Gele straaljager Jonas Vingegaard schrijft met unieke tijdrit Tour-geschiedenis
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
woensdag 19 juli 2023 om 08:10

Gele straaljager Jonas Vingegaard schrijft met unieke tijdrit Tour-geschiedenis

Analyse Vergeet ‘Monsieur Chrono’ Jacques Anquetil. De ontknoping van Jan Janssen tegen de klok. De spectaculaire tijdrit van Greg LeMond naar de Champs Elysées. De vernietigende uithaal tegen de chronometers van Miguel Indurain in Luxemburg. Zelfs de ongekende uitkomst tegen de klok van Tadej Pogacar op La Planche des Belles Filles valt in het niet. Wat Jonas Vingegaard op de flanken van de Mont-Blanc heeft laten zien kan wellicht de boeken in als de beste tijdrit in de geschiedenis van de Tour de France.

Het was geen klap, zelfs een mokerslag is een te klein woord. Dit was een vernietigende uithaal op 22,4 kilometer. Vijftien dagen lang was de strijd tussen Jonas Vingegaard en zijn directe opponent Tadej Pogacar een spel om seconden. Ze streden om iedere meter en hielden elkaar bijna continu in het zicht.

Ook bij Jumbo-Visma hielden ze er altijd rekening mee dat deze Tour misschien wel eens beslist ging worden met een handjevol tellen. In sommige ritten was hun tactiek zelfs afgestemd om ervoor te zorgen dat Pogacar die dag geen bonificatieseconden kon winnen.

Met liefst 1’38 voorsprong gaf Vingegaard in de individuele beproeving naar het idyllische bergdorp Combloux fietsles aan Pogacar. Maar ook aan de rest van het peloton. Ploegmaat Wout van Aert heeft dezelfde fiets, kende een gelijke voorbereiding, had ook de aerodynamicalessen van professor Bert Blocken en had zelfs nog het voordeel van betere aerodynamische kleding omdat hij in het eigen ontwikkelde tijdritpak van Jumbo-Visma kon rijden, terwijl Vingegaard in het geel van de Tour moest rijden.

Jonas Vingegaard op weg naar de zege in de tijdrit naar Combloux. Foto: Raymond Kerckhoffs

Toch moest Van Aert 2’51 inleveren. Natuurlijk sleept de Belg zo’n 18 kilogram meer omhoog, maar in het verleden kon hij op dit soort parcoursen toch altijd heel goed uit de voeten. “Ik ben dus de eerste van de normale mensen”, keek Van Aert naar het verschil waarmee niet alleen Vingegaard, maar ook Pogacar hem voorbleven.

Orkaan, straaljager, wervelwind, buitenaards; het waren lofuitingen in de internationale media waarmee Vingegaard zijn prestatie werd geloofd. Zelf had de Deen geen verklaring waarom hij de concurrentie zo had kunnen vernederen op het parcours in de Haute Savoie.

Vingegaard: “Ik keek onderweg naar mijn powermeter en dacht dat die niet goed functioneerde. Ik trapte wattages waarvan ik nooit had verwacht dat ik die zou realiseren. Op de vlakke delen tussen de klimmen hield ik wat in en rekende ik op zo’n 360 watt. Ik haalde op dat stuk 380 watt terwijl ik richting de laatste klim nog een extra versnelling kon inzetten. Ik had een ongekend goede dag. Mijn beste dag ooit op de fiets. Ik ben hier heel trots op.”

Zijn raceplan in de tijdrit was als volgt: de eerste klim hard op rijden, maar nog niet vol gas. In de afdaling herstellen en vervolgens op het vlakke een beetje inhouden. Tot slot alles geven wat er nog in zit op de laatste klim. Een plan waar bij Jumbo-Visma al sinds december vorig jaar aan gewerkt wordt. Toen berekende Mathieu Heijboer, head of performance, dat een fietswissel geen winst opleverde. Vervolgens werd er aan talrijke details gewerkt zoals de aerohouding van Vingegaard bij stijgingspercentages van 4 à 5 procent en van de tijdritfiets werd de lak afgehaald om 100 gram te winnen. Met Jonas werd de aanpak van deze tijdrit vanaf maart doorgenomen. “Ik denk dat ik dit plan vandaag perfect heb gevolgd”, concludeerde de winnaar zelf.

Op alle terreinen wist Vingegaard tijd te winnen op Pogacar in deze technisch moeilijke en zware tijdrit. De lijnen van Vingegaard waren perfect. Op het nu bij het insnijden van de bochten, op het vlakke of in de klim was. Ja, zelfs in de afdaling was hij sneller.  Hij haalde in de afdaling een topsnelheid van 81,9 km/u met een tijdritfiets. Wat voor een renner van 60 kilogram een indrukwekkend cijfer is

Het werd de revanche voor Jumbo-Visma op de weergaloze tijdrit van Tadej Pogacar op La Planche des Belles Filles in 2020. Maar die prestatie op de beruchte en steile Vogezencol kan niet eens in de schaduw staan van de uithaal van ‘Vinge’ naar Combloux.

