadden ze op bijv UAE echt een gat kunnen slaan.
2 juni 2021 22:36
Quote:
Voor de van een achillespees herstelde Deen is zijn prestatie een opsteker.


Extra knap dat hij nu zonder achillespezen zo ver komt. ;)
    3 juni 2021 08:01
    Ik had een zelfde soort gedachte. Weet je wat zijn blessure was?
3 juni 2021 01:57
Zo slecht was de tijdrit niet. In topvorm kan hij een betere tijdrit rijden maar hij is sowieso geen echte topper op het gebied van vlakke tijdritten. Kruijswijk moet Roglic straks maximaal ondersteunen in de Tour. En als Roglic tegenvalt dan kan hij zelf voor een top tien gaan in het klassement. Op die ene Giro na heeft hij nooit echt voor een eindzege meegedaan in een grote ronde. Dat zal nu niet anders zijn.

Reacties zijn gesloten.