Jonas Vingegaard in de warming up. Foto: Raymond Kerckhoffs

Drie jaar geleden naar La Planche des Belles Filles was het een tijdrittraject van 36,2 kilometer, terwijl de afstand nu beperkt bleef tot 22,4 kilometer. Pogacar boekte destijds een verschil van 1’21 op Dumoulin en Porte, 1’31 op Van Aert, 1’51 op Roglic en 1’59 op Cavagna. De laatste, de Fransman van Soudal – Quick Step, zat in Combloux lange tijd in de hotseat, maar moest uiteindelijk 3’06 toegeven op Vingegaard.

Op La Planche des Belles Filles was destijds het ongeloof bij Jumbo-Visma over de prestatie van Tadej Pogacar groot. Primoz Roglic zei na die tijdrit waar hij de Tourzege uit handen gaf:  “Ik kan het niet geloven. Wat Tadej doet, is wielrennen op een heel ander niveau. Ik kan dat niet begrijpen. Als je zo hard kunt rijden, dan win je elke etappe op een been. Hoe hebben ze dit in godsnaam voor elkaar gekregen.”

Dat is de vraag die de concurrentie zich nu afvraagt na de superprestatie van Vingegaard. “Dit is misschien wel de beste tijdrit die ooit in het wielrennen is gereden”, concludeerde Tom Dumoulin ditmaal. “Wat Vingegaard heeft gedaan is nog nooit gebeurd. Hij heeft waanzinnig goed gereden.”

Foto: Cor Vos

Michael Rasmussen, analist van de Deense krant Ekstra Bladet: “Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een tijdrit heb gezien waarin de nummer één 4,5 seconden per kilometer wegrijdt van de nummer twee. Dat zijn ‘lichtjaren’ verschil in een wereld die beslist wordt door marges. Ik kan gewoon niemand bedenken die zo superieur was in een tijdrit. Niet Indurain, niet Armstrong. Ik gok niemand.”

Binnen Jumbo-Visma geloven ze dat het sloperswerk waar ze vanaf de eerste dag in de Tour mee bezig zijn, zijn vruchten begint af te werpen. Hebben ze Pogacar eindelijk zo ver gekregen dat hij op breken staat? Dan moet de Sloveen ook voor de rit over de 2304 meter hoge en extreem steile Col de la Loze vrezen.

Al geeft het tijdsverschil waarmee Pogacar in deze tijdrit andere renners voorbleef aan dat hij bij lange na nog niet aan het einde van zijn Latijn zit. De kopman van UAE Emirates pakte nog 1’13 op Van Aert en bijvoorbeeld 1’34 op Adam Yates. In het klassement staat laatstgenoemde nu derde met een achterstand die inmiddels al is opgelopen naar 8’52.

Het bewijst hoeveel Vingegaard en Pogacar boven de rest uitsteken. Al kunnen we na deze tijdrit vooral zeggen dat Vingegaard opnieuw een klasse apart is. Wat hij op deze dinsdag 18 juli 2023 heeft gerealiseerd is echt een unieke prestatie.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
35 Reacties
18-07-2023 21:35
"Maar die prestatie op de beruchte en steile Vogezencol kan niet eens in de schaduw staan van de uithaal van ‘Vinge’ naar Combloux."

Wat een pretentieuze en (in mijn ogen) bovendien foutieve analyse.
De tijdritzege van Pogacar tegen Roglic was totaal onverwacht en alleen al daarom van veel grotere historische waarde.
Vingegaard won vandaag als topfavoriet, zoals verwacht de tijdrit, enkel het verschil met Pogacar is wellicht groter dan vooraf gedacht.
Edit redaktie:
    18-07-2023 23:09
    Edit redactie: Niet doen
18-07-2023 22:05
Laten we niet vergeten dat Mathieu Heijboer hier wel een gigantische rol in heeft. Na de Giro tijdrit met Roglic, nu een vorentscheidung in de Tour.
Alleen met het grootste vertrouwen in je materiaal en de achterliggende kennis, kun je dit soort resultaten behalen.

Het is te kort door de bocht om te stellen dat hij 2 grote rondes wint, maar zijn rol mag hierin wel degelijk benoemd worden.
18-07-2023 22:30
Als je iets kunt analyseren is het een tijdrit als deze. Hoeveel verlies je bergop, maar ook bergaf of in de bochten. En dan vind ik deze analyse wat kort door de bocht. Eigenlijk vind ik het geen analyse maar een leuk opiniestuk.

Bij de NOS hadden ze wat beelden van de start en een paar andere bochten. Met welke snelheid gaan de renners er door, hoeveel extra wattage is er daarna nodig om weer dezelfde snelheid te bereiken als de ander. En ik heb er niet veel zien doen wat Vingegaard deed. Zelfs een type als Kung, toch een kraan op zijn tijdritfiets, had volgens mij na de eerste bocht al 2 seconden aan de broek hangen.

Het echte analyseren gaat dus in mijn ogen een stuk verder dan het benoemen van wat tijdsverschillen. Het is dus meer een poging om hetgeen we vandaag gezien hebben in een soort historisch perspectief te plaatsen. Ik zou het mooi vinden als WF een ECHTE analyse zou maken, met juist gegevens als bochtensnelheden, wattages, tijdverliezen rondom fietswissels, etc.
    19-07-2023 08:30
    Precies dit ja, de manier waarop Dumoulin naar deze tijdrit gekeken heeft was een echte analyse o.b.v. feiten onderbouwd met beelden. Niet de mening van jezelf gebruiken als input voor een analyse.
    19-07-2023 09:25
    Ik was ook verbaasd door het lage niveau van deze 'analyse'.
    Dit was een tijdrit die mooi kan geanalyseerd worden, maar dit stuk is eerder een column met hier en daar een tekskte van Jumbo-Visma dan een fatsoenlijke analyse.
18-07-2023 21:02
Ik heb al zo ontzettend veel verpulverende tijdritten gezien van zo veel verschillende renners. Standaardingrediënt van een grote ronde eigenlijk. Destijds was het Pogacar, nu is het Vingegaard volgend jaar misschien Evenepoel. Wel indrukwekkend maar niet superlatief. Het hoort er bij.
    18-07-2023 21:22
    Ik vond het vrij indrukwekkend. Abnormaal eigenlijk.
    18-07-2023 21:33
    Welke superlatievensausje je ook giet over dit sterk staaltje tijdrijden omdat je toch iets moet schrijven, het staat qua suspense nog altijd achter die ene dag op de Planche niet zo lang geleden.

    Van een vernietigende uithaal, zelfs van een mokerslag zou ik niet willen spreken na deze tijdrit gezien het overschot van Pogacar tov de rest. Dat was anders in het begin van de Tour, toen kreeg Pogacar een echte tik toen hij zelfs na de top zich weer moest laten bijhalen door o.a. de gebroeders Yates. Daar kwam hij overigens goed van terug op de Tourmalet.
18-07-2023 21:13
De vergelijking met La Planche des Belles Filles maken en dan alleen over de afstand beginnen en niet over het parcours. Maak er maar weer opinie van Raymond ipv analyse.

Los daarvan, geweldige prestatie van een buitengewoon goede renner in een buitengewoon goed team op een buitengewone superdag!
    19-07-2023 08:28
    Tsja dat was bij de Telegraaf al z'n grote makke inderdaad, hij kan beter een voorbeeld nemen aan Dumoulin.
18-07-2023 22:05
Voor mij is de aller raarste tijdrit ooit degene in 2019 waarin Alaphillipe won en na de finish, in plaats van van vermoeidheid van zijn fiets vallen, even een dansje deed.
19-07-2023 09:20
“Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een tijdrit heb gezien waarin de nummer één 4,5 seconden per kilometer wegrijdt van de nummer twee. Dat zijn ‘lichtjaren’ verschil in een wereld die beslist wordt door marges. Ik kan gewoon niemand bedenken die zo superieur was in een tijdrit. Niet Indurain, niet Armstrong. Ik gok niemand.”
Rasmussen zinspeelt op doping, hij noemt niet toevallig Armstrong en Indurain.
De 7,6w/kg die Vingegaard trapte zit ver boven de 7w/kg waar Armstrong naar streefde.
18-07-2023 21:03
De ultieme wraak van Mathieu Heijboer....
    18-07-2023 22:30
    "I love it when a plan comes together"
18-07-2023 21:58
Als Pogacar niet wisselt van fiets verliest hij waarschijnlijk rond een minuut. Nog steeds veel, maar dat is toch anders dan ruim anderhalve minuut. Daar is de fout gemaakt en daardoor lijkt de prestatie nog groter dan die is.
    18-07-2023 23:14
    Hij heeft 12 sec stuk gestaan, misschien 15. Daar gaan de seconden nog vanaf die hij heeft ingehaald omdat hij op een voor hem beter fiets reed. Dus maximaal 10 seconden jeeeft Pogacar verloren door de fietswissel. Maar volgens heel veel mensen ligt het nu aan de fietswissel.
    18-07-2023 23:32
    @Paauwer7
    Pogacar leek na die fietswissel zijn ritme geheel kwijt te zijn.
    19-07-2023 00:28
    Hij heeft nog geen 10s stil gestaan, UAE zelf houdt het op 9s. Vervolgens werd hij op gang geduwd, dat zijn wat gratis Watts.

    UAE legt uit dat de tijdwinst gemeten moet worden ten opzichte van het verder gebruik van zijn zwaardere tijdritfiets (een halve tot hele kg zwaarder dan die van TJV). Dat zou 16 of 17s zijn, dus per saldo wint Pogi 7 a 8s met de fietswissel.
    19-07-2023 08:28
    Zinloze discussie. Pogacar houdt in z'n hoofd al rekening met de fietswissel en moet dus remmen, verliest snelheid, daar waar Vingegaard door kan. Allemaal als/dan/wat scenario's.

    Voor diegenen die de analyse van Dumoulin gezien hebben: daar zit de grootste winst van Vingegaard, veel beter sturen, bochten beter nemen, minder snelheidsverlies. Vingegaard heeft op alle vlakken gewoon beter gereden dan Pogi.
    19-07-2023 08:51
    Vinnie heeft zeker een stuk beter gereden op alle vlakken. Alleen zonder de fiets wissel was het verschil een stuk minder groot geweest. Niet alleen de 10 sec. van stilstaan, maar vooral het laatste stuk waar hij in de tijdrit houding kan blijven. Dan was het nog steeds een dikke overwinning geweest alleen minder exceptioneel als het nu was.
18-07-2023 22:01
Leuk feitje voor wat meer duiding van deze bizarre overwinning: de vo2max van Jonas was 97(!!) toen ie 17 was. Bizar.

https://www.cyclingweekly.com/racing/holidays-in-the-mountains-to-hard-graft-in-hantsholm-harbour-the-making-of-jonas-vingegaard
    18-07-2023 23:04
    97 ofzo... Volgens zijn vader
    19-07-2023 08:46
    Nee, volgens een test. Die zijn vader aanhaalt. Het is dan ook een artikel waarin onder andere zijn vader wordt geïnterviewd.
18-07-2023 22:03
Gelukkig dat er niet nog meer tijdritkilometers in de Tour zitten. Was de nummer drie op een kwartier geeindigd in Parijs.
19-07-2023 08:23
Die dikke bult op de rug van Vingegaard gezien? Wat zou dat geweest zijn?
    19-07-2023 08:30
    Hetzelfde als wat Pogi had, de communicatie
    19-07-2023 09:05
    Dat was een ijszak
19-07-2023 10:28
Is dit wel normaal ? Laat ons hopen van wel. Belangrijk feit is wel dat ze bij TJV alles wetenschappelijk uitgekiend hebben tot het laatste detail. Alleen hier al mee win je belangrijke tijd.
Toch heb ik een déja vu gevoel met de tijd van Sky.
Die werden hier destijds aan de schandpaal gezet, terwijl nu alles formidabel is omdat Jonas voor een nederlandse ploeg rijdt.
Moet Pogacar in de toekomst net zoals Vingegaard de voorjaarsklassiekers skippen en zijn ganse jaar afstemmen op de Tour ?
Als neutrale wielerfan mag ik hopen van niet.
    19-07-2023 10:35
    Kunnen we niet gewoon afspreken dat Vingegaard ook de voorjaarsklassiekers rijdt?
    19-07-2023 11:42
    Moet Pogacar in de toekomst net zoals Vingegaard de voorjaarsklassiekers skippen en zijn ganse jaar afstemmen op de Tour ?"

    Vingegaard won vorig jaar de Tour toch ook en toen reed hij daarvoor De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.
18-07-2023 22:39
Grappig en tegelijkertijd opmerkelijk dat er geen enkele kritische noot of kanttekening door het journalistieke gilde bij deze buitenaardse prestatie van Vinnie wordt gezet. Hij wordt enkel bewierookt en opgehemeld. Dit, terwijl hier op WF de aangehaalde 'foute' Armstrong in zijn podcast Wout nog de beste wielrenner ter wereld werd genoemd op dit moment. En nu wordt dezelfde sterveling Wout in 22 km op een dikke 3 min gereden. Hoeveel? Yep, 3 min. Het is de taak van journalisten om enigszins objectief en onafhankelijk de koers te verslaan. Hoor en lees er niets over.
    18-07-2023 23:04
    Als het bergop gaat deze tour steken er 2 met kop en schouders bovenuit. Dit was echt een klimtijdrit dus niet zo gek dat deze twee met zo’n enorm verschil boven de rest uitsteken.
    18-07-2023 23:24
    Objectieve verslaggeving is iets anders dan vals spel, zonder aanwijzingen daarvoor, suggesteren.
    Je weet niks van journalisme noch van fietsen.
    19-07-2023 08:32
    Armstrong is verketterd NA z'n carriere, door alle vuile was die buiten werd gehangen, tijdens z'n carriere is er enkel en alleen met bewondering naar gekeken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine